๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 14 Şubat 2011, 17:57:15



Konu Başlığı: Kadının haccı
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 14 Şubat 2011, 17:57:15
D- Kadının Haccı:



Bu babın ihtilâf edilen konularından biri de, kendisi ile birlikte hac yolculuğuna çıkacak bir mahremi bulunmayan kadına haccm vacib olup olmadığı mes'elesidir. îmam Mâlik ile îmam Şafii, «Bu kadın için vücub şart değildir, kadın, emniyetli birkaç kadın arkadaş bulursa hac yolculuğuna çıkabilir» demişlerdir. îmam Ebû Hanife, îmam Ahmed ve bir kitle ise; «Kadınla birlikte hac yolculuğuna çıkacak bir mahremi bulunmazsa kadına hac vacib olmaz» demişlerdir.
Bu ihtilâfın sebebi, haccm ve hac yolculuğuna çıkmanın vücubuna dair olan emir ile, kadının beraberinde bir mahremi bulunmaksızın üç günlük bir yolculuğa çıkmasına dair olan yasak arasında bulunan çelişkidir. Zira Ebû Said el-Hudrî, Ebû Hüreyre, îbn Abbas ve îbn Ömer'in hadisleri ile sabittir ki Peygamber (s.a.s) Efendimiz,
«Allah'a ve kıyamet gününe inanan bir kadının -beraberinde bir mahremi bulunmaksızın- yolculuğa çıkması helâl değildir» 14 buyurmuştur.
Hacc'ın vücubuna dair olan emrin umumunu bu hadise üstün kılanlar, «Kadın, beraberinde mahremi bulunmasa da hac yolculuğuna çıkabilir» demişlerdir. Haccın vücubuna dair emrin umumunu bu hadis ile tahsis edenler ya da bu hadisi hac yoluna güç yetirmenin bir tarifi mahiyetinde görenler ise, «Kadın -beraberinde mahremi bulunmaksızın- hac yolculuğuna çıkamaz» demişlerdir.
îşte hac denilen bu ibadetin vücubunu ve ne ile, kimlere ve ne zaman vacib olduğunu anlatmış olduk. Şimdi de söz sırası Umre denilen ibadete gelmistir. Kimisi «Hac gibi, Umre de vacibtir» demiştir. İmam Şafii, îmam Al med, Ebû Sevr, Ebû Ubeyd, Süfyan Sevrî ve Eyzâî de bu görüştedirler. B görüş aynı zamanda ashabtan îbn Abbas ile îbn Ömer'in ve tabiilerden bir 15 maatin de görüşüdür.
îmam Mâlik ile bir cemaat de «Umre sünnettir», îmam Ebû Hanife is «Tatavvu (nafile)'dur» demiştir ki Ebû Sevr ile îmam Dâvûd da bu görüşte dirler.Umrenin vücubunu benimsemiş olanlar,
Allah için hac ve umreyi tamamlayınız" âyet-i kerimesi ve bu yolda rivayet olunan birtakım hadislerle ihticac etmiş lerdir.
Bu hadislerden biri, îbn Ömer'in «Güzel yüzlü beyaz elbiseli bir Arabi Rasûlullah (s.a.s)'ın yanına girip, 'islâm nedir?' diye sordu. RasûlullaJ (s.a.s),
«Allah'tan başka bir ilâh bulunmadığına ve Muhammed'in Allah'ı) Peygamberi olduğuna şehadet getirmen, namaz kılman, Ramazan'da oruç tutman, hac ve umre etmen ve cenabetten gusûl yapmandır» diye cevap ver di» 16mealindeki hadisidir.
Abdürrezzak da «Ma'mer, Katâde'den naklen bize dedi ki: "Hac yolum gücü yeten kimselerin beyti ziyaret etmeleri insanlar üzerinde Allah'a bir hakkıdır" 17 mealindeki âyet-i kerime indiği zaman, Rasûl-i Ekren
«Allah'ın hakkı ikidir. Biri, bir kere hac etmek, biri de bir kere umn yapmaktır. Kim ki ikisini yaparsa farzı yerine getirmiş olur. Artık önce hah gisini yaparsan senin için zararı yoktur» buyurdu» 18 demiştir.
Zeyd b. Sâbit'ten, Rasûlullah'ın (s.a.s) şöyle buyurduğu rivayet edilir «Hacc ve umre iki farzdır. Hangisiyle başlarsan başla, sana zararı olmaz» 19.
îbn Abbas'tan da «Umre vacibtir» diye rivayet olunmuştur ki bazılar buna, merfu' hadis demişlerdir 20.
Umre vacib değildir diyen diğer grubun delilleri de, İbn Ömer'in
«İslâm dini be§ temel üzerine kurulmuştur..» hadisi gibi, islâm'ın farzlarını sayarken yalnız haccı söyleyip umreden bahsetmeyen meşhur hadislerdir ki bunlardan biri de, İslâm'ın farzlarını soran adamın meşhur hadisidir. Zira bu hadisin bazı rivayetlerinde
«Ve beyti hac etmendir» ziyadesi vardır. Bunlar, "Allah için hac ve umreyi tamamlayınız" âyet-i kelimesindeki emir umrenin vücubunu gerektirmez. Zira bir ibâdete başlanırsa o ibâdet sünnet de olsa onu tamamlamak vacib olur demiş olabilirler. Umrenin sünnet olduğunu söyleyenler, bunlardan başka birkaç hadisi daha delil olarak getirmişlerdir. Bu hadislerden biri Haccac b. Ertat'ın Muhammed b. el-Münkedir'den, Mu-hamed'in de Cabir b. Abdullah'tan rivayet ettiği hadistir. Zira bu hadiste, «Birisi Rasûl-i Ekrem (s.a.s)'e, 'Umre vacib midir?' diye sordu. Rasûl-i Ekrem (s.a.s),
«Hayır, umre vacib değildir. Fakat umre yaparsan senin için daha iyi olur» diye cevap verdi» 21 denilmektedir.
Ebû Ömer, «Yalnız Haccac b. Ertat tarafından rivayet olunan hadisler hüccet olamaz» demiştir.
Umre tatavvu'dur diyenler de, Ebû Salih el Hanefi'nin «Rasûl-i Ekrem (s.a.s):
«Hac vacibür, umre ise tatavvu'dur»
buyurdu» 22diye rivayet ettiği hadis ile ihticac etmiş olsalar gerektir. Fakat bu hadis münkatı'dır.
îşte umre hakkında ulemayı ihtilâfa düşüren sebep, hadisler arasındaki bu çelişme ile hac ve umrenin tamamlanmasını emreden âyet-i kerimenin umrenin vücubunu ifade edip etmediği hakkındaki farklı kanaatle dir. 23


14 Buhârî, Taksîrü's-Salât, 18/4, no: 1086rl087.
15 Bakara, 2/197.
16 Dârakutnî, 2/282-283, no: 207; Beyhâkî, 4/349.
17 Âlu İmrân, 3/98.
18 Abdürrezzak'ın tefsirinde yoktur.
19 Dârakutnî, 2/284, no: 217.
20 Dârakutnî, 2/285, no: 220.
21 Tirmizî, Hacc, 7/88, no: 931.
22 Şâfıi, Müsned, 1/281, no: 737; Beyhâkî, 4/348.
23 İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/158.



Konu Başlığı: Ynt: Kadının haccı
Gönderen: Ceren üzerinde 01 Ocak 2020, 15:59:46
Esselamu aleyküm.rabbim bizleri İslam'a uygun şekilde hac vazifesini yerine getiren kullardan eylesin inşallah...


Konu Başlığı: Ynt: Kadının haccı
Gönderen: Züleyha üzerinde 02 Ocak 2020, 03:42:11
Allah razı olsun emeği geçenlerden inşallah selam ve dua ile...


Konu Başlığı: Ynt: Kadının haccı
Gönderen: Sevgi. üzerinde 03 Ocak 2020, 09:21:05
Aleyküm selâm. Rabbim cümlesi ile bizlere de hac ibadetini hakkıyla yerine getirebilmeyi naaip eylesin inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: Kadının haccı
Gönderen: Mehmed. üzerinde 04 Ocak 2020, 13:12:42
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun