> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Asrı Saadette İslam > Cahiliyede uğur sayılan bazı inançlar
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Cahiliyede uğur sayılan bazı inançlar  (Okunma Sayısı 3945 defa)
29 Eylül 2010, 14:23:50
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 29 Eylül 2010, 14:23:50 »



Câhiliyede Uğur Sayılan Bazı İnanç Öğeleri:


Sunacağımız bu örnekler, halk arasında uygulanmakta olan, adetlerdir, inançla doğrudan ilgisi yok gibi görülüyor ise de, bizi il­gilendiren kısım, bu adetin yöre halkının zihinlerinde bıraktığı iz ve bu yüzden ona sıla sıkıya bağlandıkları bir inanç haline gelmesi sebebiyledir. Konuya bu açıdan yaklaşarak görülen adetleri, halk inançları kavramı içinde incelemek istiyoruz. [339]

 

A) Câhiliyede Göz Seğirmesi İnancı:
 

Câhiliyede bir kimsenin gözü seğirince (yani gözün alt veya üst kapağının gayri ihtiyari hareket etmesi, (titremesi) üzerine ondan bir anlam çıkarmaya çalışırlardı. Şöyle ki:

Mutlak olarak göz seğirmesi, o kişi için: "Sevdiği kimseyi gö­recek" şeklinde yorumlanır. Eğer görecek olduğu kimse gaib ise, o zaman bu göz seğirmesi: "Onun geleceğine işarettir"; çok uzaklar­da ise: "pek yakında gelmesi beklenir". Bir Arap şairi gözü seğirin­ce ondan şöyle mana çıkarır:

"Gözüm seğirdiği zaman şöyle derim: (umulur ki) O kimse, Beni Amr'ın genç kızıdır. Göz (üm) onunla parlamaktadır."

Bir başka şair şöyle der:

Gözüm seğirdiği zaman

uzaklarda olsa da seni göreceğime inanırım.

Gözüm seğirdiği zaman şöyle derim: (sevdiği kadın) görecek olmalı, gözüm yerinden çıkacak. "[340]

Zî Ruayü kavminden bir cariye;

Kulaklarındaki küpeleriyle çalımlı çalımlı yürüyor

Ey kavmim, kaş ve göz oynadı

Benimle o kadın arasındaki yolları boşaltın

iki şey arasındaki süslenen zinet daha güzel

(yani iki kulak arasında yüzün güzelliği daha hoş).[341]

Göz seğirmesi inancı ülkemizde de mesela Kütahya ve çevre­sinde aynen yaşamaktadır. Halk, göz seğirmekle, kendisine bir haberin geleceğine, sağ göz seğirince "hayırlı haber" olacağına; sol göz seğirirse "şerli haber" olacağına inanmaktadır. Bunun için de genellikle sol göz seğirince "hayırlıdır inşALLAH!.." derler.[342] Bazı yörelerde kol ve bacak seğirmesi de aynı şekilde hayra veya şerre yorumlanmaktadır.[343]

 

B) Hadislerde Göz Seğirmesi İnancı
 

Hz. Peygamber'in hadislerinde bu konuda açık bir bilgiye rastlayamadık. Ancak böyle bir inanan sünnet karşısındaki du­rumuna gelince şunu söyleyebiliriz: Göz, kaş seğirmesinden çıka­rılan mana ve yorumlar Tevhid inancına ters düşmedikçe beis yoktur. Kuran ve Sünnet'in genel esprisi de budur. Bu tür inanç­lar belki folklorik bir motiften ibarettir. [344]

 

C)Câhiliyede Diş Atmak İnancı
 

Câhiliye Arapları arasında, diş değiştiren çocukların, çıkan dişlerinin yerine gelecek dişlerin daha sağlam ve sıhhatli olması, Ömür boyu diş ağnsı çekmemesi için uğur saydıkları bir adet vardı: Diş değiştiren çocuklar, çıkan dişlerini baş parmaklarıyla şehadet parmakları arasına alıp güneşe doğru atarak: "Bunu al daha güzeliyle değiştir" derlerdi.[345]

 

D) Hadislerde Çocuğu Yaşamayan Kadının Uğur Sayma İnancı
 

Hadislerde bu konu ile ilgili doğrudan temas eden bir rivayete rastlamadık. Ancak temel düşünce olarak her şeyde olduğu gibi dua ve ilticada da bilhassa "Tevhid"'in korunmasına özen gösterildiğini emreden bir çok Kur an ayeti ve hadisle mevcuttur. işte bu emir ve tavsiyelerden bazıları:

"ALLAH'ı bırakıp da sana ne fayda ne de zarar vermiyecek olan nesnelere tapma."[346]

"Kullarım sana benden sorar(lar)sa söyle: Ben (onlara) yakı­nım. Bana dua edince duasına karşılık veririm."[347]

"işte Rabbiniz ALLAH'tır. Mülk, O'nundur. O'ndan başka çağır­dıklarınız ise, bir çekirdek kabuğuna bile sahip değildir."[348]

"Ey insanlar, siz ALLAH'a muhtaçsınız. ALLAH ise, işte zengin ve hamde layık olan O'dur."[349]

"Çünkü ALLAH, Haktır. O'ndan başka yalvardıkları ise, bâtıldır."[350]

Hz. Peygamber, Abdullah îbn Abbas'a nasihatmda şöyle der: "Evlat, sana bir kaç söz belleteceğim: ALLAH'ın hakkını (yani emir ve yasaklarını) gözet ki, ALLAH da seni gözetsin. ALLAH'ı gözet ki, O'nu karşında bulasın. Bir şey istediğin vakit ALLAH'tan iste. Yar­dım dilediğin vakit, ALLAH'tan dile. Şunu bil ki: Bütün mahlukat elbirliğiyle sana bir fayda vermek isteseler, ALLAH'ın senin hakkın­da takdir ettiğinden fazla bir şey veremezler. Keza bütün mahlu­kat elbirliği ile sana zarar vermek isteseler, ALLAH'ın senin hakkın­da takdir ettiğinden fazlasını veremezler."[351]

Görüldüğü gibi, zikredilen ayetlerde ve hadisi şerifte, kendi­sine sığınılacak ve kendisinden yardım istenilecek yegane varlı­ğın ancak ALLAH olduğu, özellikle vurgulanmıştır. Câhiliyedeki bir kadının, çocuğunun yaşaması için, ölmüş bir kimsenin üzerinden atlayarak veya etrafından dolaşarak ondan bir yardım beklemesi, mezkur ayetler ve hadisler zaviyesinden baktığımız zaman red-Dolunmuş bir davranış şekli olduğunu görmekteyiz. Oysa bunun Tefe'ül olarak değerlendirilmesi ise, uzak ihtimaldir. Zira şirke düşme riski büyüktür. îşte bunun içindir ki, Kur'an ve Sünnet, şirki çağrıştıracak durumların bulunması sebebiyle, bu tür davranışları, Tevhid anlayışını zedeleyen davranışlar olarak kabul etmiştir, onlar Tefe'nl düşüncesiyle işlense bile. Tefe'ül'ün, nasıl ve ne şekilde olduğu takdirde Sünnet tararından uygun görüleceği ile ilgili bilgileri yukarıda vermiştik. Konunun hassasiyeti, şirke düşme ihtimalidir.                                        

Bu inancın da menşeini, kesin olarak tesbit etme imkanından mahrumuz. Toplumlarda görülen bu tür inançları, sadece îslâmdan Önce Araplarda veya şu kavimde görmek ve kaynak olarak tek bir toplumdan çıkmış kabul etmek, doğru bir yaklaşım olmaz. Prof. Westermarck: bu gibi inançların insanlar arası, psikolojik yönüne değiniyor. Uğur sayma uğursuzluk sayma fal, büyü, şifa vb. bir sürü itikadlarm psikolojik bir dayanağı olduğunu ileri sürüyor, "aksine .bir delil çıkmadıkça yalnız bir milletten çıkmış saymak mümkün değildir." diyor.[352]

Ancak, bazı karinelerden hareketle, Cahiliyede çocuğu yaşa­mayan veya çocuğu olmayan bir kadının, o çevrede "ulu kişi" ola­rak bilinen birinin, Ölüsünün üstüne basıp geçmesi, veya üzerin­den atlaması yahut da etrafında dolaşması gerektiği şeklindeki inançtan yola çıkarsak, akla şu soru gelmektedir: Bu "ulu kişiler" kimlerdir? Câhiliye döneminde "ulu kişi" olarak bilinen kimsele­rin Kahinler ve Arraflar olduğu bilinmektedir. Kavmin ileri gelen kimselerinin de bu tür üstün niteliklere sahip olduklarını biliyo­ruz. Bu ulu kişiler, Câhiliye Arapları arasında Kahinler ve Ar­raflar olarak görünürken, eski Türklerde Kamlar ve Şamanlar olarak karşımıza çıkmaktadır. İnancın menşeini net olarak orta­ya koymaktan ziyade, psikolojik etkenlerin zorlanması sonucu, her zaman yardım etmesi için kendilerine koştukları, ulu kişi ola­rak bilinen kemselerin, ölülerinden de bu tür davranışlarla yar­dım beklendiği de bilinmektedir. Gerek icra ettikleri fonksiyonlar olarak, gerekse toplumdaki saygınlık olarak işgal ettikleri yer ay­nıdır. Önceleri normal bir hareketmiş gibi görünen bu tür davra­nışlar, zaman içinde inanca dönüşmüş olabilir. [353]

 

G-Uğur Taşları
 

Mutlak manası itibariyle, Uğur sayma düşüncesine konu olan her şeyin, "Tefe'ül" kavramı içinde düşünülmesi mümkün görülmektedir.[354] Meseleye bu açıdan baktığımız zaman, pek çok şeyin yanında taşların da bu amaçla kullanıldığım görmekteyiz. Hemen her millette, taşlardan uğur bekleme veya onları uğura vesile kılma geleneğine rastlanılmaktadır. Bu gelenek aslında o konudaki inanan sosyal hayata yansımasından başka bir şey de­ğildir. Taşların böyle bir inanca konu olması, belli nitelikteki taş­lara has olmayıp, her toplumun kendi değer yargıları içinde taşla­ra karşı takındıkları tavır ve onlar hakkında peşinen kabul ettik­leri inançla doğrudan ilgilidir.

Kimi halklar, kendilerinden uğur bekledikleri taşları yanla­rında maskot olarak taşırken, kimileri de bir çeşit şifa kaynağı ka­bul ederek, boyunlarına asarlar.[355] Bir kısmı da daha değişik inançlarda ama mutlaka uğura vesile olacağım düşünerek çeşitli şekillerde kullanılmaktadırlar.[356] Bir çok bilim adamı tarafından -Taş Kültü üzerine yapılan çalışmalarda bu konuya da yer veril­miş, ilginç tesbitler yapılmıştır. [357]


[339] Dr. Ali Çelik, Bütün Yönleriyle Asr-ı Saadet’te İslam, Beyan Yayınları: 5/389.

[340] Alûsî, Bulugu'l-Ereb, II, 321.

[341] îbn Manzur, Lisan, II, 259.

[342] Kütahya ve Çevresinde yaygındır.

[343] Aydın, Mehmet, "Konya Ermenek Bölgesinde Yaşayan Halk İnançları" II. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri, IV, 1,9.

Dr. Ali Çelik, Bütün Yönleriyle Asr-ı Saadet’te İslam, Beyan Yayınları: 5/389-390.

[344] Dr. Ali Çelik, Bütün Yönleriyle Asr-ı Saadet’te İslam, Beyan Yayınları: 5/390.

[345] Numan el-Carim, Edyan'l-Arab, s. 189; Çağatay, N., İslâm Öncesi Arap Tarihi ve Câhiliye Çağı, s. 139.

Dr. Ali Çelik, Bütün Yönleriyle Asr-ı Saadet’te İslam, Beyan Yayınları: 5/390.

[346] Yunus, 10/105.

[347] Bakara, 2/186.

[348] Fatır, 35/13.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 29 Eylül 2010, 14:24:35 Gönderen: Hafıza Aişe »
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Cahiliyede uğur sayılan bazı inançlar
« Posted on: 26 Nisan 2024, 16:30:11 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Cahiliyede uğur sayılan bazı inançlar rüya tabiri,Cahiliyede uğur sayılan bazı inançlar mekke canlı, Cahiliyede uğur sayılan bazı inançlar kabe canlı yayın, Cahiliyede uğur sayılan bazı inançlar Üç boyutlu kuran oku Cahiliyede uğur sayılan bazı inançlar kuran ı kerim, Cahiliyede uğur sayılan bazı inançlar peygamber kıssaları,Cahiliyede uğur sayılan bazı inançlar ilitam ders soruları, Cahiliyede uğur sayılan bazı inançlarönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes