meryem
Sat 4 December 2010, 12:08 pm GMT +0200
Zulkarneyn Peygamber Midir
Kur'anı Kerim, Zulkarneyn'in güneşin battığı yere geldiğinde bir millet bulduğunu belirtmektedir. "Ey Zulkarneyn! İstersen onlara ceza verebilirsin, istersen de iyi mualeme edebilirsin,dedik"
Ayetin zahiri, bu sözü Yüce Allahın ona söylediğini ve galip geldiği millet hakkında yapacağı muamelede serbest bıraktığını belirtir. İsterse onlara ceza verir, isterse onları bağışlar ve güzellikle muamelede bulunur.
Alimler, Yüce Allahın Zulkarneyn'le konuşması, dolayısıyla onun peygamber olup olmadığı konusunda ihtilaf etmişlerdir. Bazıları Zulkarneyn'in peygamber olduğunu söylemiş ve Yüce Allahın "Ey zulkaneyn...dedik" sözünü delil göstermişlerdir. Yüce Allahın konuştuğu insanın da ancak bir peygamber olduğunu söyleyerek bu konuşmanın onun peygamber olduğunu gösterdiğini belirtmişlerdir.
Başkaları ise Zulkarneyn'in peygamber değil,adaletli bir kral ve bir insan olduğunu söylemişlerdir.Peygamber olmadığını' söylemelerinin sebebi de, bir kimsenin peygamberliğinin ancak makbul bir delil ile sabit olabileceğini söylemeleridir. Bu sabit delil de ya ayet olur veya sahih bir hadis olur. Böyle bir delil olmadığına göre Zulkarney'in peygamber olduğunu söylemek caiz olmaz, aksi halde peygamber olmayan birini peygamber yapmış oluruz, derler.
Bazı alimler de peygamber olup olmadığı konusunda susmayı tercih etmişlerdir.Peygamberdir, demiyoruz, çünkü peygamber olduğunu söylemek için ayet veya sahih hadis gerekir, bu da mevcut değildir.
Peygamber olmadığını da söylemiyoruz,çünkü peygamber olabilir, zaten Kur'an bütün peygamberlerin adlarını vermez ve hepsinin öyküsünü bize anlatmaz. Nitekim "Daha önce peygamberlerin bir kısmını sana anlatmış ve bir kısmını da anlatmamıştık"[357] der. Peygamber olmadığı halde peygamber olduğunu söylersek,onlardan olmayan birini peygamber yapmış oluruz, bu da yanlış olur, peygamber olduğu halde peygamber değildir, dersek, onlardan olan birini dışlamış olururuz, bu da yanlış olur, Peygamber olduğunu veya olmadığını kanıtlayan bir delil elimizde olmadığından, en iyisi bu konuda karar vermemektir,derler.
Biz de Zulkarneyn'in peygamber olup olmadığı konusunda karar vermeyen alimlerin görüşüne katılıyoruz. Peygamber midir, değil midir? bilmiyoruz. Çünkü her ikisi de muhtemel olabilir.
Peygamber olup olmadğı konusunda karar vermemek, metodlu bilimsel araştırmaya uygun olandır.Çünkü bilgi olmadan hüküm vermek doğru değildir. Hüküm de ancak delille olur. Kesin delil de mevcut değildir.
Zulkareyn peygamber ise, Yüce Allahın "Ey Zulkarneyni..." diye hitap etmesinde bir kapalılık yoktur. Çünkü Yüce Allah peygaberlere direkt seslenir.
Peygamber değilse, o zaman yüce AIlahm"Ey Zulkameyn!..." sözü ile ilgili olarak üç ihtimal sözkonusu olur:
a- Yüce Allah, Zulkarneyn'in ordusunda bulunan bir peygambere bu sözü bildirmiş, bu peygamber de ona bildirmiş olabilir.
b- Hz.Musa'nın peygamber olmadığı kesin olan annesine Musa'nın korunması için garantili bir yolla ilham ettiği gibi, bunu Allah kendisine ilham etmiş olabilir.
c- Bu sözler, yendiği ve ülkelerini fethettiği halka karşı Zulkarneyn'in durumunu anlatan sözler olabilir. Çünkü Allah onu kendilerine galip ve üstün yapmış ve sosyal yasalarını uygulayarak haklarında tasarruf serbestisi vermiştir.
Sonuç olarak, tercih etmemizi gerektirecek bir delil olmadığından ihtimallerden birini tercih edemiyoruz.[358]
[357] Nisa,164
[358] Dr. Salâh Abdülfettah Hâlidî, (Çeviren: Ahmet Sarıkaya), Kur'an Öyküleri, Kitap Dünyası Yayınları,
(2.Baskı) Konya 2005: II/285-287.