Konu Başlığı: Küsûf namazı Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 27 Ocak 2011, 19:08:53 6. Küsûf Namazı Güneş tutulduğu zaman kılman namazın sünnet olduğu ve cemaatle kılındığı hususunda müttefiktirler. Ancak bu namaz ne şekilde kılınır, bu namazda neler okunur ve sesli mi, sessiz mi okunur ve hangi vakitlerde kılına-bilir ve hutbe okumak bu namazın şartlarından mıdır ve ay tutulması da güneş tutulması gibi midir şeklinde, bu babın beş ana mes'elesinde ihtilâf etmişlerdir. [516] A- Şekli: İmam Mâlik, İmam Şâfıi, İmam Ahmed ve Hicaz ulemasının cumhuru güneş tutulması halindeki namazın iki rek'at olup her rek'atında iki kere rükû' yapıldığını söylemişlerdir. İmam Ebû Hanife ise, «Bu namaz da, bayram ve Cum'a namazı gibidir» demiştir. Bu ihtilâfın sebebi, bu mevzuda varid olan rivayetlerin değişikliğidir. Çünkü Hz. Âişe (r.a.)'nin «Rasulullah (s.a.s) zamanında güneş tutuldu da, Rasulullah (s.a.s) halka namaz kıldırdı, bu namazda kıyamı uzattı, sonra eğildi ve rukû'u uzattı, sonra kalkıp kıyamı yine uzattı, fakat birincisi kadar uzatmadı, sonra eğilip bu seferki rukû'u -yine uzattı ise de- birincisi kadar uzatmadı, sonra kalktı ve secdeye gitti, sonra kalkıp bir daha secdeye gitti, sonra ikinci rek'atta yine Öyle yaptı, sonra namazdan çıktı da, güneş artık açılmıştır» diye söylediği sabittir [517] Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in bu namazını her rek'atmda iki kere rükû' yaptığı İbn Abbas'm hadisi ile de sabit olmuştur [518] Ebû Ömer'in, bu mevzuda varid olan hadislerin en sahihleri olduğunu söylediği bu iki hadisi senet bakımından daha kuvvetli bulup diğer hadislere tercih edenler, «Güneş tutulması halindeki namazın her bir rek'atında iki kere rükû' yapılır» demişlerdir. Ebû Bekr'e[519] Semura b. Cündüb [520], Abdullah b. Ömer [521] ve Nu'man b Beşir'in [522]hadislerinde ise, Peygamber (s.a.s) Efendiraiz'in -bayram namazı gibi- iki rek'at kıldırdığı anlatılmaktadır. Semura'nm hadisi, Müslim tarafından kaydedilmiştir. Ebû Ömer b. Abdilberr, «Bu rivayetlerin hepsi de meşhur ve sahih olup içlerinde en iyisi Nu'mân b. Beşir'in hadisidir» diyor. Nu'mân «Rasûluliah (s.a.s) güneş tutulma namazını kıldırdı. İki rek'at olarak kıldırdığı bu namazı, - diğer namazlarda olduğu gibi- bir rükû' ve iki secde yaparak ve Allah'tan dua ve niyazda bulunarak güneş açılıncaya kadar uzattı» demiştir. Kısacası, her bir grup kendi selefinden ne almış ise onu söylemiştir. Bunun içindir ki, Taberî'nin içinde bulunduğu bir grup da «Bunların hepsi de caizdir» demiştir. Kanaatime göre; bu görüş daha uygundur. Zira te'lif, tercihten iyidir. Ebû Ömer «Bu namazın iki rek'atında on, sekiz, altı ve dört rükû' yapıldığı da rivayet olunmuştur. Fakat bu rivayetlerin hepsi de senet bakımından zayıftırlar» demiştir. Ebû Bekir b. el-Münzir, îshak b. Râhuye'den naklen, «Bu rivayetler arasında çelişme yoktur. Çünkü bunlar, güneşin değişen açılış durumlarına göre değişmiştir. Rukû'lar, tutulmanın uzun veya kısa sürdüğüne göre çoğaltılıp azaltılmıştır» demiştir. Alâ b. Ziyad'ın da «Bu namazı kılan, rukû'dan kalktığı zaman güneşe bakacak eğer güneş açılmışsa secde edecek ve bir rek'at daha kılıp selam verecek, eğer açılmamişsa ikinci sefer rükû' edip bir daha güneşe bakacak, eğer yine de açılmamışsa üçüncü sefer rükû' edecek ve güneş açılıncaya kadar bunu sürdürecektir» dediği rivayet olunmaktadır. îshak b. Râhuye «Bir rek'atta dört rukû'dan fazla olamaz. Çünkü bundan fazlası Peygamber (s.a.s) Efendimiz'den rivayet olunmamıştır» demiştir. Ebû Bekir b. el-Münzir de «Arkadaşlarımızdan kimisi; güneş tutulma namazını kılan kimsenin, muhayyer olup kendi isteğine göre hareket edebileceği sabittir. İsterse bir rek'atta iki rükû', isterse üç rükû', isterse dört rükû' yapar derdi» demiş ve fakat kendisi bunu sabit görmemiştir. İshak b. Râhuye: «Bundan anlaşılmaktadır ki Peygamber (s.a.s) Efendimiz bu namazı çok kere kılmıştır» demiştir. Bir rek'atta dört kereye kadar rükû' yapıldığı Müslim tarafından rivayet olunduğu halde, Ebû Ömer, bilmem nasıl «bu rivayetlerin hepsi zayıftn» diyebilmiştir? İki rek'atta on kere rükû1 yapıldığı rivayetini ise, Ebû Dâvûd'tan başka bir hadis kitabı kaydetmemiştir [523][524] [516] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/409. [517] Buhârî, Küsûf, 16/2, no: 1044; Müslim, Küsûf, 10/1, no: 901. [518] Buhârî, Küsûf, 16/9, no: 1052. [519] Buhârî, Küsûf, 16/17, no: 1063. [520] Ebû Dâvûd, Salât, 2/262, no: 1184. [521] Ebû Dâvûd, Salât, 2/267, no: 1194. [522] Ebû Dâvûd, Satât, 2/267, no: 1193. [523] Ebû Dâvûd, Salâı, 2/262, no: 1182. [524] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/409-410. Konu Başlığı: Ynt: Küsûf namazı Gönderen: Ceren üzerinde 26 Aralık 2019, 20:28:27 Esselamu aleyküm.rabbim bizleri bu durumlarda peygamber efendimizin sünnetine tabi yaşayan kullardan eylesin...
Konu Başlığı: Ynt: Küsûf namazı Gönderen: Sevgi. üzerinde 27 Aralık 2019, 18:06:35 Aleyküm selâm. Rabbim bizleri herzaman Peygamber Efendimizin yolundan gidenlerden eylesin inşaAllah
Konu Başlığı: Ynt: Küsûf namazı Gönderen: Mehmed. üzerinde 28 Aralık 2019, 07:55:26 Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun
|