๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 14 Şubat 2011, 18:18:08



Konu Başlığı: Hayzlı kadından yararlanma
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 14 Şubat 2011, 18:18:08
A- 1. Hayzlı Kadından Yararlanma:



Fukaha, aybaşı halindeki kadının vücudundan hangi yerlere değmek caizdir, diye ihtilâf etmişlerdir.

İmam Mâlik, İmam Şâfîi ve imam Ebû Hanife'ye göre yalnız fota (avret yeri)'nın yukarısı caizdir. Süfyan Sevrî ve îmam Dâvûd "Kan yerinden baş-İca, her yer caizdir", demişlerdir.

Bu ihtilâfın sebebi, bu hususutaki hadislerin zahiri ile hayız âyetinin mefhumunun taşıdığı değişik ihtimallerdir. Çünkü annelerimiz Âişe (r.a.) [58] Meymûne (r.a.) [59] ve Ümmü Seleme (r.a.) [60] 'den gelen sahih hadislere göre, Peygamber (s.a.s) Efendimiz bunlardan birine aybaşı halinde dokun­mak isterken fotasını bağlamasını emreder, sonra ona dokunurdu. Yine sa­bittir ki Peygamber (s.a.s) Efendimiz

«Aybaşı halindeki kadınla-cima'dan başka- her şeyi yapın» [61] diye buyurmuştur.

Ebû Davud'un Hz. Aişe (r.a.)'den naklettiği hadise göre de Hz. Âişe (r.a.) bir defa hayızda iken Peygamber (s.a.s) Efendimiz üşümüş ve ona "uy­luğunu aç" demiştir.-Hz. Âişe (r.a:) "Uyluğumu açtım. Peygamber (s.a.s) yanağı ile göğsünü uyluğum üzerine koydu. Ben de kendimi üzerine atıp durdum, nihayet ısındı", [62] demiştir.

Ayetteki ihtimallere gelince:

Cenâb-ı Hak "Aybaşı halinde kadınlara yaklaşmayın" [63] buyurmuş­tur. Bu tabir ise âmm (genel) olup, kadının bütün vücudu demektir. Halbuki yukarıda geçen hadislerden, aybaşı halindeki kadının bütün vücudunun ha­ram olmadığı anlaşılmaktadır. Şu halde âyette geçen "KADINLARA" tabiri ya umumunda kullanılan bir âmm'dır, fakat hadislerin delâleti ile kadının ba­zı yerleri müstesnadır, çünkü Usûl-i Fıkıh uleması arasında meşhurdur ki ki­tabın sünnet ile tahsisi caizdir; ya da âyette geçen "O, BİR EZA VE PİS­LİKTİR" tabirinin delâleti ile kadınlar kelimesinden husus muradtır. Çünkü pislik, kadının her yerinde değil, ancak kanının çıktığı yerde olur. Birinci şıkkı tercih edenler, fotanın yukarısını âyetin hükmünden istisna etmişlerdir. İkinci şıkkı tercih edenler âyeti, fotanın altında kalan yerleri yasaklayan ha­dislere tercih ve bu hadislerle çelişen diğer hadisleri de kendilerine hüccet yapmışlardır.                   

Kimisi de, bu hadislerle, âyetteki "O BİR EZA VE PİSLİKTİR"[64] delilü'l-hitabı'ndan anlaşılan ibaha'yı (mubah oluşu); -fotanın altını nehyeden hadisleri kerahete (mekruh oluşa) ve ibâha hadisleri ile âyetin mefhumunu cevaze hamletmek suretiyle- te'lif etmiş ve bu yorumlarını hayızlı kadının kan yeri dışında hiçbir yerinin necis olmadığını bildiren diğer hadislerle tak­viye etmişlerdir. Çünkü Peygamber (s.a.sj Efendimiz Hz. Aişe (r.a.)'den, kendisine seccadeyi vermesini istemiş, Hz. Âişe: Ben hayızlıyım deyince

  «Senin elin de hayızlı değil ya!» [65]demiştir.

Hz. Aişe (r.a.)'nin, hayızlı iken Peygamber (s.a.s) Efendimizin başını taradığı [66] ve Efendimiz'in                               

«Mü'min kişi necis olamaz» diye buyurduğu da sabittir [67].


[58] Buhârî, Hayd, 6/5, no: 302; Müslim, Ilayd, 3/1, no: 293; Ebû Dâvûd, Taharet, 1/107. no: 268.

[59] Buhârî, Ilayd, 6/5, no: 303; Müslim, Uayd, 3/1, no: 294; Ebû Dâvûd, Taharet, 1/106. -no: 267.

[60] Taberânî (Heysemı), Mccmâu'z-Zevd/tf, 1/282.

[61] Müslim, Hayd, 3/3, no: 302; Ebû Dâvûd, Taharet, 1/103, no: 258.

[62] Ebû Dâvûd, Taharet, 1/107, no: 270.

[63] Bakara, 2/222.

[64] Bakara, 2/222.   

[65] Müslim, Hayd , 3/3, no: 298; Ebu Davud , Taharet, 1/104, no:261.

[66] Buhari gusül ,5/23, no: 295;Müslim, hayd, 3/3, no:297;Ebu davud,savm, 8/29, no2469.

[67] İlıhârî. Gusül, 5/23, no: 283; Müslim, Ilayd, 3/29, no: 37*; Ebû Dâvûd, Taharet, .1/92 no: 231.