rray
reyyan
Fri 26 November 2010, 07:36 pm GMT +0200
Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları
1-Aşağıdakilerden hangisi İslâm kültürü etkisinde gelişen Türk Edebiyatının gösterdiği özellikler açısından ortaya çıkan kollarından biridir?
Osmanlı Dönemi
İslâm Sonrası İslâm Kültürü Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı Dönemi
Türk Edebiyatı Dönemi
Selçuklu Dönemi
Dîvân Edebiyatı
2-Aşağıdakilerden hangisi Horasan bölgesinde yetişen sûfîlerden biri değildir?
Ahmed b. Hudravayh el-Belhî Ebû Hâmid
Ebû Yezîd Tayfur b. îsâ b. Surûşân el-Bestâmî
Üveys el-Karanî
Sehl b. Abdullah et-Tüsterî
Ebû Hafs el-Haddâd
3-Dînî-Tasavvufî ağırlıklı olup gösterdiği özellikler itibariyle, daha çok halk edebiyatı - hece vezni, dörtlük, bazen de aruz etkisinde kalmış olan, aynı zamanda Dîvân Edebiyatı kültürünü de yansıtan edebiyattır. Bu tarif aşağıdaki edebiyat çeşitlerinden hangisine aittir?
Dîvân Edebiyatı
Modern Edebiyat
Halk Edebiyatı
Tanzimat Edebiyatı
Tekke Edebiyatı (Tasavvuf Edebiyatı
4-Tasavvufla ilgili aşağıda söylenenlerin hangisi yanlıştır?
Tasavvuf zahidler ve abidler yoludur.
Tasavvuf kelimesi Hz. Peygamber döneminde kullanılıyordu.
TTasavvuf kalplerini gafil olmaktan koruyan, dünyadan yüz çevirip zahirî âleme ruhî kabiliyetlerini geliştirmeye çalışan zâhid ve âbidler topluluğunun tuttukları yoldur.asavvuf kalplerini gafil olmaktan koruyan, dünyadan yüz çevirip)
dünyadan yüz çevirip zahirî âleme ruhî
Tasavvuf Hz. Peygamberin manevi hayatıdır.
Tasavvuf Zühd ve takvada Sahabe, Tâbi'în ve Tebe'-i tâbi'îni takib edenlerin yoludur
5-Atasözü anlamındadır. Söz, haber, mektup, risale, darb-ı mesel, kıssa, hikâye, târihî şeyler gibi anlamlar da verilmiştir. "İlk şiir örnekleri olan dinî şiirlerle birlikte manzum olarak söylenen atasözleri" diye de tarif edilmiştir.
Yukarıda bahsedilen edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?
Sav
Destan
Sagu
Koşuk
Kam
6-Arapça kökenli olup kelime anlamı, vasıf, medh ü sena ile birlikte tanımlama ve nitelemek, demektir. Istılah anlamı ise: "Hz. Peygamber'i medh edip öven, vasıflarını sayan manzumeler" demektir.
Yukarıda tarif edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Hilyeler
Tevhidler
Mevlidler
Na�tler
Münacatlar
7-Aşağıdakilerden hangisi XIII. Ve XIV. Yüzyıl Türk İslam edebiyatı temsilcilerinden biri değildir?
Sultan Veled
Ahmed Yesevi
Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî
Ahmed-i Gülşehrî
Âşık Paşa
8-Mevlânâ�nın büyük oğludur. Mîlâdî 25 Nisan 1226'da Karaman (Lârende)'da doğmuştur. Annesi Gevher Hâtûn'dur. İlk eğitim ve öğretimini babası Mevlânâ'dan öğrenmiş, babasının yakın dostlarından da faydalanmıştır. Konya'da Akıncılar Medresesi'ne devam etmiş, daha sonra bilgisini artırmak maksadıyla Şam'a gönderilmiştir. Mevlevîliği bir tarikat hâlinde kurup teşkilâtlandırmış Mevlevi Âyîni'ni ve Mevlev
Sultan Veled
Şems-i Tebrizi
Selahaddin Zerkubi
Bahauddin Veled
Çelebi Hüsameddin
9-Türk Edebiyatı'nda siyer konusunda ilk eser veren şâir aşağıdakilerden hangisidir?
Lâmi'î Çelebi
Nâbî
Fuzûlî
Erzurumlu Mustafa Darîr
Süleyman Çelebi
10-XI. yüzyılın sonlarında Batı Türkistan'ın Sayram (îsfîcâb) kasabasında doğmuştur (477/1083). Babası Şeyh İbrahim, annesi Mûsâ Şeyh'in kızı Ayşe Hâtun'dur. İlköğrenimini Yesi'de yaptıktan sonra, dönemin İslâm merkezlerinden olan Buhârâ'ya gider. Orada meşhur âlim ve sûfî Şeyh Yûsuf el-Hemedânî (ö.535/1140)'ye intisab etmiş ve onun etkisi altında kalarak birlikte birçok yer gezmiştir. Şeyhi Yûsuf el
Korkut Ata
Zengi Ata
Mansur Ata
Ahmed Yesevi
Çoban Ata
11-Arslan Baba ile birlikte Türkistan'dan İslâm Dîni'nin esaslarını öğrenmek maksadıyla Arabistan'a giden ve Hz. Ebu Bekir ile görüşüp İslâm'ı kabul etmiş olanlardan biridir. Ozanlar Pîri diyede meşhur olmuştur.
Yukarıda bahsedilen sufi aşağıdakilerden hangisidir?
Zengi Ata
Süleyman Hakîm Ata
Korkut Ata
Mansur Ata
Çoban Ata
12-Aşağıdakilerden hangisi Mevlana�nın eserlerinden biri değildir
Fîhi Mâ-Fîh
Mesnevî
Divan-ı Hikmet
Mecâlis-i Seb'a
Dîvân-ı Kebîr
13-Aşağıdakilerden hangisi İslâm öncesi dönemde daha çok Sözlü Edebiyat ürünlerinden biri değildir?
Baksılar
Sagular
Koşuklar
Destanlar
Savlar
14-Aşağıdakilerden hangisi Eski Türk Edebiyatı'nın kaynaklarındaki unsurlardan biri değildir?
Türk Adet Örf ve Gelenekleri (Giyim kuşam, yeme içme, vs.)
Türk tarihi ve Millî kültür unsurları (Gelenek ve görenekler)
İran Mitolojisi (Mitolojik olay ve özellikle kişiler)
Dil malzemesi (Deyimler, Atasözleri, Halk söyleyişleri ve edebî dili oluşturan bütün öğeler).
İslâm Tarihi (Tarih
15-Sakın terk-i edebden kûy-ı mahbûb-ı Huda'dır bu
Nazargâh-ı İlâhî'dir makâm-ı Mustafâdır bu
Felekde mâh-ı nev Bâbü's-Selâm'ın sîne-çâkidir
Bunun kandîli Cevza matla-ı nûr u ziyadır bu
Yukarıda bir kısmı aktarılan Nâbî (1642-1712)�nin bu şiiri hangi edebi türe örnektir?
Tevhidler
Mevlidler
Münacatlar
Na�tler
Hilyeler
16-Mevlana ile ilgili aşağıda nakledilenlerden hangisi yanlıştır?
Mesnevi gibi dünya çapında bir eserin yazılmasına Mevlana’nın oğlu Sultan Veled vesile olmuştur.
Babası sultanu’l-ulema Bahâüddîn Veled’in vefatı üzerine Bahâüddîn Veled'in öğrencisi Seyyid Burhâneddîn Muhakkik, Mevlânâ'ya hocalık yapmıştır.
30 Eylül 1207 tarihinde Horasan'ın Belh şehrinde doğmuştur.
Mevlânâ'nın mutasavvıf kimliğini ve edebî kişiliğini kazanmasında payı olan, 1244 yılında Şam'dan Konya'ya gelen Şems-i Tebrîzî ile görüşür ve tanışır.
Mevlana da 17Aralık 1273'de Konya'da vefat etmiştir.
17-XIV. yüzyıl Anadolu'sunun önde gelen mutasavvıf şairlerindendir. Hayatı hakkında çok fazla bilgi bulunmamaktadır. XIII. yüzyılın sonu ile XIV. yüzyılın ilk yarısında yaşamıştır. XIII. yüzyıl sonlarına doğru Sultan Veled'in isteği üzerine Kırşehir'de kurduğu tekkede Mevlevi tarîkatini tanıtıp yaymaya başlamıştır. Felek-nâme ve Aruz Risalesini Farsça; Kerâmât-ı Ahi Evrân, Kudûrî Tercümesi, Mantıku't-tayr ve Şiirlerini Türkçe yazmıştır.
Yukarıda anlatılan XIV. Yüzyıl şair ve mutasavvıfı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmed-i Gülşehrî
Hoca Dehhânî
Çelebi Hüsameddin
Âşık Paşa
Ahmedi
18-Divan-ı Hikmet’le ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
İslâm Dini'nin esasları, şer’î hükümler, tasavvuf âdabı gibi konular şiirlerin ana konularını oluşturur.
Divân-ı Hikmet'te yer alan hikmetlerin çoğu dörtlükler hâlinde ve koşma tarzında kâfiyelenmiş, millî ölçümüz olan hece vezniyle yazılmıştır.
Divan-ı Hikmet’teki şiirler tamamen Ahmed Yesevi’nin talebelerine aittir.
Kıyamet ahvâli, cennet ve cehennem tasvirleri, dünya ahvâlinden şikâyet, peygamber sevgisi, dervişlerle ilgili menkıbeler, Ahmed Yesevî’nin kendi hayatına dâir parçalar, sâde bir dille anlatılır.
Dîvân-ı Hikmet'te işlenen konular tamamiyle dînî ve tasavvufî konulardır.
19- İslâm Öncesi Türk Edebiyatı'nda, ölen kimselerin arkasından söylenen şiirlere denir. Sevilen, sayılan, özellikle gösterdiği kahramanlıklarla tanınmış kimselerin ölümü üzerine, ozanlar tarafından, Yuğ adı verilen cenaze törenlerinde okunur; ölen kişinin yiğitliği, iyiliği, cömertliliği, faziletleri dile getirilirdi. Bazılarında canlı tabî'at tasvirleri de görülür.
Yukarıda yapılan tarif aşağıdakilerden hangi edebiyat türünü anlatmaktadır?
