๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 24 Şubat 2011, 16:59:57



Konu Başlığı: Mest üzerine meshin şekli
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 24 Şubat 2011, 16:59:57
B- 2.Mest Üzerine Mesh'in Şekli:




Meshedilen yerin sınırı hususunda fukaha ihtilâf etmişlerdir. Kimisi: «Vacib olan, mestlerin yüzünü meshetmektir, dibini meshetmek sünnettir» demiştir. îmam Mâlik ile îmam Şafii bu görüş sahiplerindendirler. Kimisi de, "Mestlerin hem yüzünü, hem dibini meshetmeyi vacib görmüştür". Bu da, îmam Mâlik'in tabilerinden îbn Nâfi'nin görüşüdür. Kimisi de, mestlerin yüzünü meshetmeyi vacib görmüş ve fakat dibini meshetmeyi müstehab görmemiştir. Bu da imam Ebû Hanife, îmam Dâvûd, Süfyan Sevrî ve bir ce­maatin görüşüdür. Yalnız Eşheb de, «Vacib olan, mestin yüzü ile dibinden birini meshetmektir, hangisini ederse etsin» demiştir.

Bu ihtilâfların sebebi de, bu mevzuda gelen rivayetlerin birbirleri ile çelişmesi ve meshetmeyi yıkamaya kıyas etmeleridir. Çünkü bu mevzu­da, birbirleri ile çelişen iki rivayet vardır. Birisi Muğire b. Şu'be'nin hadisidir ki bu hadiste; Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in mestinin hem yüzünü, hem di­bini meshettiği söylenmektedir [42]. Diğeri de Hz. Ali (r.a.)'m «Eğer din akıl­la olsaydı mestlerin dibini meshetmek, yüzünü meşhetmekten akla daha uyardı. Fakat ben Rasûlullatiı -mestinin yüzünü mesheder- gördüm» [43] ha­disidir.

Bu iki hadisi te'lif (anlamlarını uzlaştırma) yoluna gidenler Muğire'nin hadisini müstehabhğa, Hz. Ali (r.a.)'nm hadisini de vücub'a hamlederler ki bu, güzel bir yoldur. Bu iki hadisin birini diğerine tercih yolunu tutanlardan kimisi de Hz. Ali (r.a.)'nin , kimisi Muğire'nin hadisini almıştır. Muğire'nin hadisini tercih edenler, -meshetmeyi yıkamaya kıyas ederek- tercih etmişler­dir. Hz. Ali (r.a.) 'nin hadisini.tercih edenler ise, meshetmekle yıkamak ara­sında benzerlik bulunmadığı veyahut Hz. Ali (r.a.)'nin hadisinin senedini da­ha kuvvetli gördükleri için, tercih etmişlerdir.

Bunların içinde bu mes'elede en şanslı olan İmam Mâlik'tir [44]. Mestin yalnız dibini meshetmeyi caiz görenlere ise, ben hiçbir delil bulamam. Çün­kü bunlar ne kuvvetli hadise uymuş, ne de kıyas kullanmışlardır. [45]



[42] Ebû Dâvûd, Taharet, 1/63, no.: 165; Tirmizî, Taharet, 2/72, no: 97; İbn Mâce, Taharet 1/85, no: 550.

[43] İbn Ebî Şeybe, Musannef, 1/181; Dârimî, 1/181; Ebû Dâvûd, Taharet, 1/63, no: 162; Dârakutnî, 1/199; Beyhâkî, 1/292.                             .

[44] îmam Şafii de bu görüşle, İmam Mâlik'Ie beraber olduğu halde müellif şanslılığı -bil­mem- niçin yalnız İmam Mâlik'e vermiştir? (Mütercim)

[45] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/



Konu Başlığı: Ynt: Mest üzerine meshin şekli
Gönderen: Ceren üzerinde 25 Kasım 2019, 15:46:03
Esselamu aleyküm.rabbim razı olsun bilgilerden kardeşim...


Konu Başlığı: Ynt: Mest üzerine meshin şekli
Gönderen: Züleyha üzerinde 26 Kasım 2019, 02:14:47
Allah razı olsun paylaşandan selam ve dua ile...


Konu Başlığı: Ynt: Mest üzerine meshin şekli
Gönderen: Es-Sabur üzerinde 26 Kasım 2019, 06:25:51
Mest ederken görünen yerin yapılması daha uygun olur


Konu Başlığı: Ynt: Mest üzerine meshin şekli
Gönderen: Sevgi. üzerinde 26 Kasım 2019, 07:06:09
Aleyküm selâm. Bu güzel faydalı bilgiler için Allah sizlerden razı olsun kardeşim


Konu Başlığı: Ynt: Mest üzerine meshin şekli
Gönderen: Mehmed. üzerinde 27 Kasım 2019, 20:00:47
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri ilim öğrenen kullarından eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun