> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Asrı Saadette İslam > Aile ilişkilerinde muaşeret esasları
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Aile ilişkilerinde muaşeret esasları  (Okunma Sayısı 2208 defa)
30 Eylül 2010, 14:08:33
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 30 Eylül 2010, 14:08:33 »



İKİNCİ BÖLÜM


AİLE İLİŞKİLERİNDE MUAŞERET ESASLARI


I. Karı-Koca İlişkilerinde Âdap
 

İslâm, toplumun temelini teşkil eden ailenin, sıhhat ve sağ­lamlığını temin etmek gayesiyle Kur'ân-ı Kerim'de, ailevî ilişkile­ri, ahlakî, hukukî ve içtimaî yönden en geniş bir şekilde yer veril­miştir. [74]

 

A- İslâm'da Evlenme Ve Usulleri
 

1. Evlenecek Adayların Birbirini Görmesi
 

Hayat boyunca bir arada yaşayacak, her türlü tehlikelere bir­likte göğüs gerecek, müştereken yuva ve yavrulara sahip olacak iki eşin (kan ile kocanın), nikâhtan önce mutlaka birbirlerini gö­rüp haklarında bilgi sahibi olmaları; kuracakları müşterek haya­tın sağlamlığı bakımından oldukça önemli bir konudur.

Rasûlullah (s.a.v.), Mugire b. Şu'be'ye: «Evlenmek istediğin kadına bak. Çünkü (evlenmeden önceki) görmen aranızdaki izdi­vacın başarılı olmasını daha iyi sağlar.»[75] buyururken bu konuya işaret etmek istemiştir.

Hiç bakmadığı halde bir kadınla evlenmek isteyen ensardan bir sahabîye Nebî'nin: «Git ona bak. Çünkü ensar kadınlarının gözlerinde birşey vardır.»[76] şeklindeki sözleri bakmaya teşvik et­tiğini göstermektedir.[77]

Rasûlullah; «herhangi biriniz, bir kadını nikahlamak isterse elinden geldiğince o kadına baksın.»[78] buyurmuştur.

Ayrıca, evleneceği kadına bakarken, onun soyunu ve sopunu araştırmak, yakinen tanıyanlarla bu konuda istişare etmek, ken­disiyle istişare edilen kimsenin de bildiklerini aynen söylemesin­de hiçbir sakınca olmadığı yine Rasûlullah'm sünnetinde vardır. Şöyle ki, Kaysın kızı Fatıma Hz. Peygambere gelerek, Ebu Cehm b. Huzeyfe ile Muaviye b. Ebî Süfyan'ın kedisine talip olduklarını ve hangisi ile evlenmesinin kendisi için hayırlı olabileceği konu­sunda Rasûlullah'la istişarede bulundu. Rasûlullah da: «Ebu Cehm'e gelince, O, sopasını kadınların üzerinden kaldırmayanın birisidir. Muaviye ise parasız-pulsuz bir züğürttür. Lakin sen, Üsame ile evlen» dedi.[79] Bu olay gösteriyor ki, bu konuda istişare edilirken, maslahat icabı bilinenlerin soran kimseye söylenmesin­de hiçbir mahzur yoktur. Gıybet de sayılmaz. [80]

 

2. Evlenecek Adayların Birbirlerini İstemesi
 

Evlilik hayatının huzur verici olabilmesinin şartlarından birisi de eşlerin birbirlerini isteyerek evlenmeleridir. Karı ve ko­cadan herhangi birisi, istemediği halde, babası veya velisi tarafın­dan zorla evlendirilmesi her zaman için sıhhatli bir evlilik hayatı­na manidir. Bu tip evlilikler çoğunlukla ya ayrılıkla ya da şiddetli geçimsizlikle sonuçlanmaktadır.

Cenâb-ı Hak bu konuda:

«Ey iman edenler kadınlara zoraki mirasçı olmanız size helal olmaz»[81] ayeti kerimesi ile, cahiliyye devri âdetlerini tamamen ortadan kaldırmak suretiyle kadını zulüm ve ızdırardan kurtar­mış, onun miras yoluyla elden ele dolaşan bir mal olmadığını[82] aksine; bilhassa evlenme konusunda onun da fikrinin alınması gerektiğini beyan etmiştir. Yine bu ayetin, kızın, istemediği bir er­kekle zoraki evlendirilmesine de mani olduğu anlaşılabilir.

Ayrıca, Buharı nin, es-Sahih'inin Kitabu'n-Nikâh bölümün­de, «Kızlarınızı zinaya zorlamayınız»[83] ayet-i kerimesini kaydet­tikten sonra: istemediği halde babası Halit, kızı Hansa1 yi bir ada­ma nikâh etmiş, onun da Rasûlullah'a, rızası olmadığı yolundaki şikayetiyle akti fesh ettirmiş olduğu konusundaki bu hadisi bura­da zikretmiş olması; ister hür olsun ister cariye, hiçbir kimsenin, dünya menfaati karşılığı olarak bir kadını istemediği halde bir erkekle evlendirmesinin caiz olmayacağını ifade etmiş,[84] İslâm'ın bu konudaki hükmünü açıkça ortaya koymuştur. [85]

 
3. Hıtbe (Dünür Olma) Ve Adabı
 

Dul«Kadınlan nikâhla isteyeceğinizi çıtlatmanızda ve böyle bir arzuyu gönüllerinizde saklamanızda sizler için bir vebal yok­tur. Çünkü Allah (c.c.) sizlerin onları, gönüllerinizden geçireceği­nizi mutlaka bilmektedir. Ancak kendileriyle gizlice vaadleşme-yin. Velâkin, ma'ruf bir söz söyleyebilirsiniz.»[86]

Bu ayet-i kerime her ne kadar iddet bekleyen hakkında nazil olmuşsa da bekârların da bir kızı edebi dairesince gönlünden ge­çirmiş olması konusunu da kapsadığı muhakkatır.

Evlenme talebi erkekten olabileceği gibi, bizzat kadının baba­sı veya velisi tarafından da yapılabilir. Her ne kadar zamanımızda bu şekli, ayıp kabul ediliyor veya bu mülahazalarla pek rağbet görmüyorsa da, Hz. Peygamberin, Hafsa'yı bizzat Ömer (r.a.)'den istemesi,[87] Hz.Ömer'le Hz. Ebu Bekir'in Fatama'yı Resûlullah'dan istemeleri,[88] erkek tarafından hıtbeye örnek olabileceği gibi, Hz. Ömer'in kızı Hafsa'yı önce Hz. Osman'a, sonra da Hz. Ebu Bekir'e arz etmesi,[89] de, kızın velisi tarafından beğendiği bir erkeğe arz edileceğinin örneği olmalıdır.

Hıtbede caiz olmayan husus, başkasının nikah talebinde bu­lunduğu bir kadına, bunu bildiği halde talip olmaktır.[90] Ki Resûlullah (s.a.v.) «Sizden hiçbir kimse (din) kardeşinin hıtbesi üzerine hıtbede bulunmasın»[91] yani, kardeşinin dünür gönderdiği bir kadına kendisi de dünür göndermesin emriyle, başkasının da aynı zamanda aynı kadına dünür gönderilmesini yasaklamıştır.

Rivayet edildiğine göre Hz. Ömer (r.a.) şöyle demiştir:

«Osman b. Affan'la karşılaştım ve «istersen Hafsa'yı sana nikahj-yayım» dedim. Osman (r.a.): «durumumu bir gözden geçireyim de...» dedi. Ben birkaç gece bekledikten sonra karşılaştığımızda, «bana bu günler evlenmemin mümkün olamıyacağı zahir oldu-dedi. Sonra Ebu Bekir (r.a.) ile karşılaştım. Aynı şekilde Hafsav. O'na da arzettim.[92] Dedim ki, «eğer dilersen, Ömer'in kızı HaF-sa'ya  sana nikahlıyayım.»  Birkaç gece bekledikten  sonra Rasûlullah (s.a.v.) Hafsa'ya evlenme teklifinde bulundu. Bundan sonra karşılaştığımızda Hz. Ebu Bekir: «Hafsa'yı bana teklif etti­ğinde kabul etmememin sebebi, Rasûlullah'm Hafsa'dan bahsettiğini duymuş olmamdı. O'nun sırrını ifşa etmemek için de sus­muş, bir şey söylememiştim. Şayet Hz. Peygamber bu düşüncesi-den vazgeçseydi teklifini kabul ederdim» buyurdu.»[93] Hayatta Rasûlullah (s.a.v.) ve Sahabe, mü'minlerin en güzel Örneği olmasına rağmen, onların bu saf ve samimi davranışları günümüzde ör­nek alınmadığı gibi, tam aksine "bir baba kızını bir erkeğe tekli etse", her duyan onu ayıplar ki, kızını pazarlıyor veya satılışa çıkarmış diye! Halbuki bunun birinin kızına dünür olmaktansa farkı var? "Kızına talibim" demek ayıp olmuyor da erkeğe talip olmak ayıp sayılıyor? şaşılacak şey!... [94]

4. Evlileri Tebrik Etmek
 
Rasûlullah (s.a.v.) her zaman bu görevi yapar ve yeni evlenen­leri de özellikle şu şekilde tebrik ederdi:

«Allah size mübarek kılsın, üzerinize bereketini arttırsın, ara­nızı hayırla birleştir sin!»[102]
 
A- Kadının Erkekte Arayacağı Vasıflar
 

Rasûlullah (s.a.v.): «Dininden ve ahlâkından hoşnut olduğunuz birisi size geldiği zaman ona kızınızı nikahlayınız. Şayet böyle yapmazsanız, yeryüzünde fitne ve fesat çıkar.» buyurdu. Bunun üzerine ashabdan biri:

«— Ya Rasûlallah, şayet onda fakirlik ve soy düşüklüğü var­sa?..»

«— Dininden ve ahlâkından hoşnut olduğunuz birisi size ge­lirse kızınızı ona nikahlayınız.» buyurdu ve bu sözünü üç defa "ik­rar etti.[95] Demek ki, evlenecek adaylardan erkekte arana:ık vasıf, dini, yani ahlakı güzel ibadetleri ve yaşayış biçimi isknî açıdan güzel olmaktır. Sahabî'nin soyundan ve fakirliğinden özellikle bahsetmesine rağmen Rasûlullah (s.a.v.) üç defa tekrar ede­rek dini ve ahlâkı güzel olanı... demesi erkekte soy, sop ve zengin­lik ve fakirliğin Önemli olmadığına işarettir. [96]

 
B- Erkeğin Kızda Arayacağı Vasıflar
 

Rasûlullah: «Kadın, malı, güzelliği ve dindarlığı için nikah­lanır. Sen dindar olanını tercih et.»[97] demiş, tercihe şayan olanı belirtmiştir.

Hz. Peygamber: «Kadını malı ve güzelliği için nikahlayan kimse, onun mal ve güzelliğinden mahrum edilir.»[98] buyurmuş­tur. Yani dini güzel olmayan, ibadet, ahlâk ve taati noksan veya hiç olmayan kadının, müslüman bir erkeğe hayır getirmesi bekle­nemez demektir.

Hz. Peygamber: «Dünyanın tamamı meta'dır, dünya me­ta inin en hayırlısı da saliha bir kadındır.» [99]buyurmuş, bununla da dindar olan kadının önemine işaret etmiştir.

Ebu Hüreyre (r.a.)'ın rivayet ettiğine göre, Rasûlullah'a:

«— Hangi kadın daha hayırlıdır?» denildi de Hz. Peygamber:

«— Kocası baktığı zaman, (zahiri güzelliği, ahlakının hoş olu­şu ve de Allah'a itaatiyle) onu sevindiren, emrettiği zaman, emri­ne derhal itaat eden ve kocasının, mal, can ve namusunu emniyet­le teslim edebileceği kadındır.»[100] buyurdu.

Rasûlullah (s.a.v.)'in bu hikmet dolu tavsiyelerine rağmen, ne yazık ki, bizim müslümanlar genelde babası zengin mi, kız güzel mi? diyere...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Aile ilişkilerinde muaşeret esasları
« Posted on: 20 Nisan 2024, 08:54:13 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Aile ilişkilerinde muaşeret esasları rüya tabiri,Aile ilişkilerinde muaşeret esasları mekke canlı, Aile ilişkilerinde muaşeret esasları kabe canlı yayın, Aile ilişkilerinde muaşeret esasları Üç boyutlu kuran oku Aile ilişkilerinde muaşeret esasları kuran ı kerim, Aile ilişkilerinde muaşeret esasları peygamber kıssaları,Aile ilişkilerinde muaşeret esasları ilitam ders soruları, Aile ilişkilerinde muaşeret esaslarıönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes