๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Bidayetül Müctehid => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 11 Şubat 2011, 18:07:18



Konu Başlığı: Ana karnındaki yavrunun kesimi
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 11 Şubat 2011, 18:07:18
4. Ana Karnındaki Yavrunun Kesimi:


Ulema, gebe olan hayvanı kesmenin karnındaki yavrusu için kesim sayılıp sayılmadığında ihtilâf etmişlerdir.
Cumhur, «Kesilen hayvanın karnındaki yavru da kesilmiş sayılır» demiştir, imam Mâlik ile imam Şafii bu görüştedirler.
imam Ebû Hanife ise, «Annesinin kamından canlı olarak çıkan yavru kesilir ve yenir. Ölü olarak çıkan ise murdardır» demiştir.
Annenin kesimi yavru için de kesim sayılır diyenler iki gruba ayrılmışlardır. Kimisi, yavrunun teşekkül edip tüylerinin bitmesini şart koşmuştur, îmam Mâlik bu görüştedir. Kimisi de, «Bu şart değildir» demiştir. İmam Şafii de buna katılır.
Bu ihtilâfın sebebi, hem bu mevzuda rivayet olunan Ebû Said el-Hudrî hadisinin sıhhatinde ihtilâf etmeleri, hem de bu hadisin kıyasa uyma-yışıdir. Tirmizî ile Ebû Davud'un Câbir'den benzerini rivayet ettikleri bu hadis «Rasûlullah (s.a.s)'a bazan deve, inek ya da koyun veya keçiyi kestiğimizde karnında yavru görüyoruz,.onu yiyebilir miyiz, yoksa atmalı mıyız? diye sorduk. Rasûlullah (s.a.s),
«Yiyiniz, isterseniz. Zira onun kesimi annesinin kesimidir» buyurdu» 9 mealindedir. Bu hadis için kimisi, «Sahihtir», kimisi «Değildir» demiştir. Sahihtir diyenlerden biri Tirmizî'dir.
Kıyasın hadise uymayışına gelince: Çünkü eğer yavru -annesi kesilirken- canlanmış ise boğularak ölür. Boğularak ölen hayvanın ise haram olduğu nassen bildirilmiştir. Ebû Muhammed b. Hazm da haram olduğunu benimsemiş ve hadisin senedi hakkında «Bir şey değildir» demiştir.
Yavrunun tüylenmiş olmasının şart olup olmadığında ihtilâfetmele rinin sebeb i de umumun kıyas ile çelişmesidir. Zira «Ceninin kesimi annesinin kesimidir» hadisindeki umum -tüyleri bitmiş olsun olmasın- helâl olmasını gerektirmektedir. Ceninin kesime tabi olması ise.-kesilen diğer hayvanlara kıyasen- onda can bulunmasının şart olduğunu göstermektedir. Cenin ise, ancak vücudu teşekkül ettikten ve tüyleri bittikten sonra canlanmış olur. Abdullah b. Ömer ile ashabtan bir cemaatin de bu şartı koştukları rivayet olunmuştur. Muammer de Zührî'den, Abdullah b. Ka'b b. Mâlik'in «Rasûlullah (s.a.s)'ın ashabı «Ceninin tüyleri bittiği zaman kesimi annesinin kesimidir» derlerdi» dediğini rivayet etmiştir, İbnü'l-Mübârek ise, îbn Ebî Leylâ'dan, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in,«Ceninin kesimi -tüyleri b
«Ceninin kesimi -tüyleri bitmiş olsun olmasın- annesinin kesimidir» 10buyurduğunu rivayet etmiştir. Fakat Ibn Ebî Leylâ muhaddislerce unutkanlıkla meşhurdur. Bununla beraber kıyas bu hadisi te'yid etmektedir. Zira cenin annesinden bir parça olduğu için, kesiminin annesinin kesimi içinde olması lâzım gelir. Bunun için ceninin canlanmış olmasını şart koşmak manasızdır. Bu itibarla, yukarıda Mâlikîlerden naklettiğimiz şekilde kıyas yaparak hadisin umumunu tahsis etmek zayıf bir yoldur. 11


9 Tirmizî, Eı'ıme, 18/2, no: 1476; Ebû Dâvûd, Edâhî, 10/18, no: 2828.
10 Mâlik,Dahâyâ, 23/5, no: II.
11 İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/345-346.


Konu Başlığı: Ynt: Ana karnındaki yavrunun kesimi
Gönderen: Ceren üzerinde 10 Ocak 2020, 20:49:57
Esselamu aleyküm.rabbim razı olsun bilgilerden kardeşim...


Konu Başlığı: Ynt: Ana karnındaki yavrunun kesimi
Gönderen: Mehmed. üzerinde 11 Ocak 2020, 21:09:20
ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Ana karnındaki yavrunun kesimi
Gönderen: Sevgi. üzerinde 12 Ocak 2020, 04:43:18
Aleyküm selâm. Bilgiler için Allah razı olsun kardeşim