> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Asrı Saadette İslam > Öğretim kurumları ve işleyişleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Öğretim kurumları ve işleyişleri  (Okunma Sayısı 1875 defa)
01 Ekim 2010, 12:09:10
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 01 Ekim 2010, 12:09:10 »



İkinci Bölüm


ÖĞRETİM KURUMLARI VE İŞLEYİŞLERİ


1- Öğretim Yerleri (Okul)
 

A) Mescid
 

Hz. Ebu Bekir ve Ammar b. Yasir'in evlerinde yaptıkları özel mescidleri bir eğitim yeri saymak belki mümkün olmaz, fakat yine de buraları namaz kılmanın yanı sıra, âyetleri okuyup öğrenme için ayrılmış yerler olarak görülmelidir.

Medine'li müslümanlarm Hz. Peygamber'in uygun buduğu bir plana göre yapılan mescidin çok maksatla kullanıldığı, fonksi­yonlarından birinin öğretim olduğunu biliyoruz. Burada öğretim halkaları kurulduğuna, hatta öğretimde bir takım edep ve motad-lara uyulduğuna dair misaller vardır. Çok defa Hz. Peygamber mescitte toplananlara dinî birgiler öğretiyor, sorulan soruları ce­vaplandırıyordu. Bir rivayete göre Hz. Peygamber, bir defa mesci­de girdiğinde nafile ibadet eden ve öğretimle meşgul olan iki grup görmüş, her iki grubu takdir etmekle beraber kendisi öğretim ya­panların yanına oturmayı tercih etmişti.[26]

Bu mescidin planı ve yapı özellikleri hakkında bazı bilgilere sahibiz: Eski mezarlar ve su birikintileri bulunan bakımsız bir ar­sa tesviye edildikten sonra bir tarafı yüz zira (50 metre) olan bir-kare temel üzerine inşa edilmişti. Duvarları için taş ve tuğla kul­lanılmış, kenarlarda bu duvar ve ağaç direkler üzerine hurma yaprakları örtülmek suretiyle kapalı bir kısım meydana getiril­miş, karenin orta kısmının üzeri ise açık bırakılmıştı.[27]

 

B) Suffe
 

Peygamber Mescidinin kuzey duvarının içe bakan üstü örtü­lü ve zeminden biraz yüksekçe kısmı özellikle öğretim yeri ve yurt olarak kullanılmıştır. Yatakhane kısmı, öğretim yerinden daha geniş bir yer kaplıyordu. Buradaki öğretime katılan Medine yerli­leri (Ensar) muhtemelen gündüzleri geliyor, akşamları evlerine dönüyorlardı. Yurtta kalanlar daha ziyade fakir Mekke'li göçmen­ler (Muhacir) ve uzak yerlerden gelen misafir öğrencilerdi.

Öğrenci sayısının 70-100 arasında olduğu tahmin ediliyor. Ancak bu miktar herhalde misafirler çoğaldığı zaman hayli arta-biliyordu (Bir rivayete göre 400).

Suffe'nin —bilhassa yiyecek— giderleri zenginlerce, burada kalıp gündüzleri çalışan bazı kimselerce sağlanıyordu.[28]

 

C) Daru'l-Kurrâ
 

Suffe'nin öğretim için yetersiz kalması üzerine Medine'de ba­zı evlerde daru'l-kurrâ denilen okullar açlıması yoluna gidilmiş­tir. Rivayete göre Mahreme b. Nevfel'in evinin bir kısmı veya ta­mamı Kur'ân öğretimine tahsis edilmiş, daru'l-kurrâ denilen bu eve, Bedir savaşından biraz sonra Medine'ye gelen Abdullah b. Ümmi Mektum misafir olmuştu.[29] Sonradan cami dışında din Öğ­retiminin ilk misali olarak bu ev hatırlanacaktır.[30]

 

D) Küttab
 

Bazı belgelerden Hz. Peygamber devrinde çocuklara biLıassa okuma-yazma öğretilen "küttab"lar açıldığı anlaşılmaktadır. Meselâ Ümmü Seleme, küttab mualliminden kendisine yardım etmeleri için birkaç çocuk istetmişti. îbn Ömer ye Ibn Üseyd bir münasabetle sıbyan mektebine uğramışlardı.Ümmü Derda bir öğrencisine okuma, yazma öğretirken bir levhadan istifade ediyordu.[31] Belki çoğunluğunu gayr-i müslim öğretmenlerin teş­kil ettiği bu ilkokullarda, bazı din bilgilerinin verildiği şüphelidir. Zira ilk iki yüzyıl boyunca Müslüman olmayan bir kimsenin Kur'an öğretip öğretemeyeceği hususu tartışmalara sebep olmuş, neticede yazı ve din öğretimi ayn ayrı yapılmaya başlanmıştır.[32]

 

2- Öğretmen
 

A) Rabb Terimi
 

Rabb sözünün daha ziyade Allah'ın terbiye edici ve öğretici ni­teliği için kullanıldığı görülmektedir. Kelime olarak "besleyen, büyüten, ziyadeleştiren,.yetiştiren" manalarına gelmektedir ki, bunların eğitim ve öğretimle ilgisi açıktır.[33]

Canlıların beslenme ve gelişmeleri için maddî nimetler ver­mesi yanında onları çevrelerine uyum sağlayacak sinir sitemi ile donatmıştır. Hayvan türlerine yaşamaları için gerekli ihtiyaç ve motivlerini karşılayacak bir takım teknik bilgiler Rab tarafından verilmiştir. Kur'ân'da bu çeşit fıtrî öğretimden bahsedilir: «Rab­bin balansına, ağaç ve hazırlanmış kovanlar edinmesini, sonra bütün meyvelerden yemesini, Rabbinin tesbit ettiği yolları boyun eğerek takip etmesini vahyetti (öğretti).[34] Eskiden ntrî bilgi veya ilham denilenbu davranış şekline ilim diliyle içgüdü diyoruz.

ilk inen ayetlerde Rabbin insanı yarattığı, Kerim olduğu için insana kalemle yazmayı ve böylece insana bilmediğini öğrettiği, insanın O'nun öğrettiklerini okuması gerektiği bildirilmiştir.[35] Başka ayetlerde yaratıklara karşı şefkatli olan Allah'ın (Rahman) Kur'an ı öğrettiği,insam yarattığı ve ona kelimelerle konuşmayı (beyanı) öğrettiği belirtilir.[36] Yine Rabbin yeryüzünde bir halife olarak insanı yarattığı ve ona bütün isimleri öğrettiğinden bahse­dilir.[37]

Bunlardan insanın - bazı refleksleri bir yana bırakılacak olur-sa-doğuştan bazı bilgi ve tekniklere sahip olmaktan ziyade bir öğrenme ve ifade yeteneği ile doğduğunu çıkarmak mümkündür. İnsanın doğuştan bazı şeyler getirmiş olduğunu kabul etmekle be­raber onun tamamlanmış bir varlık olmadığı görülmektedir. Do­ğuştan getirdiklerini, öğrenmeyi mümkün kılacak bir donanım saymak gerekir. Şu ayet bu durumu açıklamaktadır: «Allah sizi analarınızın karnından hiçbir şey bilmez olarak çıkarmıştır; an­cak size kulak, göz ve kalpler vermiştir...»[38]

Özetle insan sinir sistemi bilgi ve beceri dolmaya hazır, çeşitli uyarıcıları alıp kavrayacak ve işleyecek bir şekilde teçhiz edilmiş­tir. Böylece uyarıcıları zihinde bir sembol olarak idrak edip koru­makta, bu semboller arasında çeşitli bağlar kurmakta (akıl, zeka) bunları düzenli seslerle (söz, kelime) ve işaretlerle (yazı) ifade ede­bilmekte, bu işaretleri tekrar okuyup anlayabilmektedir.

Ancak insanın Yaratıcısı ve Terbiye edicisi onu sadece öğren­me yetenekleri ile yaratıp kendi kendine bırakmış değildir. Za­man zaman insanlardan biri vasıtasıyle özellikle sebep-sonuç arasındaki bağın fizik olaylardaki kadar birbirine yakın ve bariz olmadığı-insan ve toplum olayları, değerleri ile ilgili prensipleri bildirmektedir. Ayrıca peygamberler bu bilgi ve değerlerin pratik uygulaması için bir Örnek ve model olarak gösterilmektedir. («Si­zin için Peygamberlerde güzel bir örnek vardır.»[39] Hz. Peygam­ber, Rabbinin kendisini güzel bir şekilde terbiye ettiğini bildirmiş­tir.[40]

Kısaca Allah, insanı öğrenmesini sağlayan duyular, zekâ ve ifade (konuşma, yazma) yetenekleri ile yaratmış, ayrıca peygam­beri vasıtasıyle gerekli bilgileri ve becerileri Öğretmiştir. Bu se­beple gerçek öğretici ve eğitici Rabbimizdir. [41]

 

B) Hz. Peygamberin Muallim Oluşu
 

Hz. Peygamber, Allah'ın aslında kendisini güzel ahlakın gerçekleştirilmesi için bir muallim olarak gönderildiğini belirtmek­tedir.[42]

Kur'an'da da peygamberlerin bir öğretici olduğuna dikkat çekilir. Mesela bazı ayetlerde peygamberler Allah'ın ayetlerini in­sanlara okuyan, kitabı ve hikmeti, bilmediklerini öğreten ve onla­rı sapıklıktan kurtarıp temizleyen (iyi insanlar haline getiren) olarak tammlanmaştır.[43]

Peygamberler için kullanılan iki terim de mübeşşir (veya be-şir) ve münzir (veya nezir) dir ki, bunlar iyi ve kötü sonuçlara se­bep olacak psikolojik ve sosyal şartlar hakkında bilgi veren, uyar­ma görevi yapan manalarına gelmektedir.[44]

Öğretme ile ilgili olarak kullanılan tebliğ de daha ziyade sözlü öğretimi ifade eder. Birçok ayetlerde Hz. Peygambere görevinin sadece açık bir şekilde bildirme olduğu, inanmamaları halinde üzülmenin veya zorlamanın yarar sağlamayacağı hatırlatılır.[45]

Bu sözlü öğretim yanında bir de etrafindakilerin O'nun örnek tutum ve davranışlarını taklid ederek öğrenmeleri söz konusu­dur. Gerçekte Allah, Peygamber'in müminler için benimsenecek güzel bir model arzettiğini bildirmiştir.[46] Bir yoruma göre inen va­hiyler Peygamber'in zihninde bir bilgi olarak yerleşmekle kalmı­yor, aynı zamanda bu bilgiye uygun davranışları da kazandırmış oluyordu.[47]

Islâmî konuların ilgi çekmesinde ve muhtevasının benimsen­mesinde bir lider olarak Hz. Peygamber'in şahsî özelliklerinin ve etrafında bazı normal-üstü olaylar görülmesinin büyük tesiri olduğu şüphesizdir. Gerçi o «Ben de sizin gibi bir insanım, ancak bana vahyolunuyor.»[48] diyerek karizmatik bir lider görüntüsü vermemeye gayret gösteriyor ise de, bu ayetin son tarafı O'nun Allah'la ilişkisini açık şekilde ortaya koymaktadır.

Klasik Müslüman yazarların, Peygamberlerin ortak Özellik­leri olarak gösterdikleri hususlar bir bakıma onların ruh sağlığı­nı, ruhî yapılarındaki altrüist ve ideal motivlerinin canlılığını ifa­de eder. Kısaca doğruluk, güvenirlik, günah işlememe, zekilik ve bildiklerini başkalarına duyurma, diye belirtilen bu nitel...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Öğretim kurumları ve işleyişleri
« Posted on: 26 Nisan 2024, 02:15:28 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Öğretim kurumları ve işleyişleri rüya tabiri,Öğretim kurumları ve işleyişleri mekke canlı, Öğretim kurumları ve işleyişleri kabe canlı yayın, Öğretim kurumları ve işleyişleri Üç boyutlu kuran oku Öğretim kurumları ve işleyişleri kuran ı kerim, Öğretim kurumları ve işleyişleri peygamber kıssaları,Öğretim kurumları ve işleyişleri ilitam ders soruları, Öğretim kurumları ve işleyişleriönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes