๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 08 Şubat 2011, 17:30:01



Konu Başlığı: İtikâfin zamanı
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 08 Şubat 2011, 17:30:01
36. î'tikâf in Zamanı



İ'tikâfın zamanı hakkında ise, her ne kadar ulemanın hepsi, «İ'tikâf için en faziletli olan vakit Ramazan'm son on günüdür» demişlerse de, ulemanın ekseriyetine göre i'tikâf için belli bir vakit yoktur, yılın oniki ayı da i'tikâf için vakittir. Ancak i'tikâfın sıhhati için oruçlu olmayı şart görenler, «Oruç tutulması caiz olmayan günlerde i'tikâfa girilemez» demişlerdir.
İ'tikâfın ne kadar zamandan az olmaması gerektiğine gelince, -Zira bunda da ihtilâf etmişlerdir. Nasıl ki i'tikâfa ne zaman girilebileceği ve i'tikâftan ne zaman çıkılabileceği konusunda da ihtilâf vardır.
İmam Şâfıi, İmam Ebû Hanife ve fukahanm çoğu, «İ'tikâf için belli bir süre yoktur» demişlerdir. Fakat İmam Mâlik'ten bu hususta çeşitli rivayetler gelmiştir. Bir rivayete göre İmam Mâlik, 'Bir gün bir geceden', İbnü'l-Kasım'ın rivayetine göre de «On günden aşağı olamaz» demiştir. Bağdatlı olan tabilerine göre ise, on gün müstehabtır. Şart olan, bir gün bir geceden az olmamasıdır.
Bu ihtilâfın sebebi, kıyasın hadisle çelişmesidir. Çünkü oruçlu olmanın i'tikâf için şart olduğuna inananlar "Bir gece i'tikâf caiz değildir", dediklerine göre en az bir günle bir gece olması lâzım gelir. Çünkü gündüzün orucu ancak gecenin gelmesi ile tamamlanır. Bununla çelişen hadis ise, Buhârî'nin «Hz. Ömer bir gece i'tikâf etmeyi nezrelmişti. Rasâl-i Ekrem (s.a.s)'de nezrini yerine getirmesini kendisine emretti» 7 mealinde de getirdiği hadistir. Halbuki sabit olan hadisler karşısında kıyas yapmak manasızdır.
Kişi, bir gün veyahut sayısı belli bir kaç gün için i'tikâf etmedi nezreder-se, ne zaman i'tikâfa girebilir, mevzuundaki ihtilâfa gelince:
İmam Mâlik, İmam Şafii ve İmam Ebû Hanife: «Bir ay i'tikâf etmeyi nezreden bir kimse, günün batışından önce. mescide girer» demişlerdir. Bir gün i'tikâf etmeği nezreden kimse ise, İmam Şafii'ye göre fecirden önce mescide girmesi ve gün battıktan sonra mescidden çıkması lâzımdır. İmam Mâlik ise, bir ay ile bir günü nezredenler arasında fark görmemiştir.
Züfer ile Leys de «Nezir ister bir ay, ister bir gün olsun, fecirden önce
camiye girer» demişlerdir.
Ebû Sevr de, gece ile günün nezirleri arasında ayırım yaparak 'On gün i'tikâf etmeyi nezrettiği zaman fecirden Önce, on gece nezrettiği zaman da günün batmasından Önce camiye girer' demiştir.
Evzâî de «Sabah namazından sonra i'tikâfa girer» demiştir.
Bu ihtilâfın sebebi, hem kıyasların birbirleriyle, hem de hadisin bu kıyasların hepsiyle çelişmesidir. Zira ayın başını gece kabul edip ayı gecelerden ibaret görenler, «Günün batışından önce girer», gecelere itibar etmeyenler ise «Fecirden önce girer» demişlerdir.
'YEVM (gün) kelimesi bir gün ile bir gecedir' diyenler, bir gün i'tikâf etmeği nezredene güneşin batmasından Önce girmeği vacib görmüşlerdir. Yevm kelimesinin gündüze ve leyi kelimesinin de geceye mahsus olduğunu söyleyenler ise gece ile günün nezirleri arasında ayırım yapmışlardır. Bana kalırsa doğrusu şudur ki, yevm kelimesi Arap dilinde bazan yalnız gündüz mânâsında, bazan da gece ile gündüz (yirmidört saat) mânâsında kullanılır. Fakat akla Öyle gelir ki, esas delâleti birinci mânâya olandır. îkinci mânâya olan delaleti ise iltizamî'dir. Bu kıyaslarla çelişen hadis ise, Buhârî ile diğer sıhhatli hadis ravilerinin Hz. Aişe'den «Rasûlullah (s.a.s) Ramazan'da i'tikâf eder ve i'tikâf etmek istediği yere sabah namazından sonra giderdi» mealinde getirdikleri hadistir 8.
î'tikâf tan ne zaman çıkılması gerektiği mes'elesine gelince: îmam Mâlik, Ramazan'ın son on gününü i'tikâf eden kimse için, Bayram namazına mescidden gitmesini müstehab görmekle beraber, «Şayet gün battıktan sonra da mescidden çıksa kâfi gelir» demiştir.
İmam Şafii ile imam Ebû Hanife de «Güneş batar batmaz çıkar» demişlerdir. Sahnun ile İbnü'l-Mâcişûn ise, «Eğer Bayram namazından önce giderse i'tikâfı fesada gider demişlerdir.
Bu ihtilâfın sebebi de, Bayram gecesinin Ramazan'ın son on gününden sayılıp sayılmadığmda ihtilâf etmeleridir. 9


7 Buhîm, İ'tikâf 33/15, no: 2042.
8 Buhârî, î'tikâf, 33/14, no: 2041; Müslim, î'tikâf, 14/2, no: 1172.
9 İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/75-76.



Konu Başlığı: Ynt: İtikâfin zamanı
Gönderen: Ceren üzerinde 27 Aralık 2019, 20:18:58
Esselamu aleyküm.rabbim bizleri peygamber efendimizin sünnetine tabi yaşayan ve ibadetini eden kullardan eylesin inşallah...


Konu Başlığı: Ynt: İtikâfin zamanı
Gönderen: Mehmed. üzerinde 28 Aralık 2019, 07:55:05
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: İtikâfin zamanı
Gönderen: Sevgi. üzerinde 29 Aralık 2019, 00:39:03
Aleyküm selâm. Rabbim bizleri Peygamber Efendimizin sünnetlerinden ayırmasın inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: İtikâfin zamanı
Gönderen: Es-Sabur üzerinde 30 Aralık 2019, 06:24:37
İtikaf zamanı Ramazanın son on günüdür bu zamanda Kadir gecesi vardır