Koşuk
Sav
Destan
Sagu
Kam
20 ) Bugünkü bilgilerimize göre, yazılı edebiyatı bulunan ilk Türk Devleti Köktürklerdir ve Köktürk Devleti'nin tarihî ve edebî varlığını belgeleyen Orhun Yazıt¬ları (Orhon Kitabeleri, Orhon Âbideleri), VIII. yüzyılın ilk yarısında Köktürklerin devlet kurduğu Orta-Asya'nın doğusunda dikilmişlerdir.
Orhun Yazıt¬ları ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
-Orhon Kitabeleri mensurdur.
-Nazma ait ritmik unsurlar (alliteras-yonlu (aynı sesleri taşıyan) kelimeler, baş ve son kâfiyeler), bazı araştırmacıları, bu kitabeleri oluşturan metinlerin manzum olabileceği görüşüne itmiştir.
-Orhon Âbideleri yüksek bir dil, tarih ve edebiyat değeri taşımaz.
-Orhon Âbideleri adının verilmesi, aynı adı taşıyan Moğolistan'daki ırmağın eski yatağına yakın olan yere dikilmiş olmalarındandır.
-Orhun Yazıtları Mîlâdî VIII. yüzyılda Kül Tigin, Bilge Kağan ve Tonyukuk adına dikilmiştir.
21)Kitap-Müellif eşleştirmesinde aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Dîvânü Lügati't-Türk-Kaşkarlı Mahmud
Kutadgu Bilig-Yusuf Hashacib
Dîvân-ı Hikmet- Hoca Ahmet Yesevi
Atebetü'l-Hakâyık-Edîb Ahmed Yüknekî
Kutadgu Bilig- Kaşkarlı Mahmud
22 ) Türk Dili ve Edebiyatı'nı metinle takibedebildiğimiz çağ olan Eski Türkçe'den itibaren, daha belirgin ölçülerle bir ayırım yapmak ve devirleri belli tarihlerle değil ama, yüzyıllarla sınırlandırmak mümkündür. Aşağıdakilerden hangisi bu devrelerden biri değildir?
Çağdaş (Modern) Türkçe Çağı
Orta Türkçe Çağı
Yeni Türkçe Çağı
İslam Öncesi Türkçe Çağı
Eski Türkçe Çağı
23 ) 1278 yılında yayınladığı meşhur emirle resmî dilin Türkçe olduğunu ilân eden Türk beyi aşağıdakilerden hangisidir?
Osman Bey
Karamanoğlu Mehmed Bey
Selçuk Bey
Alaaddin Keykubat
Germiyanoğlu Mehmed Bey
24 ) Aşağıdakilerden hangisi ilk Türk sufilerinden biri değildir?
Ahmed Yesevî
Anber Ata
Arslan Baba
Süleyman Hakîm Ata
Çoban Ata
25 ) Horasan'dan Anadolu'ya gelmiş bir aileye mensuptur. Türk Tasavvuf Edebiyatı’nın mesnevî alanında Anadolu'da ilk büyük eser veren tanınmış kişilerden biridir. Babası da, dedesi de mutasavvıf olan ve o alanda da eğitim gören şairin Amasya'ya geldiği, oradan da Kırşehir’e gelip yerleştiği rivayetleri de vardır. Kaynaklarda verilen bilgiler arasında, Osman ve Orhan Gâzî döneminde yaşadığı ve Hacı Bektâş-ı Velî ile çağdaş olduğu söylenen şairin Arapça, Farsça ve İslâmî bilgileri bildiği, tasavvuf kültürünü aldığı, sûfiyâne şiirler yazdığı, siyâsete bile girdiği verilen bilgiler arasındadır.
Yukarıda anlatılan XIV. Yüzyıl şair ve mutasavvıfı aşağıdakilerden hangisidir?
Hacı Bektaş Veli
Âşık Paşa
Ahmed Gülşehri
Yunus Emre
Mevlana
26) Hz. Peygamberin, peygamberlikten önceki ibâdet şeklidir. Birincisine; "Ailesine dönmeden aldığı azıkla yetinip birkaç gece ibâdet etmek", İkincisine; "Hz. İbrahim'in dinine uymak, ona göre ibâdet etmek" demektir. Hz. Peygamberin Hirâ mağarasına çekilip ibâdet etmesi, tefekküre dalması, ALLAH ile başbaşa kalması, O'nunla mahrem olması, anlamına gelen kelimelerin, tasavvufî literatürde karşılığı halvet denilmektedir.
Yukarıda ifade edilen kavramlar aşağıdakilerden hangileridir?
Tahannüs ve Halvet
Tahallüf ve Halvet
Tahannüs ve İnziva
Tehannüs ve Tehannüf
İnziva ve Tahannüf
27) Türkler için Horasan sûfîlik akımının başlıca merkezlerinden biriydi. Bu yüzden Mâverâünnehir İslâm'ı kabul ettikten sonra, bu akımınİslâm'ın önceki takibettiği yollardan Türkistan'a gireceği son derece tabîî idi ve öyle de oldu. Hemedân, Nişâpûr, Merv nasıl III. yüzyılda sûfîlerle doldu ise, IV. yüzyılda Buhârâ ve Fergana'da da şeyhlerin sayıları arttı. Fergana Türkleri, kendi şeyhlerine…. ismi veriyorlardı.
Aşağıdakilerden hangisi bu dönem Fergana Türklerinin şeyhlerine verdiği isimdir?
Kam
Bâb
Postnişin
Şeyh
Ozan
28) Mensur eserlerde yazım âdet ve geleneği aşağıdaki sıralamaların hangisinde doğru verilmiştir?
Besmele, hamdele, sálvele
Besmele, hamdele, sálvele
Besmele, Tevhîd-münâcât, sebeb-i te'lîf-i kitâb
Besmele, Tevhîd-münâcât, Na't, sebeb-i te'lîf-i kitâb
Besmele, hamdele, sálvele, amma ba'dü
29 ) Orta Asya Türkleri ve Tasavvuf ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Tasavvuf, İslâm'ın girdiği yollardan Türkler arasına girerek Horasan ve Mâverâünnehre kadar ulaşmıştır.
Özellikle Fergana, Buhârâ, Taşkent, Kaşgâr, Semerkand gibi kültür merkezlerinde yetişen bu dervişler, halka tasavvufu ve tasavvufî hayatı öğretmişlerdir.
Türklerin, İslâm'ı kabul etmeden önce Şamanist olmaları nedeniyle, Sufileri bir çeşit din adamı olarak kabul ettikleri şaman ve baskıların yerine kabul etmişlerdir(tüm şıklar doğru)
Tasavvufla birlikte Türkler arasında Arslan Baba, Korkud Ata, Çoban Ata gibi, halk arasında büyük saygı gören ve isimleri kutsallaştırılmış dervişler yetişmiştir.
İslâm'ın, Türkistan'ın içlerine kadar yayılmasında tasavvufî duyuş, inanış ve düşünüşün payı oldukça büyüktür.
30) Aşağıdakilerden hangisi İslâm öncesi Türk şiirinde "Nazım, Manzume, Şiir" anlamına gelmektedir?
Destan
Kam
Koşuk
Sagu
Sav
31) Menkıbeye göre, Sahâbenin ileri gelenlerindendi. Yaygın bir rivayete göre 400 sene, bir başka rivayete göre ise 700 sene yaşamıştı. Onun Türkistan'a gelerek Hoca Ahmed'i irşâdla görevli olması, manevî bir işarete dayanıyordu.
Yukarıda hakında bilgi verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Arslan Baba
Ahmed Yesevî
Mansûr Ata
Çoban Ata
Korkut Ata
32) Aşağıdakilerden hangisi Türk İslam edebiyatında dini konulardan biri değildir?
Münacatlar
Hikmetler
Tevhidler
Esmaü’l-hüsnalar
Na’tlar
33) Dînî edebiyatımızın veya Türk İslâm Edebiyatı’nın en sevilen, en tanınmış ve yaygın hâle gelmiş eserleri ile ilgili aşağıdaki eşleşmelerden hangisi yanlıştır?
Ahmed Yesevî’nin Hikmetleri
Süleyman Çelebi'nin Mevlid'i (Vesîletü'n-necât)
Yûnus Emre'nin İlâhîleri
Ahmed Cevdet Paşa'nın Muhammediyye’si
Fuzûlî'nin Hadîkatü's-su'adâ’sı
34) Tarikatlar, esasen tek kaynaktan çıkmış olmakla birlikte, sonraları postnişîn olan mürşidlerin ortaya koydukları metod ve evrâd değişiklikleriyle sayıları artmış, bu yüzden de pek çok tarikat ortaya çıkmıştır. Aşağıda verilen kurucusu ve tarikat eşleşmesinden hangisi yanlıştır?
Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî-Mevleviyye
Abdülkâdir Geylânî-Kâdiriyye
Hoca Ahmed Yesevî-Yeseviyye
Ahmed er-Rifâ'î-Rifâ'iyye
Muhyiddîn İbn Arabi- Kübreviyye
35) İslâm öncesi Yazılı Edebiyat çerçevesinde, Uygur edebiyatı yazılı belgelerinden hareketle aşağıdakilerden hangisi Uygur edebiyatının özelliği anlamında söylenemez?
Bu edebiyata âit Uygur (745-1240), Koço (850-1250), Kan-çou (900-1028) Hanlıklarından kalma zengin malzemenin varlığını kanıtlayan, Doğu Türkistan'da Turfan [Koço) ve yöresinde yapılan kazılardan çıkarılan çok sayıdaki yazılı belgeler elde bulunmaktadır.
Uygur Türkleri'nin belirli bir medeniyet düzeyine geldiklerini, meselâ kâğıt üzerine kitap basma tekniğini bildiklerini öğreniyoruz.
Uygur Edebiyatı, İslâm öncesi Türk Edebiyatı'nın ilk dönemidir.
Metinlerin çoğu Çince, Sanskritçe, Toharca ve Tibetçe'den Uygurcaya çevrilmiş dinî metinlerdir.
Uygur Türkleri, Budizm ve Maniheizm'in etkisi altında kaldıkların¬dan, bunlara âit edebî metinlerin önemli bir kısmının dinî-ahlâkî metinler oldukları bilinmektedir.
36) Süleyman Çelebi’nin Hz. Peygamber'in diğer peygamberlerden üstün olduğunu isbat etmek amacıyla yazdığı ve Mevlid diye meşhur olan eserinin asıl ismi aşağıdakilerden hangisidir?
Hadikatü’s-süeda
Ahmediyye
Vesîletü'n-Necât
Mevlidü'n-Nebî
Terceme-i Siyer-i Nebî
37) Aşık edebiyatının en uzun nazım şeklidir. Dörtlü bendler hâlinde ve genellikle Hece ölçüsünün 8’li ve 11'li kalıplarıyla söylenir. Konularını savaş, yangın, deprem, salgın hastalık gibi felâketlerden, eşkiyâ maceralarından, toplumun sakat, alay etmeye ve iğnelemeye müsait yönlerinden alırlar. Bunlardan başka öğüt (atasözü), bekçi, yaş, hayvan ve daha başka konularda da söylenir.
Yukarıda tarif edilen edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?
Destan
38) Süs, zînet, cevher, bezek, güzel sıfatlar, güzel yüz, güzellikler manzumesi" anlamlarına gelmektedir. Istılah anlamı ise: "Hz. Peygamber'in güzel vasıflarını, fizikî ve ruhî portresini konu alan ve anlatan manzum ve mensur eser" demektir.
Yukarıda tarif edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Hilyeler
39) Ahmed Yesevî'nin ilk halîfesi ve Arslan Baba'nın oğludur. Ondan sonra yerine, oğlu Abdülmelik Ata, ondan sonra da, meşhur Zengî Ata'nın babası olan Tâc Hoca geçmiştir. Rivayetlere göre bir ara Türkistan (Yesi)'a gelerek Hoca Ahmed Yesevî 'nin türbesini ziyaret edip onunla ma'nen mülakat etmiştir. Manevi işaretle Hümâyûn Pâdişâh’ın Hindistan'a yürüyerek orayı feth etmesini temin etmiştir.
Yukarıda bahsedilen aşağıdaki ilk Türk sufilerinden hangisidir?
Zengi Ata
Arslan Baba
Çoban Ata
Süleyman Hakîm Ata
Mansur Ata
40) Manzum eserlerde yazım âdet ve geleneği aşağıdaki sıralamaların hangisinde doğru verilmiştir?
Besmele, hamdele, sálvele
Besmele, hamdele, sálvele, amma ba'dü
Besmele, Tevhîd-münâcât, Na't, sebeb-i te'lîf-i kitâb
Besmele, hamdele, sálvele
Besmele, Tevhîd-münâcât, sebeb-i te'lîf-i kitâb
beyazmelek
Fri 26 November 2010, 11:03 pm GMT +0200
1-Aşağıdakilerden hangisi İslâm kültürü etkisinde gelişen Türk Edebiyatının gösterdiği özellikler açısından ortaya çıkan kollarından biridir?
Osmanlı Dönemi
İslâm Sonrası İslâm Kültürü Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı Dönemi
Türk Edebiyatı Dönemi
Selçuklu Dönemi
Dîvân Edebiyatı
2-Aşağıdakilerden hangisi Horasan bölgesinde yetişen sûfîlerden biri değildir?
Ahmed b. Hudravayh el-Belhî Ebû Hâmid
Ebû Yezîd Tayfur b. îsâ b. Surûşân el-Bestâmî
Üveys el-Karanî
Sehl b. Abdullah et-Tüsterî
Ebû Hafs el-Haddâd
3-Dînî-Tasavvufî ağırlıklı olup gösterdiği özellikler itibariyle, daha çok halk edebiyatı - hece vezni, dörtlük, bazen de aruz etkisinde kalmış olan, aynı zamanda Dîvân Edebiyatı kültürünü de yansıtan edebiyattır. Bu tarif aşağıdaki edebiyat çeşitlerinden hangisine aittir?
Dîvân Edebiyatı
Modern Edebiyat
Halk Edebiyatı
Tanzimat Edebiyatı
Tekke Edebiyatı (Tasavvuf Edebiyatı
4-Tasavvufla ilgili aşağıda söylenenlerin hangisi yanlıştır?
Tasavvuf zahidler ve abidler yoludur.
Tasavvuf kelimesi Hz. Peygamber döneminde kullanılıyordu.
TTasavvuf kalplerini gafil olmaktan koruyan, dünyadan yüz çevirip zahirî âleme ruhî kabiliyetlerini geliştirmeye çalışan zâhid ve âbidler topluluğunun tuttukları yoldur.asavvuf kalplerini gafil olmaktan koruyan, dünyadan yüz çevirip)
dünyadan yüz çevirip zahirî âleme ruhî
Tasavvuf Hz. Peygamberin manevi hayatıdır.
Tasavvuf Zühd ve takvada Sahabe, Tâbi'în ve Tebe'-i tâbi'îni takib edenlerin yoludur
5-Atasözü anlamındadır. Söz, haber, mektup, risale, darb-ı mesel, kıssa, hikâye, târihî şeyler gibi anlamlar da verilmiştir. "İlk şiir örnekleri olan dinî şiirlerle birlikte manzum olarak söylenen atasözleri" diye de tarif edilmiştir.
Yukarıda bahsedilen edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?
Sav
Destan
Sagu
Koşuk
Kam
6-Arapça kökenli olup kelime anlamı, vasıf, medh ü sena ile birlikte tanımlama ve nitelemek, demektir. Istılah anlamı ise: "Hz. Peygamber'i medh edip öven, vasıflarını sayan manzumeler" demektir.
Yukarıda tarif edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Hilyeler
Tevhidler
Mevlidler
Na’tler
Münacatlar
7-Aşağıdakilerden hangisi XIII. Ve XIV. Yüzyıl Türk İslam edebiyatı temsilcilerinden biri değildir?
Sultan Veled
Ahmed Yesevi
Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî
Ahmed-i Gülşehrî
Âşık Paşa
8-Mevlânâ’nın büyük oğludur. Mîlâdî 25 Nisan 1226'da Karaman (Lârende)'da doğmuştur. Annesi Gevher Hâtûn'dur. İlk eğitim ve öğretimini babası Mevlânâ'dan öğrenmiş, babasının yakın dostlarından da faydalanmıştır. Konya'da Akıncılar Medresesi'ne devam etmiş, daha sonra bilgisini artırmak maksadıyla Şam'a gönderilmiştir. Mevlevîliği bir tarikat hâlinde kurup teşkilâtlandırmış Mevlevi Âyîni'ni ve Mevlev
Sultan Veled
Şems-i Tebrizi
Selahaddin Zerkubi
Bahauddin Veled
Çelebi Hüsameddin
9-Türk Edebiyatı'nda siyer konusunda ilk eser veren şâir aşağıdakilerden hangisidir?
Lâmi'î Çelebi
Nâbî
Fuzûlî
Erzurumlu Mustafa Darîr
Süleyman Çelebi
10-XI. yüzyılın sonlarında Batı Türkistan'ın Sayram (îsfîcâb) kasabasında doğmuştur (477/1083). Babası Şeyh İbrahim, annesi Mûsâ Şeyh'in kızı Ayşe Hâtun'dur. İlköğrenimini Yesi'de yaptıktan sonra, dönemin İslâm merkezlerinden olan Buhârâ'ya gider. Orada meşhur âlim ve sûfî Şeyh Yûsuf el-Hemedânî (ö.535/1140)'ye intisab etmiş ve onun etkisi altında kalarak birlikte birçok yer gezmiştir. Şeyhi Yûsuf el
Korkut Ata
Zengi Ata
Mansur Ata
Ahmed Yesevi
Çoban Ata
11-Arslan Baba ile birlikte Türkistan'dan İslâm Dîni'nin esaslarını öğrenmek maksadıyla Arabistan'a giden ve Hz. Ebu Bekir ile görüşüp İslâm'ı kabul etmiş olanlardan biridir. Ozanlar Pîri diyede meşhur olmuştur.
Yukarıda bahsedilen sufi aşağıdakilerden hangisidir?
Zengi Ata
Süleyman Hakîm Ata
Korkut Ata
Mansur Ata
Çoban Ata
12-Aşağıdakilerden hangisi Mevlana’nın eserlerinden biri değildir
Fîhi Mâ-Fîh
Mesnevî
Divan-ı Hikmet
Mecâlis-i Seb'a
Dîvân-ı Kebîr
13-Aşağıdakilerden hangisi İslâm öncesi dönemde daha çok Sözlü Edebiyat ürünlerinden biri değildir?
Baksılar
Sagular
Koşuklar
Destanlar
Savlar
14-Aşağıdakilerden hangisi Eski Türk Edebiyatı'nın kaynaklarındaki unsurlardan biri değildir?
Türk Adet Örf ve Gelenekleri (Giyim kuşam, yeme içme, vs.)
Türk tarihi ve Millî kültür unsurları (Gelenek ve görenekler)
İran Mitolojisi (Mitolojik olay ve özellikle kişiler)
Dil malzemesi (Deyimler, Atasözleri, Halk söyleyişleri ve edebî dili oluşturan bütün öğeler).
İslâm Tarihi (Tarih
15-Sakın terk-i edebden kûy-ı mahbûb-ı Huda'dır bu
Nazargâh-ı İlâhî'dir makâm-ı Mustafâdır bu
Felekde mâh-ı nev Bâbü's-Selâm'ın sîne-çâkidir
Bunun kandîli Cevza matla-ı nûr u ziyadır bu
Yukarıda bir kısmı aktarılan Nâbî (1642-1712)’nin bu şiiri hangi edebi türe örnektir?
Tevhidler
Mevlidler
Münacatlar
Na’tler
Hilyeler
zahdem
Fri 26 November 2010, 11:08 pm GMT +0200
allah razı olsun sizden
eliff
Sat 27 November 2010, 12:46 am GMT +0200
paylaşımlarınız için teşekkür ederiz. Allah razı olsun
laz imam
Sat 27 November 2010, 01:27 am GMT +0200
bi muhterem de cevapları hazırlasa çok makbule geçecek.inanın şunların cevabına bakacak vaktimiz yok. yine de bukadarı için uğraşan arkadaşlara selamlar
cananay
Sat 27 November 2010, 06:26 am GMT +0200
2 ) İslâm Öncesi Türk Edebiyatı'nda, ölen kimselerin arkasından söylenen şiirlere denir. Sevilen, sayılan, özellikle gösterdiği kahramanlıklarla tanınmış kimselerin ölümü üzerine, ozanlar tarafından, Yuğ adı verilen cenaze törenlerinde okunur; ölen kişinin yiğitliği, iyiliği, cömertliliği, faziletleri dile getirilirdi. Bazılarında canlı tabî'at tasvirleri de görülür.
Yukarıda yapılan tarif aşağıdakilerden hangi edebiyat türünü anlatmaktadır?
Koşuk
Sav
Destan
Sagu c
Kam
3 ) Bugünkü bilgilerimize göre, yazılı edebiyatı bulunan ilk Türk Devleti Köktürklerdir ve Köktürk Devleti'nin tarihî ve edebî varlığını belgeleyen Orhun Yazıtları (Orhon Kitabeleri, Orhon Âbideleri), VIII. yüzyılın ilk yarısında Köktürklerin devlet kurduğu Orta-Asya'nın doğusunda dikilmişlerdir. Orhun Yazıtları ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Orhon Kitabeleri mensurdur.
Nazma ait ritmik unsurlar (alliteras-yonlu (aynı sesleri taşıyan) kelimeler, baş ve son kâfiyeler), bazı araştırmacıları, bu kitabeleri oluşturan metinlerin manzum olabileceği görüşüne itmiştir.
Orhon Âbideleri yüksek bir dil, tarih ve edebiyat değeri taşımaz. c
Orhon Âbideleri adının verilmesi, aynı adı taşıyan Moğolistan'daki ırmağın eski yatağına yakın olan yere dikilmiş olmalarındandır.
Orhun Yazıtları Mîlâdî VIII. yüzyılda Kül Tigin, Bilge Kağan ve Tonyukuk adına dikilmiştir.
4 ) Kitap-Müellif eşleştirmesinde aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Dîvânü Lügati't-Türk-Kaşkarlı Mahmud
Kutadgu Bilig-Yusuf Hashacib
Dîvân-ı Hikmet- Hoca Ahmet Yesevi
Atebetü'l-Hakâyık-Edîb Ahmed Yüknekî
Kutadgu Bilig- Kaşkarlı Mahmud c
5 ) Türk Dili ve Edebiyatı'nı metinle takibedebildiğimiz çağ olan Eski Türkçe'den itibaren, daha belirgin ölçülerle bir ayırım yapmak ve devirleri belli tarihlerle değil ama, yüzyıllarla sınırlandırmak mümkündür. Aşağıdakilerden hangisi bu devrelerden biri değildir?
Çağdaş (Modern) Türkçe Çağı
Orta Türkçe Çağı
Yeni Türkçe Çağı
İslam Öncesi Türkçe Çağı c
Eski Türkçe Çağı
1 ) 1278 yılında yayınladığı meşhur emirle resmî dilin Türkçe olduğunu ilân eden Türk beyi aşağıdakilerden hangisidir?
Osman Bey
Karamanoğlu Mehmed Bey c
Selçuk Bey
Alaaddin Keykubat
Germiyanoğlu Mehmed Bey
4 ) Aşağıdakilerden hangisi ilk Türk sufilerinden biri değildir?
Ahmed Yesevî
Anber Ata c
Arslan Baba
Süleyman Hakîm Ata
Çoban Ata
5 ) Horasan'dan Anadolu'ya gelmiş bir aileye mensuptur. Türk Tasavvuf Edebiyatı’nın mesnevî alanında Anadolu'da ilk büyük eser veren tanınmış kişilerden biridir. Babası da, dedesi de mutasavvıf olan ve o alanda da eğitim gören şairin Amasya'ya geldiği, oradan da Kırşehir’e gelip yerleştiği rivayetleri de vardır. Kaynaklarda verilen bilgiler arasında, Osman ve Orhan Gâzî döneminde yaşadığı ve Hacı Bektâş-ı Velî ile çağdaş olduğu söylenen şairin Arapça, Farsça ve İslâmî bilgileri bildiği, tasavvuf kültürünü aldığı, sûfiyâne şiirler yazdığı, siyâsete bile girdiği verilen bilgiler arasındadır.
Yukarıda anlatılan XIV. Yüzyıl şair ve mutasavvıfı aşağıdakilerden hangisidir?
Hacı Bektaş Veli
Âşık Paşa c
Ahmed Gülşehri
Yunus Emre
Mevlana
yüsra72
Sat 27 November 2010, 08:29 pm GMT +0200
1 Hz. Peygamberin, peygamberlikten önceki ibâdet şeklidir. Birincisine; "Ailesine dönmeden aldığı azıkla yetinip birkaç gece ibâdet etmek", İkincisine; "Hz. İbrahim'in dinine uymak, ona göre ibâdet etmek" demektir. Hz. Peygamberin Hirâ mağarasına çekilip ibâdet etmesi, tefekküre dalması, ALLAH ile başbaşa kalması, O'nunla mahrem olması, anlamına gelen kelimelerin, tasavvufî literatürde karşılığı halvet denilmektedir.
Yukarıda ifade edilen kavramlar aşağıdakilerden hangileridir?
Tahannüs ve Halvet
Tahallüf ve Halvet
Tahannüs ve İnziva
Tehannüs ve Tehannüf***
İnziva ve Tahannüf
2 Türkler için Horasan sûfîlik akımının başlıca merkezlerinden biriydi. Bu yüzden Mâverâünnehir İslâm'ı kabul ettikten sonra, bu akımınİslâm'ın önceki takibettiği yollardan Türkistan'a gireceği son derece tabîî idi ve öyle de oldu. Hemedân, Nişâpûr, Merv nasıl III. yüzyılda sûfîlerle doldu ise, IV. yüzyılda Buhârâ ve Fergana'da da şeyhlerin sayıları arttı. Fergana Türkleri, kendi şeyhlerine ismi veriyorlardı.
Aşağıdakilerden hangisi bu dönem Fergana Türklerinin şeyhlerine verdiği isimdir?
Kam
Bâb***
Postnişin
Şeyh
Ozan
3 Mensur eserlerde yazım âdet ve geleneği aşağıdaki sıralamaların hangisinde doğru verilmiştir?
Besmele, hamdele, sálvele
Besmele, hamdele, sálvele
Besmele, Tevhîd-münâcât, sebeb-i te'lîf-i kitâb
Besmele, Tevhîd-münâcât, Na't, sebeb-i te'lîf-i kitâb
Besmele, hamdele, sálvele, amma ba'dü****
4 Orta Asya Türkleri ve Tasavvuf ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Tasavvuf, İslâm'ın girdiği yollardan Türkler arasına girerek Horasan ve Mâverâünnehre kadar ulaşmıştır.
Özellikle Fergana, Buhârâ, Taşkent, Kaşgâr, Semerkand gibi kültür merkezlerinde yetişen bu dervişler, halka tasavvufu ve tasavvufî hayatı öğretmişlerdir.
Türklerin, İslâm'ı kabul etmeden önce Şamanist olmaları nedeniyle, Sufileri bir çeşit din adamı olarak kabul ettikleri şaman ve baskıların yerine kabul etmişlerdir.
Tasavvufla birlikte Türkler arasında Arslan Baba, Korkud Ata, Çoban Ata gibi, halk arasında büyük saygı gören ve isimleri kutsallaştırılmış dervişler yetişmiştir.
İslâm'ın, Türkistan'ın içlerine kadar yayılmasında tasavvufî duyuş, inanış ve düşünüşün payı oldukça büyüktür.
BU SON SORUDA YANLIŞLIK VAR ARKADAŞLAR HOCAYA BİLDİRDİM.ÇÜNKÜ TÜM ŞIKLAR DOĞRUDUR.
dedecim
Sun 28 November 2010, 05:14 pm GMT +0200
Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları
1-Aşağıdakilerden hangisi İslâm kültürü etkisinde gelişen Türk Edebiyatının gösterdiği özellikler açısından ortaya çıkan kollarından biridir?
Osmanlı Dönemi
İslâm Sonrası İslâm Kültürü Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı Dönemi cccc
Türk Edebiyatı Dönemi
Selçuklu Dönemi
Dîvân Edebiyatı
2-Aşağıdakilerden hangisi Horasan bölgesinde yetişen sûfîlerden biri değildir?
Ahmed b. Hudravayh el-Belhî Ebû Hâmid
Ebû Yezîd Tayfur b. îsâ b. Surûşân el-Bestâmî
Üveys el-Karanî cccccc
Sehl b. Abdullah et-Tüsterî
Ebû Hafs el-Haddâd
3-Dînî-Tasavvufî ağırlıklı olup gösterdiği özellikler itibariyle, daha çok halk edebiyatı - hece vezni, dörtlük, bazen de aruz etkisinde kalmış olan, aynı zamanda Dîvân Edebiyatı kültürünü de yansıtan edebiyattır. Bu tarif aşağıdaki edebiyat çeşitlerinden hangisine aittir?
Dîvân Edebiyatı
Modern Edebiyat
Halk Edebiyatı
Tanzimat Edebiyatı
Tekke Edebiyatı (Tasavvuf Edebiyatıccc
4-Tasavvufla ilgili aşağıda söylenenlerin hangisi yanlıştır?
Tasavvuf zahidler ve abidler yoludur.
Tasavvuf kelimesi Hz. Peygamber döneminde kullanılıyordu. ccccc
TTasavvuf kalplerini gafil olmaktan koruyan, dünyadan yüz çevirip zahirî âleme ruhî kabiliyetlerini geliştirmeye çalışan zâhid ve âbidler topluluğunun tuttukları yoldur.asavvuf kalplerini gafil olmaktan koruyan, dünyadan yüz çevirip)
dünyadan yüz çevirip zahirî âleme ruhî
Tasavvuf Hz. Peygamberin manevi hayatıdır.
Tasavvuf Zühd ve takvada Sahabe, Tâbi'în ve Tebe'-i tâbi'îni takib edenlerin yoludur
5-Atasözü anlamındadır. Söz, haber, mektup, risale, darb-ı mesel, kıssa, hikâye, târihî şeyler gibi anlamlar da verilmiştir. "İlk şiir örnekleri olan dinî şiirlerle birlikte manzum olarak söylenen atasözleri" diye de tarif edilmiştir.
Yukarıda bahsedilen edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?
Sav ccc
Destan
Sagu
Koşuk
Kam
6-Arapça kökenli olup kelime anlamı, vasıf, medh ü sena ile birlikte tanımlama ve nitelemek, demektir. Istılah anlamı ise: "Hz. Peygamber'i medh edip öven, vasıflarını sayan manzumeler" demektir.
Yukarıda tarif edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Hilyeler
Tevhidler
Mevlidler
Na�tler ccc
Münacatlar
7-Aşağıdakilerden hangisi XIII. Ve XIV. Yüzyıl Türk İslam edebiyatı temsilcilerinden biri değildir?
Sultan Veled
Ahmed Yesevi ccc
Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî
Ahmed-i Gülşehrî
Âşık Paşa
8-Mevlânâ�nın büyük oğludur. Mîlâdî 25 Nisan 1226'da Karaman (Lârende)'da doğmuştur. Annesi Gevher Hâtûn'dur. İlk eğitim ve öğretimini babası Mevlânâ'dan öğrenmiş, babasının yakın dostlarından da faydalanmıştır. Konya'da Akıncılar Medresesi'ne devam etmiş, daha sonra bilgisini artırmak maksadıyla Şam'a gönderilmiştir. Mevlevîliği bir tarikat hâlinde kurup teşkilâtlandırmış Mevlevi Âyîni'ni ve Mevlev
Sultan Veled cccc
Şems-i Tebrizi
Selahaddin Zerkubi
Bahauddin Veled
Çelebi Hüsameddin
9-Türk Edebiyatı'nda siyer konusunda ilk eser veren şâir aşağıdakilerden hangisidir?
Lâmi'î Çelebi
Nâbî
Fuzûlî
Erzurumlu Mustafa Darîr ccc
Süleyman Çelebi
10-XI. yüzyılın sonlarında Batı Türkistan'ın Sayram (îsfîcâb) kasabasında doğmuştur (477/1083). Babası Şeyh İbrahim, annesi Mûsâ Şeyh'in kızı Ayşe Hâtun'dur. İlköğrenimini Yesi'de yaptıktan sonra, dönemin İslâm merkezlerinden olan Buhârâ'ya gider. Orada meşhur âlim ve sûfî Şeyh Yûsuf el-Hemedânî (ö.535/1140)'ye intisab etmiş ve onun etkisi altında kalarak birlikte birçok yer gezmiştir. Şeyhi Yûsuf el
Korkut Ata
Zengi Ata
Mansur Ata
Ahmed Yesevi ccc
Çoban Ata
11-Arslan Baba ile birlikte Türkistan'dan İslâm Dîni'nin esaslarını öğrenmek maksadıyla Arabistan'a giden ve Hz. Ebu Bekir ile görüşüp İslâm'ı kabul etmiş olanlardan biridir. Ozanlar Pîri diyede meşhur olmuştur.
Yukarıda bahsedilen sufi aşağıdakilerden hangisidir?
Zengi Ata
Süleyman Hakîm Ata
Korkut Ata ccc
Mansur Ata
Çoban Ata
12-Aşağıdakilerden hangisi Mevlana�nın eserlerinden biri değildir
Fîhi Mâ-Fîh
Mesnevî
Divan-ı Hikmet ccc
Mecâlis-i Seb'a
Dîvân-ı Kebîr
13-Aşağıdakilerden hangisi İslâm öncesi dönemde daha çok Sözlü Edebiyat ürünlerinden biri değildir?
Baksılar ccc
Sagular
Koşuklar
Destanlar
Savlar
14-Aşağıdakilerden hangisi Eski Türk Edebiyatı'nın kaynaklarındaki unsurlardan biri değildir?
Türk Adet Örf ve Gelenekleri (Giyim kuşam, yeme içme, vs.) ccc
Türk tarihi ve Millî kültür unsurları (Gelenek ve görenekler)
İran Mitolojisi (Mitolojik olay ve özellikle kişiler)
Dil malzemesi (Deyimler, Atasözleri, Halk söyleyişleri ve edebî dili oluşturan bütün öğeler).
İslâm Tarihi (Tarih
15-Sakın terk-i edebden kûy-ı mahbûb-ı Huda'dır bu
Nazargâh-ı İlâhî'dir makâm-ı Mustafâdır bu
Felekde mâh-ı nev Bâbü's-Selâm'ın sîne-çâkidir
Bunun kandîli Cevza matla-ı nûr u ziyadır bu
Yukarıda bir kısmı aktarılan Nâbî (1642-1712)�nin bu şiiri hangi edebi türe örnektir?
Tevhidler
Mevlidler
Münacatlar
Na�tler cccc
Hilyeler
sahemdag
Mon 29 November 2010, 02:23 pm GMT +0200
hocam allah razı olsun sizden
ans
Mon 29 November 2010, 08:59 pm GMT +0200
Menkıbeye göre, Sahâbenin ileri gelenlerindendi. Yaygın bir rivayete göre 400 sene, bir başka rivayete göre ise 700 sene yaşamıştı. Onun Türkistan'a gelerek Hoca Ahmed'i irşâdla görevli olması, manevî bir işarete dayanıyordu.
Yukarıda hakında bilgi verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Arslan Baba **
Ahmed Yesevî
Mansûr Ata
Çoban Ata
Korkut Ata
Aşağıdakilerden hangisi İslâm öncesi Türk şiirinde "Nazım, Manzume, Şiir" anlamına gelmektedir?
Destan
Kam
Koşuk **
Sagu
Sav
Sagu
Sav
Kam
Destan
Koşuk
ans
Mon 29 November 2010, 09:03 pm GMT +0200
Aşağıdakilerden hangisi Türk İslam edebiyatında dini konulardan biri değildir?
Münacatlar
Hikmetler **
Tevhidler
Esmaü’l-hüsnalar
Na’tlar
ans
Mon 29 November 2010, 09:12 pm GMT +0200
Aşağıdakilerden hangisi Türk İslam edebiyatında dini konulardan biri değildir?
Münacatlar
Hikmetler **
Tevhidler
Esmaü’l-hüsnalar
Na’tlar
Dînî edebiyatımızın veya Türk İslâm Edebiyatı’nın en sevilen, en tanınmış ve yaygın hâle gelmiş eserleri ile ilgili aşağıdaki eşleşmelerden hangisi yanlıştır?
Ahmed Yesevî’nin Hikmetleri
Süleyman Çelebi'nin Mevlid'i (Vesîletü'n-necât)
Yûnus Emre'nin İlâhîleri
Ahmed Cevdet Paşa'nın Muhammediyye’si **
Fuzûlî'nin Hadîkatü's-su'adâ’sı
Tarikatlar, esasen tek kaynaktan çıkmış olmakla birlikte, sonraları postnişîn olan mürşidlerin ortaya koydukları metod ve evrâd değişiklikleriyle sayıları artmış, bu yüzden de pek çok tarikat ortaya çıkmıştır. Aşağıda verilen kurucusu ve tarikat eşleşmesinden hangisi yanlıştır?
Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî-Mevleviyye
Abdülkâdir Geylânî-Kâdiriyye
Hoca Ahmed Yesevî-Yeseviyye
Ahmed er-Rifâ'î-Rifâ'iyye
Muhyiddîn İbn Arabi- Kübreviyye
yüsra72
Mon 29 November 2010, 09:18 pm GMT +0200
Tarikatlar, esasen tek kaynaktan çıkmış olmakla birlikte, sonraları postnişîn olan mürşidlerin ortaya koydukları metod ve evrâd değişiklikleriyle sayıları artmış, bu yüzden de pek çok tarikat ortaya çıkmıştır. Aşağıda verilen kurucusu ve tarikat eşleşmesinden hangisi yanlıştır?
Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî-Mevleviyye
Abdülkâdir Geylânî-Kâdiriyye
Hoca Ahmed Yesevî-Yeseviyye
Ahmed er-Rifâ'î-Rifâ'iyye
Muhyiddîn İbn Arabi- Kübreviyye *****
ilitamak
Mon 29 November 2010, 10:19 pm GMT +0200
LÜTFEN DİKKAT Mensur eserlerde yazım âdet ve geleneği aşağıdaki sıralamaların hangisinde doğru verilmiştir?
ARKADAŞLAR. BU SORUNUN CEVABINI ARKADAŞIMIZ ZANNEDERSEM YALNIŞ VERMİŞ,BURADA MENSUR'U SORUYOR MANZUM'U DEĞİL DOLAYSIYLA DOĞRU CECAP: BESMELE ,HAMDELE,SALVELE ,AMMA BA'DÜ OLMALIDIR. KAYNAK 6. HAFTA PDF 'Sİ 2. SAYFANIN BAŞTARAFI
sahemdag
Tue 30 November 2010, 07:58 pm GMT +0200
İslâm öncesi Yazılı Edebiyat çerçevesinde, Uygur edebiyatı yazılı belgelerinden hareketle aşağıdakilerden hangisi Uygur edebiyatının özelliği anlamında söylenemez?
Bu edebiyata âit Uygur (745-1240), Koço (850-1250), Kan-çou (900-1028) Hanlıklarından kalma zengin malzemenin varlığını kanıtlayan, Doğu Türkistan'da Turfan [Koço) ve yöresinde yapılan kazılardan çıkarılan çok sayıdaki yazılı belgeler elde bulunmaktadır.
Uygur Türkleri'nin belirli bir medeniyet düzeyine geldiklerini, meselâ kâğıt üzerine kitap basma tekniğini bildiklerini öğreniyoruz.
Uygur Edebiyatı, İslâm öncesi Türk Edebiyatı'nın ilk dönemidir.
Metinlerin çoğu Çince, Sanskritçe, Toharca ve Tibetçe'den Uygurcaya çevrilmiş dinî metinlerdir.
Uygur Türkleri, Budizm ve Maniheizm'in etkisi altında kaldıkların¬dan, bunlara âit edebî metinlerin önemli bir kısmının dinî-ahlâkî metinler oldukları bilinmektedir.
arkadaşlar birlde hilye yi sordular ama tam soruyu alamdım süs zinet cevher bezek güzel sıfatlar güzel yüz güzellikler manzumesi
8 11 li hce ölçüsü destan cevaplı bir soru
sahemdag
Tue 30 November 2010, 08:07 pm GMT +0200
Süleyman Çelebi’nin Hz. Peygamber'in diğer peygamberlerden üstün olduğunu isbat etmek amacıyla yazdığı ve Mevlid diye meşhur olan eserinin asıl ismi aşağıdakilerden hangisidir?
Hadikatü’s-süeda
Ahmediyye
Vesîletü'n-Necât 22222cevap
Mevlidü'n-Nebî
Terceme-i Siyer-i Nebî
Salihalp
Thu 2 December 2010, 09:54 am GMT +0200
Allah razı olsun paylaşım yapanlardan..
*Aşık edebiyatının en uzun nazım şeklidir. Dörtlü bendler hâlinde ve genellikle Hece ölçüsünün 8’li ve 11'li kalıplarıyla söylenir. Konularını savaş, yangın, deprem, salgın hastalık gibi felâketlerden, eşkiyâ maceralarından, toplumun sakat, alay etmeye ve iğnelemeye müsait yönlerinden alırlar. Bunlardan başka öğüt (atasözü), bekçi, yaş, hayvan ve daha başka konularda da söylenir.
Yukarıda tarif edilen edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?destan
*Süs, zînet, cevher, bezek, güzel sıfatlar, güzel yüz, güzellikler manzumesi" anlamlarına gelmektedir. Istılah anlamı ise: "Hz. Peygamber'in güzel vasıflarını, fizikî ve ruhî portresini konu alan ve anlatan manzum ve mensur eser" demektir.
Yukarıda tarif edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?hilyeler
*XIV. yüzyıl Anadolu'sunun önde gelen mutasavvıf şairlerindendir. Hayatı hakkında çok fazla bilgi bulunmamaktadır. XIII. yüzyılın sonu ile XIV. yüzyılın ilk yarısında yaşamıştır. XIII. yüzyıl sonlarına doğru Sultan Veled'in isteği üzerine Kırşehir'de kurduğu tekkede Mevlevi tarîkatini tanıtıp yaymaya başlamıştır. Felek-nâme ve Aruz Risalesini Farsça; Kerâmât-ı Ahi Evrân, Kudûrî Tercümesi, Mantıku't-tayr ve Şiirlerini Türkçe yazmıştır.
Yukarıda anlatılan XIV. Yüzyıl şair ve mutasavvıfı aşağıdakilerden hangisidir?bu sorununda tüm cevapları doğru idi!malesef!
@LEYLİ@
Thu 2 December 2010, 08:01 pm GMT +0200
uzatelin
Sat 4 December 2010, 11:30 pm GMT +0200
Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları
1-Aşağıdakilerden hangisi İslâm kültürü etkisinde gelişen Türk Edebiyatının gösterdiği özellikler açısından ortaya çıkan kollarından biridir?
Osmanlı Dönemi
İslâm Sonrası İslâm Kültürü Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı Dönemi
Türk Edebiyatı Dönemi
Selçuklu Dönemi
**Dîvân Edebiyatı***
2-Aşağıdakilerden hangisi Horasan bölgesinde yetişen sûfîlerden biri değildir?
Ahmed b. Hudravayh el-Belhî Ebû Hâmid
Ebû Yezîd Tayfur b. îsâ b. Surûşân el-Bestâmî
**Üveys el-Karanî***
Sehl b. Abdullah et-Tüsterî
Ebû Hafs el-Haddâd
3-Dînî-Tasavvufî ağırlıklı olup gösterdiği özellikler itibariyle, daha çok halk edebiyatı - hece vezni, dörtlük, bazen de aruz etkisinde kalmış olan, aynı zamanda Dîvân Edebiyatı kültürünü de yansıtan edebiyattır. Bu tarif aşağıdaki edebiyat çeşitlerinden hangisine aittir?
Dîvân Edebiyatı
Modern Edebiyat
Halk Edebiyatı
Tanzimat Edebiyatı
**Tekke Edebiyatı (Tasavvuf Edebiyatı***
4-Tasavvufla ilgili aşağıda söylenenlerin hangisi yanlıştır?
Tasavvuf zahidler ve abidler yoludur.
**Tasavvuf kelimesi Hz. Peygamber döneminde kullanılıyordu***
Tasavvuf kalplerini gafil olmaktan koruyan, dünyadan yüz çevirip zahirî âleme ruhî kabiliyetlerini geliştirmeye çalışan zâhid ve âbidler topluluğunun tuttukları yoldur.
Tasavvuf Hz. Peygamberin manevi hayatıdır.
Tasavvuf Zühd ve takvada Sahabe, Tâbi'în ve Tebe'-i tâbi'îni takib edenlerin yoludur
5-Atasözü anlamındadır. Söz, haber, mektup, risale, darb-ı mesel, kıssa, hikâye, târihî şeyler gibi anlamlar da verilmiştir. "İlk şiir örnekleri olan dinî şiirlerle birlikte manzum olarak söylenen atasözleri" diye de tarif edilmiştir.
Yukarıda bahsedilen edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?
**Sav***
Destan
Sagu
Koşuk
Kam
6-Arapça kökenli olup kelime anlamı, vasıf, medh ü sena ile birlikte tanımlama ve nitelemek, demektir. Istılah anlamı ise: "Hz. Peygamber'i medh edip öven, vasıflarını sayan manzumeler" demektir.
Yukarıda tarif edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Hilyeler
Tevhidler
Mevlidler
**Na’tler***
Münacatlar
7-Aşağıdakilerden hangisi XIII. Ve XIV. Yüzyıl Türk İslam edebiyatı temsilcilerinden biri değildir?
Sultan Veled
**Ahmed Yesevi***
Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî
Ahmed-i Gülşehrî
Âşık Paşa
8-Mevlânâ’nın büyük oğludur. Mîlâdî 25 Nisan 1226'da Karaman (Lârende)'da doğmuştur. Annesi Gevher Hâtûn'dur. İlk eğitim ve öğretimini babası Mevlânâ'dan öğrenmiş, babasının yakın dostlarından da faydalanmıştır. Konya'da Akıncılar Medresesi'ne devam etmiş, daha sonra bilgisini artırmak maksadıyla Şam'a gönderilmiştir. Mevlevîliği bir tarikat hâlinde kurup teşkilâtlandırmış Mevlevi Âyîni'ni ve Mevlev
**Sultan Veled***
Şems-i Tebrizi
Selahaddin Zerkubi
Bahauddin Veled
Çelebi Hüsameddin
9-Türk Edebiyatı'nda siyer konusunda ilk eser veren şâir aşağıdakilerden hangisidir?
Lâmi'î Çelebi
Nâbî
Fuzûlî
**Erzurumlu Mustafa Darîr***
Süleyman Çelebi
10-XI. yüzyılın sonlarında Batı Türkistan'ın Sayram (îsfîcâb) kasabasında doğmuştur (477/1083). Babası Şeyh İbrahim, annesi Mûsâ Şeyh'in kızı Ayşe Hâtun'dur. İlköğrenimini Yesi'de yaptıktan sonra, dönemin İslâm merkezlerinden olan Buhârâ'ya gider. Orada meşhur âlim ve sûfî Şeyh Yûsuf el-Hemedânî (ö.535/1140)'ye intisab etmiş ve onun etkisi altında kalarak birlikte birçok yer gezmiştir. Şeyhi Yûsuf el
Korkut Ata
Zengi Ata
Mansur Ata
**Ahmed Yesevi***
Çoban Ata
11-Arslan Baba ile birlikte Türkistan'dan İslâm Dîni'nin esaslarını öğrenmek maksadıyla Arabistan'a giden ve Hz. Ebu Bekir ile görüşüp İslâm'ı kabul etmiş olanlardan biridir. Ozanlar Pîri diyede meşhur olmuştur.
Yukarıda bahsedilen sufi aşağıdakilerden hangisidir?
Zengi Ata
Süleyman Hakîm Ata
**Korkut Ata***
Mansur Ata
Çoban Ata
12-Aşağıdakilerden hangisi Mevlana’nın eserlerinden biri değildir
Fîhi Mâ-Fîh
Mesnevî
**Divan-ı Hikmet***
Mecâlis-i Seb'a
Dîvân-ı Kebîr
13-Aşağıdakilerden hangisi İslâm öncesi dönemde daha çok Sözlü Edebiyat ürünlerinden biri değildir?
**Baskılar***
Sagular
Koşuklar
Destanlar
Savlar
14-Aşağıdakilerden hangisi Eski Türk Edebiyatı'nın kaynaklarındaki unsurlardan biri değildir?
**Türk Adet Örf ve Gelenekleri (Giyim kuşam, yeme içme, vs.)***
Türk tarihi ve Millî kültür unsurları (Gelenek ve görenekler)
İran Mitolojisi (Mitolojik olay ve özellikle kişiler)
Dil malzemesi (Deyimler, Atasözleri, Halk söyleyişleri ve edebî dili oluşturan bütün öğeler).
İslâm Tarihi (Tarih
15-Sakın terk-i edebden kûy-ı mahbûb-ı Huda'dır bu
Nazargâh-ı İlâhî'dir makâm-ı Mustafâdır bu
Felekde mâh-ı nev Bâbü's-Selâm'ın sîne-çâkidir
Bunun kandîli Cevza matla-ı nûr u ziyadır bu
Yukarıda bir kısmı aktarılan Nâbî (1642-1712)�nin bu şiiri hangi edebi türe örnektir?
Tevhidler
Mevlidler
Münacatlar
**Na’tler***
Hilyeler
16 ) İslâm Öncesi Türk Edebiyatı'nda, ölen kimselerin arkasından söylenen şiirlere denir. Sevilen, sayılan, özellikle gösterdiği kahramanlıklarla tanınmış kimselerin ölümü üzerine, ozanlar tarafından, Yuğ adı verilen cenaze törenlerinde okunur; ölen kişinin yiğitliği, iyiliği, cömertliliği, faziletleri dile getirilirdi. Bazılarında canlı tabî'at tasvirleri de görülür.
Yukarıda yapılan tarif aşağıdakilerden hangi edebiyat türünü anlatmaktadır?
Koşuk
Sav
Destan
**Sagu***
Kam
17 ) Bugünkü bilgilerimize göre, yazılı edebiyatı bulunan ilk Türk Devleti Köktürklerdir ve Köktürk Devleti'nin tarihî ve edebî varlığını belgeleyen Orhun Yazıt¬ları (Orhon Kitabeleri, Orhon Âbideleri), VIII. yüzyılın ilk yarısında Köktürklerin devlet kurduğu Orta-Asya'nın doğusunda dikilmişlerdir.
Orhun Yazıt¬ları ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
-Orhon Kitabeleri mensurdur.
-Nazma ait ritmik unsurlar (alliteras-yonlu (aynı sesleri taşıyan) kelimeler, baş ve son kâfiyeler), bazı araştırmacıları, bu kitabeleri oluşturan metinlerin manzum olabileceği görüşüne itmiştir.
-**Orhon Âbideleri yüksek bir dil, tarih ve edebiyat değeri taşımaz***.
-Orhon Âbideleri adının verilmesi, aynı adı taşıyan Moğolistan'daki ırmağın eski yatağına yakın olan yere dikilmiş olmalarındandır.
-Orhun Yazıtları Mîlâdî VIII. yüzyılda Kül Tigin, Bilge Kağan ve Tonyukuk adına dikilmiştir.
18 )Kitap-Müellif eşleştirmesinde aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Dîvânü Lügati't-Türk-Kaşkarlı Mahmud
Kutadgu Bilig-Yusuf Hashacib
Dîvân-ı Hikmet- Hoca Ahmet Yesevi
Atebetü'l-Hakâyık-Edîb Ahmed Yüknekî
**Kutadgu Bilig- Kaşkarlı Mahmud***
19 ) Türk Dili ve Edebiyatı'nı metinle takibedebildiğimiz çağ olan Eski Türkçe'den itibaren, daha belirgin ölçülerle bir ayırım yapmak ve devirleri belli tarihlerle değil ama, yüzyıllarla sınırlandırmak mümkündür. Aşağıdakilerden hangisi bu devrelerden biri değildir?
Çağdaş (Modern) Türkçe Çağı
Orta Türkçe Çağı
Yeni Türkçe Çağı
**İslam Öncesi Türkçe Çağı***
Eski Türkçe Çağı
20 ) 1278 yılında yayınladığı meşhur emirle resmî dilin Türkçe olduğunu ilân eden Türk beyi aşağıdakilerden hangisidir?
Osman Bey
**Karamanoğlu Mehmed Bey***
Selçuk Bey
Alaaddin Keykubat
Germiyanoğlu Mehmed Bey
21 ) Aşağıdakilerden hangisi ilk Türk sufilerinden biri değildir?
Ahmed Yesevî
**Anber Ata***
Arslan Baba
Süleyman Hakîm Ata
Çoban Ata
22 ) Horasan'dan Anadolu'ya gelmiş bir aileye mensuptur. Türk Tasavvuf Edebiyatı’nın mesnevî alanında Anadolu'da ilk büyük eser veren tanınmış kişilerden biridir. Babası da, dedesi de mutasavvıf olan ve o alanda da eğitim gören şairin Amasya'ya geldiği, oradan da Kırşehir’e gelip yerleştiği rivayetleri de vardır. Kaynaklarda verilen bilgiler arasında, Osman ve Orhan Gâzî döneminde yaşadığı ve Hacı Bektâş-ı Velî ile çağdaş olduğu söylenen şairin Arapça, Farsça ve İslâmî bilgileri bildiği, tasavvuf kültürünü aldığı, sûfiyâne şiirler yazdığı, siyâsete bile girdiği verilen bilgiler arasındadır.
Yukarıda anlatılan XIV. Yüzyıl şair ve mutasavvıfı aşağıdakilerden hangisidir?
Hacı Bektaş Veli
**Âşık Paşa***
Ahmed Gülşehri
Yunus Emre
Mevlana
23) Hz. Peygamberin, peygamberlikten önceki ibâdet şeklidir. Birincisine; "Ailesine dönmeden aldığı azıkla yetinip birkaç gece ibâdet etmek", İkincisine; "Hz. İbrahim'in dinine uymak, ona göre ibâdet etmek" demektir. Hz. Peygamberin Hirâ mağarasına çekilip ibâdet etmesi, tefekküre dalması, ALLAH ile başbaşa kalması, O'nunla mahrem olması, anlamına gelen kelimelerin, tasavvufî literatürde karşılığı halvet denilmektedir.
Yukarıda ifade edilen kavramlar aşağıdakilerden hangileridir?
Tahannüs ve Halvet
Tahallüf ve Halvet
Tahannüs ve İnziva
**Tehannüs ve Tehannüf***
İnziva ve Tahannüf
24) Türkler için Horasan sûfîlik akımının başlıca merkezlerinden biriydi. Bu yüzden Mâverâünnehir İslâm'ı kabul ettikten sonra, bu akımınİslâm'ın önceki takibettiği yollardan Türkistan'a gireceği son derece tabîî idi ve öyle de oldu. Hemedân, Nişâpûr, Merv nasıl III. yüzyılda sûfîlerle doldu ise, IV. yüzyılda Buhârâ ve Fergana'da da şeyhlerin sayıları arttı. Fergana Türkleri, kendi şeyhlerine…. ismi veriyorlardı.
Aşağıdakilerden hangisi bu dönem Fergana Türklerinin şeyhlerine verdiği isimdir?
Kam
**Bâb***
Postnişin
Şeyh
Ozan
25) Mensur eserlerde yazım âdet ve geleneği aşağıdaki sıralamaların hangisinde doğru verilmiştir?
Besmele, hamdele, sálvele
Besmele, hamdele, sálvele
Besmele, Tevhîd-münâcât, sebeb-i te'lîf-i kitâb
Besmele, Tevhîd-münâcât, Na't, sebeb-i te'lîf-i kitâb
**Besmele, hamdele, sálvele, amma ba'dü****
26 ) Orta Asya Türkleri ve Tasavvuf ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Tasavvuf, İslâm'ın girdiği yollardan Türkler arasına girerek Horasan ve Mâverâünnehre kadar ulaşmıştır.
Özellikle Fergana, Buhârâ, Taşkent, Kaşgâr, Semerkand gibi kültür merkezlerinde yetişen bu dervişler, halka tasavvufu ve tasavvufî hayatı öğretmişlerdir.
**Türklerin, İslâm'ı kabul etmeden önce Şamanist olmaları nedeniyle, Sufileri bir çeşit din adamı olarak kabul ettikleri şaman ve baskıların yerine kabul etmişlerdir***(tüm şıklar doğru)
Tasavvufla birlikte Türkler arasında Arslan Baba, Korkud Ata, Çoban Ata gibi, halk arasında büyük saygı gören ve isimleri kutsallaştırılmış dervişler yetişmiştir.
İslâm'ın, Türkistan'ın içlerine kadar yayılmasında tasavvufî duyuş, inanış ve düşünüşün payı oldukça büyüktür.
27) Aşağıdakilerden hangisi İslâm öncesi Türk şiirinde "Nazım, Manzume, Şiir" anlamına gelmektedir?
Destan
Kam
**Koşuk **
Sagu
Sav
28) Menkıbeye göre, Sahâbenin ileri gelenlerindendi. Yaygın bir rivayete göre 400 sene, bir başka rivayete göre ise 700 sene yaşamıştı. Onun Türkistan'a gelerek Hoca Ahmed'i irşâdla görevli olması, manevî bir işarete dayanıyordu.
Yukarıda hakında bilgi verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
**Arslan Baba **
Ahmed Yesevî
Mansûr Ata
Çoban Ata
Korkut Ata
29) Aşağıdakilerden hangisi Türk İslam edebiyatında dini konulardan biri değildir?
Münacatlar
**Hikmetler **
Tevhidler
Esmaü’l-hüsnalar
Na’tlar
30) Dînî edebiyatımızın veya Türk İslâm Edebiyatı’nın en sevilen, en tanınmış ve yaygın hâle gelmiş eserleri ile ilgili aşağıdaki eşleşmelerden hangisi yanlıştır?
Ahmed Yesevî’nin Hikmetleri
Süleyman Çelebi'nin Mevlid'i (Vesîletü'n-necât)
Yûnus Emre'nin İlâhîleri
**Ahmed Cevdet Paşa'nın Muhammediyye’si ***
Fuzûlî'nin Hadîkatü's-su'adâ’sı
31) Tarikatlar, esasen tek kaynaktan çıkmış olmakla birlikte, sonraları postnişîn olan mürşidlerin ortaya koydukları metod ve evrâd değişiklikleriyle sayıları artmış, bu yüzden de pek çok tarikat ortaya çıkmıştır. Aşağıda verilen kurucusu ve tarikat eşleşmesinden hangisi yanlıştır?
Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî-Mevleviyye
Abdülkâdir Geylânî-Kâdiriyye
Hoca Ahmed Yesevî-Yeseviyye
Ahmed er-Rifâ'î-Rifâ'iyye
**Muhyiddîn İbn Arabi- Kübreviyye***
32) İslâm öncesi Yazılı Edebiyat çerçevesinde, Uygur edebiyatı yazılı belgelerinden hareketle aşağıdakilerden hangisi Uygur edebiyatının özelliği anlamında söylenemez?
Bu edebiyata âit Uygur (745-1240), Koço (850-1250), Kan-çou (900-1028) Hanlıklarından kalma zengin malzemenin varlığını kanıtlayan, Doğu Türkistan'da Turfan [Koço) ve yöresinde yapılan kazılardan çıkarılan çok sayıdaki yazılı belgeler elde bulunmaktadır.
Uygur Türkleri'nin belirli bir medeniyet düzeyine geldiklerini, meselâ kâğıt üzerine kitap basma tekniğini bildiklerini öğreniyoruz.
**Uygur Edebiyatı, İslâm öncesi Türk Edebiyatı'nın ilk dönemidir.***
Metinlerin çoğu Çince, Sanskritçe, Toharca ve Tibetçe'den Uygurcaya çevrilmiş dinî metinlerdir.
Uygur Türkleri, Budizm ve Maniheizm'in etkisi altında kaldıkların¬dan, bunlara âit edebî metinlerin önemli bir kısmının dinî-ahlâkî metinler oldukları bilinmektedir.
33) Süleyman Çelebi’nin Hz. Peygamber'in diğer peygamberlerden üstün olduğunu isbat etmek amacıyla yazdığı ve Mevlid diye meşhur olan eserinin asıl ismi aşağıdakilerden hangisidir?
