> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Bidayetül Müctehid > İmamın cemaat adına sorumluluğu
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İmamın cemaat adına sorumluluğu  (Okunma Sayısı 1355 defa)
29 Ocak 2011, 17:19:58
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 29 Ocak 2011, 17:19:58 »



F- İmamın Cemaat Adına Sorumluluğu:



îmam'ın, kıraat (Fatiha ve Zamm-ı Sûre)den başka namazın farzların­dan herhangi bir şeyi, kendisine uyanın üzerinden kaldırmadığı görüşünde ittifak etmişlerdir. Fatiha ve zamm-ı sûre hakkında ise üç çeşit görüşte bulunmuşlardır:

1- îmamın sessiz olarak kıldırdığı namazlarda imama uyan, sessiz ola­rak fatiha ve zamm-ı sûreyi okur, sesli namazlarda ise fatihayı da zamm-ı sûreyi de okumaz.

2- Sesli ve sessiz namazların her ikisinde de yalnız imam okur, imama uyan okumaz.

3-  Sessiz namazlarda imama uyan, hem fatihayı hem zamm-ı sûreyi, sesli namazlarda ise yalnızca fatihayı okur.


Kimisi de, sesli namazlarda imamın sesini işiten ile işitmeyeni birbirinden ayırarak «İşitmeyen okur, işiten okumaz» demiştir.

Birinci görüşü, tmam Mâlik benimsemiş, ancak sessiz namazlarda ima­ma uyanın okumasını iyi görmüştür.

ikinci görüşü, İmam Ebû Hanife ve üçüncü görüşü de İmam Şafii be­nimsemiştir. İmamın sesini işiten ve işitmeyenler arasında ayınm yapmak da İmam Ahmed'in görüşüdür.

Bu ihtilâfın sebebi, bu mevzudaki hadislerin birbirleriyle çelişme­si ve bu hadisleri te'Iif etme yolunda ihtilâf edilmesidir. Çünkü bu mevzuda dört hadis bulunmaktadır.

Biri, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in:

«Fatihasız namaz olamaz»
[301] hadisi ile bu mânâda varid olup kıraatin vücubu bahsinde getirdiğimiz hadislerdir.

İkincisi, imam Mâlik'in Ebû Hüreyre'den getirdiği «Peygamber (s.a,s) sesli olarak okuduğu bir namazdan çıktıktan sonra:

«Benimle beraber demin biriniz oku­du mu?» diye sordu. Bir adam 'Evet, ben okudum ya Rasûlallah', dedi. Peygamber (s.a.s)

«Ben diyorum ki: Ne diye Kur'an ben­den alınmak isteniyor» dedi. Bunun üzerine halk, Peygamber (s.a.s)'in sesli olarak okuduğu namazlarda okumayı bıraktılar» [302]mealindeki hadistir.

Üçüncü hadis, Übade b. Samit'in «Rasûluüah (s.a.s) bize sabah nama­zını kıldırdı ve kıraat ona ağır geldi. Namazdan çıktıktan sonra,

«Tahmin ederim ki siz imamın arka­sında okuyorsunuz» dedi. 'Evet', dedik. Bunun üzerine,

«Fatihadan başka bir şey okumayın» diye buyurdu» mealindeki hadisidir .[303]

Ebû Ömer «Übâde b. Sâmit'İn bu hadisi, Mekhûl ve başkaları tarafından rivayet olunmuş, senedi muttasıl olup sahihtir»demiştir [304].

Dördüncü hadis, Câbir'in «Peygamber (s.a.s) «İmamı bulunan kimse için imamın okuyuşu, onun için de okuyuştur» buyurdu» [305] mealindeki hadisidir. Bu mevzuda, İmam Ahmed'in sahih bulduğu bir beşinci hadis daha vardır ki o da, «Peygamber (s.a.s)

«imam okuduğu zaman susup dinleyiniz» diye buyurdu» mealinde rivayet olunan hadistir [306].

Ulema da, bu hadisleri te'Iif yolunda ihtilâf etmişlerdir.

Kimisi, imamın sesli okuduğunda yasaklanan okumadan, -Übâde b. Sâmiî'in hadisine dayanarak- yalnız fatihayı istisna etmiştir. Kimisi, -Ebû Hüreyre'nin hadisi ile, imam sesli okuduğu zaman okumaktan nehyedildiği için «Fatihasız namaz olamaz» hadisinin umumundan sesli namazlarda imama uyanın namazını istisna etmiş ve bunu A'raf sûresinin 204. âyeti olan

"Kur'an okunduğu zaman susunuz, onu dinleyiniz" [307]âyet-i keri­mesi ile te'yid etmiştir. Bunlar, «Bu âyet namaz hakkında nazil olmuştur» demektedirler.

Kimisi de, Câbir'in hadisine dayanarak, «namaz sesli olsun sessiz olsun imama uyan, okumaz. Vacib olan, yalnız imam ile tek başına namaz kılanın okumasıdır» demiştir. Bu da, İmam Ebû Hanife'nin görüşüdür. Ona göre Câbir'in hadisi, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in:

«Kur'an'dan kolayına geleni oku» [308]hadisi­ni tahsis etmiştir. Çünkü İmam Ebû Hanife namazda fatihayı okumanın farziyetini benimsemeyip -yukarıda geçtiği üzere- mutlak kıraatin farziyetini benimser. Halbuki Câbir'in hadisi merfu olarak Câbir el-Ca'fi'den başka bir kimse tarafından rivayet olunmamıştır. Ca'fı'nin ise yalnız olarak rivayet et­tiği hadislerin hiçbiri hüccet değildir. Ebû Ömer: «Bu hadis sahih değildir, merfu olarak yalnız Câbir tarafından rivayet olunmuştur» demektedir. [309]

 

G- İmamın Namazının Bozuluşu ve Cemaatle Namaz:
 

Ulema, «namaz içinde imamın abdesti bozulup da namazını kestiği za­man, imama uyanların namazı bozulmaz» diye müttefik iseler de, imamın cünüb olarak namaz kıldırdığı ve imama uyanın namazdan sonra durumu öğrendiği zaman namazı fasit midir, değil midir diye ihtilâf etmişlerdir.

Kimisi «Fasit değildir» kimisi «Fasittir» demiş, kimisi de, imama uya­nın imamın cünüb olduğunu bildiği ve bilmediği haller arasında hüküm ayı­rımı yaparak «Eğer imamın cünüb olduğunu biliyor idiyse namazı fasittir, bilmiyor veyahut unutmuş idiyse fasit değildir» demiştir. Birinci görüş İmam Şafii'nin, ikinci görüş îmam Ebû Hanife'nin ve üçüncü görüş finam Mâlik'indir.

Bu ihtilâfın sebebi, imama uyanın namazının sıhhati, imamın na­mazının sıhhatine bağlı mıdır, değil midir diye ihtilâf etmeleridir. «Bağlı de­ğildir» diyenler «İmama uyanın namazı caizdir», «bağlıdır» diyenler «caiz değildir» demişlerdir.

Bilme ile bilmeme ve unutma halleri arasında hüküm ayırımı yapanlar ise, yukarıda geçen «Peygamber (s.a.s) bir namazda tekbir aldı. Sonra: Du­run diye eli ile işaret edip mescitten çıktı ve bir müddet sonra başı ıslak olarak döndü» mealindeki hadisin zahirine bakmışlardır. Zira bu hadisin zahirin­den, ashab-ı kiramın namazlarını bozmayıp devam ettikleri anlaşılmakta­dır.

îmam Şafii «Eğer imama uyanın namazının sıhhati, imamın namazının sıhhatine bağlı olsaydı, ashab-ı kiram'ın namazlarını yeni baştan kılmaları lâzım gelirdi» demiştir. [310]


[301] Buhârî, Ezan, 10/95; Ebû Dâvûd, Salât, 2/136, no: 822.

[302] Ebû Dâvûd, Salât, 2/137, no: 826.

[303] Ebû Dâvûd, Salât, 2/136, no: 823.

[304] İbn Abdilberr, Lstizkâr, 2/190.

[305] îbn Ebî Şeybe, 1/377.

[306] Ahmcd, 2/420.

[307] A'raf, 7/204.

[308] Buhârî, Ezan, 10/122, no: 793; Müslim, Salât, 4/11, no: 397.

[309] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/319-320.

[310] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/321.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İmamın cemaat adına sorumluluğu
« Posted on: 29 Mart 2024, 13:33:51 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İmamın cemaat adına sorumluluğu rüya tabiri,İmamın cemaat adına sorumluluğu mekke canlı, İmamın cemaat adına sorumluluğu kabe canlı yayın, İmamın cemaat adına sorumluluğu Üç boyutlu kuran oku İmamın cemaat adına sorumluluğu kuran ı kerim, İmamın cemaat adına sorumluluğu peygamber kıssaları,İmamın cemaat adına sorumluluğu ilitam ders soruları, İmamın cemaat adına sorumluluğuönlisans arapça,
Logged
17 Ocak 2020, 20:35:49
Ceren

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.620


« Yanıtla #1 : 17 Ocak 2020, 20:35:49 »

Esselamu aleyküm.rabbim razı olsun paylaşım dan kardeşim...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

18 Ocak 2020, 16:22:14
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.662


Site
« Yanıtla #2 : 18 Ocak 2020, 16:22:14 »

Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

19 Ocak 2020, 00:33:31
Es-Sabur

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 1.281


« Yanıtla #3 : 19 Ocak 2020, 00:33:31 »

Cemaatle kılınan namazdan İmam sorumludur bir yanlış yaparsa bunu cemaat uyarabilir
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
19 Ocak 2020, 04:12:12
Sevgi.
Bölüm Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 17.948


« Yanıtla #4 : 19 Ocak 2020, 04:12:12 »

Aleyküm selâm. Bilgiler için Allah razı olsun kardeşim
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes