- Ünite 12 Soru-Cevap Ders Özetleri

Adsense kodları


Ünite 12 Soru-Cevap Ders Özetleri

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
hafiza aise
Sun 20 April 2014, 11:18 am GMT +0200
ÜNİTE 12 / KADINLARA YÖNELİK DİN HİZMETLERİ

   “GÖKLERİN VE YERİN HÜKÜMRANLIĞI YALNIZ ALLAH'A AİTTİR. O DİLEDİĞİNİ YARATIR, DİLEDİĞİNE KIZ ÇOCUK, DİLEDİĞİNE DE ERKEK ÇOCUK BAHŞEDER.” (ŞURA SURESİ 49. AYET)

   “YAHUT ALLAH ONLARI ERKEK VE KIZ OLMAK ÜZERE ÇİFT VERİR, DİLEDİĞİNİ DE KISIR YAPAR. ŞÜPHESİZ Kİ O HER ŞEYİ BİLİR. O'NUN HER ŞEYE GÜCÜ YETER.” (ŞURA SURESİ 50. AYET)

S.   DAHA DÜNYAYA GÖZLERİNİ AÇAR AÇMAZ KIZ ÇOCUKLARINI HORLAYAN ERKEKLER SERT BİR İFADEYLE KINAYAN AYETLER HANGİLERİDİR?
C.   “Bilgisizlik yüzünden beyinsizce çocuklarını öldürenler ve Allah'ın kendilerine verdiği rızkı, Allah'a iftira ederek haram kılanlar muhakkak ki, ziyana uğradılar. Bunlar, doğru yoldan sapmışlardır; hidayete erecek de değillerdir.” En’am Suresi 140. ayet
    “Hâlbuki onlardan birine, kız doğum haberi müjdelendiği zaman içi öfkeyle dolar, yüzü kapkara kesilir. Kendisine verilen müjdenin kötülüğü, dolayısıyla kavminden gizlenir. Şimdi acaba o çocuğu zillet ve horluğa katlanarak saklayacak mı? Yoksa toprağa mı gömecek? Dikkat edin verdikleri hüküm ne kötüdür!” Nahl Suresi 58-59 ayet

S.   İSLAM, ZULMÜ KALDIRMAYI BENİMSEDİĞİ İÇİN BUNA GÖRE DÜZENLEMELER GETİRMİŞTİR. ÖRNEK VERİRMİSİNİZ?
C.   İslam’ın zulmü önleme düzenlemeleri:
   Kur’an, eşinden ayrıldığı sırada, kocanın ona zarar vererek ve ona haksızlık ederek, onu alıkoymasını yasaklamıştır. “Kadınları boşadığınız zaman iddetlerini bitirdiklerinde, artık kendilerini ya iyilikle tutun veya güzellikle salın. Yoksa haklarına tecavüz için zararlarına olarak onları tutmayın. Her kim bunu yaparsa nefsine zulmetmiş olur. Sakın Allah'ın âyetlerini alay konusu edinmeyin, Allah'ın üzerinizdeki nimetini, size kendisiyle öğüt vermek üzere indirdiği kitap ve hikmeti hatırlayıp, düşünün. Hem Allah'tan korkun ve bilin ki Allah her şeyi bilir.” Bakara Suresi 231. Ayet

   Kadına emeği konusunda da haksızlık yapılmaması ilkesi benimsenmiş ve kadının emeğinin karşılığını alma hakkı vurgulanmıştır. “Erkek veya kadın, kim mümin olur da güzel amellerden işlerse, işte onlar cennete girerler. Zerre kadar da haksızlığa uğratılmazlar.” Nisa suresi 124. Ayet

   Hz. Peygamber devri toplumunda yetim kızlar çok olduğu için Kur’an, bu konuda da adil davranılmasını ısrarla istemektedir. “Kadınlar hakkında senden fetva isterler. De ki: Onlar hakkındaki fetvayı size Allah veriyor: Yazılmış hakları olan mirası kendilerine vermediğiniz ve nikahlanmayı istemediğiniz öksüz kızlar ve zavallı çocuklara ve bir de yetimlere adaletle davranmanız hakkında Kitap'ta size okunan âyetler vardır. Sizin her yaptığınız iyiliği, muhakkak Allah bilir.” Nisa suresi 127. Ayet

   Suçsuz kadınlara zina iftirasında bulunanlar dört şahit getiremezlerse cezalandırılır ve ebediyen şahitlikleri kabul edilmez. Dünya ve ahirette lanetlenirler. O halde bu konuda yapılan dedikodulara kulak asmamalıdır. “ Namuslu kadınlara zina esnasında bulunup, sonra (bunu ispat için) dört şahit getiremeyenlere seksener sopa vurun ve artık onların şahitliğini hiçbir zaman kabul etmeyin. Onlar tamamen günahkârdırlar. Ancak bundan sonra tevbe edip ıslah olanlar müstesnadır. Çünkü Allah çok bağışlayıcı ve merhametlidir.” Nur Suresi 4-5. Ayet “Haberiniz olsun ki (Muhammed'in eşine) bu ağır ifki (iftirayı) uyduranlar sizin içinizden bir gruptur. Bunu kendiniz için bir kötülük saymayın; aksine o, sizin için bir iyiliktir. Onlardan herbir kişiye, günah olarak ne işlemişse (onun karşılığı ceza) vardır. (Elebaşlılık yapan, bu yüzden de) bu günahın büyüğünü yüklenen kimse için de çok büyük bir azap vardır.” “Erkek ve kadın müminlerin, bu iftirayı işittiklerinde kendi vicdanları ile hüsnü zanda bulunup da, "bu apaçık bir iftiradır" demeleri gerekmez miydi? “ Nur Suresi 11-12. Ayet “Namuslu, kötülüklerden habersiz mümin kadınlara zina isnadında bulunanlar, dünya ve ahirette lanetlenmişlerdir. Onlar için çok büyük bir azab vardır.” Nur Suresi 23. Ayet

   Kadınlara yapmadıkları bir şeyden dolayı huzursuzluk vermenin iftira ve apaçık bir günah olduğu zikredilir. “Mümin erkeklere ve mümin kadınlara yapmadıkları bir şeyden dolayı eziyet edenler de bir iftira ve açık bir günah yüklenmişlerdir.” Ahzab Suresi 58. Ayet

   Cahiliye Arabı’nın, kadınların hayvanlardan yararlanmasını kısıtlamaları konusundaki yaklaşımları kınanmıştır. “Dediler ki: "Bu hayvanların karınlarındakiler sadece erkeklerimize ait olup kadınlarımıza haramdır". Eğer ölü doğarsa o zaman hepsi onda ortaktır. Bu nitelemelerinden dolayı Allah onların cezasını verecektir. Çünkü O hikmet sahibidir, her şeyi bilendir.” En’am Suresi 139. Ayet
   Hanımını, annesine benzeterek ondan ayrılan cahiliye Arabı’nın bu tutumu da geçersiz sayılmıştır. “Allah bir adam için içinde iki kalb yapmamıştır. Kendilerinden zıhar yaptığınız eşlerinizi analarınız kılmamıştır. Evlatlıklarınızı da oğullarınız kılmamıştır. O sizin ağzınızdaki lafınızdır. Allah ise hakkı söylüyor ve doğru yolu gösteriyor.” Ahzab Suresi 4.Ayet

   Kur’an tarihe mal olmuş kadınlara karşı haksız yere saldırıları da reddetmiştir. Bu cümleden olarak Hz. Meryem, oğlu Hz. İsa’yı babasız doğurmuş ve Hz. İsa dile gelip beşikte annesinin suçsuz olduğunu söylemiştir. “Hani melekler: "Ey Meryem! Allah seni seçti, seni tertemiz yarattı ve seni dünya kadınlarına üstün kıldı. Ey Meryem! Rabbine divan dur ve secdeye kapan ve rüku' edenlerle beraber rüku' et" demişlerdi.” Al-i İmran Suresi 42-43

   “Melekler şöyle demişti: "Ey Meryem! Allah sana kendisinden bir kelimeyi müjdeliyor ki, adı Meryem oğlu İsa Mesih'dir; dünyada da ahirette de itibarlı, aynı zamanda Allah'a çok yakınlardandır.” Al-i İmran Suresi 45.Ayet

   “(Meryem): "Ey Rabbim, bana bir beşer dokunmamışken benim nasıl çocuğum olur?" dedi. Allah: "Öyle ama, Allah dilediğini yaratır, bir şeyin olmasını dilediğinde ona sadece 'ol!' der, o da hemen oluverir." dedi.” Al-i İmran Suresi 47. Ayet

   “(Ey Muhammed!) Kur'ân'daki Meryem kıssasını da an (insanlara anlat). Hani o, ailesinden ayrılarak (evinin veya mescidin) doğu tarafında bir yere çekilmişti. Sonra ailesiyle kendisi arasına bir perde koymuştu. Biz ona meleğimiz (Cebrail)i gönderdik de ona tam bir insan şeklinde göründü. Meryem: "Ben senden Rahmân (olan Allah) a sığınırım. Eğer Allah'dan korkuyorsan (dokunma bana)" dedi.  Melek: "Ben, sana temiz bir oğlan bağışlamak için, Rabbinin gönderdiği bir elçiyim" dedi.  Meryem: "Benim nasıl çocuğum olabilir? Bana hiçbir insan dokunmamıştır. Ben iffetsiz de değilim" dedi.  Melek: "Bu, dediğin gibidir. Ancak Rabbin buyurdu ki: Bu (babasız çocuk vermek), bana pek kolaydır. Hem biz onu nezdimizden insanlara bir mucize ve rahmet kılacağız. Hem, bu önceden (ezelde) kararlaştırılmış bir iştir." dedi.  Nihayet (Allah'ın emri gerçekleşti) Meryem İsa'ya gebe kaldı ve o haliyle uzak bir yere çekildi.  Sonra doğum sancısı onu bir hurma dalına tutunup dayanmaya zorladı. "Keşke bundan önce ölseydim de unutulup gitseydim" dedi.  Melek, Meryem'e, aşağı tarafından şöyle seslendi. "Sakın üzülme, Rabbin alt tarafında bir ırmak akıttı." "Hurma dalını kendine doğru silkele, üzerine devşirilmiş taze hurmalar dökülsün." "Ye, iç, gözün aydın olsun. Eğer insanlardan birini görürsen, ben Rahmân (olan Allah)a bir oruç (susmak) adadım. Onun için bugün hiçbir kimseyle konuşmayacağım" de.  Sonra Meryem onu (İsa'yı) yüklenerek kavmine getirdi. Onlar (hayretler içinde şöyle) dediler: "Ey Meryem! doğrusu sen görülmemiş bir şey yaptın.” "Ey Harun'un kızkardeşi! Senin baban kötü bir adam değildi, annen de iffetsiz bir kadın değildi." Bunun üzerine Meryem çocuğu gösterdi. Onlar; "Biz beşikteki bir çocukla nasıl konuşuruz?" dediler.  (Allah'ın bir mucizesi olarak İsa şöyle) dedi: "Şüphesiz ben Allah'ın kuluyum. O bana kitab verdi ve beni bir peygamber yaptı." "Beni, nerede olursam olayım mübarek kıldı. Hayatta bulunduğum müddetçe namaz kılmamı ve zekat vermemi emretti."  "Beni anneme hürmetkar kıldı. Beni zorba ve isyankar yapmadı."  "Doğduğum gün, öleceğim gün ve dirileceğim gün selam ve emniyet benim üzerimedir."  İşte hakkında (yahudilerle hıristiyanların) ihtilaf edip durdukları Meryemoğlu İsa'ya dair Allah'ın sözü budur. Meryem Suresi 16-34. Ayet
 
   “Irzını koruyan Meryem'e ruhumuzdan üflemiş, onu ve oğlunu, âlemler için bir mucize kılmıştık.” Enbiya Suresi 91. Ayet

   Mekke’de zulme uğrayan kadın ve erkeklere destek olunması istenmiş, hatta onlar için savaşmayanlar kınanmıştır. Hz. Peygamber’e inanan kadın ve erkekler için istiğfar yapması emredilmiştir. “Ey Muhammed! Bil ki, Allah'tan başka hiçbir ilâh yoktur. Hem kendi günahın için, hem de mümin erkekler ve mümin kadınlar için Allah'tan bağışlanma dile. Allah, sizin gezip dolaştığınız yeri de duracağınız yeri de bilir.” Muhammed Suresi 19. Ayet

   Yüce Allah, inanan kadınları, inanan erkeklerden ayrı tutmadan cennetine koyacak ve günahlarını silecektir. “Mümin erkeklerle mümin kadınları, içinde ebedi kalacakları, altlarından ırmaklar akan cennetlere koyması, onların günahlarını örtmesi içindir. İşte bu, Allah katında büyük bir kurtuluştur.”  “ Ve o Allah hakkında kötü zanda bulunan münâfık erkeklere ve münâfık kadınlara, Allah'a ortak koşan erkeklere ve ortak koşan kadınlara azap etmesi içindir. Kötülük onların başlarına gelmiştir. Allah onlara gazap etmiş, lânetlemiş ve cehennemi kendilerine hazırlamıştır. Orası ne kötü bir yerdir” Fetih suresi 5-6 ayet

S.   MÜCADELE SURESİNİN BAŞINDAKİ AYETLER HANGİ KONUDAN BAHSEDER?
C.   Eski anlayışın ürünü olan bir boşama şeklini, Hz. Muhammed’le tartışan bir kadının başından geçenleri bize aktarır. Bu sureye de bu olaydan dolayı Mücadele adı verilmiştir. “ Kocası hakkında seninle tartışan ve Allah'a şikayette bulunan kadının sözünü Allah işitmiştir. Allah, sizin konuşmanızı işitir. Çünkü Allah, işitendir, bilendir.” “ İçinizde zıhâr yapanların kadınları, onların anaları değildir. Onların anaları ancak kendilerini doğuran kadındır. Şüphesiz onlar çirkin ve yalan bir laf söylüyorlar. Kuşkusuz Allah, affedici, bağışlayıcıdır.”  “ Kadınlardan zıhâr ile ayrılmak isteyip de sonra söylediklerinden dönenlerin, karılarıyla temas etmeden önce bir köleyi hürriyete kavuşturmaları gerekir. Size öğütlenen budur. Allah, yaptıklarınızdan haberi olandır.”  “ Buna imkan bulamayan kimse, temas etmeden önce aralıksız olarak iki ay oruç tutmalıdır. Buna da gücü yetmeyen, altmış fakiri doyurur. Bu (hafifletme), Allah'a ve Resulüne inanmanızdan dolayıdır. Bunlar Allah'ın hükümleridir. Kâfirler için acı bir azap vardır.” Mücadele Suresi 1-4 ayetler

S.   ERKEK, EVLENECEĞİ KIZA VEYA KADINA, RAZI OLACAĞI MİKTARDA MİHİR VERMEK MECBURİYETİNDE OLDUĞU HANGİ AYETLERDE GEÇMEKTEDİR?
C.   “Kadınlara mehirlerini gönül hoşluğuyla verin. Eğer onlar gönül rızasıyla size bir şey bağışlarlarsa onu afiyetle yiyin. Nisa Suresi 4. ayet) “Ey iman edenler! Kadınlara zorla varis olmanız size helal değildir. Verdiğiniz mehrin bir kısmını kurtaracaksınız diye, onları sıkıştırmanız da helal değildir. Ancak açık bir hayasızlık yapmış olurlarsa başka. Onlarla iyi geçinin. Eğer kendilerinden hoşlanmadınızsa, olabilir ki, siz bir şeyden hoşlanmasanız da Allah onda bir çok hayır takdir etmiş bulunur.” “Eğer bir eşi bırakıp da yerine diğer bir eş almak isterseniz, öncekine yüklerle mehir vermiş de bulunsanız, ondan bir şey geri almayın. O malı bir iftira ve açık bir günah isnadı yaparak geri alır mısınız?” Nisa Suresi 4-19-20 ayet

S.   İSLAM GELDİĞİ SIRALARDA EN ÖNEMLİ MESELELERDEN BİRİ NEDİR?
C.   İslam geldiği sıralarda en önemli meselelerden biri de esir-hür ayırımıdır. Kur’an, esir statüsündeki köle ve cariyelere iyi davranılmasını ve onların hürriyete kavuşturulmasını teşvik eder.

S.   KUR’AN-I KERİMİN HANGİ SURELERİNDE AİLE HAYATIYLA İLGİLİ GENİŞ AÇIKLAMALAR BULUNMAKTADIR?
C.   en-Nisâ ve et-Talâk suresi

S.   İLK MÜSLÜMANLARDAN OLAN VE HZ. PEYGAMBER’LE EVLİ BULUNAN ÜMMÜ SELEME’NİN, EFENDİMİZ (SAV) E; “EY ALLAHIN RESÛLÜ, NEDEN HER KONUDA ERKEKLER ANILIYOR, BİZ ANILMIYORUZ?” DEDİĞİ VE BUNUN ÜZERİNE ERKEKLERİN KADINLARLA BERABER ANILDIĞI HANGİ AYET NAZİL OLDUĞU RİVAYET EDİLMİŞTİR?
C.   “Şüphe yok ki Müslüman erkeklerle Müslüman kadınlar, mümin erkeklerle mümin kadınlar, itaat eden erkeklerle itaat eden kadınlar, sadık erkeklerle sadık kadınlar, sabreden erkeklerle sabreden kadınlar, mütevazi erkeklerle mütevazi kadınlar, sadaka veren erkeklerle sadaka veren kadınlar, oruç tutan erkeklerle oruç tutan kadınlar, ırzlarını koruyan erkeklerle ırzlarını koruyan kadınlar, Allah'ı çok zikreden erkeklerle Allah-'ı çok zikreden kadınlar var ya, işte onlar için Allah bir mağfiret ve büyük bir mükâfat hazırlamıştır.” Ahzab Suresi 35. Ayet

S.   ÜMMÜ SELEME’NİN, HZ. PEYGAMBER’E “KADINLARIN HİCRETİ KONUSUNDA BİR AYET DUYMADIM.” DEDİĞİ VE BUNUN ÜZERİNE HANGİ AYET NAZİL OLDUĞU NAKLEDİLMEKTEDİR?
C.   “Rableri onlara karşılık verdi: “Ben, sizden kadın erkek, hiç bir çalışanın işini zayi etmeyeceğim. Hep birbirinizdensiniz. Göç edenler, yurtlarından çıkarılanlar, yolumda işkence edilenler, vuruşanlar ve öldürülenler... Elbette onların kötülüklerini örteceğim ve onları, altlarından ırmaklar akan cennetlere sokacağım. (Yaptıklarına) Allah katından bir karşılık olarak (onlara bu nimetleri vereceğim). Karşılıkların en güzeli Allah katındadır” Âl-i İmran 195. Ayet
S.   İBN SA‘D, EL-AHZÂB (33) SÛRESİNİN 35. AYETİNİN NÜZÛL SEBEBİNİ NASIL KAYDETMEKTEDİR?
C.   Hz. Peygamber devrinde kadınlar erkeklere: “Siz Müslüman olduğunuz gibi biz de bu dini kabul ettik ve sizin yaptıklarınızı biz de yaptık. Hâlbuki Kur’an’da siz anlatılıyorsunuz, biz ise anlatılmıyoruz” derler. Bunun üzerine, adı geçen ayet nazil olur

S.   ENSARDAN OLAN ÜMMÜ ÂMİR (FUKEYHE VEYA ESMÂ) BİNT YEZÎD B. ES-SEKEN, ASHABIN ARASINDA BULUNAN HZ. PEYGAMBER’E GELİR VE ŞÖYLE DER: “ANAM BABAM SANA FEDA OLSUN YA RASÛLELLAH. BEN KADINLARIN TEMSİLCİSİYİM, BENİ, SANA, ONLAR ELÇİ OLARAK GÖNDERDİ. SANA VE İLÂHINA İNANDIK. BİZ KADINLAR, EVLERİNİZİN TEMELİ, ŞEHVETLERİNİZİ TATMİN EDEN VE ÇOCUKLARINIZI TAŞIYAN KİMSELER OLARAK EVLERE KAPANDIK KALDIK. BUNA RAĞMEN SİZ CUMA, CEMAAT, HASTALARI ZİYARET, CENAZELERE KATILMA VE HAC YAPTIKTAN SONRA TEKRAR HAC YAPMA KONULARINDA BİZDEN DAHA FAZİLETLİSİNİZ. BUNLARDAN AYRI ALLAH YOLUNDA CİHAD DA VAR. SİZ ERKEKLER HAC VEYA UMRE YA DA CİHADA ÇIKTIĞINIZ ZAMAN MALLARINIZI KORUR, ELBİSELERİNİZİ DİKER VE ÇOCUKLARINIZI TERBİYE EDERİZ. BU ECİR VE HAYIR İŞLERİNDE SİZE ORTAKMIYIZ?”  ÜMMÜ ÂMİR’İ DİNLEDİKTEN SONRA HZ. PEYGAMBERİMİZİN CEVABI NE OLMUŞTUR?
C.   Ümmü Âmir’i dinledikten sonra Hz. Peygamber arkadaşlarına döner ve “Dini konusunda bundan daha güzel problemini ortaya koyan bir kadın gördünüz mü?” diye sorar. Onlarda görmediklerini ifade ederler. Hz. Peygamber, kadına dönerek şöyle der: “Ey kadın! Dinle ve seni elçi olarak gönderen kadınlara bildir: Kadının kocasıyla iyi geçinmesi, onun rızasını kazanması ve onun muvafakatına uyması halinde, kocasının yaptıklarına denk sevap alır.” Ümmü Amir bu cevabı duyduğu zaman sevincinden “Lâ ilâhe illallah” cümlesini tekrarlayarak geri döner.

S.   ERKEKLERİN KADINLAR ÜZERİNDE BULUNAN HAKLARI GİBİ, KADINLARIN DA ERKEKLER ÜZERİNDE HAKLARI VARDIR. ERKEKLERİN KADINLAR ÜZERİNDEKİ HAKLARI, BİR DERECE FAZLADIR. BU DERECENİN NE OLDUĞU İFADE EDİLİR?
C.   Bu derecenin aile başkanlığı olduğu ifade edilir. Erkeğin, ailenin geçimi için harcamalarda bulunması, ailenin idaresini yürütmesi ve aileyi koruması ona bu dereceyi kazandırmaktadır. Bununla beraber, erkeğin bu görevi kötüye kullanmaması için uyarıldığı da anlatılmaktadır.

S.   İBN KUTEYBE, ERKEĞİN DERECESİNİ NE DİYE AÇIKLAR?
C.   Fazilet diye açıklar. Fakat bu yaklaşımın tutarlı olduğu söylenemez. Çünkü Allah’ın emirlerine uygun olarak yaşayan kadın da erkek de değer kazanabilir. Eğer bir kadının yaşayışı, erkekten daha iyi ise elbette ondan daha üstün kabul edilecektir. Hem dünyada hem de ahirette yüksek dereceler elde etmenin, çalışmaya bağlı olduğu ve bunun kadın veya erkek olmakla ilişkisi olmadığı anlaşılmaktadır

S.   “BANA DÜNYANIZDAN ...... VE ...... SEVDİRİLDİ” İbn Sa‘d, et-Tabakât, I, 398; İbn Hanbel, Müsned, III, 128, 199, 285
C.   Kadın ve güzel koku

S.   HZ. PEYGAMBER’İN EN BÜYÜK DÜŞMANLARINDAN AMCASI EBÛ LEHEB’İN KIZI MÜSLÜMAN OLUR VE MEDİNE’YE HİCRET EDER. BENÛ ZÜREYK KADINLARI, ONUN DEDİKODUSUNU, BABASINI İŞİN İÇİNE KATARAK YAPINCA, KADIN ÜZÜLÜR VE DURUMU HZ. PEYGAMBER’E BİLDİRİR. BUNUN ÜZERİNE HZ. PEYGAMBERİN TAVRI NE OLMUŞTUR?
C.   Hz. Peygamber, Benû Züreyk kadınlarını sert bir dille kınar. Hz. Peygamber, bunun kendisine eziyet olduğuna işaret ederek, “Kim bana eziyet ederse Allah’a eziyet etmiş olur” der
S.   HZ. PEYGAMBER’İN HALASI ERVÂ BİNT ABDÜLMUTTALİB, EFENDİMİZ (SAV) İN VEFATI SEBEBİYLE SÖYLEDİĞİ MERSİYEDE NE DEMİŞTİR?
C.   “...Bize karşı çok iyi idin.... bize acır ve bizi korurdun...”

S.   UHUD SAVAŞINDAN DÖNEN HZ. PEYGAMBER’İN HAYATTA OLMASINDAN SON DERECE MUTLU OLDUKLARINI İFADE EDEN KADINLAR KİMLERDİR?
C.   Hind bint Amr, Sa‘d b. Muaz’ın annesi Kebşe bint Abîd ve daha başka kadınlar

S.   HİND BİNT AMR’IN, BU SAVAŞTA OĞLUNU, KARDEŞİNİ VE KOCASINI KAYBETTİĞİ HALDE HZ. PEYGAMBER’İN HAYATTA OLDUĞUNU ÖĞRENİNCE NE DEDİĞİ RİVAYET EDİLİR?
C.   “... Bundan sonra her musibet hafiftir.”

S.   TARİHTE İYİ KADINLAR OLDUĞU GİBİ KÖTÜ KADINLAR DA VARDIR. KUR’AN, DAHA ÇOK İYİ ÖRNEKLERİ DİLE GETİRMİŞ, KÖTÜLERE İSE KİMİ ÖRNEK OLARAK VERİLMİŞTİR?
C.   Lut peygamberin eşi

S.   HZ. PEYGAMBER, KUR’AN’I TEBLİĞ ETMEKLE GÖREVLENDİRİLDİĞİ ZAMAN, BU İŞE AKRABALARINDAN BAŞLAMASI YOLUNDAKİ İLÂHÎ EMRİ “(ÖNCE) EN YAKIN HISIMLARINI UYAR.” (ŞUARA SURESİ 214.AYET) YERİNE GETİRİRKEN KİMLERE TEBLİĞDE BULUNMASI DİKKAT ÇEKİCİDİR?
C.   Safiyye bint Abdülmuttalib ve kendi kızı Fâtıma’ya tebliğde bulunması dikkat çekicidir

S.   HZ. HATİCE İSLAM’A GİRDİKTEN SONRA HANGİ KADINLAR MÜSLAMAN OLMUŞTUR?
C.   Hz. Peygamber’den olan kızları, Rukiye, Zeyneb, Ümmü Gülsüm ve Fâtıma, Hatice’nin önceki kocası ‘Atîk b. ‘Âiz b. Abdullah’tan olan kızı Hind, Hz. Hatice’nin yeğeni Ümeyme’nin ve kızının Müslüman oldukları rivayet edilmektedir. Safiyye bint Abdulmuttalib’in, hem Hz. Peygamber’in halası hem de Hz. Hatice’nin akrabası olmasının158, onun İslam’ı kabul etmesinde önemli etkisi olduğu söylenebilir. Hz. Peygamber’in halalarından Abdulmuttalib’in kızları Ervâ, Âtike ve Ümeyme’nin İslam’ın geldiği devre yetiştikleri ve Müslüman oldukları rivayet edilmektedir. Hz. Peygamber’in, İslam gelmeden önce ölen halası el-Beyzâ (Ümmü Hakîm) bint Abdulmuttalib’in kızları Sa‘da bint Küreyz ve Ervâ bint Küreyz’in de İslam’a girdikleri anlaşılmaktadır. Ümeyme bint Abdulmuttalib’in kızları Hamne bint Cahş ve Zeyneb bint Cahş anneleri gibi Müslümanların yanında yer alırlar.

S.   ANNELERİNİN MÜSLÜMAN OLDUKLARI RİVAYET EDİLDİĞİ HALDE AYNI İNSANLARIN BABALARI HAKKINDA BÖYLE BİR GENELLEME YAPILAMAYAN ERKEK SAHABİLER KİMLER?
C.   Hz. Ebû Bekir, Hz. Osmân, Talha, ez-Zübeyr, Abdurrahman b. Avf ve Ammar b. Yasir

S.   SONRAKİ YILLARDA İSLAM’A GİRDİĞİ RİVAYET EDİLEN EFENDİMİZİN (SAV) AMCASI KİMDİR?
C.   Abbâs

S.   EBÛ TALİB’İN EŞİ FÂTIMA BİNT ESED NE ZAMAN MÜSLÜMAN OLMUŞTUR?
C.   Kocasının ölümünden sonra İslam’a girdiği rivayet edilmektedir.

S.   HZ. HATİCE’DEN SONRA MÜSLÜMAN OLAN İLK KADIN OLDUĞU RİVAYET EDİLEN KADIN SAHABİ KİMDİR?
C.   Abbâs’ın hanımı Lübâne bint el-Hâris
S.   HABEŞİSTAN’A İLK HİCRET EDEN KAFİLEDEN SONRA DARU’L-ERKAM’DA EN SON MÜSLÜMAN OLAN KİŞİ OLDUĞU KAYDEDİLEN KİMDİR?
C.   Hz. Ömer

S.   HZ. PEYGAMBER’İN ÇOCUKLARA OLAN YAKLAŞIMI NASILDI?
C.   Hz. Peygamber’in çocukları çok sevdiği ve onlara sevgiyle yaklaştığı bilinmektedir. Hz. Peygamber’in, kız torunu Umâme bint Ebi’l-Âs’ı çok sevdiği, onu kucağına aldığı, Umâme’nin, namaz kılarken secdede onun omzuna çıktığı, buna rağmen Hz. Peygamber’in ona dokunmadığı ve kızmadığı rivayet edilmektedir

S.   HİCRÎ BİRİNCİ YILDA ÖLMEDEN ÖNCE KEBŞE, HABÎBE VE EL-FÂRİA İSİMLİ KIZLARININ BAKIMINI HZ. PEYGAMBER’E BIRAKTIĞINI VASİYET EDEN MEDİNELİ KİMDİR?
C.   Es’ad b. Zurâre (Not: Es’ad’ın, Kebşe, Habîbe ve el-Fâria isimli kızları, Hz. Peygamber hangi hanımının evinde ise onlar da onunla beraber olurlar ve orada kalırlar. Böylece bu üç kız, Hz. Peygamber’in terbiyesi ile büyürler. Hz. Peygamber’in, onlara takılar hediye ettiği ve evlenecek yaşa gelen el-Faria’yı, Nebît b. Câbir’le evlendirdiği bilinmektedir.)

S.   “BABAM ÖLDÜ VE KÜÇÜK KIZLAR GERİDE BIRAKTI. ONLARA İLİM ÖĞRETMESİ VE ONLARI TERBİYE ETMESİ İÇİN DUL BİR KADINLA EVLENDİM....” DİYEN SAHABİ KİMDİR?
C.   Câbir b. Abdillah

S.   ESİR STATÜSÜNDE OLAN CARİYELERİN EĞİTİM VE ÖĞRETİMLERİ HAKKINDA HZ. PEYGAMBER’DEN RİVAYET EDİLEN HADİS NEDİR?
C.   “Cariyesi olup ona ilim öğreten ve bunu iyi yapan, onu güzel terbiye eden, sonra onu hürriyete kavuşturarak onunla evlenen kimseye iki ecir vardır.”

S.   KIZINA YAZI ÖĞRETEN SAHABİ KİM?
C.   Sa’d b. Ebî Vakkas

S.   HZ. PEYGAMBER’İN EŞİ HAFSA’YA YAZI YAZMAYI ÖĞRETEN KİM?
C.   Şifâ bint Abdillah

S.   ENSÂR KADINLARININ DA HER KONUDA HZ. PEYGAMBER’E SORU SORUP BİLGİLERİNİ ARTIRDIKLARI BİLİNMEKTEDİR. HZ. ÂİŞE BU KONUDA NE DER?
C.   “Ensâr kadınları ne iyi kadınlardır. Hayâları dinlerini öğrenmelerine engel olmaz.”

S.   HZ. PEYGAMBER, TEBLİĞ FAALİYETİNE YAKIN AKRABASINDAN BAŞLADIĞI GİBİ EĞİTİM VE ÖĞRETİME DE KENDİ HANIMLARINDAN BAŞLAR. ÖRNEK VERİNİZ?
C.   Hz. Peygamber’in, ilk eşi Hz. Hatice’ye abdest almayı ve namaz kılmayı öğrettiği ifade edilmektedir.
   Yine onun, genç ve zeki olan hanımı Hz. Âişe’nin yetişmesine ayrı bir önem verdiği anlaşılmaktadır. İlk Müslümanlardan olan Hz. Ebû Bekir’in evine sık sık giden Hz. Peygamber, Mekke devrinde bu evde ebeveyninin terbiyesinde bulunan Âişe’ye iyi davranmasını annesi Ümmü Rûmân’a tavsiye eder. Buna göre Hz. Peygamber’in, onun eğitim ve öğretimiyle Medine devrinde gerçekleştirilen düğünden çok önce ilgilendiği ve bu ilginin düğünden sonra daha da arttığı söylenebilir.

S.   HZ. ÂİŞE, BAZEN HİÇ KİMSENİN DÜŞÜNMEDİĞİ SORULAR YÖNELTEREK HZ. PEYGAMBER’DEN AYETLERİN TEFSİRİNİ ÖĞRENİR. NİTEKİM O; “YERİN BAŞKA BİR YERLE, GÖKLERİN DE BAŞKA GÖKLERLE DEĞİŞTİRİLDİĞİ GÜN...”İBRAHİM 48. AYETİ HAKKINDA “BU SIRADA İNSANLAR NEREDEDİR?” DİYE SORUNCA HZ. PEYGAMBER; CEVAP VERİR
C.   “Bunu senden önce ümmetimden hiç kimse sormadı. İnsanlar, o gün sırat üzerindedir.”

S.   ENSÂRDAN ÜMMÜ KESÎR BİNT ZEYD İSİMLİ BİR KADIN, KIZ KARDEŞİYLE BİRLİKTE HZ. PEYGAMBER’İN HUZURUNA GİRİP ONA; “KIZ KARDEŞİM SANA BİR ŞEY SORMAK İSTİYOR, FAKAT UTANIYOR” DEYİNCE, HZ. PEYGAMBER; NE BUYURUR?
C.   Hz. Peygamber; “Soracağın şeyleri sor, çünkü ilim talebi farzdır” buyurur. Bunun üzerine kadın sorusunu sorar

S.   HZ. ÖMER, MÜSLÜMAN OLMADAN ÖNCE, KIZ KARDEŞİ FÂTIMA (ÜMMÜ CEMÎL) BİNT EL-HATTÂB KOCASI İLE BERABER İSLAM’A GİRER. HZ. PEYGAMBER, BU AİLEYE ÖZEL ÖĞRETMEN OLARAK KİMİ GÖREVLENDİRİR?
C.   Habbâb b. el-Eret

S.   BİRKAÇ ERKEK, HZ. PEYGAMBER’İN HALASININ KIZI OLAN ZEYNEB BİNT CAHŞ’A EVLENME TEKLİF EDER. ZEYNEB, KIZ KARDEŞİ HAMNE’Yİ HZ. PEYGAMBER’E GÖNDEREREK BU KONUDA NE TAVSİYE EDECEĞİNİ SORDURUR. HZ. PEYGAMBER, ZEYNEB’E NE TAVSİYE EDER?
C.   “Allah’ın kitabını ve Peygamber’in sünnetini kendisine öğretecek olan Zeyd b. Harise” ile evlenmeyi tavsiye eder. Bunun üzerine Zeyneb, Zeyd’le evlenir

S.   EVLENECEĞİ KADINA VERECEK MİHRİ OLMAYAN VE KUR’AN’DAN BİRKAÇ SUREYİ EZBERE BİLEN VEYA YAZILI METNİNE SAHİP OLAN BİR ERKEĞİ, HZ. PEYGAMBER NE KARŞILIĞINDA EVLENDİRİR
C.   Bu sûreleri evleneceği kadına öğretmesi karşılığında evlendirir. Ebû Dâvud, “Kalk ona yirmi ayet öğret, o senin eşin olsun” şeklinde bir rivayet kaydeder. Bkz. Ebû Dâvud, Sunen, II, 588 (Nikâh, 31/2112).
 
S.   HZ. PEYGAMBER, HAVÂZİN ESİRLERİNDEN OLAN RAİTA BİNT HAYYÂN’I HANGİ SAHABİYE VERİP“ONA KUR’AN’DAN BİR ŞEYLER ÖĞRET” DİYE EMREDER?
C.   Hz. Ali

S.   BİR GÜN HZ. PEYGAMBER EVLERİNDE OLDUĞU SIRADA LEYLA BİNT EBÎ HASME’NİN, OĞLUNU, HURMA VERECEĞİ VA’DİYLE YANINA ÇAĞIRIRKEN YALAN SÖYLEDİĞİ ANLAŞILIR. HZ. PEYGAMBER (SAV) TAVRI NE OLMUŞTUR?
C.   Hz. Peygamber, ona hareketinin yanlışlığını söyler ve onun aleyhine yalan söyleme günahı yazılacağını bildirir

S.   HZ. HAMZANIN EŞİ
C.   Ensardan Havle bint Kays,

S.   CAFER B. EBÎ TÂLİB’İN EŞİ?
C.   Esmâ bint Umeys

S.   HZ. PEYGAMBER DEVRİ KADINLARINDAN BAZILARI HANGİ İLİMLE İLGİLENMİŞ?
C.   Şiir, Tıp, Neseb ilmi

S.   HZ. PEYGAMBER, KENDİSİNİ GÖRMEYE GELEN KADINLARA İLTİFAT EDER, ONLARLA YAKINDAN İLGİLENİR, HAL VE HATIRLARINI SORAR, HATTA BAZEN ÜZERİNE OTURMALARI İÇİN CÜBBESİNİ YERE SERDİĞİ İFADE EDİLİR. HZ. PEYGAMBER, AİLELERİNE VE TOPLUMA FAYDALI BİRER FERT OLMALARI İÇİN, ONLARA ÇEŞİTLİ KONULARDA BİLGİ VERİR VE ONLARI ÜMİTLENDİRİCİ KONUŞMALAR YAPAR. BİR DEFASINDA HZ. PEYGAMBER, ENSARLI KADINLARA; “SİZ, ENSAR, BANA İNSANLARIN EN SEVİMLİSİSİNİZ.” DER VE YİNE ENSAR KADINLARINDAN KİMİ CENNETTE GÖRDÜĞÜNÜ İFADE EDER?
C.   el-Ğumeysâ bint Milhân

S.   EFENDİMİZ (SAV) İN ŞAKALAŞMASINA ÖRNEK?
C.   Bir yolculuk sırasında Hz. Peygamber, Ümmü Eymen’e; “Seni deve yavrusu ile taşıtacağım.” deyince Ümmü Eymen; “Deve yavrusu istemem, çünkü o beni taşıyamaz.” der. Hz. Peygamber tekrar; “Seni deve yavrusundan başka hiçbir şeyle taşıtmam.” diyerek Ümmü Eymen’le şakalaşır Çünkü bütün develer deve yavrusudur.

S.   HAMRÂÜ’L-ESED SEFERİNDEN DÖNEN HZ. PEYGAMBER, ABDULLAH B. KA’B EL-MÂZİNÎ’Yİ, KİMİN DURUMUNU SORMAYA GÖNDERİR VE İYİ OLDUĞUNU ÖĞRENİNCE SEVİNİR
C.   Uhud savaşında yaralanan Ümmü Umâre

S.   MEDİNE MESCİDİNİ TEMİZLEYEN ZENCİ BİR KADININ HASTA OLDUĞUNU ÖĞRENİNCE HZ. PEYGAMBER’İN, ONU DA ZİYARET ETTİĞİ VE EĞER ÖLÜRSE KENDİSİNE HABER VERİLMESİNİ İSTEDİĞİ RİVAYET EDİLMEKTEDİR. DAHA SONRA BU KADIN, BİR GECE VEFAT EDER. GECE OLDUĞU İÇİN HZ. PEYGAMBER RAHATSIZ EDİLMEK İSTENMEZ VE CENAZE DEFNEDİLİR. DURUMU ÖĞRENEN HZ. PEYGAMBER (SAV) TAVRI NE OLMUŞTUR?
C.   Hz. Peygamber üzülür ve kadının kabrine gelerek cenaze namazını tekrar kılar.

S.   İBN SA’D, CUMA NAMAZINA GİDEN KADINLARIN, MESCİDDE ERKEK SAFLARININ ARKASINDA OLUŞTURDUKLARI SAFTA HZ. PEYGAMBER’İN HUTBESİNİ DİNLEDİKLERİNİ KAYDEDER. BU SEBEPLE KAYNAKLAR, CUMA NAMAZLARINDA VE HUTBELERİNDE KADINLAR HZ. PEYGAMBER’İN AĞZINDAN HANGİ SUREYİ ÖĞRENDİĞİNDEN BAHSEDER?
C.   Kaf Suresi

S.   HZ. PEYGAMBER’İN HANIMI, EVİNDE SAÇLARINI TARARKEN HZ. PEYGAMBER’İN MİNBERDEN: “EY İNSANLAR...” DİYE HİTAP ETMEYE BAŞLADIĞINI DUYUNCA SAÇINI TARAYAN KADINA: “BIRAK, SONRA TARARSIN.” DER. KADIN: “O ERKEKLERİ ÇAĞIRIYOR, KADINLARI ÇAĞIRMIYOR.” DEDİĞİ ZAMAN HZ. PEYGAMBER’İN HANIMI; “BEN DE İNSANLARDANIM.” DER VE HZ. PEYGAMBER’İN KONUŞMASINI DİNLEMEYE GİDER. BUNU DİYEN PEYGAMBERİMİZİN HANGİ HANIMIDIR?
C.   Ümmü Seleme

S.   ÜMMÜ FADL BİNT EL-HÂRİSE, VEFATINDAN ÖNCE, EN SON AKŞAM NAMAZINDA HZ. PEYGAMBER’İN AĞZINDAN HANGİ SURESİYİ DİNLEDİĞİNİ RİVAYET EDER?
C.   el-Murselât