> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Asrı Saadette İslam > Sonuç
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Sonuç  (Okunma Sayısı 3007 defa)
29 Eylül 2010, 14:00:32
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 29 Eylül 2010, 14:00:32 »



Sonuç


Milâdî VI. asırda islâm'ın ortaya çıktığı dönemde Hicaz bölge­sinde yaygın olan Halk inançları, bölge insanının hayatına dam­gasını vurmuştu. Halkı, toplumsal kabullenme diyebileceğimiz inançları ve gelenekleri idare etmekleydi. Bölgedeki oligarşik ida­re de bu çerçeve içinde fonksiyonunu icra ediyordu.

Hz.Peygamberin tebliğ ettiği Kur'ân esasları ve onların yar­dımı demek olan sünneti, Hicaz bölgesi halkının inanç dünyasını değiştirmiş, hurafelerden arındırmış, o istikamette yeni hüküm­ler getirmişti. Daha doğrusu, Hz.ibrahim (a.s)'m getirdiği Hanif-likten sapmalar sonucu ortaya çıkan inançlar tekrar aslına dön­dürülmüş, Kur'ân ve Sünnet'in ana espirisi olan Tevhid inancı ikame edilmişti. Ne yazık ki, Hz.Peygamber'in vefatından çok kı­sa bir müddet sonra gerek Hicaz bölgesinde gerekse Fetihle geniş­leyen islâm dünyasında eski inançlar, yahut bölgede kültürel mi­ras olarak devam eden düşünceler, îsiâm kisvesine bürünerek tekrar devam ettirilmeye başlanmış, Kur'ân'm "Câhiliye hamiye­ti" diye tavsif ettiği inanç ve düşünceler hatırlatılma gayretine gi­rilmiştir. Bu acı gerçek, islâm bilginlerinin üstün gayretlerine rağmen devam etti. Bu gün islâm dünyasının çeşitli bölgelerinde ortaya çıkan ihya hareketleri hep, islâm'ın gerçek hüviyetiyle bi­dat ve hurafelerden arınmış şekliyle yemden sunma gayretinden kaynaklanmaktadır.

Bu çalışmamız bize, halk inançlarının nasıl Islâmi kisveye bürünerek tekrar ortaya çıktığını göstermesi açısından, kanunun önemini bir kez daha hatırlatmaktadır. Ancak burada şunu da be­lirtmek zorundayız.

Eğer halkın sahip olduğu inançları, tevhidi zedelemiyorsa, Kur'ân ve Sünnet espirisine zıd düşmüyorsa, içinde Şirk unsuru

 

bulundurmuyorsa, onların o bölge insanına ait folklorik bir özelli­ği olarak kabul edildiğini, dini açıdan bunlara "beis yoktur" hük­münün verildiğini bilmeliyiz. Bir şeyi toptan kullanma veya top­tan reddetme yerine, her bir inanç öğesini tek tek ele alarak değer­lendirmenin daha uygun olacağı kanaatindeyiz. Bu bağlamc; ilmî bir tarif ve açıklamadan ziyade kişisel yorumlarla halkım: arasında olumsuzluklara sebebiyet veren "Bid'at" kavramının ye­niden ele alınması gerektiğini ifade etmek istiyoruz.

