- Zihinsel motivasyon

Adsense kodları


Zihinsel motivasyon

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
hafız_32
Thu 11 November 2010, 11:19 am GMT +0200
5- Zihinsel Motivasyon
 

Dinin boyutlarından birisi, insanın ve dünyanın başlangıcı ve kaynağı hakkındaki sorulara cevap olarak sunduğu teorik ya da metafizik açıklama çerçevelerinden ibarettir. Bununla birlikte, din hiç­bir zaman kendisini, insanın kendi kendisine sor­duğu teorik sorulardan yola çıkan bir felsefe olarak takdim etmez ve ulûhiyet hakkındaki kavramlarını, bu soruların ispatı yapılmış bir cevabı olarak ortaya koymaz. Kendisine göre kendi hakikatinin ne oldu­ğunu beyan eder ve bunu, ilâhî bir kaynağa bağlı olmanın gerektirdiği otorite ile yapar. Dinin insana sunduğu bilgiler yalnızca onun entellektüel merakı­nı tatminle sınırlı da değildir. Din insanın ve haya­tın her yönünü kuşatır. [198]

 
Fikrî Açıklık ve Anlama İsteği
 

İnsanın, hayatta karşılaştığı her türlü hadiseye bir açıklama ve yorum getirme, içinde yaşadığı âlemi “anlama” ihtiyacı içerisinde bulunduğu çeşitli şekillerde dile getirilmiştir. Genel bir anlama siste­minin herhangi bir köşesini boş bırakmamak, dün­yada karşılaştığı bütün olayları anlatabilecek zihinsel bir sisteme sahip olmak isteği, insanın temel gü­dülerinden birisi olarak karşımıza çıkar [199]. Normal hayat şartları içerisinde insanlar bu güdünün çok az farkındadırlar. Fakat klinik tecrübe insanın ken­disini, organize olmuş ve sınırları belirlenmiş bir dünya içine yerleştirmenin zorlayıcı bir ihtiyacını tecrübe ettiğini göstermektedir. Varlıkları ve fonksiyonları açıkça ortaya koyan çizgilerden mahrum bir dünya, kişiliğin orada varlığını sürdürmeye güç yetiremediği bir “deli” dünyasıdır. Bu dünyada efsane­ler ve semboller dünyayı düzenlemek ve orada insa­nı bir yere yerleştirmek için görev alırlar.

Kâinat ve toplum, kendini çok sınırlı bir görevle yükümlü gören insanın zihninde, düzenli ve akla yatkın bir bütün olarak gözükür. însan kendisini an­lamlı bir bütün içerisinde hissettiği durumda, kendi­si ile aynileşebilir, kişiliğini ve asıl görevini tanıyabi­lir. Kendini bir yere yerleştirmek şu iki hususu gerektirir: Düzenli bütünlükle bağ ve görevin sınırı­nın belirlenmesi. Din insana, varoluş içinde kendini bir yere yerleştirmeye imkân veren başvuru çerçeve­leri hazırlar. Bu açıdan dinin üç yönlü bir fonksiyo­nu yerine getirdiği ileri sürülmüştür: a) Realiteyi yo­rumlamak, b) Kimliğin bir tanımı vasıtasıyla insanı bu realite içine yerleştirmek, c) neticede, hayat için bir rehber sunmak. Bu yönüyle din, insanın hayatta karşılaştığı her olay ve duruma hazır ve bütün ce­vaplar sunan ve ona nasıl yaşaması gerektiği husu­sunda yol gösteren bir zihnî muhtevalar sistemidir.

Gelişim psikologları -özellikle Piaget ve takipçile­ri- ergenlerde oluşan “soyut düşünme gücü” ne işa­ret ederek, bu dönemdekilerin aynı zamanda herşeyin akılcı bir açıklaması için çok güçlü bir arzuya sahip olduklarını ortaya koymuşlardır. Bu bakım­dan, zihnî ve fikri sebeplerle dine en fazla ilgi du­yanların gençler olmaları tabii bir sonuç olarak gö­zükmektedir. Din bu yaştakilerin ferdi kimlik problemlerine ve hayatın gayesine bir çözüm ve açıklama teinin etmeye yardım eder. Bu noktada gençlerin sık sık kendilerine sordukları “hayatın ga­yesi nedir?”, “ne yapmamız gereklidir?”, gibi genel motivasyon meseleleri, cevabını ancak dinde bula­bilmektedir.

Günümüzde müşahede edilen bunca bilimsel gelişmeye rağmen, bugün hâlâ açıklaması yapıla­mayan olaylar vardır. Bazı din bilimcileri de dinin, bilim tarafından açıklanamayan hayatın bu irrasyo­nel yönleri ile alakalı olduğunu ileri sürerler. Din tarafından karşılanabilecek olan zihnî problemlerin daha çok şu konular çerçevesinde yer aldığı söylenebilir:

1- Dünya nasıl başladı? Hayatın gayesi nedir? gibi bilim ve mantık tarafından hiç cevap temin edilemeyen sorunlar.

2- Izdırap ve ölüm gibi hayatın kabul edilmesi çok zor olan yönleri.

3- Temel sosyal hakların pekçoğundan mahrum fertler ve gruplar gibi, engellenme ve mağdur olmanın özel şekilleri

4- Bilim adamlarınca henüz açıklaması ya­pılamayan şuur, yaratıcılık, estetik ve mistik tecrü­be gibi tabii olaylar.

5- Zihnî meseleler olarak ifade edilen kimlik problemleri ve hayatın gayeleri. [200]