Konu Başlığı: Cünüblük ve aybaşı halinin hükümleri Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 14 Şubat 2011, 18:35:33 3. Cünüblük ve Aybaşı Halinin Hükümleri Cünüblüğün hükümleri hakkında üç mes'ele vardır: A- 1.Cami ve Mescide Girmek: Müctehidler, cünüb kimsenin camiye girip girememesi mevzuunda üç çeşit görüşte bulunmuşlardır. Kimisi "Mutlaka giremez", demiştir ki bu görüş îmam Mâlik ile tabilerinindir. Kimisi "Camide duramaz, fakat içinden geçebilir" demiştir, îmam Şâfıi de bunu diyenlerdendir..Kimisi de ister geçmek, ister durmak kasdıyla olsun, girmenin caiz olduğunu söylemiştir. Bunlar da, -tahminimce- imam Dâvûd ile tabileridir[25]. İmam Şafii ile zahiriler arasındaki ihtilâfın sebebi: "Ey iman edenler, sarhoş iken, ne dediğinizin farkında olana kadar ve cünüb iken de -yolda geçmeniz hali müstesna- gusül edene kadar namaza yaklaşmayın [26]âyet-i kerimesindeki NAMAZ kelimesi mecaz-i mürsel olup NAMAZ YERÎ mânâsında mıdır, yoksa hakiki mânâsında mıdır, diye tereddüt edilmesidir. Birinci ihtimale göre âyet, «Cünüb iken gusle-dene kadar, namaz yerine yaklaşmayın. Ancak yoldan geçmeniz hali bundan müstesnadır. Yoldan geçerken, cünüb de olsanız namaz yerine yaklaşabilirsiniz» mealinde olur ki bundan, cünübün cami içinden geçebileceği anlaşılır. İkinci ihtimale göre ise, âyet «Cünüb iken, gusledene kadar namaza yaklaşmayın. Ancak yolculukta bulunmanız hali bu hükümden müstesnadır, yolculukta, namaz kılmak için mutlaka gusletmek zorunda değilsiniz, su bulamazsanız teyemmüm edip namaz kılarsınız» mealinde olur ki bundan, cünüb kimsenin camide duramayacağı anlaşılmaz. Cünüb kimsenin cami içinden geçmeyeceği görüşünde olanlara ise, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'den rivayet olunan: «Camiyi cünüb kimseye ve hayızlı kadına caiz görmem»[27]hadisinin zahirinden başka hiçbir delil bulamam. Halbuki bu hadis de, hadis ravilerince sıhhati isbat edilmiş bir hadis değildir. Hayızlı kadın da bu hükümde cünüb adam gibidir, ondaki ihtilâf bunda da vardır. [28] [25] Hanefi mezhebine göre, suyun sadece camide bulunması veya camiye zarar gelme endişesi gibi bir zaruretle caminin içine teyemmüm edilerek girilir. [26] Nisa, 4/43. [27] Buhârî, et-Tarihu'l-Kebîr, 1/67, no: 1710; Ebû Dfıvûd, Taharet, 1/93, no: 232. [28] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/140. |