- Ünite 1 Soru-Cevap Ders Özetleri

Adsense kodları


Ünite 1 Soru-Cevap Ders Özetleri

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
hafiza aise
Thu 21 March 2013, 05:26 pm GMT +0200
1.ÜNİTE İSLAM AHLAKININ KAYNAKLARI




1.   Aşağıdaki düşünce ekollerinden hangisi ahlakı felsefi bilgeliğin bir parçası haline getiren düşünce ekollerinin başında gelir?(2013 Vize Soru 6)
a.   Yeni Platonculuk
b.   Kireneliler
c.   Kinikler
d.   Eşarilik
e.   Stoalılar*

2.   Aşağıdaki kaynaklardan hangisi İslam düşüncesindeki ahlaki malzemeyi içeren kaynaklar arasında yer almaz?(2013 Vize Sr
a.   Kur’an ve Hadis
b.   Tasavvuf kaynakları
c.   Kelam kaynakları
d.   Cerh ve Ta’dil kaynakları*
e.   Felsefe kaynakları

3.    .... açıdan edeb, mutluluğa götüren hayat tarzının bilinmesi( ma’rife) anlamına gelen ve yaşanan beşeri hikmet olarak tanımlanır. Bu cümle de boş bırakılan yere aşağıdaki ifadelerden hangisi getirilmelidir?(2013 Vize Soru 9) (1.Ünite Sayfa 9)
a.   İlmi
b.   Ahlaki*
c.   Hayati
d.   Kanuni
e.   Dini

4.    Kur’an ahlakı, amaçların gerçekleştirilmesinde standartların ihlal edilmesine izin vermez. Bu ahlak, bir emir dili biçimine sahiptir. Temel hedefi, Tanrı’nın emirleri tarafından belirlenmiş bir hayat tarzıdır.
Bu ifadeler göz önüne alındığında Kur’an ahlakı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? (2013Vize Soru 11)(1.ÜniteSyf 10)
a.   Kur’an kişileri ahlaki alanda serbest bırakmayı amaçlar*
b.   Kur’an ahlakı buyurucu bir ahlaktır
c.   Kur’an ahlakının belirli standartları vardır
d.   Kur’an ahlakının kişileri bağlayıcı kuralları vardır
e.   Kuran hayatı ahlaki bir yörüngeye oturtmayı amaçlar

5.    Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ın ahlaki kavram kategorilerden ‘ALLAH’ın ahlaki vasfı’ kategorisini tanımlar? (2013 Vize Soru 12)(1. Ünite Sayfa 11)
a.   ALLAH insan ilişkisini tasvir eder
b.   İnsanın toplumla ilişkisiyle ilgilidir
c.   İnsanın kendisiyle olan ilişkileriyle ilgilidir
d.   Ahiret gününün ahlaki değeri üzerinde durur
e.   ALLAH’ın isimleri diye adlandırılan kelimeleri içerir *

6.    Ahlaki kavramlardan hangisi lafzen Kur’an da yer almaz? (2013 Vize Soru 13)(1. Ünite sayfa 12)
a.   Maruf
b.   Takva
c.   Birr
d.   Edep*
e.   İhsan

7.   Aşağıdaki eserlerden hangisi Sünni tasavvufa dair bilgi edinilebilecek kaynaklardan biri değildir? (2013 Vize Soru 14)(1. Ünite Sayfa 16)
a.   İhya-i Ulumiddin
b.   El-Lüma
c.   Tahsil’u-Saade*
d.   Ta’arruf li- Mezhebi ehli’t Tasavvuf
e.   Er-Riaye

8.    İslam felsefesinde ameli felsefenin alt dallarından biri olan ‘siyasetü’l Müdün’ ahlakın hangi alanını inceler? (2013 Vize Soru 15)(1 Ünite Sayfa 17)
a.   Aile ahlakını
b.   Şehirlerin ve ülkenin ahlaklı ve faziletli yönetimini *
c.   Bilgi felsefesini
d.   Ferdin kemalini
e.   Dini ahlakı

9.    Kindi’nin el-hile li def’i’l ahzan(Üzüntüyü yenmenin çareleri) adlı eserinde hangi düşüncenin tesiri görülmez? (2013 Vize Soru 16) (1. Ünite sayfa 17)
a.   Aristotelesçi düşünce
b.   Yeni Platoncu düşünce
c.   Epikürosçu düşünce*
d.   İslam düşüncesi
e.   Stoacı düşünce

10.   Onun yoğunlaştığı konu, “heyûlânî” seviyede bulunan insan aklının “bilfiil akıl” durumuna geçmesi ve “müstefâd akıl “ düzeyinde hakikatleri bilme gücüne kavuştuktan sonra Faal Akıl ile birleşerek (ittisâl) en yüce mutluluğu (es-saâdetü’l-kusvâ) kazanması vb. çok daha kapsamlı felsefî bir hayat programıdır.
Yukarıda ahlak felsefesi ile ilgili düşüncelerinden bahsedilen İslam Filozofu aşağıdaki filozoflardan hangisidir?(2013 Vize Soru 17)(1. Ünite Sayfa 18)
a.   İbn Sina
b.   İbn Bacce
c.   Farabi*
d.   Sühreverdi
e.   Kindi

11.   Filozof, Tedbîrü’l Mütevâhid adlı eserinde toplumun dışında yaşayan bir arifin ruhanî tekâmülünü anlatmıştır.
Yukarıda hakkında bilgi verilen filozof aşağıdakilerden hangisidir? (2013 Vize Soru 18)(1. Ünite Sayfa 19)
a.   Sadreddin Şirazi
b.   İbn Sina
c.   Hocazade Muslihiddin Mustafa
d.   Ebubekir Razi
e.   İbn Bacce *

12.   Aşağıdakilerden hangisi Maturidiyye Ahlak anlayışını en iyi şekilde özetlemektedir? 2012 Vize Soru 1
a.   Akıl ve naklin birlikteliğine dayanır, aklın iyi-kötü dediği şeyler nakle ters düşmez…*
b.   Kader insan için sorumluluktan kaçmak demektir.
c.   Yaradılmış kudretzorunluluğun değil hürriyetin sebebidir.
d.   ALLAH’ın fiillerinin hikmete uygun olması ALLAH için bir mecburiyettir.
e.   ALLAH’ın fiilleri iyi ve kötü diye nitelendirilebilir.

13.   Aşağıdakilerden hangisi edep/âdâp ve hulk/ahlak kelimeleri için söylenemez? 2012 Vize Soru 2
a.   İslamî kaynaklar da hulk ve ahlâk terimleri genellikle iyi ve kötü huyları, erdem ve erdemsizlikleri ifade etmek için kullanılmııtır.
b.   Edep kavramı özel davranış alanları için kullanıla gelmiştir.
c.   Günlük hayatla ilgili kibar, terbiyeli davranış kalıplarına ve bunları öğütleyici eserlere edep/adab denir.
d.   Ahlak ifadesi daha çok ruhani melekelerle ilgilidir. …………*
e.   Edep kelimesi hayatın tümü için, ahlak kelimesi bir meslek sahası için kullanılır

14.   Ahlak felsefesi bağlamında aşağıdakilerden hangisi Kur’an ve Hadis için söylenebilir? 2012 Vize Soru 3
a.   Kur’an ve Hadis İslam ahlak felsefesinin temel prensiplerini verir ancak tam olarak bir ahlak teorisi sunmaz…………... *
b.   Kur’an’dan ziyade Hadisler ahlak felsefesinin kaynağıdır.
c.   İslam ahlak felsefesi İran ve Hint Kültürlerinde mevcuttu
d.   Yunan felsefesi İslam Ahlak teorisinin yerel kaynaklarındandır.
e.   İslam Ahlak felsefesi Kur’an ve Hadislerden ibarettir.

15.   Ahlakı felsefenin bir parçası yapanlar aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Vikingler   
b.   Eski Yunanlar
c.   Hintliler
d.   Çinliler
e.   Stoalılar*

16.   Kendi sorumluluğu olan şeyleri olmayanlardan ayırt edebildiği için iradesini kendi sorumluluklarıyla sınırlandıran ve bunun dışında kalan şeylerden etkilenmeyen ve onlara tahammül eden kişi için kullanılan terim aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Âkil kişi
b.   Bilge kişi *
c.   Sorumluluk sahibi kişi
d.   Ahlak sahibi kişi
e.   Siyaset sahibi kişi

17.   Ahlak/Etik denilince akla gelen ilk eser aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Kur’an-ı Kerim
b.   Nikomakhos(Aristotales) *
c.   Ahlak-ı Nâsiri (Nasiruddin et-Tusi)
d.   Ahlak-ı Celâlî (ed- Devani)
e.   Fi’l-Ahlak (Galen)

18.   Yunanca da iyi bir “var oluş tarzı”na, bilgece bir eylem yoluna karşılık gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Mantık
b.   Psikoetik
c.   Teoloji
d.   Etik *
e.   Sosyoetik

19.   Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakını oluşturan dini metinlerdendir?
a.   Hristiyan Ahlakı
b.   Yahudi ahlak metinleri
c.   Yunan Ahlakı
d.   Hadisler *
e.   Hint ahlakı

I.   Hint Ahlakı
II.   Yunan Ahlakı
III.   İran Ahlakı
IV.   Çin Ahlakı

20.   Yukarıdakilerden hangisi/hangileri  İslam ahlakını oluşturan harici kaynaklardandır.
a.   I-II
b.   I-III
c.   I-II-III *
d.   I-II-III-IV
e.   I-III-IV

I.   Felsefi Ahlak
II.   Fıkhi Ahlak
III.   Kelami Ahlak
IV.   Tasavvufi Ahlak

21.   Yukarıdakilerden hangisi/Hangileri Ahlak anlayış çeşitlerindendir?
a.   I-II
b.   I-II-III
c.   I-III-IV *
d.   II-III-IV
e.   I-II-III-IV

22.   Aşağıda ki şıklardan hangisinde adı geçenler islam ahlakına katkıda bulunmamıştır?
a.   Sokrates-Platon
b.   Galen-Plotinus
c.   Atistotoles
d.   Porfiryus
e.   Marx-Lenin *

23.   Ayette açık hüküm bulunmasına rağmen Müellefet’il-Kukub’a zekat verilmemesi gerektiğini savunankimdir?
a.   Hazreti Ömer *
b.   Hazreti Osman
c.   Hazreti Ali
d.   Ebu Hanife
e.   İmam-ı Şafi

24.   4 fıkıh nezhebinin ortaya çıktığı,5 Temel ilkeyi kabul eden Mutezile âlimlerinin yaşadığı Hicri 132 ile 338 yılları arası döneme aşağıdakilerden hangi isim verilir?
a.   Özgür düşünce dönemi
b.   Bağımsız akıl yürütme dönemi *
c.   İhvanı Sefa dönemi
d.   Beytül Hikme dönemi
e.   İslam ahlak felsefesinin gelişme dönemi

25.   İnsanların irade alanında özgür, eylem ve fiil alanında muktedir olduğunu savunan görüş aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Hariciyye
b.   Eşariyye
c.   Mu’tezile *
d.   Maturidiyye
e.   Selefiyye

26.   İyi ve Kötünün sadece ilahi emirle belirlenebileceğini,  insanların aklını kullanarak iyi ve kötüyü bulamıyacağını savunan görüş aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Hariciyye
b.   Eşariyye *
c.   Mu’tezile
d.   Maturidiyye
e.   Selefiyye

27.   İstihsan’ın anlamı ve geliştiren kişi aşağıda hangi şıkta doğru verilmiştir?
a.   Hukuki tercih anlamına gelir, İmamı Şafi geliştirmiştir
b.   Hukuki tercih anlamına gelir, Ebu hanife geliştirmiştir *
c.   Kamu yararı anlamına gelir , Ebu henefi geliştirmiştir
d.   Kamu yararı anlamına gelir,  İmam-ı Malik geliştirmiştir
e.   Kamu yararı anlamına gelir , İmam-ı Şafi geliştirmiştir

28.   İstislah’ın anlamı ve geliştiren kişi aşağıda hangi şıkta doğru verilmiştir?
a.   Hukuki tercih anlamına gelir, İmamı Şafi geliştirmiştir
b.   Hukuki tercih anlamına gelir, Ebu hanife geliştirmiştir
c.   Kamu yararı anlamına gelir , Ebu henefi geliştirmiştir
d.   Kamu yararı anlamına gelir,  İmam-ı Malik geliştirmiştir *
e.   Kamu yararı anlamına gelir , İmam-ı Şafi geliştirmiştir

29.   Beyt’ül-Hikmeyi kim kurmuştur?
a.   Hz. Ömer
b.   Hz.Osman
c.   Hz.Ali
d.   Emeviyye
e.   Me’mûn *

I.   Kindi
II.   Ebu Bekir erRazi
III.   Sicistani
IV.   Farabi
V.   Yahya b. Ady

30.   Yukarıda ismi geçenlerden hangileri özgür düşünce dönemi âlimlerindendir?
a.   I-II-III-IV
b.   I-II-IV-V
c.   II-III-IV-V
d.   III-IV
e.   Hepsi *

I.   İbni Sina
II.   Ebul Hasan el-Amiri
III.   İbn-i Rüşt

31.   Yukarıdakilerden hangisi/hangileri İhvanı Sefa alimlerindendir?
a.   Yalnızca I
b.   Yalnızca II
c.   Yalnızca III
d.   I-II
e.   I-II-III *

32.   Ahlak kelimesi hakkında aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
a.   Sözlük anlamlarından biri din olan arapca kökenli bir kelimedir
b.   Tabiat, huy anlamlarında da kullanılır
c.   Bir diğer sözlük anlamı karakter dir
d.   Arapcada hulk(huluk) kelimesinin çoğuludur.
e.   İnsanları yapabildikleri güzel davranışlardan bahseder *

33.   Halk ve hulk kelimeleri hakkında aşağıdakilerden hangileri doğrudur?
a.   Halk insanın fiziki yapısı, hulk ise manevi yapısıdır *
b.   Halk kelimesinin çoğulu hulk tur.
c.   Halk iyi ahlakı, hulk ise kötü ahlakı anlatır
d.   Aralarıda sadece ses benzerliği vardır
e.   Hiçbiri

34.   Ahlak ın tanımı aşağıdakilerden hangisini kapsamaz?
a.   İyi huyları
b.   Kötü huyları
c.   Erdem(fazilet)leri
d.   Erdemsizlikleri(Rezillik)
e.   İdeal yaşantı şeklini *

35.   Aşağıdakilerden kelimelerden hangisi iyi ahlak’ı anlamında kullanılmaz?
a.   Ahlak-u zemime *
b.   Mehâsinu’l-ahlak
c.   Mekârimu’l Ahlak
d.   El-Ahlak’ul-Hamide
e.   Hüsnü’l-Huluk

I.   Sûü’l-Huluk
II.   El-Ahlâk’uz-Zemime
III.   El-Ahlâku’s-seyyie

36.    Yukarıdakilerden hangisi/hangileri kötü ahlak/erdemsizlikler anlamında kullanılmıştır?
a.   I
b.   II
c.   III
d.   II-III
e.   I-II-III *

37.   Edep kelimesi ile ilgili aşağıdakilerden hangisini söylemek doğru olur?
a.   Edebin konusu özel davranış alanlarıdır *
b.   Edep ruhi melekeler ile ilgilidir
c.   Edep manevi melekeleri işler
d.   Edep insanın ruhunu kemale ulaştıracak bilgi alanıdır
e.   Edep insanın ruhunu kemale ulaştıracak düşünce  alanıdır

38.   Aşağıdakilerden hangisi Ahlak’ın Konusu değildir?
a.   Ahlak konusu özel davranış alanlarıdır *
b.   Ahlak ruhi melekeler ile ilgilidir
c.   Ahlak manevi melekeleri işler
d.   Ahlak insanın ruhunu kemale ulaştıracak bilgi alanıdır
e.   Ahlak insanın ruhunu kemale ulaştıracak düşünce  alanıdır

39.   İslam öncesinde Arapların ahlâk anlayışının dünyevî ve kabileci bir karakter taşımasının sebebi aşağıdakilerden hangi inancın bulunmayışıyla doğrudan ilişkilidir?
a.    Meleklerin varlığına inanmama
b.    Ölüm sonrası hayata inanmama *
c.    ALLAHın varlığına inanmama
d.    Peygambere inanmama
e.   Putların varlığına inanmama

40.   Cahiliye döneminde İyi Ahlak anlamında aşağıdaki hangi kelime kullanılıyordu?
a.   Mürüe(Mürüvvet) *
b.   Mehâsinu’l-ahlak
c.   Mekârimu’l Ahlak
d.   El-Ahlak’ul-Hamide
e.   Ahlak-u zemime

41.   Aşağıdakilerden hangisi cahiliye döneminde ahlakı faziletleri belirlemede kullanılmıyordu?
a.   Fahr(Kişi ve kabilenin gururu)
b.   Mecd(Şeref)
c.   Hamiyye(Kavmiyyet)
d.   Asalet
e.   İtikat *

42.   Aşağıdakilerden hangisi “Hilm” kelimesinin anlamıdır?
a.   Sukunet hali *
b.   Ahlak güzelliği
c.   Kendini ALLAH a adama
d.   Yapılan bir iyiliğin altında kalmama
e.   Hiçbiri

43.   Aşağıdakilerden hangisi “Birr” kelimesinin anlamını ifade eder?
a.   Bakara Suresinin 177. Ayetinde iyilik – dindarlık anlamında kullanılmıştır *
b.   Yalınız, bir başına, tek anlamındadır
c.   Kötü huyları temsil eden genel kelimedir
d.   Erdemsizlik lerden bahseder
e.   Fahr ile eş anlamlıdır

I.   İlahi Ahlak
II.   İnsanın ALLAH ile ilişkisi
III.   İnsanın diğer insanlarla ilişkisi (Siyasetül müdün)

44.    Yukarıdakilerden hangileri ahlakın katogorilerindendir?
a.   I
b.   II
c.   I-II
d.   II-III
e.   I-II-III *

45.   Hulk(Huluk) kelimesinin çoğulu olan “Ahlak” Kur’an-ı Kerimde aşağıdaki ayetlerin hangisinde geçer.
a.   Şura-137
b.   Kalem-4
c.   Furkan-43
d.   Casiye-23
e.   Kur’an da geçmez. *

46.   Kur’an-ı Kerimde erdemleri ifade etmek için aşağıdaki kelimelerden hangisi kullanılmaz?
a.   Huluk,Sırat-ı Müstakim,maruf
b.   Birr (İyilik Dindarlık),Sıdk, ihsan
c.   Takva,amali salih, hasene
d.   Hidayet,hayr
e.   Ahlak *

47.   Kur’an-ı Kerimde kötü ahlak anlamında aşağıdaki kelimelerden hangisi kullanılmaz?
a.   Maruf, *
b.   İsm,Münker
c.   Dalâl,Bağy
d.   Fahşa,seyyie
e.   İsm ,heva

48.   Kuran ahlakı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
a.    Doğru inanç ve doğru eylem birbirleriyle ilişkilidir.
b.    Amaçların gerçekleştirilmesinde standartların ihlal edilmesine izin verilmez.
c.    Bir emir dili biçimine sahiptir.
d.    Tanrı‟nın emirleri tarafından belirlenmiş bir hayat tarzı hedeflenmez. *
e.    Ahlakî ve dinî ruh, Kur’anî birr (iyilik- dindarlık)kavramı ile açık bir ifadeye kavuşmuştur.

I.   Kitab’ul-Edep
II.   Kitab’ul-Fısk
III.   Kitab’ul-Birr
IV.   Kitabu Husni Hulk
V.   Kitab’ul-Heva

49.   Yukarıdakilerden hangileri hadis kitaplarında Ahlak bölümlerinin isimleridir?
a.   I-III-IV *
b.   I-II-V
c.   II-III-V
d.   I-III-V
e.   III-IV-V

50.   Aşağıdaki hadis kitaplarından hangisi yalınızca Ahlak a dair hadisleri ihtiva eder
a.   Sahih i Buhari
b.   Sahihi Müslim
c.   Tirmizi
d.   Kitab’uz Züht ve’r Rekaik(Abdullah b.Mübarek) *
e.   Süneni Ebu Davut

51.   Aşağıdakilerden hangisinde geleneksel İslam ahlakının başta gelen klasikleri yanlış eşleştirilmiştir?
a.   Maverdî- Edebü’d-Dünya ve’d-Dîn‟
b.   İbn Hazm- el-Ahlâk ve’s-Siyer‟
c.   Ebu Nasr et-Tabersi- Mekârimu’l-Ahlâk‟
d.   Abdullah b.Mübarek- Kitab’uz Züht ve’r Rekaik
e.   İbn-i Rüşt El-Ahlak ve’s Siyaset *

52.   Temel taşı Tevhid ve Adalet olan, ALLAH’ın bütün işleri iyi, adil ve hikmetli olduğuna; ALLAH ın kötülük yapmayacağına, kötülüklerin insanların iradesi ile olduğuna, Akıl ve dinin fiillere değer yüklemediğine, fiillerde zaten olan değerleri bildirdiğine, akli değerlerin mutlak olduğuna  inanan mezhep aşağıdakilerden hangisidir
a.   Selefiye
b.   Maturidiyye
c.   Mu’tezile *
d.   Eşariye
e.   Şia

53.   Hayır ve şer in ALLAH tarafından yaratıldığına inanırlar. İyi ve kötü ancak ALLAH’ın emirleri ile bilinebilir.  Bakılani de bu görüştedir. Cüveyni ve Gazzali Ahlaki değerler akılla bulunamaz demektedir. Bu mezhebin  duruşu için teist öznelcilik(teistik subjektvizm-İlahi emir) ve ahlaki gönüllülük(ethical volontarism) terimi kullanılmıştır. Bu mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Selefiye
b.   Maturidiyye
c.   Mu’tezile
d.   Eşariye *
e.   Şia

54.   “Herşeyin yaratıcısı ALLAH’tır. Kul’un talep etme iradesi vardır.ALLAH her türlü bilgisizlikten ve ihtiyaçtan münezzehtir.ALLAH isterse kötü olanı yaratabilir. Ancak yaratmaz. İyilik ve kötülük maddenin doğasında yaratılmıştır. İnsan aklı ile iyi ve kötü olanı bulabilir.”diyen ve ilahi nesnelci (teistic objectivism) olarak tanimlanan mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Selefiye
b.   Maturidiyye *
c.   Mu’tezile
d.   Eşariye
e.   Şia

55.   İslam tarihinde  ilk tasavvufi hareketler hangi devirde başlamıştır?
a.    Dört Halife döneminde
b.    Emeviler döneminde *
c.    Abbasiler döneminde
d.    Selçuklular döneminde
e.   Osmanlılar döneminde

56.   Aşağıdakilerden hangisi “Dünyadan yüz çevirme” anlamındadır.
a.   Serrac
b.   Hucviri
c.   Takva
d.   Radiyye
e.   Züht *

57.   Aşağıdakilerden hangisi Peygamber efendimizi (SAV) örnek alan sunni tasavvuf  alimlerinden değilde iyi ve kötü arasındaki ikiliğin kaldırılması gerektiğini savunanlardandır?
a.   Abdullah b. Mübarek( Kitabu’z-Züht)
b.   Muhasibi (er-Ri’âye li Hukukillah
c.   Kelâbzi (et-Ta’arruf li-Mezhebi Ehli’t-Tasavvuf
d.   Ebu Talib el-Mekki(Kûtu’l-Kûlub)
e.   Mevlana Celaleddin-i Rumi(Mesnevi) *

58.    İslam Filozofları ahlak’ı nasıl tarif etmişlerdir?
a.   İnsanların yaptıkları iyi davranışlardır.
b.   İnsanların yaptıkları iyi ve kötü davranışlardır
c.   Toplumun geneline karşı yapılmış olan davranışlardır
d.   Sadece bir kişinin başka bir kişiye karşı göstermiş olduğu saygı ve sevgidir
e.   Nefiste yerleşik olan yatkınlıklardır *

59.   İnsanın nefsindeki yatkınlıklar iyi olursa buna aşağıdaki isimlerden hangi isim verilir?
a.   Ahlak
b.   Fazilet *
c.   Rezail
d.   Takva
e.   Hidayet

60.   Özellikle Tusi’den sonra filozoflar felsefeyi hangi 2 başlık altında incelemişlerdir?
a.   Bilgi-Nazari
b.   Ameli-Uygulamalı
c.   Nazari-Ameli *
d.   Tedbir-Menâzil
e.   Siyaset-Müdün

I.   Ahlak
II.   Tedbirü’l-Menâzil
III.   Siyâsetü’l-Mürdün
IV.   Siyâsetü’l-Menâzil

61.   Yukarıdakilerden hangileri özellikle Tûsi’den sonra ameli felsefenin bölümleri olarak kabul edilmiştir?
a.   I-II
b.   II-III
c.   I-III
d.   I-II-III *
e.   II-III-IV

62.   Aşağıda İslam Ahlak felsefesinin gelişmesinde katkıda bulunan Yunan filozoflarla onlara ait kitaplar verilmiştir.  Bu eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
a.   Eflatun-Cumhuriyet
b.   Aristo-Nikomakhos Ahlak
c.   Galen (Câlînûs)-Fi’l Ahlak
d.   Plotinus-Enneadlar
e.   Heraklitous-Fezâîlu’n-Nefs *

63.   İslam Ahlak felsefesinin sistemleşmesi aşağıdaki filozofların hangisi ile meydana gelmiştir?
a.   Kindi
b.   Ebu Bekr er-Razi
c.   Farabi *
d.   Ebul Hasan el-Amiri
e.   Gazzali

64.   Eserleri el-Hîle li Def’i’l Ahzan elimizde mevcuttur. Diğer eserleri olan Fi’l-Ahlâk ve Et-Tıbbu’r-Rûhani kayıptır, kendisi hakkında bilgiyi Sîcistanî ye ait Sivânu’l-Hikme den alabiliyoruz. Yukarıda ki bilgiler hangi islam ahlak filozofuna aittir?
a.   Kindi *
b.   Ebu Bekr er-Razi
c.   Farabi
d.   Ebul Hasan el-Amiri
e.   Gazzali

65.   Eflatuncu görüş sergiler, Galenden etkilenmiştir. Eseri Ettıbbu’r-Rûhani psikolojik felsefe türü bir eserdir. Ahlak ve manevi yaşam alanında es-Sîretü’l Felsefiyye eseri vardır. Bu bilgiler aşağıdaki hangi islam ahlak filozofuna aittir?
a.   Kindi
b.   Ebu Bekr er-Razi *
c.   Farabi
d.   Ebul Hasan el-Amiri
e.   Gazali

66.   Ahlak felsefesinin sistemleşmesi onun  ile olmuştur. Et-Tenbîh ‘alâ Sebili’s-Saâde ve Tahsîlu’s-Saâde eserleri doğrudan ahlakla ilgilidir. el-Medînetü’l-Fazıla ve es-Siyâsetü’l-Medeniyye eserlerinde ahlaktan bahseder. Üzerinde durduğu konu ”heyulani” seviyede bulunan aklı “bilfiil akla” sonra  “müstefâd akla” sonra “faal akıl”(İttisal) ile birleştirerek “essaâdeti kusvâ” ya ulaştırmaktır. Bu bilgiler aşağıdaki hangi islam ahlak filozofuna aittir?
a.   Kindi
b.   Ebu Bekr er-Razi
c.   Farabi  *
d.   Ebul Hasan el-Amiri
e.   Gazzali

67.   Eseri Tehzibü’l-Ahlak Ahlak felsefesi denilince akla gelen ilk eserdir. İttisale önem vermez. Aristocudur. Kindiden etkilenmiştir. Bu bilgiler aşağıdaki hangi islam ahlak filozofuna aittir?
a.   Kindi
b.   Ebu Bekr er-Razi
c.   Miskeveyh *
d.   Ebul Hasan el-Amiri
e.   Gazzali

68.   Eseri olan İhyâ’ü ‘Ulûmi’d-Dînin “Mühlikât” kısmının ikinci kitabı olan “Kitabu Riyâzeti’n-Nefs ve Tehzîbu’l-Ahlâk ve Mu’âleceti Emrâzi’l-Kalb” ile Mîzânü’l-Amel. Ahlakla ilgilidir. Bu bilgiler aşağıdaki hangi islam ahlak filozofuna aittir?
a.   Kindi
b.   Ebu Bekr er-Razi
c.   Farabi
d.   Ebul Hasan el-Amiri
e.   Gazzali *

69.   Aşağıdakilerden hangisi Miskeveyh’i takip eden filozoflardan değildir?
a.   Nasiruddin et-Tûsî’nin Ahlak-ı Nâsırî
b.   Tusî’nin Ahlak-ı Nasırî (Siyaseti ekledi)
c.   ed-Devvânî’nin Ahlâk-ı Celâlî
d.   Kaşifi nin Ahlâk-ı Muhsinî, Kınalızâde Ali Efendi’nin Ahlâk-ı Alâî
e.   İbn Tufeyl Hayy b. Yakzân *

I.   İbni Sina
II.   İbni Bacce toplumun dışında yaşayan bir ârifi anlatan Tedbiru’l-Mütevahhid’i;
III.   İbn Tufeyl Hayy b. Yakzân
IV.   Kınalızâde Ali Efendi‟nin Ahlâk-ı Alâî

70.   Yukarıda adı ve eseri geçen alimlerden hangileri Farabi’nin metafizik ve ittisal görüşünü takip etmişlerdir?
a.   I-II-III *
b.   I-III-IV
c.   II-IV
d.   II-III-IV
e.   I-II-III-IV

71.   Kelami Ahlak Aşağıdaki konuların hangisi ile ilgilenmez?
a.   Kader
b.   Kulların Fiiller. (ef’âlu’l-ibâd)
c.   İnsanların İrade hürriyetinin sınırları
d.   ALLAH’ın Kudret ve iradesi
e.   Nefiste yerleşik olan yatkınlıklar *


halil eymen
Tue 10 February 2015, 02:29 pm GMT +0200
1.ÜNİTE İSLAM AHLAKININ KAYNAKLARI




1.   Aşağıdaki düşünce ekollerinden hangisi ahlakı felsefi bilgeliğin bir parçası haline getiren düşünce ekollerinin başında gelir?(2013 Vize Soru 6)
a.   Yeni Platonculuk
b.   Kireneliler
c.   Kinikler
d.   Eşarilik
e.   Stoalılar*

2.   Aşağıdaki kaynaklardan hangisi İslam düşüncesindeki ahlaki malzemeyi içeren kaynaklar arasında yer almaz?(2013 Vize Sr
a.   Kur’an ve Hadis
b.   Tasavvuf kaynakları
c.   Kelam kaynakları
d.   Cerh ve Ta’dil kaynakları*
e.   Felsefe kaynakları

3.    .... açıdan edeb, mutluluğa götüren hayat tarzının bilinmesi( ma’rife) anlamına gelen ve yaşanan beşeri hikmet olarak tanımlanır. Bu cümle de boş bırakılan yere aşağıdaki ifadelerden hangisi getirilmelidir?(2013 Vize Soru 9) (1.Ünite Sayfa 9)
a.   İlmi
b.   Ahlaki*
c.   Hayati
d.   Kanuni
e.   Dini

4.    Kur’an ahlakı, amaçların gerçekleştirilmesinde standartların ihlal edilmesine izin vermez. Bu ahlak, bir emir dili biçimine sahiptir. Temel hedefi, Tanrı’nın emirleri tarafından belirlenmiş bir hayat tarzıdır.
Bu ifadeler göz önüne alındığında Kur’an ahlakı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? (2013Vize Soru 11)(1.ÜniteSyf 10)
a.   Kur’an kişileri ahlaki alanda serbest bırakmayı amaçlar*
b.   Kur’an ahlakı buyurucu bir ahlaktır
c.   Kur’an ahlakının belirli standartları vardır
d.   Kur’an ahlakının kişileri bağlayıcı kuralları vardır
e.   Kuran hayatı ahlaki bir yörüngeye oturtmayı amaçlar

5.    Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ın ahlaki kavram kategorilerden ‘Allah’ın ahlaki vasfı’ kategorisini tanımlar? (2013 Vize Soru 12)(1. Ünite Sayfa 11)
a.   Allah insan ilişkisini tasvir eder
b.   İnsanın toplumla ilişkisiyle ilgilidir
c.   İnsanın kendisiyle olan ilişkileriyle ilgilidir
d.   Ahiret gününün ahlaki değeri üzerinde durur
e.   Allah’ın isimleri diye adlandırılan kelimeleri içerir *

6.    Ahlaki kavramlardan hangisi lafzen Kur’an da yer almaz? (2013 Vize Soru 13)(1. Ünite sayfa 12)
a.   Maruf
b.   Takva
c.   Birr
d.   Edep*
e.   İhsan

7.   Aşağıdaki eserlerden hangisi Sünni tasavvufa dair bilgi edinilebilecek kaynaklardan biri değildir? (2013 Vize Soru 14)(1. Ünite Sayfa 16)
a.   İhya-i Ulumiddin
b.   El-Lüma
c.   Tahsil’u-Saade*
d.   Ta’arruf li- Mezhebi ehli’t Tasavvuf
e.   Er-Riaye

8.    İslam felsefesinde ameli felsefenin alt dallarından biri olan ‘siyasetü’l Müdün’ ahlakın hangi alanını inceler? (2013 Vize Soru 15)(1 Ünite Sayfa 17)
a.   Aile ahlakını
b.   Şehirlerin ve ülkenin ahlaklı ve faziletli yönetimini *
c.   Bilgi felsefesini
d.   Ferdin kemalini
e.   Dini ahlakı

9.    Kindi’nin el-hile li def’i’l ahzan(Üzüntüyü yenmenin çareleri) adlı eserinde hangi düşüncenin tesiri görülmez? (2013 Vize Soru 16) (1. Ünite sayfa 17)
a.   Aristotelesçi düşünce
b.   Yeni Platoncu düşünce
c.   Epikürosçu düşünce*
d.   İslam düşüncesi
e.   Stoacı düşünce

10.   Onun yoğunlaştığı konu, “heyûlânî” seviyede bulunan insan aklının “bilfiil akıl” durumuna geçmesi ve “müstefâd akıl “ düzeyinde hakikatleri bilme gücüne kavuştuktan sonra Faal Akıl ile birleşerek (ittisâl) en yüce mutluluğu (es-saâdetü’l-kusvâ) kazanması vb. çok daha kapsamlı felsefî bir hayat programıdır.
Yukarıda ahlak felsefesi ile ilgili düşüncelerinden bahsedilen İslam Filozofu aşağıdaki filozoflardan hangisidir?(2013 Vize Soru 17)(1. Ünite Sayfa 18)
a.   İbn Sina
b.   İbn Bacce
c.   Farabi*
d.   Sühreverdi
e.   Kindi

11.   Filozof, Tedbîrü’l Mütevâhid adlı eserinde toplumun dışında yaşayan bir arifin ruhanî tekâmülünü anlatmıştır.
Yukarıda hakkında bilgi verilen filozof aşağıdakilerden hangisidir? (2013 Vize Soru 18)(1. Ünite Sayfa 19)
a.   Sadreddin Şirazi
b.   İbn Sina
c.   Hocazade Muslihiddin Mustafa
d.   Ebubekir Razi
e.   İbn Bacce *

12.   Aşağıdakilerden hangisi Maturidiyye Ahlak anlayışını en iyi şekilde özetlemektedir? 2012 Vize Soru 1
a.   Akıl ve naklin birlikteliğine dayanır, aklın iyi-kötü dediği şeyler nakle ters düşmez…*
b.   Kader insan için sorumluluktan kaçmak demektir.
c.   Yaradılmış kudretzorunluluğun değil hürriyetin sebebidir.
d.   Allah’ın fiillerinin hikmete uygun olması Allah için bir mecburiyettir.
e.   Allah’ın fiilleri iyi ve kötü diye nitelendirilebilir.

13.   Aşağıdakilerden hangisi edep/âdâp ve hulk/ahlak kelimeleri için söylenemez? 2012 Vize Soru 2
a.   İslamî kaynaklar da hulk ve ahlâk terimleri genellikle iyi ve kötü huyları, erdem ve erdemsizlikleri ifade etmek için kullanılmııtır.
b.   Edep kavramı özel davranış alanları için kullanıla gelmiştir.
c.   Günlük hayatla ilgili kibar, terbiyeli davranış kalıplarına ve bunları öğütleyici eserlere edep/adab denir.
d.   Ahlak ifadesi daha çok ruhani melekelerle ilgilidir. …………*
e.   Edep kelimesi hayatın tümü için, ahlak kelimesi bir meslek sahası için kullanılır

14.   Ahlak felsefesi bağlamında aşağıdakilerden hangisi Kur’an ve Hadis için söylenebilir? 2012 Vize Soru 3
a.   Kur’an ve Hadis İslam ahlak felsefesinin temel prensiplerini verir ancak tam olarak bir ahlak teorisi sunmaz…………... *
b.   Kur’an’dan ziyade Hadisler ahlak felsefesinin kaynağıdır.
c.   İslam ahlak felsefesi İran ve Hint Kültürlerinde mevcuttu
d.   Yunan felsefesi İslam Ahlak teorisinin yerel kaynaklarındandır.
e.   İslam Ahlak felsefesi Kur’an ve Hadislerden ibarettir.

15.   Ahlakı felsefenin bir parçası yapanlar aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Vikingler   
b.   Eski Yunanlar
c.   Hintliler
d.   Çinliler
e.   Stoalılar*

16.   Kendi sorumluluğu olan şeyleri olmayanlardan ayırt edebildiği için iradesini kendi sorumluluklarıyla sınırlandıran ve bunun dışında kalan şeylerden etkilenmeyen ve onlara tahammül eden kişi için kullanılan terim aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Âkil kişi
b.   Bilge kişi *
c.   Sorumluluk sahibi kişi
d.   Ahlak sahibi kişi
e.   Siyaset sahibi kişi

17.   Ahlak/Etik denilince akla gelen ilk eser aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Kur’an-ı Kerim
b.   Nikomakhos(Aristotales) *
c.   Ahlak-ı Nâsiri (Nasiruddin et-Tusi)
d.   Ahlak-ı Celâlî (ed- Devani)
e.   Fi’l-Ahlak (Galen)

18.   Yunanca da iyi bir “var oluş tarzı”na, bilgece bir eylem yoluna karşılık gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Mantık
b.   Psikoetik
c.   Teoloji
d.   Etik *
e.   Sosyoetik

19.   Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakını oluşturan dini metinlerdendir?
a.   Hristiyan Ahlakı
b.   Yahudi ahlak metinleri
c.   Yunan Ahlakı
d.   Hadisler *
e.   Hint ahlakı

I.   Hint Ahlakı
II.   Yunan Ahlakı
III.   İran Ahlakı
IV.   Çin Ahlakı

20.   Yukarıdakilerden hangisi/hangileri  İslam ahlakını oluşturan harici kaynaklardandır.
a.   I-II
b.   I-III
c.   I-II-III *
d.   I-II-III-IV
e.   I-III-IV

I.   Felsefi Ahlak
II.   Fıkhi Ahlak
III.   Kelami Ahlak
IV.   Tasavvufi Ahlak

21.   Yukarıdakilerden hangisi/Hangileri Ahlak anlayış çeşitlerindendir?
a.   I-II
b.   I-II-III
c.   I-III-IV *
d.   II-III-IV
e.   I-II-III-IV

22.   Aşağıda ki şıklardan hangisinde adı geçenler islam ahlakına katkıda bulunmamıştır?
a.   Sokrates-Platon
b.   Galen-Plotinus
c.   Atistotoles
d.   Porfiryus
e.   Marx-Lenin *

23.   Ayette açık hüküm bulunmasına rağmen Müellefet’il-Kukub’a zekat verilmemesi gerektiğini savunankimdir?
a.   Hazreti Ömer *
b.   Hazreti Osman
c.   Hazreti Ali
d.   Ebu Hanife
e.   İmam-ı Şafi

24.   4 fıkıh nezhebinin ortaya çıktığı,5 Temel ilkeyi kabul eden Mutezile âlimlerinin yaşadığı Hicri 132 ile 338 yılları arası döneme aşağıdakilerden hangi isim verilir?
a.   Özgür düşünce dönemi
b.   Bağımsız akıl yürütme dönemi *
c.   İhvanı Sefa dönemi
d.   Beytül Hikme dönemi
e.   İslam ahlak felsefesinin gelişme dönemi

25.   İnsanların irade alanında özgür, eylem ve fiil alanında muktedir olduğunu savunan görüş aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Hariciyye
b.   Eşariyye
c.   Mu’tezile *
d.   Maturidiyye
e.   Selefiyye

26.   İyi ve Kötünün sadece ilahi emirle belirlenebileceğini,  insanların aklını kullanarak iyi ve kötüyü bulamıyacağını savunan görüş aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Hariciyye
b.   Eşariyye *
c.   Mu’tezile
d.   Maturidiyye
e.   Selefiyye

27.   İstihsan’ın anlamı ve geliştiren kişi aşağıda hangi şıkta doğru verilmiştir?
a.   Hukuki tercih anlamına gelir, İmamı Şafi geliştirmiştir
b.   Hukuki tercih anlamına gelir, Ebu hanife geliştirmiştir *
c.   Kamu yararı anlamına gelir , Ebu henefi geliştirmiştir
d.   Kamu yararı anlamına gelir,  İmam-ı Malik geliştirmiştir
e.   Kamu yararı anlamına gelir , İmam-ı Şafi geliştirmiştir

28.   İstislah’ın anlamı ve geliştiren kişi aşağıda hangi şıkta doğru verilmiştir?
a.   Hukuki tercih anlamına gelir, İmamı Şafi geliştirmiştir
b.   Hukuki tercih anlamına gelir, Ebu hanife geliştirmiştir
c.   Kamu yararı anlamına gelir , Ebu henefi geliştirmiştir
d.   Kamu yararı anlamına gelir,  İmam-ı Malik geliştirmiştir *
e.   Kamu yararı anlamına gelir , İmam-ı Şafi geliştirmiştir

29.   Beyt’ül-Hikmeyi kim kurmuştur?
a.   Hz. Ömer
b.   Hz.Osman
c.   Hz.Ali
d.   Emeviyye
e.   Me’mûn *

I.   Kindi
II.   Ebu Bekir erRazi
III.   Sicistani
IV.   Farabi
V.   Yahya b. Ady

30.   Yukarıda ismi geçenlerden hangileri özgür düşünce dönemi âlimlerindendir?
a.   I-II-III-IV
b.   I-II-IV-V
c.   II-III-IV-V
d.   III-IV
e.   Hepsi *

I.   İbni Sina
II.   Ebul Hasan el-Amiri
III.   İbn-i Rüşt

31.   Yukarıdakilerden hangisi/hangileri İhvanı Sefa alimlerindendir?
a.   Yalnızca I
b.   Yalnızca II
c.   Yalnızca III
d.   I-II
e.   I-II-III *

32.   Ahlak kelimesi hakkında aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
a.   Sözlük anlamlarından biri din olan arapca kökenli bir kelimedir
b.   Tabiat, huy anlamlarında da kullanılır
c.   Bir diğer sözlük anlamı karakter dir
d.   Arapcada hulk(huluk) kelimesinin çoğuludur.
e.   İnsanları yapabildikleri güzel davranışlardan bahseder *

33.   Halk ve hulk kelimeleri hakkında aşağıdakilerden hangileri doğrudur?
a.   Halk insanın fiziki yapısı, hulk ise manevi yapısıdır *
b.   Halk kelimesinin çoğulu hulk tur.
c.   Halk iyi ahlakı, hulk ise kötü ahlakı anlatır
d.   Aralarıda sadece ses benzerliği vardır
e.   Hiçbiri

34.   Ahlak ın tanımı aşağıdakilerden hangisini kapsamaz?
a.   İyi huyları
b.   Kötü huyları
c.   Erdem(fazilet)leri
d.   Erdemsizlikleri(Rezillik)
e.   İdeal yaşantı şeklini *

35.   Aşağıdakilerden kelimelerden hangisi iyi ahlak’ı anlamında kullanılmaz?
a.   Ahlak-u zemime *
b.   Mehâsinu’l-ahlak
c.   Mekârimu’l Ahlak
d.   El-Ahlak’ul-Hamide
e.   Hüsnü’l-Huluk

I.   Sûü’l-Huluk
II.   El-Ahlâk’uz-Zemime
III.   El-Ahlâku’s-seyyie

36.    Yukarıdakilerden hangisi/hangileri kötü ahlak/erdemsizlikler anlamında kullanılmıştır?
a.   I
b.   II
c.   III
d.   II-III
e.   I-II-III *

37.   Edep kelimesi ile ilgili aşağıdakilerden hangisini söylemek doğru olur?
a.   Edebin konusu özel davranış alanlarıdır *
b.   Edep ruhi melekeler ile ilgilidir
c.   Edep manevi melekeleri işler
d.   Edep insanın ruhunu kemale ulaştıracak bilgi alanıdır
e.   Edep insanın ruhunu kemale ulaştıracak düşünce  alanıdır

38.   Aşağıdakilerden hangisi Ahlak’ın Konusu değildir?
a.   Ahlak konusu özel davranış alanlarıdır *
b.   Ahlak ruhi melekeler ile ilgilidir
c.   Ahlak manevi melekeleri işler
d.   Ahlak insanın ruhunu kemale ulaştıracak bilgi alanıdır
e.   Ahlak insanın ruhunu kemale ulaştıracak düşünce  alanıdır

39.   İslam öncesinde Arapların ahlâk anlayışının dünyevî ve kabileci bir karakter taşımasının sebebi aşağıdakilerden hangi inancın bulunmayışıyla doğrudan ilişkilidir?
a.    Meleklerin varlığına inanmama
b.    Ölüm sonrası hayata inanmama *
c.    Allahın varlığına inanmama
d.    Peygambere inanmama
e.   Putların varlığına inanmama

40.   Cahiliye döneminde İyi Ahlak anlamında aşağıdaki hangi kelime kullanılıyordu?
a.   Mürüe(Mürüvvet) *
b.   Mehâsinu’l-ahlak
c.   Mekârimu’l Ahlak
d.   El-Ahlak’ul-Hamide
e.   Ahlak-u zemime

41.   Aşağıdakilerden hangisi cahiliye döneminde ahlakı faziletleri belirlemede kullanılmıyordu?
a.   Fahr(Kişi ve kabilenin gururu)
b.   Mecd(Şeref)
c.   Hamiyye(Kavmiyyet)
d.   Asalet
e.   İtikat *

42.   Aşağıdakilerden hangisi “Hilm” kelimesinin anlamıdır?
a.   Sukunet hali *
b.   Ahlak güzelliği
c.   Kendini Allah a adama
d.   Yapılan bir iyiliğin altında kalmama
e.   Hiçbiri

43.   Aşağıdakilerden hangisi “Birr” kelimesinin anlamını ifade eder?
a.   Bakara Suresinin 177. Ayetinde iyilik – dindarlık anlamında kullanılmıştır *
b.   Yalınız, bir başına, tek anlamındadır
c.   Kötü huyları temsil eden genel kelimedir
d.   Erdemsizlik lerden bahseder
e.   Fahr ile eş anlamlıdır

I.   İlahi Ahlak
II.   İnsanın Allah ile ilişkisi
III.   İnsanın diğer insanlarla ilişkisi (Siyasetül müdün)

44.    Yukarıdakilerden hangileri ahlakın katogorilerindendir?
a.   I
b.   II
c.   I-II
d.   II-III
e.   I-II-III *

45.   Hulk(Huluk) kelimesinin çoğulu olan “Ahlak” Kur’an-ı Kerimde aşağıdaki ayetlerin hangisinde geçer.
a.   Şura-137
b.   Kalem-4
c.   Furkan-43
d.   Casiye-23
e.   Kur’an da geçmez. *

46.   Kur’an-ı Kerimde erdemleri ifade etmek için aşağıdaki kelimelerden hangisi kullanılmaz?
a.   Huluk,Sırat-ı Müstakim,maruf
b.   Birr (İyilik Dindarlık),Sıdk, ihsan
c.   Takva,amali salih, hasene
d.   Hidayet,hayr
e.   Ahlak *

47.   Kur’an-ı Kerimde kötü ahlak anlamında aşağıdaki kelimelerden hangisi kullanılmaz?
a.   Maruf, *
b.   İsm,Münker
c.   Dalâl,Bağy
d.   Fahşa,seyyie
e.   İsm ,heva

48.   Kuran ahlakı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
a.    Doğru inanç ve doğru eylem birbirleriyle ilişkilidir.
b.    Amaçların gerçekleştirilmesinde standartların ihlal edilmesine izin verilmez.
c.    Bir emir dili biçimine sahiptir.
d.    Tanrı‟nın emirleri tarafından belirlenmiş bir hayat tarzı hedeflenmez. *
e.    Ahlakî ve dinî ruh, Kur’anî birr (iyilik- dindarlık)kavramı ile açık bir ifadeye kavuşmuştur.

I.   Kitab’ul-Edep
II.   Kitab’ul-Fısk
III.   Kitab’ul-Birr
IV.   Kitabu Husni Hulk
V.   Kitab’ul-Heva

49.   Yukarıdakilerden hangileri hadis kitaplarında Ahlak bölümlerinin isimleridir?
a.   I-III-IV *
b.   I-II-V
c.   II-III-V
d.   I-III-V
e.   III-IV-V

50.   Aşağıdaki hadis kitaplarından hangisi yalınızca Ahlak a dair hadisleri ihtiva eder
a.   Sahih i Buhari
b.   Sahihi Müslim
c.   Tirmizi
d.   Kitab’uz Züht ve’r Rekaik(Abdullah b.Mübarek) *
e.   Süneni Ebu Davut

51.   Aşağıdakilerden hangisinde geleneksel İslam ahlakının başta gelen klasikleri yanlış eşleştirilmiştir?
a.   Maverdî- Edebü’d-Dünya ve’d-Dîn‟
b.   İbn Hazm- el-Ahlâk ve’s-Siyer‟
c.   Ebu Nasr et-Tabersi- Mekârimu’l-Ahlâk‟
d.   Abdullah b.Mübarek- Kitab’uz Züht ve’r Rekaik
e.   İbn-i Rüşt El-Ahlak ve’s Siyaset *

52.   Temel taşı Tevhid ve Adalet olan, Allah’ın bütün işleri iyi, adil ve hikmetli olduğuna; Allah ın kötülük yapmayacağına, kötülüklerin insanların iradesi ile olduğuna, Akıl ve dinin fiillere değer yüklemediğine, fiillerde zaten olan değerleri bildirdiğine, akli değerlerin mutlak olduğuna  inanan mezhep aşağıdakilerden hangisidir
a.   Selefiye
b.   Maturidiyye
c.   Mu’tezile *
d.   Eşariye
e.   Şia

53.   Hayır ve şer in Allah tarafından yaratıldığına inanırlar. İyi ve kötü ancak Allah’ın emirleri ile bilinebilir.  Bakılani de bu görüştedir. Cüveyni ve Gazzali Ahlaki değerler akılla bulunamaz demektedir. Bu mezhebin  duruşu için teist öznelcilik(teistik subjektvizm-İlahi emir) ve ahlaki gönüllülük(ethical volontarism) terimi kullanılmıştır. Bu mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Selefiye
b.   Maturidiyye
c.   Mu’tezile
d.   Eşariye *
e.   Şia

54.   “Herşeyin yaratıcısı Allah’tır. Kul’un talep etme iradesi vardır.Allah her türlü bilgisizlikten ve ihtiyaçtan münezzehtir.Allah isterse kötü olanı yaratabilir. Ancak yaratmaz. İyilik ve kötülük maddenin doğasında yaratılmıştır. İnsan aklı ile iyi ve kötü olanı bulabilir.”diyen ve ilahi nesnelci (teistic objectivism) olarak tanimlanan mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
a.   Selefiye
b.   Maturidiyye *
c.   Mu’tezile
d.   Eşariye
e.   Şia

55.   İslam tarihinde  ilk tasavvufi hareketler hangi devirde başlamıştır?
a.    Dört Halife döneminde
b.    Emeviler döneminde *
c.    Abbasiler döneminde
d.    Selçuklular döneminde
e.   Osmanlılar döneminde

56.   Aşağıdakilerden hangisi “Dünyadan yüz çevirme” anlamındadır.
a.   Serrac
b.   Hucviri
c.   Takva
d.   Radiyye
e.   Züht *

57.   Aşağıdakilerden hangisi Peygamber efendimizi (SAV) örnek alan sunni tasavvuf  alimlerinden değilde iyi ve kötü arasındaki ikiliğin kaldırılması gerektiğini savunanlardandır?
a.   Abdullah b. Mübarek( Kitabu’z-Züht)
b.   Muhasibi (er-Ri’âye li Hukukillah
c.   Kelâbzi (et-Ta’arruf li-Mezhebi Ehli’t-Tasavvuf
d.   Ebu Talib el-Mekki(Kûtu’l-Kûlub)
e.   Mevlana Celaleddin-i Rumi(Mesnevi) *

58.    İslam Filozofları ahlak’ı nasıl tarif etmişlerdir?
a.   İnsanların yaptıkları iyi davranışlardır.
b.   İnsanların yaptıkları iyi ve kötü davranışlardır
c.   Toplumun geneline karşı yapılmış olan davranışlardır
d.   Sadece bir kişinin başka bir kişiye karşı göstermiş olduğu saygı ve sevgidir
e.   Nefiste yerleşik olan yatkınlıklardır *

59.   İnsanın nefsindeki yatkınlıklar iyi olursa buna aşağıdaki isimlerden hangi isim verilir?
a.   Ahlak
b.   Fazilet *
c.   Rezail
d.   Takva
e.   Hidayet

60.   Özellikle Tusi’den sonra filozoflar felsefeyi hangi 2 başlık altında incelemişlerdir?
a.   Bilgi-Nazari
b.   Ameli-Uygulamalı
c.   Nazari-Ameli *
d.   Tedbir-Menâzil
e.   Siyaset-Müdün

I.   Ahlak
II.   Tedbirü’l-Menâzil
III.   Siyâsetü’l-Mürdün
IV.   Siyâsetü’l-Menâzil

61.   Yukarıdakilerden hangileri özellikle Tûsi’den sonra ameli felsefenin bölümleri olarak kabul edilmiştir?
a.   I-II
b.   II-III
c.   I-III
d.   I-II-III *
e.   II-III-IV

62.   Aşağıda İslam Ahlak felsefesinin gelişmesinde katkıda bulunan Yunan filozoflarla onlara ait kitaplar verilmiştir.  Bu eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
a.   Eflatun-Cumhuriyet
b.   Aristo-Nikomakhos Ahlak
c.   Galen (Câlînûs)-Fi’l Ahlak
d.   Plotinus-Enneadlar
e.   Heraklitous-Fezâîlu’n-Nefs *

63.   İslam Ahlak felsefesinin sistemleşmesi aşağıdaki filozofların hangisi ile meydana gelmiştir?
a.   Kindi
b.   Ebu Bekr er-Razi
c.   Farabi *
d.   Ebul Hasan el-Amiri
e.   Gazzali

64.   Eserleri el-Hîle li Def’i’l Ahzan elimizde mevcuttur. Diğer eserleri olan Fi’l-Ahlâk ve Et-Tıbbu’r-Rûhani kayıptır, kendisi hakkında bilgiyi Sîcistanî ye ait Sivânu’l-Hikme den alabiliyoruz. Yukarıda ki bilgiler hangi islam ahlak filozofuna aittir?
a.   Kindi *
b.   Ebu Bekr er-Razi
c.   Farabi
d.   Ebul Hasan el-Amiri
e.   Gazzali

65.   Eflatuncu görüş sergiler, Galenden etkilenmiştir. Eseri Ettıbbu’r-Rûhani psikolojik felsefe türü bir eserdir. Ahlak ve manevi yaşam alanında es-Sîretü’l Felsefiyye eseri vardır. Bu bilgiler aşağıdaki hangi islam ahlak filozofuna aittir?
a.   Kindi
b.   Ebu Bekr er-Razi *
c.   Farabi
d.   Ebul Hasan el-Amiri
e.   Gazali

66.   Ahlak felsefesinin sistemleşmesi onun  ile olmuştur. Et-Tenbîh ‘alâ Sebili’s-Saâde ve Tahsîlu’s-Saâde eserleri doğrudan ahlakla ilgilidir. el-Medînetü’l-Fazıla ve es-Siyâsetü’l-Medeniyye eserlerinde ahlaktan bahseder. Üzerinde durduğu konu ”heyulani” seviyede bulunan aklı “bilfiil akla” sonra  “müstefâd akla” sonra “faal akıl”(İttisal) ile birleştirerek “essaâdeti kusvâ” ya ulaştırmaktır. Bu bilgiler aşağıdaki hangi islam ahlak filozofuna aittir?
a.   Kindi
b.   Ebu Bekr er-Razi
c.   Farabi  *
d.   Ebul Hasan el-Amiri
e.   Gazzali

67.   Eseri Tehzibü’l-Ahlak Ahlak felsefesi denilince akla gelen ilk eserdir. İttisale önem vermez. Aristocudur. Kindiden etkilenmiştir. Bu bilgiler aşağıdaki hangi islam ahlak filozofuna aittir?
a.   Kindi
b.   Ebu Bekr er-Razi
c.   Miskeveyh *
d.   Ebul Hasan el-Amiri
e.   Gazzali

68.   Eseri olan İhyâ’ü ‘Ulûmi’d-Dînin “Mühlikât” kısmının ikinci kitabı olan “Kitabu Riyâzeti’n-Nefs ve Tehzîbu’l-Ahlâk ve Mu’âleceti Emrâzi’l-Kalb” ile Mîzânü’l-Amel. Ahlakla ilgilidir. Bu bilgiler aşağıdaki hangi islam ahlak filozofuna aittir?
a.   Kindi
b.   Ebu Bekr er-Razi
c.   Farabi
d.   Ebul Hasan el-Amiri
e.   Gazzali *

69.   Aşağıdakilerden hangisi Miskeveyh’i takip eden filozoflardan değildir?
a.   Nasiruddin et-Tûsî’nin Ahlak-ı Nâsırî
b.   Tusî’nin Ahlak-ı Nasırî (Siyaseti ekledi)
c.   ed-Devvânî’nin Ahlâk-ı Celâlî
d.   Kaşifi nin Ahlâk-ı Muhsinî, Kınalızâde Ali Efendi’nin Ahlâk-ı Alâî
e.   İbn Tufeyl Hayy b. Yakzân *

I.   İbni Sina
II.   İbni Bacce toplumun dışında yaşayan bir ârifi anlatan Tedbiru’l-Mütevahhid’i;
III.   İbn Tufeyl Hayy b. Yakzân
IV.   Kınalızâde Ali Efendi‟nin Ahlâk-ı Alâî

70.   Yukarıda adı ve eseri geçen alimlerden hangileri Farabi’nin metafizik ve ittisal görüşünü takip etmişlerdir?
a.   I-II-III *
b.   I-III-IV
c.   II-IV
d.   II-III-IV
e.   I-II-III-IV

71.   Kelami Ahlak Aşağıdaki konuların hangisi ile ilgilenmez?
a.   Kader
b.   Kulların Fiiller. (ef’âlu’l-ibâd)
c.   İnsanların İrade hürriyetinin sınırları
d.   Allah’ın Kudret ve iradesi
e.   Nefiste yerleşik olan yatkınlıklar *



gulbaharaktay
Tue 10 February 2015, 04:11 pm GMT +0200
aslında benim bilmediğim bir konu bu ama sorular özenle yapılmış.çok güzel hazırlanmış.hazırlayanlardan ALLAH  razı olsun.

Asknuma
Fri 1 May 2020, 06:12 pm GMT +0200
Allah razı olsun arkadaşım