- Ünite 4 Soru-Cevap Ünite Özetleri

Adsense kodları


Ünite 4 Soru-Cevap Ünite Özetleri

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
hafiza aise
Fri 29 March 2013, 01:34 pm GMT +0200
ÜNİTE 4 İRADE ÖZGÜRLÜĞÜ


1) Aşağıdakilerden hangisi irade için söylenemez.
A)İradenin en önemli özelliği akliliktir.
B) İrade de amaç önemlidir.
C) İradi seçimler etik hareketlere dönüşür
D)İrade yüksek bir zihin fonksiyonudur.
E)Hiçbiri

2) Aşağıdakilerden hangisi tercih irade bağlantısı için söylenemez?
A) Tercih iradeyi kapsar.
B) Tercih irade ile yapılır.
C) İrade tercihlere iştah hareketidir.
D) Tercih elimizde olan şeylerin enine boyuna düşünülmüş arzusudur.
E) Hiçbiri

3) Aşağıdaki tercih-irade eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Yemek yemeyi istemek/irade
B) Portakal yemek/tercih
C) Ders çalışmak gerektiğine karar vermek/ irade
D) Ders çalışmaya ahlak felsefesinden başlamak/irade

4) Cebriye'nin irade özgürlüğü hakkındaki görüşü nedir?
A) İnsanın fillerinin yaratıcısı olduğunu ileri sürmüşlerdir.
B) Mutlak irade karşısında iradi özgürlüğün varlığı olmadığını savunmuşlardır.
C) Mutlak irade yanında insanların ancak cüzi bir iradeye sahip olabileceklerini ileri sürmüşlerdir.
D) Hiçbiri

5) Mutezile ile Maturidi'nin irade özgürlüğü hakkında ki görüşleri arasında ki fark nedir?
A) Mutezile "insanın fillerinde özgür olduğunu" söylerken Maturidi "insanın iradi özgürlüğünün olmadığını" savunur.
B) Maturudi "insan fillerinde özgürdür ve fillerinin yaratıcıdır" derken Mutezile "insanın rüzgar önünde kuru yaprak kadar iradesiz olduğunu" savunur.
C) Maturidi "insanın fillerinde özgür olduğunu ama fillerinin yaratıcısı olmadığını" söyler, Mutezile "insan özgür ve fiillerinin yaratıcısıdır" der.
D) Mutezile "insanın cüzi iradesi sınırlarında özgür olduğunu," Maturidi ise "tercihleri ile cüzi irade sınırlarını insanın kendisinin belirlediğini" ileri sürer.

6) Eşari ve Kaderiyye'nin irade özgürlüğü konusundaki görüşleri nasıldır?
A) Kaderiye "insanın külli irade konusunda  rüzgarın önündeki kuru yaprak gibi olduğunu" ileri sürerken Eşari "ALLAH'ın koyduğu sınır içinde insanın özgür olduğunu" iler sürer.
B)Eşari'ye göre" insanın iradesi ancak kesbe muktedirdir," Kaderiyye ise "insanın tamamen özgür olduğunu" söyler.
C) Eşari insanın "ALLAH'ın verdiği güçle insanın filleri yapıp yapmama özgürlüğüne sahip olduğunu" ileri sürer, Kaderiyye ise "ALLAH'ın verdiği güçle insanın fillerinde tamamen özgür olduğunué söyler.
D) Eşari ile Kaderiyye birbirine yakın olmakla beraber Kaderiyye daha kadercidir.

7)İrade özgürlüğü konusunda Maturidi ile Eşari'yi birbirinden ayıran nüans nedir?
A) Maturidi "insanın ALLAH'ın yarattığı kesb alemi içinde özgür olduğunu" savunurken, Eşari "İnsanın ALLAH'ın verdiği güçle fiilleri yapıp yapmamada özgür olduğunu" belirtmiştir.
B) Eşari "insanın ALLAH'ın yarattığı kesb alemi içinde özgür olduğunu" savunurken, Maturidi "İnsanın ALLAH'ın verdiği güçle fiilleri yapıp yapmamada özgür olduğunu" belirtmiştir.
C) Eşari Maturidi'den farklı bir görüş beyan etmemiştir.
D) Eşariler özgürlükçü, Maturidiler kadercidir.

8)Eşari ve Maturidi için aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Eşari ile Maturidi aynı çizgide (ehli sünnet) olmakla birlikte Eşari Cebriyeye, Maturidi Mytezile'ye yakındır.
B)Maturidi görüş  "insanın fillerinde özgür ama fillerinin yaratıcısı olmadığını" belirtir.
C) Eşari görüşe göre " kesb; kulun kudretinin takdir olana yaklaşmasıdır"
D) Maturidilik "Cebri muvassıt olarak nitelendirilmiştir.

9)Elmalılı'ya göre insanın özgür iradesiyle yapıp ettiklerinin karşılığı olarak oluşan hidayet veya  delaletine sebep olan yapıya ne denir?
A) Cebri tabiat (2.yapı)
B) Kesb alemi (3.yapı)
C) Özgür irade (1. yapı)
D) Fiil özgürlüğü

10) Bir irade sahibinin yaptıklarından sorumlu sayılabilmesi için hangi şart gereklidir?
A) Özgürlük
B) Tercih sahibi olmak (aklilik)
C) Eyleme ve seçme özgürlüğüne sahip olması.
D) Hepsi

11) Mutezile irade özgürlüğü konusundaki fikrini hangi mezhepten etkilenerek oluşturmuştur?
A) Cebriyye
B) Maturidilik
C) Kaderiyye
D) Eşarilik

12) Elmalılı'ya kaderi nasıl açıklamıştır ?
A) Kader insanın yapmış olduğu ve yapacağı herşeyin önceden belirlenmiş olmasıdır.
B) Kader insanın yazılmış kazasının vuku bulmasıdır.
C) Kader insanın ne yapacağının önceden belirlenmesi değil, ne yapabileceğinin önceden bilinmesidir.
D) Kader insanın yapabileceği her seçeneğin yaratılması, kulunda bundan hayrına gördüğü en yakın seçeneği tercih etmesidir.

13)  Katı determinizim ile ılımlı determinizim arasındaki fark nedir?
A) Determinizmin her çeşidi insanı her şekilde özgür kabul eder.
B) ılımlı determinizim insanı etkileyen faktörler olduğunu fakat bunların insanı fiille zorlamadığını kabul eder, katı determinizim ise insanın yaptığı dışında bir tercihi olmadığını ileri sürer.
C) Ilımlı determinizim insanı belli şartlar altında hür kabul ederken, katı determinizim insanı her şart ve durumda hür kabul eder.
D) Katı determinizim Kaderiyye'ye ılımlı determinizim Cebriyye'ye yakındır.
E) Al birini vur ötekine.

14) Kayıtsızlık özgürlüğü nedir?
A) Tercih nedeni olmadan karar verme gücü.
B) Seçilen tercihi değiştirme hareketi.
C) Tercihlere kayıtsız kalma durumu
D) Tercihlerden yakın olanı tercih etmek.
 
15)Aşağıdakilerden hangisi insanın özgürlüğünü sınırlandırıp düzen tesis eden otoritelerden değildir?
A) ilahi otorite
B) Beşeri otorite
C) Kollektif bilinç ve devlet
D) Sanal baskı gücü.

1)C   2)A  3)D  4)B  5)C  6)B  7)B  8)D  9)A  10)D  11)C  12)C  13)B  14)A  15)D