Konuyu kaynaklar açısından değerlendirince» ilk devir kay­nak eserlerde dahi Kur'ân ve Sünnetin getirmiş olduğu değerle: gölgede bırakılmış, câhiliye gelenekleri ve inançları ciddi sekile; kitaplarda yer almış, bir takım te'vil ve yorumlarla Kur'ân ve Sür-net ruhu ile uzlaştmlmaya çalışılmış olduğunu görüyoruz. B: sebepten kaynaklarımızın daha dikkatli bir tenkid süzgecinde: geçirilmesi gerekmektedir. Bir kısım eserlerin tahkikli neşirler, yapılmış olmakla birlikte bu tür çalışmaların daha da yaygınla-ması temennimizdir. Câhiliye değer yargılarıyla Kur'ân ve Sün­netin koyduğu esasların birbirinden ayrılması gerekmektedir Bunlar da ancak, Kur'ân'ın nazil olduğu bölge olan Hicaz bölge üzerinde gerek arkolojik, gerekse bölge insanı arasına girerek te­zat sosyolojik çalışmalar yapmak suretiyle bölgeyi çok iyi tan-makla mümkün olacaktır. Bizim yaptığımız çalışma ise, mevc: imkanlar çerçevesinde yapılmış tamamen bir tesbit çalışmasıcb Ancak bu konuda yapılacak çalışmalarda saha çalışmasına gerekli olduğuna inanmaktayız. [487]

 
Bibliyografya
 

ACLUNÎ, ismail b.Muhammed {ö.1162/1148)Keşfü'l-Hafâ ve Müzîlü'l-îlbâs Amma îştehara Mine'l-Ehâdisi Alâ Elsineti'n-Nas, (I-II), Beyrut-Lübnan

AHMED, Zeki Şevket, Cemheretü'l-ArabXI-U), Mısır 1962. AHMED ŞEMSEDDÎN, et-Tedâvi Bi'l-Habbeti's-Sevdâ, Beyrut 1990.

AHMET EMİN, (ö.l954)Fecrü7-/sZdm,Kâhire 1965. AHMET TÂHÂ, et-Tıbbu'l-îslâmi, Daru'l-îtisam, Kahire. AKHÎSARÎ, Ahmed er-Rûmi el-Akhisârî (Saruhânî) (0.1041/ 1631), Bid'ıyye, (Yazma-Ta'lik. Kitap Saçay- Manisa, nr. 2937/7).

ALÛSÎ, Mahmud Şükrü (Ö.1924), Bulûğu'l-Erab fi Ma'rifeti Ahvâli'l-Arab, (I-III) III.Baskı,Beyrut.trs.

ALÛSÎ, Mehmet Şükrü el-Bağdadi (ö.l270/1854) Jiuhu'l-Meani fi Tefsiri'l-Kur'ani'I-Azim ve's'Seb'i'l-MesanifBeyrvLt trs.

ANA BRITANNÎCA Genel Kültür Ansiklopedisi, I-XXII, istanbul 1992.

ASIM EFENDl,üTdm«s Tercemesi (I-IV) istanbul 1305.

ATEŞ, Ali Osman, Sünnetin Kabul veya Reddettiği Câhiliye ve Ehl-i Kitap Örf ve Adetleri (Doktora tezi,1989, basıl­mamış).

ATEŞ, Süleyman,Gerçe/e Din Bu, (I-II) istanbul 1992,

Yüce Kur'ân'ın Çağdaş Tefsiri (I-X) istanbul 1991.

İslâm'a itirazlar ve Kur'ân-ı Kerim'den Cevaplar, Kev­ser Yayınları, Ankara 1972.

AYNÎ, Ebû Muhammed Mahmud bin Ahmed (ö.855/145l),Umde-tü'l-Kârî Şerhu Sahihi'l-Buhârî (I-XXX), îhyâ t-Türâsi'l-Arabi, Beyrut, trs.

BİLGE, Necip, Hukukun Başlangıcı, Ankara 1975.

BÎLGlSEVEN, Âmiran Kurtkan,GerceZ Sosyoloji, istanbul 1982. BOLAY, Süleyman Hayri, Felsefi Doktirinler Sözlüğü, Ankara

1987 BUHARÎ, Ebû Abdillah Muhammed b.Ismail (Ö.256/869). el-

Câmiu's-Sahih (I-VIII) Çağrı Yay., Istanbull982.

BURSEVÎ, ismail Hakkı, (Ö.1127/1724) Rûhu'l-Beyân fl-Tefsiri'l-Kur'ân, (I-X), Ofset baskı istanbul

CAHIZ, Ebû Osman Amr bin Bahr el-Cahız (Ö.255/868) Kitabu'l-

Hayauan, (I-VIII), Mısır CANAN, ibrahim, Kütüb-i Süte Muhtasarı Tercüme ve Şerhi (I-

XIII)Ankara,1988.

CESSAS, Ebu Bekr Ahmed er-Razi (ö.37 0/980)Ahkamu'l-Kur'ân (I-III), Dârul-Fikir.

CEVATÂLl, el-Mufassal, Târihu'l-Arab Kable'l-îslâm, I-IX, Bey-rut,l 968-1972

CORCI ZEYDAN,/sZdm Medeniyeti Tarihi, Trc.M.Z.Megamiz, (I-V), İstanbul 1974.

ÇAĞATAY, Neşet/sZdm Öncesi Arap Tarihi ve Câhiliye Çağı, An­kara 1982.

DÂRlMÎ, Ebu Muhammed Abdullah bin Abdirrahman (ö. 255/868) Sünen (I-II),(MI) Çağrı Yay. istanbul 1982.

DAVUDOĞLU, Ahmed, Sahih-i Müslim Terceme ve Şerhi,{l-XH),

Sönmez Neşr.Istanbul 1977 DAVUDOĞLU, Ahmed, Selamet Yolları, (Buluğu'l-Meram Ter-

cemesi), (I-IV), Sönmez Neşr. istanbul 1975 DEMÎRÎ, Hayatü'l-Hayavani'l-Kübrâ, (I-II), Mısır 1389/1969 DOĞUŞTAN GÜNÜMÜZE BÜYÜK İSLÂM TARlHl (Komisyon)

I-XV, Çağ Yay. istanbul 1992.

DRAZ, Abdullah, Kur'ân'ın Anlaşılmasına Doğru,Trc. Salih Ak­demir, Ankara 1983 EBU DAVUD, Süleyman b. Eş'as es-Sicistânî (Ö.276/888) Sünen,

Ü-V) Çağrı yay.Istanbul 1982. EBU UBEYDE, Muammer bin Ebi'l-Müsennâ et-Teymî (ö. 209)

Kitabu Eyyâmi'l-Arab, (I-II), Beyrut. EBU ZEHRA, Muhammed/sZâm Hukuku Metodolojisi, Tere. Ab-

dülkadir Şener, Ankara 1979. EMlROĞLU, Tahsin, Esbâb-ı Nüzul, (I-X),Konya 1965.

EYÜBOĞLU, ismet Zeki, Anadolu İnançları, Geçit Kitabevi, is­tanbul 1987.

EYÜP SABRI PAŞA, Mir'at-ı Haremeyn, Sadeleştiren, (Dr.Cihan Okuyucu. Mekke Medine Rehberi), Islâmi Araştırma­lar Vakfı, istanbul 1986.

EZHERÎ,Ebu Mansur Muhammed îbn Ahmed,(ö.370/980),:Te/m-bul-Luğa, Kahire 1384/1969.

EZRAKÎ, Ebul-Velid Muhammed (Ö.244/858), Ahbaru Mekke il­li). Dâru'l-Endülüs. Beyrut. Tahkik: Salih Melhas, 1385 h. (Trc. Yunus Vehbi Yavuz, Kabe ve Mekke Tari­hi, Çağrı Yay. istanbul 1980.

FÂSÎ,Takryyud'din Muhammed b. Ahmed el-Hüseyni (0.832/ 1429) el-Ikdüs'Senim ft Tarihi Beledi'l-Emin, Beyrut 1986.

FAYDA, Mustafa, İslâm'ın Güney Arabistan'a Yayılışı, Ankara Üniversitesi ilahiyat Fak. Yay., 1982.

FAYDA, Mustafa, Halid b.Velid, Çağ Yay. istanbul 1990.

GÜMÜŞHANEVÎ, Ahmed Ziyâuddin, (Ö.1311/1893) Râmuzu'l-Ehâdis (I-II) istanbul 1982.

GÜVENÇ, Bozkurt,/7iscm ve Kültür, istanbul 1979.

GÜZEL, Abdurrahman, Milli Kültür-Milli Birlik, Ankara 1991.

HAFIZ MÜNZlRl, Ebû Muhammed Abdülazim bin Abdülkavî, (ö.656/1258), Muhtasar Sünen-i Ebî Dâvud (Hattabî'nin Meâlimü's-Sünen'i ve Ibn Kayyım el-Cev-ziyye'nin Tehzib'i ile birlikte), (I-VIII). Kahire.

HAKÎM, Ebû Abdillah Muhammed b. Abdillah en-Nisâbûrî (Ö.405/1014), el-Müstedrek Ala's-Sahîhayh, (I-IV), Beyrut.

HALICI, Feyzi, Türk Halk Edebiyatında Yeni Görüşler (I-II), An­kara 1985.

HAMlDULLAH, Muhammed, İslâm Peygamberi (I-II), Trc. Salih Tuğ, İstanbul 1980.

HAMlDULLAH, Muhammed, İslama Giriş, I.Î.F.S.O. Yay. Türk­çe Tercemesi yayın No: 9 Salmiyah- Kuwayt.

HAMlDULLAH, Muhammed, Mecmuatü'l-Vesâiki's-Siyasiyye Li'l-Ehadisi'n-Nebeviyy Ve'l-Hilâfeti'r-Râşideti, Kahi­re 1956.

HAMİDULLAH, Muhammed, İslâm Müesseselerine Giriş, Dü­şünce Yayınlan, İstanbul 1981

HANÇERLÎOĞLU, Orhanjnanç Sözlüğü, İstanbul 1975.

HANÇERLİOĞLU, Orhan Felsefe Sözlüğü, İstanbul 1977.

HANS, Frayer, Din Sosyolojisi, Trc. Turgut Kalpsüz, Ankara ,    1969.

HÎTTİ, P.K, Siyasal ve Kültürel îslâm Tarihi, (I-IV),Istanbul 1982.

İBN ARABÎ, Ebû Bekr Muhammed bin Abdillah (Ö.643/1148) Ahkâmu'l-Kur'ân, (I-IV), Beyrut 1979.

İBN ESÎR, İzzuddin Ebu'l-Hasen Ali bin Muhammed. (Ö.630A232)el-Kamil fi't-Tarih, I-XIII, Beyrut 1979.

İBN ESÎR, Mecdü'ddin Ebu's-Saadet el-Mübârek bin Muhammed el-Cezeri (Ö.606/1210), en-Nihâye fi Garibi'l-Hadis, Daru'l-lhyâil-Kütübi'l-Arabi, Kahire

İBN HABÎB, Muhammed (Ö.245/859), Kitabu'l-Muhabber, Bey­rut Tarihsiz. ÎBN HABÎB, Muhammed, Kitabu'l-Münemmak, Beyrut 1405/

1985. İBN  HACER,   el-Askalânî,   Şihabuddin  Ahmed  bin  Ali.

(Ö.852/1448) Fethu'l-Bârî bi-Şerhi Sahihi'l-Buhari, (I- XIII), Beyrut.

ÎBN HADÎD, Şerhu Nehcü'l-Belâğa, ÎBN HALDUN, (Ö.803/1406), Mukaddime, I-III, Trc. Z.KUgan,

M.E.G.S.B.Yay. İstanbul 1988. İBN HANBEL, Ebû Abdillah Ahmed bin Muhammed. (Ö.241/855)

el-Müsned (I-VI), Ça...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Sonuç
« Posted on: 23 Nisan 2024, 23:15:07 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Sonuç rüya tabiri,Sonuç mekke canlı, Sonuç kabe canlı yayın, Sonuç Üç boyutlu kuran oku Sonuç kuran ı kerim, Sonuç peygamber kıssaları,Sonuç ilitam ders soruları, Sonuçönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes