> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Asrı Saadette İslam > İktisadî ahlâk
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İktisadî ahlâk  (Okunma Sayısı 3169 defa)
30 Eylül 2010, 18:18:44
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 30 Eylül 2010, 18:18:44 »



D. İKTİSADÎ AHLAK


1. İslâm İktisadının Ahlâkî Niteliği
 

A) Îslâm İktisadında Maddî Ve Manevî Kıymetler Dengi
 

İslâm Dini, insanın fıtratı konusunda gerçekçidir. Buna göre insan bir ruh-beden varlığıdır ve böylece ihtiyaçları da çift kutupludur. insanın, bunlardan yalnızca birine ağırlık vermes: kendi tabiatına aykırıdır. Kur'ân-ı Kerim'e göre insanlar, gene! ..arak cinsî hayat, çocuk edinme, mal sahibi olma gibi «dünya hacının metaı»'na düşkün olarak yaratılmışlardır.[290] «O, mal sevisine çok düşkündür.»[291] Bu gerçeği göz önüne alan Kur'ân-ı Kerim, in­sana şöyle der;

«Ey Âdemoğlu! Her mescidde (ibadet ve toplantı yerinde) zi-netinizi takının (temiz ve güzel elbiseler giyinin); yiyin için fakat israf etmeyin. Çünkü ALLAH müsrifleri sevmez. (Ey Resulün. De ki: ALLAH'ın kulları için ortaya çıkardığı zinetleri, temiz ve hoş rızıklan kim haram etti? De ki: Bunlar dünya hayatine: nan edenler içindir; kıyamet gününde ise yalnız ve yalnız onlara mahsustur.»[292]

Fakat islâm Dini, yalnız maddi kıymetlere alaka göster': ma­nevi kıymetlerin ihmalini de elbetteki doğru bulmaz. Eniydi, bu kıymetler alanının ikisi ile de alakalanmak ve bu kıymet: ara­sında mutlu bir birleşmeyi sağlamak, zor olan bu işi bakabil­mektir.

«İnsanlardan kimi (sadece) "Rabbimiz! Bize dünyada ver" diye yalvarır. Böylesinin ahirette bir nasibi yoktur. Onlardan ki­mi de "Rabbimiz! Bize dünyada da güzellik ver, ahirette de güzel­lik ver ve bizi ateşin (cehennemin) azabından korur der. İşte bunların kazandıklarından nasipleri vardır.»[293]

«Yemek yiyip şükreden, oruç tutup sabreden kimse gibi­dir.»[294]

Bütün peygamberlerin ve daha başka yüksek manevi şahsi­yetlerin birer meslek sahibi oldukları şeklindeki Islâmî telakki, islâm düşüncesinin maddî kıymetler ile manevî kıymetler arasın­da gerçekleşmesi beklenen mes'ud birleşime verdiği önemin ifade­sidir.

Hz. Peygamber şöyle buyurdu:

«—ALLAH'ın gönderdiği bütün peygamberler çobanlık yaptı­lar. »

Dostları sordular:

«— Sen de mi ya Resûlallah?»

«—Evet, ben'de...» dedi, vaktiyle birkaç kuruşa Mekke'lilerin koyunlarını gütmüştüm.»[295]

îslâm dini, insanın bütün zamanın ahiret işlerine ayrtmasını uygun bulmaz. «ALLAH, dünyadaki her şeyi sizlerin yararlanması için yaratmıştır.»[296] der. iktisadî faaliyetlerden uzaklaşarak, gece-gündüz namaz kılıp oruç tutan ve bu yüzden kendisinin ve aile­sinin geçimini ihmal eden bazı sahabeler Peygamber (s.a.v.) tara­fından ikaz edilmiştir.

Bununla beraber islâmiyet, insanın dünya işlerine bakışına ve yönelişine bir itidal getirmiştir. Esasen, aşırılığın hiçbir türlü­sünü uygun bulmayan islâm, maddî ihtirası elbette kınayacaktır. Hz. Peygamber şöyle buyurur: «Altına ve gümüşe kul olan sürün­sün!»[297] Çünkü bu ihtirasın birçok kötülüklere ve haksızlıklara sebep olduğu aşikardır. [298]

 

B) Îslâm İktisadında Ferdî Ve İçtimaî Menfaatlar Dengesi
 

İslâm dini, ferdin mülkiyet hakkına ve teşebbüs kabiliyetine saygı gösterir. Sosyal hayatın diğer sahalarında olduğu gibi iktisadî alanda da ferdî şahsiyete ve onun maddî ve manevî hakla­rına değer verir. Ferdlerin teşebbüs ve tasarruuf hürriyetleri ile mülkiyet hakları Kur'ânji Kerim tarafından teminat altına alın­mıştır. [299]

 

2. İktisadî Faaliyetlerde Ahlakî Vazifeler

 

İslâm'da her hak ve imkan, bir sorumluluk ve vazifenin karşı­lığıdır. Hz. Peygamber bunu, verdiği şümullü örneklerle şöyle ifa­de etmiştir.

«Ahirette insan, hayatını nerede tükettiğinden, servetini nasıl kazanıp nerede harcadığından, ne gibi işler yaptığından, bedeni­ni nasıl yıprattığından ve bildiklerini yaşayıp yaşamadığından sorguya çekilmedikçe ALLAH'ın divanından ayrılamaz.»[300]

 

A) Kazanma Ve Üretim İle İlgili Vazifeler
 

1. Kazanma Faaliyeti Sırasında Halis Bir Niyet Taşımak.
 

Bu, egoist arzu ve kaprisleri tatminden öte; şahsî, ailevî ihti­yaçları karşılama, genel olarak insanların refahlarına, maddî-manevî gelişmelerine katkıda bulunma, nihayet ALLAH'ın rızasını kazanma niyetidir. [301]

 

2. Meslekî Bilgi Ve Ehliyet
 

Müslümânı, «diğer müslümanlarm, elinden ve dilinden zarar görmediği kimse» şeklinde tarif eden ve insanın, kendisine yapıl­masını istediği şeyi, kendi de başkasına yapmadıkça gerçek bir mü'min sayılamayacağını belirten islâm ahlâkı için mesleki bilgi ve ehliyetin önemi açıktır. [302]

 

3.ALLAH'ın Haram Kıldığı Şeylerin Üretim Ve Ticareti İle Meşgul Olmamak.
 

İslâm, ülke ve toplum yararına olmayan şeylerin üretim ve ti­caretini haram kılmıştır. Bunlardan bir kısmı, islâm hukuku ta­rafından açıkça yasaklanmıştır ki, aşağıdaki hadiste bunlardan bir kaçına işaret edilmiştir:

ALLAH ve Resulü içkinin, (usûlüne uygun olarak kesilmeden veya avlanmadan önce) kendiliğinden ölmüş hayvan etinin, do­muzun ve putların alım-satımını haram kılmıştır. »[303]

Diğer bir hadiste de şöyle denilmektedir:

«ALLAH bir şeyin kullanımını haram kılmışsa, ondan edinilen kazanç da haramdır.»[304]

 

4. ALLAH'ın, Yasaklayarakgayr-İ Meşruluğunu İlan Ettiği Yollardan Kazanç Aramamak.
 

Müslümanın temiz ve yüksek şahsiyeti, üstün hizmet anlayı­şı, kumar, hırsızlık, dolandırıcılık, zimmet, faizcilik, tefecilik, spe­külasyon (ihtikar), rüşvetçilik ve kaçakçılık gibi toplum zararına olan ve insanlık şerefi ile bağdaşmayan yollardan kazanç sağlama zilletine izin vermez. [305]

 

5. İşçinin Haklarını Gözetmek
 

İşverenin işçiye, islâm'ın ölçüleri içerisinde, zamanın ve ör­fün icaplarına göre makul bir ücreti zamanında ödemesi ve diğer maddi ve manevi haklarına riayet etmesi gerekir. Bir kudsî hadis­te ALLAH Teâlâ şöyle buyurmuştur:

«Üç zümre vardır ki, kıyamet gününde onlarla hesaplaşaca­ğım! Beni şahit tutarak söz verdikten sonra sözünde durmayan­lar, hür insanı satarak bedelini yiyenler ve işçi çalıştırıp ondan yararlandığı halde ücretini vermeyenler.»[306]

Peygamber (s.a.v.) de şöyle buyurdu:

«işçinin ücretini, teri kurumadan (aksatmadan zamanında) ödeyiniz.»[307]

tslâm ahlâkı, daha ahlâkî ve insanî olarak, işçi-işveren ara­sında hayat düzeyinin eşit olmasını öğütler:

«Hizmetinizde kullandığınız kimseler, sizin ancak kardeşlerinizdir. ALLAH onları sizin elinize emânet etmiştir. Bu sebeple on­lara yediğinizden yedirin, giydiğinizden giydirin... »[308]

 

6. Îşverenin Haklarını Gözetmek
 

Kur'ân-ı Kerim, müslümanların usulsüz yollarla birbirleri­nin haklarını yemelerini prensip olarak-yasaklamıştır. Bu sebep­le işçi, kendi haklarına, karşı taraftan beklediği saygıyı, aynı şe­kilde kendisi de göstermeli; işveren gibi o da bu konuda hakkani­yete, karşılıklı rıza ile düzenlenmiş sözleşme esaslarına ve şartla­rına uymalıdır. Hz. Peygamber, «Müslümanlar, kabul ettikleri şartlara uymak zorundadırlar. »[309] buyurmuş ve sözleşme yapıl­dığı halde buna uymamayı "münafıklık alâmeti» olarak nitelemiş­tir.[310]

Kur'ân-ı Kerimde de sözleşme ile verilen ahidlere uymanın gerekliliği ısrarla belirtilmiş ve müslümanların belli-başlı özellik­lerinin sayıldığı uzunca bir ayetin bir yerinde «onlar anlaşma yaptıklarında ahidlerini yerine getirirler.»[311] denilmiştir.

Kur'ân-ı Kerim'deki bir ayet, işçinin işi ile ilgili aslî görevleri­ni belirtmektedir:

Senin iş verdiğin kimselernin en iyisi, güçlü ve emniyetli , olandır.»[312]

Şu halde işçinin iki aslî-görevi vardır:

a) Fizik gücünü kullanmak yani kurallara göre yapması geredan ve emeğini esirgemeden yapmak,

b) Emniyetli olmak yani işyerini ve oradaki araç-gereçleri bi­rer emanet kabul ederek esirgemek, zarar vermemek, tahrip et­memek, buna izin vermemek. [313]

 

B) Harcama Ve Tüketim İle İlgili Ahlâkî Vazifeler
 

1. Toplumun Zararına Tüketim Ve Harcamalarda Bulunmamak
 

İslâm kardeşlik dinidir ve ferdlerin, genel olarak, kendilerine yapılmasını istemedikleri işleri, kendilerinin de başkaları aleyhi­ne yapmamalarını emreder.

îslâm o günkü hayat şartları içinde toplumun zararına olan harcamaları bildirmiş ve bunları hususiyle yasaklamıştır ki, içki, ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 30 Eylül 2010, 18:23:51 Gönderen: Hafıza Aişe »
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İktisadî ahlâk
« Posted on: 26 Nisan 2024, 02:28:51 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İktisadî ahlâk rüya tabiri,İktisadî ahlâk mekke canlı, İktisadî ahlâk kabe canlı yayın, İktisadî ahlâk Üç boyutlu kuran oku İktisadî ahlâk kuran ı kerim, İktisadî ahlâk peygamber kıssaları,İktisadî ahlâk ilitam ders soruları, İktisadî ahlâkönlisans arapça,
Logged
18 Ağustos 2019, 13:45:33
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.663


Site
« Yanıtla #1 : 18 Ağustos 2019, 13:45:33 »

Esselamu aleyküm Rabbim ummeti Muhammed e faizi ve adaletsiz para dağılımını nasip eylemesin Rabbim paylaşım için razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes