- Ünite 6

Adsense kodları


Ünite 6

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
hafiza aise
Sun 25 November 2012, 06:50 pm GMT +0200
ÜNİTE 6

1-Aşağıdakilerden hangisi meşhur ilim adamlarının yazmış olduğu kitapların daha sonraki nesiller tarafından iyi anlaşılması için yazılmış eserlerden değildir?
a) Şerh   b)Haşiye   c)Hamiş  D)Tevil

2-Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-ı Kerim’i anlama ve yorumlamak için ortaya çıkan akımlardan değildir?
a)Rivayet Tefsiri    b)İşari Tefsir  c)Dilbilmsel Tefsir  D)Mealci Tefsir  e)Konulu Tefsir

3- Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-ı Kerim’i anlama ve yorumlamak için ortaya çıkan akımlardan değildir?
a)Dirayet Tefsiri   B)Şerh-i Kur’an  c)Fıkhi Tefsir   d)İlmi tefsir   e)Mezhebi tefsir

4-Aşağıdakilerden hangisi Muharrem ERGİN’in dil tarifindeki unsurlardan değildir?
A) insana  duygu  ve düşüncelerini  açıklama ve bildirişimde   bulunma   imkânı   sağlayan  sesli göstergeler sistemidir.
b)insanlar arasında anlaşmayı sağlayan tabiî bir vasıta,
c) kendisine mahsus kanunları olan ve ancak bu kanunlar çerçevesinde gelişen  canlı  bir varlık,
d)temeli  bilinmeyen  zamanlarda  atılmış  gizli antlaşmalar  sistemi,
e) seslerden  örülmüş içtimaî  bir  müessesedir

5- Aşağıdakilerden hangisi Zeynel Kıran’ın dil tarifidir?
A) insana  duygu  ve düşüncelerini  açıklama ve
bildirişimde  bulunma  imkânı  sağlayan  sesli göstergeler sistemidir.
b)insanlar arasında anlaşmayı sağlayan tabiî bir vasıta,
c) kendisine mahsus kanunları olan ve ancak bu kanunlar çerçevesinde gelişen  canlı  bir varlık, d)temeli  bilinmeyen  zamanlarda  atılmış  gizli antlaşmalar  sistemi,
e) seslerden  örülmüş içtimaî  bir  müessesedir




6-Aşağıdakilerden hangisi dilbiliminin özelliği değildir?
a) Dil   yetisinin ve doğal dillerin bilimsel incelenmesidir
b)Dil  denen çok yönlü, büyülü varlığı inceleyen ve  dilin  baŞlıca  sorunlarına eğilen  bilim  dalıdır
c)Dilden bahseden bilim dalıdır
d)Dili bütün ses  sarf  nahiv anlam açısından ele aldığı gibi tarihi , tasvîrî,  mukayeseli  yönleriyle de ele alan bilim dalıdır
E)Dil  yoluyla  toplumun  kültürünü  incelemektir

7) Aşağıdakilerden hangisi filolojinin özelliğidir?
a) Dil   yetisinin ve doğal   dillerin   bilimsel incelenmesidir
b)Dil  denen  çok yönlü,  büyülü  varlığı  inceleyen  ve dilin  baŞlıca  sorunlarına  eğilen  bilim  dalıdır
c)Dilden bahseden bilim dalıdır
d)Dili bütün ses  sarf  nahiv anlam açısından ele aldığı gibi tarihi , tasvîrî,  mukayeseli   yönleriyle de ele alan bilim dalıdır
E)Dil  yoluyla  toplumun  kültürünü  incelemektir

8)Filoloji aşağdakilerden hangisini incelemez?
a)Dil yoluyla yapılan kültürel faliyetleri
b)Geçmiş toplumları tanıma amaçlı yazılı dilini inceler
c)Toplumlar hakkında görüş bildirebilmek için metinleri inceler
d)Tarihi yazıt ve kitabeleri inceler.
E)Geçmişte konuşulan dillerin dil bilgisini ve cümle yapısını inceler

9) I-İlmu’l Lugavi
     II-Fıkhu’l Luga    III-İlmu’-Lisân
Dilbilim Denilince yukarıda ki terimlerden hangisi/hangileri akla gelir?
a)I-II            b)II-III               C)I-II-III             d)I-III                     e)III

