hafiza aise
Wed 12 December 2012, 04:37 pm GMT +0200
ÜNİTE 7
1)İbn Kesir'in, hocalarından İbn Temiyye'ye olan bağlılığını kaleme aldığı eserin adı nedir?
Cevap:el-Bidaye ve'n-Nihaye isimli eserin 14. cüzünü hocasına ayırmıştır.
2)İbn Kesir öğrenimini tamamladıktan sonra ne gibi görevlerde bulunmuştur?
Cevap:Hatip, müderris, kıraat alimi, müftü ve mahkeme heyeti üyesi olarak çeşitli görevlerde bulunmuştur.
3)İbn Kesir'e ne unvanı verilmiştir?
Cevap:''el-Hafizü'l-muhaddis''
4)İbn Kesir'e ''el-fakihü'l-müfti'' lakabını kim vermiştir?
Cevap:Dımaşk'a gelen Halife Mu'tazıd-Billah, İbn Kesir'i, Zehebi Tezkiretü'l--Huffaz'ın sonunda çağdaşı olan muhaddisler arasında zikretmiş ve hadis ilminin çeşitli alanlarında verdiği eserler dolayısıyla kendisinden övgü ile söz etmiş, ayrıca ona ''el-fakihü'l-müfti'' lakabını vermiştir.
5)İbn Kesir, fıkıhta hangi mezhebe mensuptur?
Cevap:Fıkıhta Şafii mezhebine mensup olmakla beraber, İbn Kesir diğer mezheplerin görüşlerine de açıktı. İbn Temiyye'nin etkisinde kalarak Hanbeli kelamını benimsemiş, hilafetin Kureyşiliğini savunması dışında diğer dini-siyasi konularda onun görüşlerine bağlı kalmıştır.
6)İbn Kesri'in, Tefsiru'l-Kur'ani'l-Azim adlı tefsirini kim Türkçe'ye çevirmiştir?
Cevap:Bekir Karlığa ve Bedrettin Çetiner tarafından, Hadislerle Kur'an-ı Kerim tefsiri adıyla Türkçe'ye çevrilmiştir.
NOT:Tefsiru'l-Kur'ani'l-Azim, ilk önce 4 cilt halinde basılmış, daha sonra da tahkikli olarak 8 cilt halinde neşredilmiştir.Çok kimseler de İbn Kesir'in tefsirini ihtisar etmişlerdir.İhtisar işini ilk yapan Ahmet Şakir'dir.Eseri beş küçük cüz halinde neşretmiştir.Daha sonraları bu eser Mısır'da Abdulaziz Ganim, Muhammed Ahmed Aşur ve Muhammed İbrahim el-Benna tarafından tahkikli ve hadislerinin de tahriçli olarak sekiz büyük cilt halinde neşredildi.
7)İbn Kesir'in diğer eseri el-Bidaye ve'n-Nihaye fi't-Tarih'in içeriği nasıldır?
Cevap:Bu eserde geçmiş milletlerin ve Rasüllerin kıssaları Kur'an'daki ve sahih haberlerdeki şekliyle anlatılmaktadır.Sonra Hz. Peygamber'in sıretini ve İslam tarihini zamanına kadar ele alır. İbn Kesir'in büyük tarihçiler arasında yer almasını sağlayan eser, yaratılıştan başlayarak, müellifin hayatının son senelerine kadar yani 767/1365-66 yılına kadar geçen olayları kronolojik sırayla anlatan on dört ciltlik umumi bir İslam tarihidir.
8)el-Bidaye ve'n-Nihaye fi't-Tarih'i kim Türkçe'ye çevirmiştir?
Cevap:Mehmet Keskin tarafından Türkçe'ye çevrilmiştir.
9)İbn Kesir tefsirine bir mukaddime yazmıştır. Bu mukaddime neyden bahsetmektedir?Ve kimin tefsirinden istifade etmiştir?
Cevap:Bu mukaddimede İbn Kesir genelde tefsir usulüne dair yazdığı Mukaddime fi Usuli't-Tefsir'inden istifade ettiği açıktır.
10)İbn Kesir tefsirinin rivayet tefsirleri içerisinde önemli bir yere sahip olmasının temel nedeni nedir?
Cevap:İsraiiliyyat konusundaki hassasiyetidir. İsrailiyyata sırf eleştirisini yapmak ve bu haberlerin kaynaklarını belirtmek sonra da Müslümanları bu tür rivayetlerden koruyup sakındırmak için eserinde yer vermiştir.
11)İbn Kesir,israiliyyatla ilgili sözleri üçe ayırır.Bunlar nelerdir?
Cevap: a)Sıhhatini bildiğimiz kısım. Zira bu Kur'an'a ve sahih sünnete uymaktadır.
b)Yalan olduğunu bildiğimiz kısım ki, bu da Kur'an'a ve sahih sünnete muarızdır.
c)Meskutun anh olan kısım (hakkında susulan kısım), İsrailiyyata ait bu sözler istişhad için zikredilir ama bunlar, delil getirmek için zikredilmez.
12)Maturidi kimdir?
Cevap:Ebu Mansur Muhammed b. Muhammed b. Mahmud el-Maturdi es-Semerkandi müfessir ve fakih olarak da ün yapan ama aynı zamanda Maturidiyye mezhebinin kurucusu olarak bilinen Semerkantlı bir alimdir.
13)Maturidi'nin hocaları kimlerdir?
Cevap:Ebu Hanife'nin öğrencilerinden Muhammed eş-Şeybani'nin öğrencisi Ebu Süleyman el-Cüzcani'nin talebesi Ebu Bekir Ahmed b. İshak el-Cüzcani, Nusayr b. Yahya el-Belhi ve Nişabur Kadısı Ebu Bekir Muhammed b.Ahmed b. Reca el-Cüzcani gibi hocalardan ilim tahsil etmişse de öğrenimini, henüz yirmi yaşlarında iken hocası Ebu Bekir Ahmed el-Cüzcani ile birlikte ulema reisliğini deruhte eden ve Darü'l-Cüzcaniyye'de ders veren Ebu Nasr el-İyazi'den tamamlamıştır.
14)Maturidi'nin hayatı, eserleri, görüşleri, öğrencileri ve çağdaşları hakkında bilgi verdiği bilinen en eski kaynak nedir?
Cevap:Ebü'l- Muin en-Nesefi'nin Tebsıratü'l-Edille'sidir.
15)Tefsir tarihinde Kur'an'ı mevcut tertibine göre ve baştan sona kadar ilk olarak açıklamaya çalışan alim kimdir?
Cevap:Mukati'l b. Süleyman'dır. Ondan sonra ise Taberi'nin Camiu'l-Beyan an Tevili Ayi'l-Kur'an isimli eseri rivayet türü tefsirin en güzel örneklerinden birisidir.Maturidi'nin Tevilatu Ehli's-Sünne'si de dirayet metoduyla yazılan tefsirlerin en güzel örneği olarak kabul edilmesi gerekir Çağdaş olan her iki alimin (Taberi-Maturidi) eserlerinde te'vil kelimelerini kullanmaları da gözden kaçmamalıdır.
16)Çağdaş araştırmalarda Maturidi'nin tefsir, kelam, fıkıh ve usulü, mezhepler tarihi alanalrında önemli mevkiine rağmen gerek mezhepler tarihine dair eserlerde gerekse bibliyografik kaynaklarda ihmal edildiği bilinmmmekte ve sonraki dönemlere çok az eseri intikal eden Eş'ari'nin mezhebinin yayılmasına karşılık Maturidi'nin maruz kaldığı bu ihmalle ilgili çeşitli sebepler ileri sürülmektedir. Bunlar nelerdir?
Cevap:a)Maturidi'nin hilafet merkezi olan Bağdat'tan uzakta yaşamış olması,
b)Arap tarihçileri tarafından kasııtlı olarak zikredilmesi,
c)Siyasi iktidarla anlaşmazlık içinde bulunması,
d)Eş'ari ekolünün Merkezi Bağdad'a yakın olması gösterilmektedir.
17)Maturidi'nin ilk basılan ve kelama dair önemli eseri Kitabü't-Tevhid'i yayımlayan ve Türkçe'ye çeviren kimlerdir?
Cevap:Fethullah Huleyf tarafından yapılan ve birçok yanlış ihtiva eden ilk neşrinden sonra Bekir Topaloğlu ve Muhammed Aruçi tarafından 2003 yılında yeniden yayımlanmıştır. Eser aynı zamnda Bekir Topaloğlu ve Muhammed Aruçi'nin Arapça neşrinden bir yıl önce Bekir Topaloğlu tarafından 2002 yılında Türkçe'ye çevrilmiştir.
18)Maturidi'nin tefsirinin özellikleri nelerdir?
Cevap:Maturidi'nin en önemli eserlerinden birisi tefsiridir.Onun tefsiri özellikle Tevilatü'l-Kur'an, Tevilatü Ehli's-sünne, Tevilatü'l-Maturidiyye ve Te'vilatu Ebi Mansur Maturidi fi't-Tefsir isimleriyle bilinen ve bugün yaklaşık 40 civarında yazma nüshasının olduğu tefsiri matbu olarak elimizdedir.5 cilt halinde neşredilen eserin kapağında Tefsiru'l-Kur'an'l-Azim ifadesinin altında Te'vilatu Ehli's-Sünne ismiyle zikredilmektedir. Eser 2004 yılında Fatıma Yusuf el-Haymi tarafından tahkikli olarak neşredilmiştir.Bu eserin tefsir açısından çok önemli bir çalışma olmasının yanı sıra kelam, fıkıh ve fıkıh usulü alanlarında da zengin bilgi ve önemli görüşler içerdiğini de söyleyebiliriz. Eser ayrıca halen Bekir Topaloğlu ve bir grup ekip tarafından Arapçası yeniden neşre hazırlanmaktadır. 5 ciltlik eserin başında Fatıma Yusuf el-Haymi tarafından 13 sayfalık bir tasdir ''giriş'' yazılmıştır.
19)Mturidi tefsirine, ''Tefsir sahabeye, te'vil ise fukahaya aittir'' denildi ifadesiyle başlamıştır. Bunun açıklamasını nasıl yapmıştır?
Cevap:''Bunun anlamı, kuşkusuz sahabe olayları müşahade etmişler ve Kur'an'ın indirdiği emri bilmişlerdir.'' Te'ilatü'l-Kur'an'l-Azim bazı yazma nüshalarının baş tarafında yer alan ve müellifin tefsir anlayışını özetleyen bu metne göre tefsir, ayetin manasının neden ibaret olduğuna kesinlik derecesinde hükmederek, ''Allah'ın muradı şundan ibarettir''demektir.
20)Maturidi, Kur'an'ın tefsirinde zihni olarak ii hareket noktasına sahiptir. Bunlar nelerdir?
Cevap:Birincisi, tamamen nasslara bağlı kalarak Kur'an ayetlerinin manalarının, klasik anlamda lügat ve rivayetler bağlamında ele alınarak kavranılmasıdır, Ayetlerde geçen kelimelerin lügavi yönleri üzerinde durulur, daha çok Ebu Avsece, İbn Kuteybe, Ebu Ubeyde,Kisai gibi dilcilere referanslar verilir, eğer gerekliyse ilgili kavram ve ayetleri açıklayan Kur'an'ın diğer ayetlerine gidilir. Söz konusu ayetle ilgili kıraat farklılıklarına, nüzul sebeplerine, hadis ve haberlere, sahabe ve tabiun tefsirlerine müracaat edilir. Çok nadir olarak Arap şiirine,halk arasındaki yaygın söz ve mesellere başvurulur.
ikincisi, o ayetin yorumu ile ilgili kendi dönemindeki yaygın kanaat ve düşünecelere,kelami okulların görüşlerine, ehl-i te'vil olarak adlandırdığı kimselerin değişik yönlerden getirdikleri yorumlara, itikadi ve fıkhi değerlendirmelere girerek onların delil ve iddialarını analiz etmesi, kritiğini yapmasıdır.
21)Kuşeyri kimdir?
Cevap:Zeynü'l-İslam lakabıyla anılan ve Kuşeyri ismiyle şöhret bulan Abdülkerim b. Hevazin b. Abdilmelik b. Talha b. Muhamed el-Kuşeyri mutasavvıf,kelam,tefsir ve hadis alimidir. Ancak tasavvufi yönüyle tanınır.
22)Kuşeyri, babasından miras kalan köyüne konulan ağır verginin hafifletilmesini sağlamak ve hesap öğrenip maliye memuru (müstevfi) olmak amacıyla genç yaşta Nişabur!a gidip kimin sohbetine katılır?
Cevap:Dönemin tanınmmış sufilerinden Ebu ed-Dekkak'ın sohbetlerine katılır ve kendisinden etkilenerek müridi olmak ister.
23)Kuşeyri'nin ilk tefsirinin adı nedir?
Cevap:et-Teysirfi't-Tefsir'dir.
24)Kuşeyri'ye göre tasavvuf ne demektir?
Cevap:Nefsi, her türlü kötülükten temizlemektir
25)Kuşeyri, er-Risale'yi hangi amaçla yazmıştır? er-Risale kaç kısımdan oluşur?
Cevap:er-Risale, tasavvuf tarihinin en önemli kaynaklarından sayılan eserde, Kuşeyri, tasavvufun temeli olan konuların Sünni akideye tam anlamıyla uyduğunu ortaya koyarak sufilerin Sünni çevrelerde uğradıkları eleştirilere cevap vermek, ayrıca onların bu çerçeve dışına çıkmalarını önlemek istemiştir.
Eser iki kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısımda tasavvuf adabı, ikinci kısımda ise önemli mutasavvıfların hayatları, güzel zöleri dile getirilmektedir.
26)Kuşeyri, Leta'ifü'l -İşarat eserinde kimi örnek almıştır?
Cevap:Sülemi'nin Hakaiku't-Tefsir'i örnek almıştır.
27)Leta'ifü'l- İşarat'ı kim neşre hazırlamıştır?
Cevap:İbrahim Besyuni
28)Kuşeyri, besmeleyi kendine göre surelerin içeriklerini göz önüne alarak bir anlam vermeye çalışır. Bundan bazı sonuçlar çıkarmıştır.Bunlar nelerdir?
Cevap:a)O besmeleleri Kur'an'dan saymaktadır.
b)Besmelerin yeni maksatları vardır. Bundan dolayı o, Kur'an'da tekrarların varlığına inanmaz.
29)Kuşeyri'nin söz konusu tefsirinin (Leta'ifü'l-İşaret) belirgin özellikleri nelerdir?
Cevap:Tefsirde geçen hemen bütün tasavvufi fikirlerin Kur'an'dan bir aslı ve sünnetten bir dayanağı olacağını adeta ispat eddtmesidir. Tefsirde her lafzın kendine özgün bir edası ve her kelimenin yerine göre farklı bir anlamı ortaya konmuştur.
30)Kuşeyri tefsirinin diğer tasavvufi tefsirlerden farkı nedir?
Cevap:Diğerleri tasavvuufi görüşlerini ispat için ayetlerin mana alanını zorlarken, Kuşeyri buna hiç tevessül etmemiştir.
31)Kuşeyri'nin metodunu nasıl özetleyebiliriz?
Cevap:Onun edebi bir metodu vardır. Çünkü o müfret ve mürekkep olsun lügat, iştikak, irab ve beleğat esaslarınııı gerektiren lafzın zevk yönüne dayanır, Kuşeyri, Lur!anéa edebi bir nazarla balar ve bakışını da edebi bir yolla ifade eder. Örneğin Kur'an'ın son suresi olan Nas suresini okuduğumuzda onun edebi yönünü görebiliriz. Akıcı bir üslunu olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz
32)Çağdaş tefsir çalışmalarına ne zaman kiminle başlanmıştır?
Cevap:Çağdaş tefsir çalışmalarına bir başlangıç tarihi vermek gerekirse, bunu İngilizlerin Hindistan alt kıtasını işgal etmeleri üzerine Müslümanların çeşitli aalanlarda gsöterdikleri reaksiyoner hareketlere göötürmek mümkündür. Kimi araştırmacılar bu bağlamda Seyyid Ahmed Han'ın ismini vermektedir.Ahmed Han'ın etkisinin tefsirden ziyade düşünce alanında olmasından dolayı, kendisinden sonrakileri etkilemesi göz önüne alındığında, tefsirdeki dönüşüm ve kırılmayı Muhammed Abduh'la başlatmak daha makul ve daha gerçekçi görünmektedir.
33)Son iki yüzyılda İslam'ın üç önemli bölgesi nerelerdir?Bu bölgelerdeki yeniliklerin etki ve gücünü nasıl sıralarız?
Cevap:Osmanlı coğrafyası, Mısrı ve Hindistan, Bu bölgelerdeki yeniliklerin etki ve gücünü tersten şöyle sıralaybiliriz:Hindistan, Mısır ve Osmanlı.
34)Tefsiru'l Menar nasıl meydana gelmiştir?Kime aittir?
Cevap:Bu eser, Reşid Rıza, hocası Muhammed Abduh'un Ezher Üniversitesinde verdiği tefsir derslerinde tuttuğu notların Menar dergisinde yayınlanmasıyla meydana gelmeye başlamış, derginin adıyla şöhret bulmuştur. Tefsirin asıl adı, Tefsiru'l-Kur'ani'l-Azim'dir. Fatiha suresiyle başlayan tefsir, Yusuf suresinin 101. ayetinde sona ermektedir. Kitabın ilk baskısı 12 cilt olarak basılmıştır.İlk beş cildi Abduh'a , diğerleri talebesi Reşid Rıza'ya aittir.
35)Muhammed Abduh ile Reşid Rıza'nın Kur'an anlayışları nasıldı?
Cevap:Abduh ve Raşid Rıza'ya göre , Kur'an-ı Kerim, Müslümanların dünya ve ahiret hayatlarının kurtuluşları için gerekli olan bilgileri içeren bir hidayet kitabıdır. Müslümanları doğru yola ulaştırmak için Kur'an-ı Kerim yeterlidir. Başka bir şeye gerek yoktur.
36)Reşid Rıza'ya göre hidayet kitabı olan Kur'an-ı Kerim'in on temel gayesi vardır. Bunlar nelerdir?
Cevap:a)Dinin tevhid, ölümden sonra diriliş, hesap ve amel-i salihten oluşan rükunlarını beyan etmek,
b)Nübüvvet, risalet ve Rasullerin görevlerini beyan etmek,
c)İslam'ın selim fıtrat,akıl,fikir,ilim,hikmet,fıkh,burhan,hüccet,vicdan,özgürlük ve bağımsızllık dini olduğunu beyan etmek,
d)Beşeri,ictimai ve siyasi ıslahı beyan etmek,
e)Emir ve yasaklarla ilgili olarak İslam'ın genel özelliklerini beyan etmek,
f)İslam'da devlet ve siyasetin temel esaslarını beyan etmek,
g)Ekonomik ıslahı beyan etmek,
h)Savaş nizamını ıslah etmek, savaşın felsefesini çürütmek,
ı)Kadına beşeri, dini ve medeni hakların tümünü vermek,
j)Köleyi özgürleştirme hususunda İslami çözüm yolunu göstermek
37)Seyyid Ahmed Han'a neden ''Sir'' unvanı verilmiştir?
Cevap:İngilizlerin memnuniyetini kazanan düşünce ve faaliyetlerinden dolayı kendisine ''Sir'' unvanı verilmiştir.
NOT:Sir Seyyid'in hayatına bakıldığında dikkat çeken noktalardan biri, yazmış olduğu İncil tefsirleridir.
38)Ahmed Han'ın tefsirinde üzerinde önemle durduğu konu nedir?
Cevap:Ahmed Han'ın tefsirinde üzerinde önemle durduğu konu, fırtar kanunu adını verdiği ''Allah'ın sözüyle Allah'ın işi asla çatışmaz'' ilkesidir. Bunun yanında Müslim gayri-müslim ilişkileriyle cihad, onun sıklıkla işlediği konulardır.
NOT:Ahmed Han, ''nübüvvet melekesi'' adını verdiği şeyle vahyin peygambere geldiğini ileri sürmektedir. Neshi kabul etmeyen yazar, Allah kelamının, kulların kelamının içerdiği kinaye, mecaz gibi bazı üslupları içinde barındırmasının normal oluşundan da söz etmektedir.
39)Modern selefiliğin ilk izlerini oluşturanlar kimlerdir?
Cevap:Şah Veliyyulah Dihlevi ve Muhammed b. Abdülvehhab'tır.
NOT:Modern zamanların bilgin ve araştırmacılarını, seleflerinden ayıran en önemli özelliklerinden biri, Yahudi ve Hıristiyan kaynaklarını isim vererek dğrudan kullanmış olmalarıdır.
40)Bilimsel tefsir nedir?
Cevap:Kur'an metnindeki bilimsel ıstılahları açıklamaya, onlardan çeşitli ilimleri ve felsefi görüşleri çıkarmaya çalışan bir tefsir türüdür. Bir diğer ifadeyle Kur'an'ın, dini ilimler dışındaki tecrübi bilim dallarına ait bilgiler ışığında tefsir edilmesidir.
41)Kur'an'ın bilimsel tefsiri ne zaman başlamıştır?
Cevap:Kur'an'ın bilimsel tefsiri, ıstılahi anlamda dirayet tefsirinin ortaya çıkmasıyla başlamış olmakla birlikte bu anlamda rivayet tefsirlerinde de bol malzeme mevcuttur. Bilimsel tefsir, Abbasiler dönemindeki ilim ve tercüme faaliyetleriyle ivme kazanmıştır.
42)Bilimsel tefsirin sistemleşmesi kiminle başlamıştır?
Cevap:el-Gazzali ile başlamıştır.Onun ardından bu hareket Fahreddin er-Razi Ebu'l-Fadl el-Mürsi, ez-Zerkeşi ve es-Suyuti tarafından devam ettirilmiştir.
43)Bilimsel tefsir, neden ve kimler tarafından eleştirilmiştir?
Cevap:eş-Şatıbi, ez-Zehebi ve Emin el-Huli tarafından, Kur'an'ın Araplara gönderildiği ve onlar tarafından anlaşılmayan hususların onda olamayacağı, bilimin değişmeye dayalı dinin ise değişmeyen inanç esaslarına dayalı olduğu gibi yönlerden eleştirilmiştir.
NOT:Bilimsel tefsir, 19. asırda Batı'nın tesiriyle İslam aleminde meydana gelen uyanışın ardından yeniden canlılık kazanmıştır. Bu dönemde söz konusu yükseliş, el-İskenderani, el-Kevakibi, Gazi Ahmed Muhtar Paşa ile sürmüş ve Tantavi Cevheri ile ise doruk noktasına ulaşmıştır.
NOT:Rivayet tefsirinin en önemli ismi olan Taberi , tefsiri Camiu'l-Beyan'da ilgili ayetlerin tefsirinde, tarihi Tarihu'l-Ümem ve'l-Meluk'de ise insan ve evrenin yaratılışını anlattığı ilk kısımda bol miktarda bilimsel tefsir malzemesine yer vermiştir.
NOT:Gazali, bilimsel tefsir konusunda, Kur'an'da bilimsel hususların yer alışını ilahi zatla ilşkilendiren ve Kur'an'ın sırlarını anlama yöntemi bağlamında sahip olunan ilimlerin çokluğunu kalplerin temizliğine bağlayan sufice bir yaklaşım benimsemiştir.
44)Gazali, İhya-u Ulimi'd-Din adlı eserinde, bilimsel tefsir hakkında ne gibi görüşlere yer vermiştir?
Cevap:''Tüm ilimler, Allah'ın fiil ve sıfatlarına dahil olup, Kur'an'da Onun zat, sıfat ve fiilerinin izahı vardır. Aynı şekilde bu ilimlerin bir sonu bulunmayıp, Kur'an'da bunların tamamına bir işaret vardır...Kur'an'ın sırları ilimde derinlik sahibi olanlara ancak bilgilerinin çokluğu, kalplerinin temizliği, dine eğilim gücü ve kendilerini buna adamaları nispetinde açığa çıkar... Zira insanlar, anlama yönüyle tefsirin zahirini bilme hususunda müştereklik arzetmekle birlikte, bu yönden farklılık arzederler.''
NOT:Gazali'den sonra bilimsel tefsir alanında ön plana çıkan en önemli ilim adamı Fahreddin er-Razi'dir.Razi, dönemindeki bilimsel veri ve teorilerden sadece kesin olduklarını düşündüklerine itibar etmiş, bunun dışındakilerde ise, daha ziyade Kur'an'ın zahirini esas almıştır. O, tefsirinde astroloji,tıp,psikoloji vb. çok farklı bilim dalalrından istifadeetmiş,ayrıca bu alanlara ait çok sayıda esere atıfta bulunmuştur.
NOT:Tantavi Cevheri, bilimsel tefsirin 20. yüzyıldaki en önemli temsilcilerinden biridir.Ömrünü Kur'an ile modern bilimler arasındaki ilşkiyi ortaya koymaya adamış, bu konuda kaleme aldığı 25 ciltlik el-Cevahir fi Tefsiri'l-Kur'an isimli tefsirinde baştan sona Kur'an ayetleri ile tabiat kanunları arasındaki uyumu göstermeye çalışmıştır.