> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Bidayetül Müctehid > Davalının îtirafı
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Davalının îtirafı  (Okunma Sayısı 767 defa)
31 Ocak 2011, 18:59:52
ღAşkullahღ
Muhabbetullah
Admin
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 25.839


Site
« : 31 Ocak 2011, 18:59:52 »



4. Davalının î'tirafı


Davalı, kendisinden taleb edilen şeyi açık bir şekilde ikrar ettiği zaman, ikrarının hakimin karan için dayanak olabildiğinde ihtilaf yoktur. Ancak bi­zim konuşmamız, "Kimin ikrarı geçerlidir, kimin değildir? Davalının kaç defa ikrar etmesi gerekir?" konulan hakkındadır, ki bunlann hepsi şer'î ceza­lar bahsinde geçti. Ulemanın bu konuda ihtilaf ettikleri mes'eleler ise, ikrar eden kimsenin kullandığı elfazın değişik ihtimallerini taşıması bakımından­dır. Bu mes'eleleri görmek istiyorsan furu' kitaplanna bakmalısın. [30]

 

199. Hakimin Çekilmesi ve Karan
 

Ulema, hakimin kendisine taraf tuttuğu veyahut düşmanlık ettiği şüphe edilmeyen kimsenin leh veya aleyhinde karar verebildiğinde müttefik iseler de, kendisine taraf tuttuğu veyahut düşmanlık ettiği şüphe edilen kimsenin leh veya aleyhinde karar verebilip veremediğinde ihtilaf etmişlerdir. îmam Mâlik «Kişi, kimin leh veya aleyhinde şahitlik edemiyorsa, -eğer hakim ise-o kimsenin leh veya aleyhinde karar da veremez» demiştir. Kimisi de «Karar ile şahitlik bir değildir. Çünkü karar birtakım delillere dayanır. Şahitlik ise, herhangi bir delil istemez» demiştir.

Kimin aleyhine karar verilebildiğine gelince: Bütün ulema müttefiktir­ler ki hazır olan müslümanm aleyhine karar verilebilir. Hazır bulunmayan müslüman ile müslüman olmayan kimse aleyhine ise, karar verilip verilemediğinde ihtilaf etmişlerdir. İmam Mâlik ile imam Şafiî «Hazır bulunmayan ve aynı zamanda uzak yerlerde oturan kimse aleyhine karar verilebilir» de­mişlerdir, îmam Ebû Hanife ise, «Hazır bulunmayan kimse aleyhine -ister uzak, ister yakın yerde otursun- karar verilemez» demiştir, ki Ibn Mâcişûn da buna katılır. Hazır bulunmayan kimse aleyhine karar verilebildiğini benim­seyenlerin dayanağı, yukarıda geçen Hind'in hadisidir. Halbuki bu hadis on­ların görüşü için delil olamaz. Çünkü Hind'in kocası şehirde bulunuyordu. Hazır olmayan kimsenin aleyhine karar verilemediği görüşünde olanlann dayanağı da, Ebû Dâvûd ile başkalannın «Peygamber Efendimiz, Hz. Ali'yi Yemene gönderirken kendisine,

'Birbirlerini dava edenlerden herhangi birine, diğerini de dinlemedik­çe karar verme buyurdu» [31] diye rivayet ettikleri hadistir.

Müslüman olmayan kimse aleyhine karar verilebilip verilmediğine ge­lince: Bunun hakkında üç görüş vardır. Bir görüşe göre, eğer gayri müslimler davalannı hakime getirirlerse, hakim müslümanlar arasında nasıl hükmediyorsa, onlar arasında da o şekilde hükmetmesi gerekir. Bu görüş îmam Ebû Hanife'nindir. İkinci görüşe göre, hakim gayrimüslimlerin davalanna bakıp

bakmamakta muhayyerdir. Bunu da îmam Mâlik söylemiştir. İmam Şafiî'den ise, her iki görüş de rivayet olunmuştur. Üçüncü görüşe göre ise, gayrimüslimler hakime baş vurmasalar bile, hakim davalarına bakmak zorundadır.,

Hakimin, davalarına bakması için gayrimüslimlerin hakime başvurma­larını şart koşanların dayanağı, "Eğer gayrimüslimler sana gelirlerse ara­larında hükmet veyahut istersen onlardan yüz çevir" [32] âyet-i kerimesi-dir. Hakimin, davalarına bakıp bakmamakta muhayyer olduğunu söyleyen­ler de bu âyete dayanmışlardır. Hakimin davalarına bakmak zorunda oldu­ğunu söyleyenlerin dayanağı da, "Gayrimüslimlerin arasında hükmet" [33] âyet-i kelimesidir. Bunlar, yukarıda geçen âyetin bu âyet ile mensuh oldu­ğunu söylerler. Gayrimüslimler hakime başvurmasalar bile hakimin davala­rına bakmak zorunda olduğunu söyleyenler ise gayrimüslimin hırsızlık ettiği zaman elinin kesilmesi gerektiğinde söz konusu olan ulemanın icmaı ile ihti-cac etmişlerdir. [34]


[30] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 4/368.

[31] Ebû Dâvûd, Akdiye, 18/6, no: 3582.

[32] Mâide, 5/42.

[33] Mâide, 5/49.

[34] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 4/369-370.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 31 Ocak 2011, 19:00:28 Gönderen: Sidretül Münteha »
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Davalının îtirafı
« Posted on: 29 Mart 2024, 04:07:10 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Davalının îtirafı rüya tabiri,Davalının îtirafı mekke canlı, Davalının îtirafı kabe canlı yayın, Davalının îtirafı Üç boyutlu kuran oku Davalının îtirafı kuran ı kerim, Davalının îtirafı peygamber kıssaları,Davalının îtirafı ilitam ders soruları, Davalının îtirafıönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes