๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 30 Ocak 2011, 16:10:55



Konu Başlığı: Kamet
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 30 Ocak 2011, 16:10:55
B- Kamet



Bu mevzuda -kametin hükmü ve şekli olmak üzere- iki hususta ihtilâf etmişlerdir.

1. Hükmü: Kametin hükmü, cumhûr'a göre hem fertlere, hem cemaate ezandan daha kuvvetli bir sünnet-i müekkede'dir. Zahirîlere göre ise farzdır, fakat bu farziyyet mutlak mıdır, yoksa namazın farzlarından mıdır? Bunu bilmiyorum. Çünkü bu iki ihtimal arasında fark vardır. Birinci ihtimale göre kametin terki halinde namaz fasit değildir. İkinci ihtimale göre fasittir. îmam Mâlik'in tabi'ierinden îbn Kenane: «Kasden kamet getirmeyenin namaza fa­sittir» demiştir.

Bu ihtilâfın sebebi; Peygamber (s.a,s) Efendimiz'in kâmetsiz namaz kıldırmayışı ve «Beni nasıl namaz kılar görüyorsanız öylece namaz kılın» [83] hadisindeki mücmeli-açıklayan fiillerden biri midir -ki vacib olduğunu ifade etsin- yoksa mendubluğa hamledilen fiillerden mi­dir, diye ihtilâf etmeleridir.

Mâlik b. Hüveyris hadisinin zahiri, cemaat için de, tek başına namaz kı­lan için de kametin farz olmasını göstermektedir.

2. Şekli: Kametin keyfiyetine gelince: İmam Mâlik ile İmam Şafii'ye göre tekbirler ikişer, diğer lafızlar ise birer keredir.Yalnız,          .

cümlesi İmam Şafii'ye göre iki keredir. Hanefılere göre lafızların hepsi ikişer keredir. İmam Ahmed'in görüşü ise -ezandaki grüşü gibi- birer ve ikişer kere arasında seçimli olmaktır.

Bu ihtilâfın sebebi, bu mevzuda Ebî Leylâ'nın geçen hadisi ile, sabit olan Enes'in hadisi arasındaki çelişmedir. Çünkü Enes'in hadisinde «Biİâl'e ezan lafızlarını İkişer ikişer, kamet lafızlarını birer birer söy­lemesi emrolundu. Yalnız

lafzını iki kere söylemekle memur oldu»[84].

Ebî Leylâ'nın hadisinde ise «Peygamber (s.a.s) Biİâl'e emretti. Bilâl de -kelimeleri ikişer defa tekrarlamak suretiyle- hem ezan okudu, hem kamet getirdi» [85]denilmektedir.

3. Kadınların Ezan ve Kameti: Cumhûr'a göre kadınlara ne ezan, ne de kamet vardır.

İmam Mâlik, kadınlara kameti, İmam Şafii de hem ezanı, hem kameti istihsan (iyi) görmüşlerdir. Ibnü'l-Münzir, «Rivayet olunduğuna göre Hz. Âişe (r.a.) hem ezan okur, hem kamet getirirdi» [86]diyor. Bu ihtilâf, kadı­nın imam olup olamayacağı hakkındaki ihtilâftan doğmuştur. Kimisi de: «İbâdetlerde kadının da erkek gibi olması- aksini gösteren bir delil bulun­mazsa- asıldır» demiştir. [87]


[83] Buhârî, Ezan, 10/18, no: 631; Müslim, Salât, 4/9, no: 391.

[84] Buhâfî, Ezan, 10/2, no: 605.

[85]Ebû Dâvûd, Salât, 2/28, no: 507

[86] Hâkim, 1/203-204; Beyhâkî, 1/408

[87] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/247-248.