Konu Başlığı: Dörtten fazla kişiyle evliyken müslüman olma Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 25 Ocak 2011, 17:00:44 1. Dörtten Fazla veya İki Kızkardeşle Evliyken Müslüman Olma: Kâfir olan kimse müslüman olduğu zaman eğer nikâhı altında dörtten fazla kadın veyahut iki kızkardeş bulunuyorsa, İmam Mâlik, «Adam kadınlardan sadece dört tanesini, iki kızkardeşten de birini seçecektir» demiştir. İmam Şafii, İmam Ahmed ve İmam Dâvûd da bu görüştedirler. İmam Ebû Hanife, Süfyan Sevrî ve îbn Ebî Leylâ ise, «Önce hangileriyle evlenmiş ise onlar kalacaktır. Şayet hepsiyle bir akidde veyahut bir zamanda evlenmişse, hepsinden ayrılacaktır» demişlerdir. îmam Mâlik'in tabilerinden îbn Mâcişûn da, «Eğer müslüman olduğu zaman nikâhı altında iki kızkardeş bulunuyorsa, ikisinden de ayrıldıktan sonra hangisini isterse onunla tekrar evlenebilir» demiştir ki, îmam Mâlik'in etbaından başka bir kimse bunu söylememiştir. Bu ihtilâfın sebebi, rivayetin kıyas ile gelişmesidir. Zira bu hususta iki hadis rivayet olunmuştur. Biri, îmam Mâlik'in mürsel olarak rivayet ettiği, «Geylân b. Selâmet es-Sakafî müslüman olduğu zaman on tane karısı vardı ve hepsi onunla birlikte müslüman oldular. Peygamber (s.a.s) Efendimiz ona içlerinden dört taneyi seçmesini emretti» hadisidir. İkinci hadis de, «Kays b. Eşlem müslüman olunca, nikâhı altında iki kızkardeş vardı. Peygamber (s.a.s) Efendimiz ona 'İkisinden hangisini istiyorsan seç' buyurdu [144]hadisidir. Rivayete uymayan kıyas ise şudur: «İslâmiyet'te bir kimse dörtten çok kadınla veyahut iki kızkardeşle evlendiği zaman nasıl öncekilerin nikâhı sahih, sonrakilerin bani ise, küfürde de öyle olması gerekir». Halbuki bu kıyasta gevşeklik vardır. [145] 2. Müslüman Olmakta Öncelik: Koca ile karıdan biri diğerinden önce müslüman olduğu zaman, İmam Mâlik, îmam Ebû Hanife ve İmam Şâfıi, «Eğer önce kadın ve iddeti bitmeden de kocası müslüman olursa, kadın herkesten çok, kocasının hakkıdır ve eğer erkek müslüman olup karısı ehl-i kitab olursa, nikahlan yerindedir» demişlerdir. Zira rivayete göre Safvan b. Ümeyye karısı ve Velid b. Muğire kızı Aîdke'den sonra müslüman olduğu halde Peygamber (s.a.s) Efendimiz onlan eski nikâhları üzerinde bırakmıştır [146]. Derler ki: «Safvan ile karısının müs-lümanlığı kabulleri arasındaki zaman bir ay kadardı». Îbn Şihab da «Herhangi bir kadının Peygamber (s.a.s)) Efendimiz'in yanma hicret ettiği ve kocasının da küfür ülkesinde kaldığı halde Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in onlan birbirinden ayırmadığını işitmedik. Ancak eğer iddeti daha bitmemişken kocası da arkasından hicret etseydi, o zaman onlan nikahlan üzerinde bırakırdı» demiştir. Fakat kocanın kandan önce müslümanlığı kabulü halinde ihtilâf etmişlerdir. îmam Mâlik «Eğer kadına müslümanlık teklif edilip de kadın reddederse, birbirinden aynlmış olurlar» demiştir. îmam Şâfıi de, «İster koca, karıdan önce, ister kan, kocadan önce müslüman olsun, eğer kadının iddeti daha bitmemişken diğeri müslüman olursa nikahlan yerindedir» demistir. Bu ihtilâfın sebebi, umumun hem rivayet, hem kıyasla çelişmesi-dir. Zira "Kâfir olan kadınları nikâhınız altında tutmayınız" âyet-i kerimesinin umumu, birbirinden hemen aynlmalanm gerektirmektedir. Bu umumun gereğiyle çelişen rivayet de, «Ebû Süfyan b. Harb, kansı Hind b. Utbe'den önce müslüman oldu. Zira Ebû Süfyan, Merru'z-Zehran'da müslüman olduktan sonra Mekke'ye döndüğünde kansı Hind, Mekke'de idi ve henüz müslüman olmamıştı. Ebû Süfyan'm sakalından tuttu ve 'Şu sapık ihtiyarı öldürün' dedi. Ondan sonra o da müslüman oldu. Bununla beraber nikahlan üzerinde bırakıldılar» [147] haberidir. Kıyasın rivayetle çelişmesine gelince: Zira zahir şudur ki, karının kocadan önce müslüman olmasıyla, kocanın kandan önce müslüman olması arasında bir fark yoktur. Şu halde kan, kocadan önce müslüman olduğu zaman nasıl iddet muteber ise, kocanın da kandan önce müslüman olması halinde iddetin muteber olması gerekir. [148] [144] Ebû Dâvûd, Talâk, 7/25, no: 2241. [145] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/473-474. [146] Mâlik, Nikâh, 28/20, no: 44-45. [147] Şâfıi, Umm, 5/47-48; Beyhâkî, 7/186. [148] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/474-475. Konu Başlığı: Ynt: Dörtten fazla kişiyle evliyken müslüman olma Gönderen: Ceren üzerinde 08 Şubat 2020, 17:08:09 Esselamu aleykum.rabbim bizlere hakkıyla helal dairede evlilik yapan kullardan eylesin inşallah...
Konu Başlığı: Ynt: Dörtten fazla kişiyle evliyken müslüman olma Gönderen: Sevgi. üzerinde 09 Şubat 2020, 02:43:15 Aleyküm selâm. Rabbim bizleri herzaman rızasına uygun şekilde helâl daire içinde yaşıyan kullarından eylesin inşaAllah
Bilgiler için Allah razı olsun Konu Başlığı: Ynt: Dörtten fazla kişiyle evliyken müslüman olma Gönderen: Mehmed. üzerinde 10 Şubat 2020, 04:44:32 Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun
Konu Başlığı: Ynt: Dörtten fazla kişiyle evliyken müslüman olma Gönderen: Es-Sabur üzerinde 10 Şubat 2020, 06:27:46 Dinimizde en fazla dört kadınla evlenmek caizdir fazlası olamaz
Konu Başlığı: Ynt: Dörtten fazla kişiyle evliyken müslüman olma Gönderen: Züleyha üzerinde 16 Şubat 2020, 13:24:30 Allah razi olsun hocam selâm ve dua ile
|