> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Asrı Saadette İslam > Bütçenin denetimi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Bütçenin denetimi  (Okunma Sayısı 3078 defa)
02 Ekim 2010, 12:30:01
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 02 Ekim 2010, 12:30:01 »



Sekizinci Bölüm


BÜTÇENİN DENETİMİ


A- İdarî Denetim
 

A- Genel Bütçenin Denetimi
 

Bütçenin denetimi Hz. Peygamber devrinde başlamış bulunu­yor. Resûlullah görevlendirdiği memurları, herhangi bir hiyanete yeltenmemeleri için uyarmış ve bu hususta müslümanları ve me­murlarını eğitmiştir. Memurlarına; bekâr iseler evlenebilecekle­ri, evleri yoksa ev alabilecekleri, binekleri ve hizmetçileri olmı-yanlara da bunları tedarik edebilecekleri bir miktarda maaş ödi-yeceğini, söyliyen Resûlullah, bunların ötesinde bir servet yığan memurların bir hain veya bir hırsız olacaklarını, haber vermiş­tir.[621] Hz. Peygamber (s.a.v.) vergi olarak tahsil edilen en küçük şeyin bile devlete teslim edilmesini istiyor. Pek çok kaynakta onun şu sözlerine yer verilir:

«Bizim kendisine vazife verdiğimiz bir kimse (vergi olarak al­dığı) küçük bir iğneyi bile bizden gizlerse o (yaptığı şey) bir hiyanet ve hır'sizliktir.»[622]

Resûlullah; Huneyn muharebesinde de ele geçen ganimetler­den iğne, ipliğin bile ilgililere teslimini istedi ve bunların öteki ha­yatta bir utanç vesilesi ve bir ateş olacaklarını, duyurdu.[623] Yemen genel valiliğine getirdiği Muaz b. Cebel'i ise israfa dalmaması için uyardı.[624] O, valilerin israfa dalarak bütçe gelirlerim ziyan etme­lerini istemiyordu.

Hz. Muhammed (s.a.v.) yalnız duyurmak ve uyarmakla kal­mıyor aynı zamanda vergi memurlarını da denetliyordu. Biz onun, İbnu'l-Lutbiyye el-Ezdî (veya (İbnu'l-Utbiyye) ismindeki bir vergi memuru vazife bölgesinden merkeze döndüğünde denetle­meğe tâbi tuttuğunu ve ondan hesap sorduğunu, görüyoruz. Adı geçen vergi memurunu hesabın alınması sırasında, halkın hediye olarak şahsına verdiği bazı şeyleri, kendisinin olduğu gerekçesiy­le teslim etmeyince Resûlullah çok kızmış ve halka hitaben şöyle demişti:

«Nasıl oluyor da bizim, göndermiş olduğumuz bir vergi tahsil­darı dönüp geliyor ve; bu size aittir ve şu ise bana hediye verilmiş­tir, diyebiliyor. O, anasının veya babasının evinde oturup kalsay­dı da görseydi bakalım kendisine herhangi bir hediye gelecek miy­di?»[625]

Hz. Peygamber, hediye kabul etmenin rüşvet olacağını bilmi-yen bu memurunun şüphesiz ki yalnız getirdiği hasılatın hesabını değil aynı zamanda görev bölgesi olan Süleym kabilesi içindeki devlet adına yaptığı harcamalarının da hesabını sormuş olmalı­dır.

Hz. Peygamber vergi memurlarının mükelleften haksız vergi almaları hususunda da uyarıyordu. Onun ifadesine göre; böyle ya­panların hiç vergi Ödemiyen veya vergiye karşı çıkanlardan hiçbir farkları yoktu.[626]

Hz. Peygamberin birinci bölümde ele alındığı gibi, tahsil edi­len gelirleri yazdırması,denetime imkan vermesi bakımından önem taşır. Onun, geniş selahiyetlerle Yemen ve Hadramut'a gön­derdiği Muaz (r.a.)'a denetim görevini de verdiği görülür.[627] Ceb­bar (r.a.) ise bu dönemde vergi tahmin memurluğunun yaraşıra muhasebe vazifesini de üstlenmiş bulunuyordu.[628]

 

B- Mükellefin Tesbit Ve Denetimi
 

Hz. Peygamber devrinde bazı gelir çeşitlerinin tahmini ve her tarafa vergi tahakkuk ve tahsil memurlarının gönderilmesi mükellefin tesbit ve denetiminin de yapıldığını gösterir. Hz. Pey­gamber (s.a.v.)ıin; «Zekâtını ödemiyenlerden onu muhakkak alı­rız.»[629] demesi de mükellefin denetlendiğinin ayrı bir delilidir. [630]

 

C- Zekâttan Faydalanacakların Araştırılması Ve Yapılan Tahsislerin Denetimi
 

Zekât gelirlerinden ve ganimetlerden alman 1/5'lerden fayda­landırılacak sınıflar Kur'an'da gösterilmiştir. Ancak bu sınıflara dahil olacak kimselerin veya bu gelirlerden faydalanmak için baş­vuranların elbetteki araştırılması gerekir. Bazı muhtaç kimseler izzet-i nefislerinden dolayı gelirlerden faydalanmak için herhangi bir müracaatta bulunmazlar. Bunlar araştırma ile ortaya çıkarı­lırlar ki Kur'an onlara şöle temas etmiştir; «(Zekât) Allah yolunda kendilerini vakfetmiş fakirler içindir ki onlar yer yüzünde dolaş­maya muktedir olmazlar. (Hallerini) bilmiyen, iffet ve istiğnala­rından dolayı onları zengin (kimse)ler sanır. Sen (habibim) o gibi­leri simalarından tanırsın. Onlar yüzsüzlük edip de insanlardan (bir şey) istemezler. Siz ne mal harcarsanız şüphesiz Allah onu hakkıyle bilicidir.»[631] Öte yandan bunun tajn tersine, hakları ol­madığı halde zekâta talip olanlar da vardır.

Hz. Peygamber, zekât gelirlerinden faydalanabilecek olanlar hakkında gerekli bilgileri vermişlerdir. Biz arabuluculuktan do­layı üstlendiği bir borcu ödemek için Resulullah'tan zekât istiyen Kabîsa haîisine, borçluların (ıgârimîn) hissesi bahsinde temas et­miştik. Hz. Peygamber, Kabisa'ya bu gelirlerden faydalanabile­cek üç sınıf kimseyi anlattı ki onlardan biri de şu durumda olan­lardı:

«Zenginken muhtaç duruma düşenlerin istekte bulunması helâldir. Bu kimsenin isteğinin helal olabilmesi için, aklı başında üç kişinin; falan adam gerçekten tam bir yoksulluğa düşmüştür, diyecekleri bir derecede ihtiyaç içinde olmalıdır. Bu kimsenin de geçim için zarurî olan şeyleri temin edesiye kadar istekte bulun­ması helal olur. Ey Kabîsa! Bu üç sınıf insandan başkasının iste­mesi haramdır ve o, yediğini haram olarak yer»[632]

Hz. Peygamber, böylece Kabîsa'ya durumunun bu şartlara uygun olup olmadığım sormuş oluyorlardı. Ayrıca biz bu hadiste dolaylı da olsa aklı başında üç kişinin şahitliklerine de temas edil­diğini görmekteyiz.

Bu ve diğer hadisler, zekat gelirlerinden faydalanmak için müracaatta bulunanları Hz. Peygamberin tahkik ettiğini, göste­rirler. Pek çok kaynağın bildirdiğine göre, Veda Haccı sırasında Hz. Peygamber'in zekât dağıttığını gören iki kişi gelip zekâttan kendilerine de verilmesini istediler. Hz. Peygamber onların du­rumlarını gözden geçirdi ve onları kanlı-canh ve çalışmaya muk­tedir kimseler olarak gördü. Bunun üzerine onlara; «Eğer isterse­niz size zekât veririm. Fakat onda hiçbir zengin ve güçlü, kuvvetli­nin hakkı yoktur» dedi.[633] Resûlullah'm kendisinden defalarca zekât talebinde bulunanları ikaz ettiği de görülmektedir.[634] Bu gelirlerden, hakları olmadığı halde, pay almak için koşuşturanlar onun tarafından cehennem azabi ile tehdit edilmişlerdir.[635]

 

B- Cezaî Müeyyideler
 

Denetimler sonunda suçlu görülenler bir kısım cezalara çarp­tırılmışlardır.

Hadisinde Hz. Peygamber şöyle diyorlar:

«Kim (zekâtını) vermezse biz hem onu, hem de malının yarısı­nı Rabbimizin gerçek bir hakkı olarak muhakkak alırız.»[636]

Hz. Peygamber'in, vergi tahsildarı Ibnu'l-Lutbiye'nin mükel­leflerden aldığı hediyeleri meşru saymadığım, görmüştük. O, muhtemelen bu hediyelere, hazine adına el koydu. [637]

 

Sonuç
 

İslâm'da devlet bütçesi hukukunun esasları iki ana kaynak olan Kur'ân-ı Kerim'de ve Sünnet-i Nebî'de yerini almış ve bu esaslar ilk defa Hz. Peygamber tarafından tatbikat sahasına ko­nulmuştur. Getirilen hukuk basit bir cemaatın veya kabile hayatı yaşıyan bir toplumun değil, her bakımdan tekamül etmiş toplum­lara ve bu toplumların müesseselerine düzen ve istikamet verecek bir mükemmelliktedir. Daha doğrusu, devlet hayatına geçememiş topluluklar bu hukuk sayesinde sür'atle o çağın en mükemmel devletini ortaya çıkarmışlar ve devlet hayatı yaşıyan, hatta büyük imparatorluklar kuran milletlerin devletleri de bunun çok geri­sinde kaldıkları için onun karşısında yıkılıp gitmişlerdir.

Herkesi şaşırtan bir mükemmellikte gelen Kur'an, mükem­mel bir toplum hayatına geçişi zarurî kılmıştır. Kur'an, o çağın, insana bakış zihniyetini değiştirmiş ve buna göre de yeni bir haki­miyet ve devlet düşüncesi getirmiştir. însan artık haksız bir üstünlük elde etmiş olan diğer insanların boyunduruğu altına gir-miyecek ve yeryüzünde kendilerini, hakimiyet ve saltanatın tek mümessili görenlerin devletine tebaa olmıyacaktır. Hakimiyet ve üstünlük herkesin tâbi olacağı hukuktadır ve bu hukukun kayna­ğı da kendilerinden başka hiçbir üstün güç tanımayan veya bu ha­kimiyetin ilahî bir bağış olarak yalnız kendilerine verildiğini zan­neden iktidarların değildir.

Hz. Muhammed (s.a.v.) Kur'an-ı Kerim'de yer alan görüş ve hukuka uygun bir devleti kurmada gecikmedi ve ilk fırsatta bunu gerçekleştirdi, insan onun kurduğu devlete, kaynağı ilahî olan hukuktan ve bu arada istişari meclislerde varılan kararlardan başkasına tabî kılınmadı.

Hz. Peygamber'in devleti, onun iktidar sürmesine dayanmı­yor ve bu devlet te onun kendisi de mevcut hukuka uymada her­kesten daha titiz davranıyordu. Devlet bütçesi hukuku da bu yeni insan anlayışı ve yeni hakimiyet ve devlet görüşü içerisinde şekil­lendi. Devlet; toplumu ağır baskısı altında ezen bir kuruluş ol­maktan çıkarılıp toplumu düzenliyen ve ona hizmet götüren bir kuruluş olarak ortaya çıktığı için Hz. Muhammed (s.a.v.) dünyada ilk defa «halktan vergilerin gene halk için toplunacağı» esasını getirdi ve bu arada; kendisinin aile fertlerinin ve akrabalarının toplanan vergilerle hiçbir hak...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Bütçenin denetimi
« Posted on: 19 Nisan 2024, 06:53:28 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Bütçenin denetimi rüya tabiri,Bütçenin denetimi mekke canlı, Bütçenin denetimi kabe canlı yayın, Bütçenin denetimi Üç boyutlu kuran oku Bütçenin denetimi kuran ı kerim, Bütçenin denetimi peygamber kıssaları,Bütçenin denetimi ilitam ders soruları, Bütçenin denetimiönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes