Konu Başlığı: Kıraatin şekli Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 27 Ocak 2011, 19:07:52 B- Kıraat'in Şekli: Bu namazda sessiz mi okunur, sesli mi diye ihtilâf etmişlerdir, tmam Mâlik ile İmam Şafii «Bu namazın okuyuşları sessizdir» [525] İmam Ebû Yûsuf, İmam Muhammed b. Hasan, İmam Ahmed ve Îshak b. Râhuye ise «Seslidir» demişlerdir. Bu ihtilâfın sebebi, bu mevzuda varid olan hadislerin gerek metinleri ve gerek mefhumları arasında bulunan çelişmedir. Zira sabit olan îbn Abbas'ın hadisinden, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in sessiz okuduğu anlaşılmaktadır. Çünkü Îbn Abbas bu hadisinde «Bakara sûresini okuyabilecek kadar ayakta durdu» demiştir [526] Bu mânâ, Îbn Abbas'tan nass'en de rivayet olunmuştur. Zira bu rivayette îbn Abbas «Rasûluliah (s.a.s)'in yanında durduğum halde kendisinden bir harf bile işitmedim» [527] demiştir. Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in gizli okuduğu, Îbn Îshak yolu ile Hz. Aişe (r.a.)'den gelen hadisten de anlaşılmaktadır. Zira Hz. Âişe (r.a.) de, «Ben Rasûluliah (s.a.s)'a kulak verdim; anladım ki Bakara sûresini okuyor» [528]demiştir. Bu hadisleri tercih edenler: «Sessiz okunur» demişlerdir. îmam Mâlik ile imam Şafii, yine bu hadislere dayanarak «Hepsinde Fatiha'yı okumakla beraber, birinci kıyamda Bakara sûresini, ikincide Al-i îmran sûresini, üçüncüde Bakara sûresinden yüzelli ve dördüncüde yüz âyet kadar okumak müs-tehabtn-» demişlerdir. İmam Mâlik ile îmam Şafii ayrıca, rivayet olunan, «Gündüz namazı gizlidir» hadisi ile de ihticac etmişlerdir. Bu hadislerin yanı sıra, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in sesli okuduğunu bildiren birtakım hadisler de vardır ki biri, «Güneş tutulma namazının bir rek'atında VENNECMÎ sûresini okudu» mealinde rivayet olunan hadistir[529]. Zira bu hadisten, sesli okumuş olduğu anlaşılmaktadır. İmam Ahmed ile Îshak bu görüşe, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in bu namazda sesli okuduğuna dair Süfyân b. Hasan'ın Zühif den, Zührî'nin Ur-ve'den, Urve'nin de Hz. Âişe (r.a.)'den rivayet ettiği hadis [530] ile ihticac ederlerdi. Ebû Ömer: «Süfyân b. Hasan kuvvetli bir ravi değildir. Abdurrahman b. Süleyman b. Küseyr, bunu Zührî'den sormuş da, Zührî, böyle bir şey söylemediğini belirtmiştir. Kaldı ki yukarıda geçen Îbn îshak'm Hz. Aişe (r.a.)'den rivayet ettiği hadis ile çelişmektedir» diyor. Bu görüş sahipleri, ayrıca «Kıyasü'ş-Şebeh» ile de ihticac edip «Bu namaz sünnet olup, cemaatle ve gündüz kılınan bir namaz olduğuna göre sesli okunması lâzım gelir. Zira, bayram ve yağmur duası namazları da bunun gibi oldukları halde bunlarda sesli okunur» demişlerdir. Taberî ise, bu hadisleri tahyir'e (seçeneklilik) hamletmek sureti ile te'lif etmiştir. Te'life imkân bulunduğu taktirde te'lifîn tercihten iyi olduğunu yukarıda da söyledik ki bunda, usul uleması arasında ihtilâf yoktur. [531] [525] Ebû Hanife de bu görüştedir. [526] Buhârî, Küsûf, 16/9, no: 1052. [527] Ahmed, î/350. [528] Ebû Dâvûd, Saİâu 2/263, no: 1178. [529] ibnEbî Şeyhe, 2/471. [530] Tirmizî, Satât, 392, no: 560. [531] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/411-412. |