10)Tefsirin tanımını “Hz.Muhammed’e indirilen ilahi kitabı, lügat, nahiv, sarf, beyan, fıkıh usulü ve kıraat ilimlerinden istifade etmek suretiyle anlamayı, manalarını açıklamayı, hüküm  ve  hikmetlerini  ortaya koymayı mümkün kılan, nüzul sebeplerini, nasih ve Mensuhu bilmeyi gerektiren birilimdir” Şeklinde yapan alim kimdir?
a) Suyuti  b)İbn Faris  C) Zerkeşi d)Farabi e)Gazali

11) “Kur’ân yorumunda ağırlıklı olarak sözdizimi, biçimbilim,anlambilim gibi dilbilimin çeşitli alt dallarından çağdaş dilbilimin verilerini de göz önünde bulundurarak yararlanan yöneliş.” Aşağıdakilerin hangisinin tanımıdır?
a)Filolojik tefsir         B)Dilbilimsel tefsir            c)İşari Tefsi    d)İlmi Tefsir    e)Kur’an-i Tefsir

12)Cevâmiu’l-kelim olarak niteliklendirilen, Kur’an-ı Kerim’i ilk olarak dilbilimsel olarak izah eden kişi aşağıdakilerden hangisidir?
a)Hz.Ebu Bekir     b)Hz. Osman           c)Zeyt bi Sabit    D)Hz Muhammed (s.a.v)            e)Hz. Ömer 

13)Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
a)İbni abbas-Mekke ekolü                             b)Übeyy bin Ka’b – Medine ekolü
C)Musab bin Umeyr- Basra ekolü                d)Abdullah bin Mesud- Kufe ekolü

14)Tercümanu’l-Kur’an ve Hıbru’ul-Kur’an lakabı aşağıdakilerden hangisine aittir?
A)İbni Abbas   b)Said              b. Cübeyr     c)Mücahid       d)Katade          e)Ata

15)Aşağıdakilerden hangisi dilbilimsel tefsirin ortaya çıkış nedenlerinden biri değildir?
a)Dini sebepler                           b)Politik sebepler, ekonomik sebepler
c)Sosyo kültürel sebepler                   D)Halifenin talimatı               e)Dilde bozulma(Lahn)

16) Aşağıdakilerden hangisi dilbilimsel tefsirin kaynaklarından biri değildir?
a)Kur’an-ı Kerim             b)Şiir                 c)Arap kelamı           d)Kıraatler       E)Avam lehçesi

17) Aşağıdakilerden hangisi dilbilimsel tefsirin kaynaklarından biri değildir?
a) Kur’an-ı Kerim                                     b) Sahabe ve tabiin Tefsiri
C) Günümüz arapça şiveleri                   d) Hadisi Şerifler           e) Şiir

18) Günümüze kadar ulaşan en eski dilbilimsel tefsir va yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
a)İbni Abbas- Garibul-Kur’an
b)İbni Abbas- Mesailu Nafi
C)Zeyd bin Ali-Tefsiru Garibi’l-Kur’ani’l-Mecid
d)Zeyd bin Ali – Mesailu Nafi
e)Mukatil b. Süleyman- Vucuh ve’n Nezair

19)Aşağıdakilerden hangisi dilbilimsel tefsirin alt dallarından değildir?
a)Gar’ıbu’l Kur’an                        b)İ’rabu’l-Kur’an                     c)Meâni’l Kur’an                D)Lafzu’l-Kur’an                          e)Müşkilu’ Kur’an

20)Aşağıdakilerden hangisi dilbilimsel tefsirin alt dallarından değildir?
A)Lafzı’l-Kur’an                             b)Mecâzu’l-Kur’an                      c)Vucûh ve Nezair                    d)İ’rabu’l-Kur’an                              e)Gar’ıbu’l Kur’an



21)Aşağıdakilerden hangisi Gar’ibu’l-Kur’an terimindeki “garip” kelimesinin sölük anlamlarından değildir?
a)Yurdundan uzak kalan                                                             b)Tek ve nadir olan                               c)Kendi cinsi arasında eşi ve benzeri olmayan                        D)Tuhaf olan              e)Bilinmeyen, Mübhem

22)Arap halkı arasında fazla kullanılmayan, Kur’an-ı Kerimde fazla geçmeyen, arapcanın farklı lehçeleri veya farklı dillerden gelmiş olan Kur’an-Kerim’deki kelimeleri inceleyen dilbilimsel tefsir alanı aşağıdakilerden hangisidir?
a)Lafzı’l-Kur’an                                   b)Mecâzu’l-Kur’an                        c)Vucûh ve Nezair     d)İ’rabu’l-Kur’an                                 E)Gar’ıbu’l Kur’an

23)Aşağıdakilerden hangisi Gar’ıbu’l Kur’an alanında yazılmış eserlerden değildir?
a)Abdullah b. Abbas-Garîbu’l-Kur’an
b)Zeyt B. Ali b.Huseyn- Tefsîru Garîbi’l-Kur’ani’l-Mecîd
C)Abdullah b. Osman- Gar’ıbu’l Kur’an
d)Eban b.Tağlib- Gar’ıbu’l Kur’an
e)Muhammed b. Sâib el-Kelbî- Gar’ıbu’l Kur’an

24)Sözlükte bir şeyin aslını ortaya çıkarmak anlamına gelen terim aşağıdakilerden hangisidir?
a)Meani         b)Mecaz               c)Müşkil              D)İ’rab          e)Nezair

25)Ayetlerin cümle ve terkip yapısı açısından incelenmesine aşağıdakilerden hangisi denir?
a)Ayet’ül-Kur’an                          b)Mecâzu’l-Kur’an               c)Vucûh ve Nezair                    D)İ’rabu’l-Kur’an                          e)Gar’ıbu’l Kur’an

26)Aşağıdakilerden hangisi İ’rabu’l-Kur’an alanında yazılmış eserlerden değildir?
a) Kutrub (v. 206/821) :  İ’râbu’l-Kur’ân
b) Abdülmelik b. Habîb (v. 238/852) : İ’râbu’l-Kur’ân
c) Ebû Hâtim es-Sicistânî (v. 248/862) : İ’râbu’l-Kur’ân
d) İbn Kuteybe (v. 276/889) : İ’râbu’l-Kur’ân
E) Abdullah b. Osman (210/830) : İ’râbu’l-Kur’ân

27) Sözlükte “Kasdetmek” anlamına gelen tefsir terimi aşağıdakilerden hangisidir?
A)Meani              b)Mecaz               c)Müşkil                 d)İ’rab                e)Nezair



28) Kur’ân’da Allah’ın murad ettiği anlamı açıklamayı hedef edinen ilme ve bu alandaki eserlere verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
a)Gar’ıbu’l Kur’an             b)İ’rabu’l-Kur’an             C)Meâni’l Kur’an      d)Lafzu’l-Kur’an e)Müşkilu’ Kur’an

29) Aşağıdakilerden hangisi Meâni’l Kur’an alanında yazılmış eserlerden değildir?
a) Vâsıl b. Atâ (v. 131/748) : Meâni’l-Kur’ân
b) Ebân b. Tağlib el-Cerîrî  (v. 141/758) : Meâni’l-Kur’ân
C) Ali b. Talip (v. 133/750) : Meâni’l-Kur’ân
d) Muhammed b. Hasen er-Rüâsî (v. 170/786) :  Meâni’l-Kur’ân
e)Yûnus b. Habîb (v. 182/798) :  Meâni’l-Kur’ân

30) Aşağıdaki müfessirlerden hangisi Mecâzü’l- Kur’an alanında eser yazmıştır?
a) Vâsıl b. Atâ                         b) Ebân b. Tağlib el-Cerîrî             C) Ebu Ubeyde
d) Muhammed b. Hasen er-Rüâsî                                                   e) Yûnus b. Habîb

31) Ebu Ubeyde’ye göre “Kur’an-ı Kerim’i arap dilinin üslubuna riayet ederek; lafızların delalet ettiğini, Şiirlerin manasını, lafızların vezinlerini, İ'râbu'l-Kur'ân vezinlerini ve kıraat çeşitlerini göz önünde bulundurarak tefsir  yapma”ya ne ad verilir?
 
a)Lafzı’l-Kur’an        B)Mecâzu’l-Kur’an           c)Vucûh ve Nezair    d)İ’rabu’l-Kur’an
e)Gar’ıbu’l Kur’an

32)Aşağıdakilerden hangisi “Ayetler arasında ilk bakıŞta var olduğu Sanılan çeliŞki ve ihtilaf durumlarını inceleyen, bunları te’lif etmeyi amaçlayan” Kur’an İlmidir?
A)Müşkilü’l-Kur’an       b)Mecâzu’l-Kur’an       c)Vucûh ve Nezair     d)İ’rabu’l-Kur’an
e)Gar’ıbu’l Kur’an

33) Aşağıdakilerden hangisi Müşkilu’l Kur’an alanında yazılmış eserlerden değildir?

a)Süfyan b. Uyeyne :Cevâbâtu’l-Kur’ân
b)Ebu Davud Süleyman b. EŞ’as es-Sicistânî: MüŞkilâtü’l-Kur’ân
c)Müslim İbn Kuteybe ed-Dineverî Te’vîlü MüŞkili’l-Kur’ân
d) Mufaddal b. Seleme ed-Dabbî : Ziyâü’l-Kulûb min Me’âni’l-Kur’ân ve Garîbih ve MüŞkilih
E) Yûnus b. Habîb (v. 182/798): Garîbih ve MüŞkilih

34)Aşağıdaki terimlerden  hangisi “Kur’an’da aynı kelimenin değişik ayetlerde farklı anlamlara gelmesinin” incelenmesine verilen addır?
a)Müşkil      b)Mecâz    C)Vucûh      d)Nezair            e)Gar’ıb

35) Aşağıdaki terimlerden  hangisi “Kur’an’da farklı kelimelerin aynı anlama gelmesinin” incelenmesine verilen addır?
a)Müşkil      b)Mecâz          c)Vucûh      D)Nezair        e)Gar’ıb

36) Aşağıdakilerden hangisi Vucuh ve Nezair alanında yazılmış eserlerden değildir?
a)  Mukatil b. Süleyman : el-Vücûh ve’n-Nezâir
b)  Harun b. Musa : el-Vücûh ve’n-Nezâir fi’l-Kur'âni’l-Kerîm
c)  Yahya b. Sellam: et-Tesârîf liTefsiri’l-Kur’ân Mimmâ’itebehet Esmâuh ve Tesarrafet Meânîh
d)  Ebu’l- Abbâs el-Müberred : Mâ İttefeka Lafzuhû ve İhtilefe Ma’nâhu Mine’l-Kur’ân’il-Mecîd
E) Yûnus b. Habîb: Vucuh ve Nezair



ayşe
Sun 18 January 2015, 07:09 pm GMT +0200
S-1) İnsana duygu ve düşüncelerini açıklama ve bildirişimde bulunma imkanı sağlayan sesli göstergeler sistemine ne denir?
C-1) DİL

S-2) Dil denince akla ilk gelen disiplinler nelerdir?
C-2) Dilbilim ve Filoloji

S-3) Dil yetisinin ve doğal dillerin bilimsel incelenmesine  ne denir*
C-3) DİLBİLİM

S-4) Dil yoluyla toplumun kültürünü incelemeye ne denir?
C-4) FİLOLOJİ

S-5) Dilbilimsel tefsir ekolünün alanındaki literatürün ilk mayalandığı dönem ne zamandır?
C-5) Asr-ı Saadet Dönemi

S-6) Şiirle istişhad ederek ayetleri tefsir etme konusunda İbn Abbas ve Nafi’b.El-Ezrak’ın aralarında geçen diyalogların yer aldığı kitabın adı nedir?
C-6) Mesailu Nafi’b.el-Ezrak

S-7) Günümüze ulaşmasada  dilbilimsel tefsir alanında ilk eserler hangi dönemde verilmeye başlanmıştır?
C-7) Tabiin Döneminde

S-8) Tabiin Döneminde Mekke ekolünü hangi sahabe temsil etmektedir?
C-8) Abdullah ibn Abbas ve öğrencileri

S-9) Tabiin Döneminde Medine ekolünü hangi sahabe temsil etmektedir?
C-9) Ubeyy b.Ka’b ve öğrencileri

S-10) Tabiin Döneminde Kufe ekolünü hangi sahabe temsil etmektedir?
C-10) Abdullah b.Mesud ve öğrencileri

S-11) Arap dilbiliminin ortaya çıkışına Kur’an’ın korunması ve anlaşılması yönündeki faaliyetlere ön ayak olmuş sebep hangisidir?
C-11) Dini Sebepler

S-12) Ayetlerin doğru anlaşılmasına katkıda bulunan ilim hangisidir?
C-12) Sarf ve Nahiv ilmi

S-13) Dilde bozulma ne demektir?
C-13) LAHN

S-14) Aşağıdakilerden hangisi dilbilimser tefsirin kaynakları arasında yer almaz?
C-14)  a) Şiir  b) Sünnetler  c) Kraatlar  d) Sahabe Kavli  e) Hadis-i Şerifler    ( B şıkkı )

S-15) Günümüze ulaşan ilk dilbilimsel tefsir eseri hangisidir?
C-15) Tefsiru Garibi’l Kur’an’il-Mecid (Zeyd b.Ali)  ***

S-16) Kur’an’ın tefsiri esnasında zor anlaşılan kelimelerin açıklanmasını konu alan ilme ne denir?
C-16) GARİB’UL KUR’AN

S-17) Aşağıdakilerden hangisi  Garib’ul Kur’an sahasında yazılan eserlerin yazarı değildir?
C-17)  a) Abdullah b.Abbas  b) Zeyd b. Ali b. Huseyn  c) Eban b. Tağlib
         d) Yunus b. Habib  e) Nadr b. Şümeyl      ( D şıkkı )

S-18) Aşağıdakilerden hangisi  Garib’ul Kur’an sahasında yazılan eserlerin yazarı değildir?
C-18)  a) Muhammed b. Saib ell-Kelbi            b) Müerric b. Amr es-Sedusi
            c) Abdullah b. Müslim İbn Kuteybe    d) Ebu Ubeyd Kasım b. Sellam
           e) Abdulmelik b. Habib         ( E şıkkı )

S-19) İlmi ayetlerdeki söz dizimi ve cümle yapısını ele alarak Kur’an’ı filolojik yönden tahlil etmeye ve kasdedilen anlamlara ulaşmayı hedefleyen ilme ne denir?
C-19) İ’RABÜ’L KURAN

S-20) Aşağıdaki yazarlardan hangisi İ’rabü’l Kur’an alanında eser vermemiştir?
C-20)  a) Kutrub  b) Vasıl b.Ata  c) İbn Kuteybe  d) Ebu Hatim es-Sicistani  e) Zeccac
                                ( B şıkkı )

S-21) Kur’an’daki Allah’ın murad ettiği anlamı açıklamayı hedef edinen ilme ne denir?
C-21) MEANİ’L KUR’AN

S-22) Meani’l Kur’an alanındaki ilk eser olan Meani’l Kur’an adlı eserin yazarı kimdir?
C-22) VASIL B. ATA

S-23) Ebu Ubeyde’nin bir eseri olarak bilinen tefsir ilmi hangisidir?
C-23) MECAZÜ’L KUR’AN

S-24) Ayetler arasında ilk bakışta var olduğu sanılan çelişki ve ihtilaf durumlarını inceleyen , bunları te’lif etmeyi amaçlayan Kur’an ilmine ne denir?
C-24) MÜŞKİLÜ’L KU’AN

S-25) Aşağıdaki yazarlardan hangisi Müşkilü’l Kur’an alanında eser vermemiştir?
C-25)  a) Ebü’l-Abbas Sa’leb  b) İbn Fürek  c) Halil b.Ahmed  d) Süfyan b. Uyeyne
           e) Mekki b. Ebi Talib        ( C şıkkı )

S-26) Kur’an da aynı kelimenin değişik ayetlerde farklı anlamlara gelmesine ne denir?
C-26) VÜCUH


S-27) Kur’an da farklı kelimelerin aynı anlama gelmesine ne denir?
C-27) NEZAİR

S-28) Aşağıdaki yazarlardan hangisi Müşkilü’l Kur’an alanında eser vermemiştir?
C-28)  a) Mufaddal b. Seleme    b) Mukatil b. Süleyman    c)Harun b. Musa
            d) Yahya b. Sellam           e) İbn Faris                (  A şıkkı )