Konu Başlığı: Mest ğzerine meshin şartları Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 24 Şubat 2011, 16:55:00 F-6. Mest Üzerine Mesh'in Şartları: Mestleri meshedebilmenin şartı, mestin abdestli olarak giyilmiş olmasıdır. Şâzz bir görüş hariç bu görüş, bütün fukaha tarafından üzerinde ittifak edilmiş bir şeydir. Ibn Lübâbe'nin «el-Müntehab» adlı kitabında söylediğine göre bu şâzz görüş, Ibn Kasım tarafından îmam Mâlik'ten de nakledilmiştir. Ulemanın çoğu bu şartı neden koşmuşlardır? Çünkü buna dair Muğîre'nin ve başkalarının hadisi vardır. Muğîre, abdest alan Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in mestlerini çıkarmağa davranınca, Efendimiz ona: «Onlara ilişme. Çünkü ben ayaklarımı tâhir (abdestli) iken mestlerimin içine soktum»[57] buyurmuştur. Şâzz olan görüş sahibi ise, hadiste tahareti temizlik mânâsında anlamıştır. Fukaha ayaklarım yıkadıktan sonra mestlerini giyen ve sonra abdestini tamamlayan kimsenin, bu mestler üzerine mesh edip etmediğinde ihtilâf etmişlerdir. Abdestte tertibi (sıra gözetimini) vacib görmeyen ve henüz abdest tamamlanmamışken yıkanan her azayı abdestli görenler, meshedilir demişlerdir. Tertibi vacib gören ve yıkanan azaları abdest tamamlanmadan abdestli görmeyenler ise, meshedemez derler. Birinci görüş, tmam Ebû Hanife'nindir. îkinci görüş, imam Şafii ile îmam Mâlik'indir. Ancak şu var ki imam Mâlik'in, bu meshi caiz görmeyişi tertibin vücubu bakımından değil, yıkanan azalan, abdest tamamlanmadan abdestli görmeyişi bakımındandır. Çünkü Peygamber (s.a.s) Efendimiz: «Ayaklarımı tâhir (temiz) iken mestlerimin içine soktum» sözü ile şer'î temizliği, yani abdestli olmayı kast buyurmuştur. Muğîre hadisinin bazı rivayetlerinde «Ayaklarını tâhir iken mestlere soktuğun zaman, üzerlerine mesh et» şeklinde bir metin vardır. Ayaklarından birini yıkayıp öteki ayağını daha yıkamamışken mestini giyen kimse, mest üzerine meshedebilirmi, sorusunun cevabı da işte bu asıllara dayanmaktadır, imam Mâlik'e göre meshedemez. Çünkü abdesti tamam olmadan mest giymiştir, imam Şafii, îmam Ahmed ve Ishak'ın da görüşleri budur, imam Ebû Hanife, Süfyan Sevrî, Mürri, Taberî ve îmam Dâvûd "meshedebilir", diyorlar. îmam Mâlik'in tâbilerinden, Muttarifin içinde bulunduğu bir cemaat bu görüştedirler. Bunların hepsi: «Eğer adam, ikinci ayağını yıkadıktan sonra giydiği mesti çıkarıp bir daha giyerse üzerine meshedebilir» diyorlar. Mestler üzerine meshedebilmek için, mest altında bir diğer mestin bulunmaması şart mıdır? imam Mâlik'in buna dair iki görüşü vardır. Bu değişik görüşlerin sebebi de şudur: Ayağın şart olan tahareti kendini örten alt mest'e geçtiği gibi alt mestten üst meste de geçiyor mu? ikinci geçişi birinci geçişe kıyas edenler «üst mesti meshetmek caizdir» diyorlar. Bu iki geçiş arasında benzerlik görmeyenler caiz olmadığını söylüyorlar. [58] [57] Buhârî, Vudu\ 4/49,206 (Ibn Hacer, 1/309); Müslim, Taharet, 2/22, no: 79/274; Ebû Dâvûd, Taharet, 1/59, no: 151. [58] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/95-96. Konu Başlığı: Ynt: Mest ğzerine meshin şartları Gönderen: Ceren üzerinde 01 Aralık 2019, 20:18:59 Esselamu aleyküm.rabbim bizleri bu konuda islama uygun yaşayan kullardan eylesin inşallah...
Konu Başlığı: Ynt: Mest ğzerine meshin şartları Gönderen: Sevgi. üzerinde 02 Aralık 2019, 06:29:16 Aleyküm selâm. Rabbim rızasına uygun şekilde uyguluyanlardan eylesin inşaAllah
|