Hadikatü’s-süeda
Ahmediyye
**Vesîletü'n-Necât***
Mevlidü'n-Nebî
Terceme-i Siyer-i Nebî
34) Aşık edebiyatının en uzun nazım şeklidir. Dörtlü bendler hâlinde ve genellikle Hece ölçüsünün 8’li ve 11'li kalıplarıyla söylenir. Konularını savaş, yangın, deprem, salgın hastalık gibi felâketlerden, eşkiyâ maceralarından, toplumun sakat, alay etmeye ve iğnelemeye müsait yönlerinden alırlar. Bunlardan başka öğüt (atasözü), bekçi, yaş, hayvan ve daha başka konularda da söylenir.
Yukarıda tarif edilen edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?
**Destan***
35) Süs, zînet, cevher, bezek, güzel sıfatlar, güzel yüz, güzellikler manzumesi" anlamlarına gelmektedir. Istılah anlamı ise: "Hz. Peygamber'in güzel vasıflarını, fizikî ve ruhî portresini konu alan ve anlatan manzum ve mensur eser" demektir.
Yukarıda tarif edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
**Hilyeler***
36) Ahmed Yesevî'nin ilk halîfesi ve Arslan Baba'nın oğludur. Ondan sonra yerine, oğlu Abdülmelik Ata, ondan sonra da, meşhur Zengî Ata'nın babası olan Tâc Hoca geçmiştir. Rivayetlere göre bir ara Türkistan (Yesi)'a gelerek Hoca Ahmed Yesevî 'nin türbesini ziyaret edip onunla ma'nen mülakat etmiştir. Manevi işaretle Hümâyûn Pâdişâh’ın Hindistan'a yürüyerek orayı feth etmesini temin etmiştir.
Yukarıda bahsedilen aşağıdaki ilk Türk sufilerinden hangisidir?
Zengi Ata
Arslan Baba
Çoban Ata
Süleyman Hakîm Ata
**Mansur Ata***
37) Manzum eserlerde yazım âdet ve geleneği aşağıdaki sıralamaların hangisinde doğru verilmiştir?
Besmele, hamdele, sálvele
Besmele, hamdele, sálvele, amma ba'dü
**Besmele, Tevhîd-münâcât, Na't, sebeb-i te'lîf-i kitâb***
Besmele, hamdele, sálvele
Besmele, Tevhîd-münâcât, sebeb-i te'lîf-i kitâb
burakefe67
Wed 8 December 2010, 12:55 pm GMT +0200
Divan-ı Hikmet’le ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
İslâm Dini'nin esasları, şer’î hükümler, tasavvuf âdabı gibi konular şiirlerin ana konularını oluşturur.
Divân-ı Hikmet'te yer alan hikmetlerin çoğu dörtlükler hâlinde ve koşma tarzında kâfiyelenmiş, millî ölçümüz olan hece vezniyle yazılmıştır.
Divan-ı Hikmet’teki şiirler tamamen Ahmed Yesevi’nin talebelerine aittir. ************
Kıyamet ahvâli, cennet ve cehennem tasvirleri, dünya ahvâlinden şikâyet, peygamber sevgisi, dervişlerle ilgili menkıbeler, Ahmed Yesevî’nin kendi hayatına dâir parçalar, sâde bir dille anlatılır.
Dîvân-ı Hikmet'te işlenen konular tamamiyle dînî ve tasavvufî konulardır.
elifsnmz
Wed 8 December 2010, 04:15 pm GMT +0200
Mevlana ile ilgili aşağıda nakledilenlerden hangisi yanlıştır?
Mesnevi gibi dünya çapında bir eserin yazılmasına Mevlana’nın oğlu Sultan Veled vesile olmuştur. *****
Babası sultanu’l-ulema Bahâüddîn Veled’in vefatı üzerine Bahâüddîn Veled'in öğrencisi Seyyid Burhâneddîn Muhakkik, Mevlânâ'ya hocalık yapmıştır.
30 Eylül 1207 tarihinde Horasan'ın Belh şehrinde doğmuştur.
Mevlânâ'nın mutasavvıf kimliğini ve edebî kişiliğini kazanmasında payı olan, 1244 yılında Şam'dan Konya'ya gelen Şems-i Tebrîzî ile görüşür ve tanışır.
Mevlana da 17Aralık 1273'de Konya'da vefat etmiştir.
ömerseve
Wed 8 December 2010, 04:52 pm GMT +0200
XIV. yüzyıl Anadolu'sunun önde gelen mutasavvıf şairlerindendir. Hayatı hakkında çok fazla bilgi bulunmamaktadır. XIII. yüzyılın sonu ile XIV. yüzyılın ilk yarısında yaşamıştır. XIII. yüzyıl sonlarına doğru Sultan Veled'in isteği üzerine Kırşehir'de kurduğu tekkede Mevlevi tarîkatini tanıtıp yaymaya başlamıştır. Felek-nâme ve Aruz Risalesini Farsça; Kerâmât-ı Ahi Evrân, Kudûrî Tercümesi, Mantıku't-tayr ve Şiirlerini Türkçe yazmıştır.
Yukarıda anlatılan XIV. Yüzyıl şair ve mutasavvıfı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmed-i Gülşehrî xxx
Hoca Dehhânî
Çelebi Hüsameddin
Âşık Paşa
Ahmedi
reyyan
Fri 10 December 2010, 12:25 pm GMT +0200
Soruları düzenledim 40 soru oldu maşaallah...
Cessas
Fri 10 December 2010, 05:33 pm GMT +0200
SA, BU ÇALIŞMIŞ OLDUĞUMUZ BÖLÜM SAKARYA İLİTAMA AİT DEĞİLMİ.. YANLIŞLIKLA ANKARA İLİTAMA ÇALIŞMAK İSTEMİYORUM.. ÇÜNKİ ANKARA VE SAKARYANIN DERSLERİ BİR LİNKTE VERİLİYOR.. ARTI BEN ANKARANIN DERSLERİNİ AYRI BİR BÖLÜMDEDE BULAMADIM...SA.
reyyan
Fri 10 December 2010, 07:54 pm GMT +0200
SA, BU ÇALIŞMIŞ OLDUĞUMUZ BÖLÜM SAKARYA İLİTAMA AİT DEĞİLMİ.. YANLIŞLIKLA ANKARA İLİTAMA ÇALIŞMAK İSTEMİYORUM.. ÇÜNKİ ANKARA VE SAKARYANIN DERSLERİ BİR LİNKTE VERİLİYOR.. ARTI BEN ANKARANIN DERSLERİNİ AYRI BİR BÖLÜMDEDE BULAMADIM...SA.
Aleykum selam, Ankara İlitamın dersleri sakarya ilitamdan farklı bildiğim kadarıyla Türk İslam Edebiyatı dersi de bulunmamaktadır ve sitemizde Sakarya ilitam bölümü mevcut diğerleri genel bilgilendirmeden ibaret şuan için...
Cessas
Fri 10 December 2010, 11:04 pm GMT +0200
SA,MERAKIMI GİDERDİĞİNİZ İÇİN İLGİNİZE TEŞEKKÜR EDERİM..AYRİYETEN DOĞRU ŞIKLARI RENKLİ YAZMANIZADA ÇOK MEMNUN OLUYORUM..KALICI OLUYOR ZİRA...BİRDE BEN SİTENİZDE SAATLERCE KALIYORUM HALA TOMLAM ÇEVRİMİÇİ SÜREMDE BİR ARTMA MEYDANA GELMİYOR..BİRYERLERDEN ÜYE GİRİŞİ FELAN MI YAPMAM GEREKİYOR...ÇEVRİMİÇİ KALDIĞIM SÜRELERİMİ TAM OLARAK GÖRMEK İSTERDİM ŞAHSEN..AKLIMA GELMİŞKEN SİZDEN ALLAH EBEDEN RAZI OLSUN; ÇÜNKİ BU SİTENİN DERSLER KONUSUNDAKİ YARDIMINI TAVSİF EDEMEYİŞİMİN YANIBAŞINDA BENİ BÜYÜK ÖLÇÜDE FACEBOOK BELASINDANDA KURTARDI..SAĞOLUN VAR OLUN..SA.AEO
reyyan
Fri 10 December 2010, 11:32 pm GMT +0200
Aleykum selam, çevrımiçi sürenizde artış illaki olur sitede durduğunuz müddetçe, sitede sizleri daimi görmek isteriz inş.Selam ve dua ile...
birızbın
Sun 12 December 2010, 10:05 am GMT +0200
arkadaşlar,her şey için teşekkürler...
ahmett
Tue 14 December 2010, 01:10 pm GMT +0200
çoook istifade eyledik herkese başarılar dilerimm. ::)
Cessas
Tue 14 December 2010, 06:53 pm GMT +0200
bi muhterem de cevapları hazırlasa çok makbule geçecek.inanın şunların cevabına bakacak vaktimiz yok. yine de bukadarı için uğraşan arkadaşlara selamlar
evet kardeş, bende sana katılıyorum bu konuda..hizmet adı altında kim ne yaparsa kendine..bizlerde bir gün cevapları hazırlıcaz inş.. nede olsa daha buralarda yeniyiz..bb
Cessas
Tue 14 December 2010, 07:11 pm GMT +0200
Aleykum selam, çevrımiçi sürenizde artış illaki olur sitede durduğunuz müddetçe, sitede sizleri daimi görmek isteriz inşaallah.Selam ve dua ile...
sa, melesef bende olmuyor. yani artış olması için site içinde sürekli hareketli olmam gerekiyor. siteyi sekmeye alıp ben başka bişeyle ilgilendiğimde artış olmuyor..bide bunun (çevrim içi kalmanın ) bizim açımızdan bir faydası varmı..mesela sitede derece alabiliyormuyuz..başarılar....sa
Çiçekler
Wed 15 December 2010, 09:43 am GMT +0200
sa arkadaşlar öncelikle soruları buraya yazıp bizlerle paylaşan arkadaşlara çok teşekkür ederim çok fazla bir yardım değil belki ama paylaşmak istedim hala giremeyen varsa bana iki farklı soru çıktı islam kültürü etkisinde gelişen türk edebiyatının özellikleriyle ilgili şıkları uzun uzundu hatırlayamadım o konuyada bakmanızı tavsiye ederim hepinize başarılar dilerim.
reyyan
Wed 15 December 2010, 05:27 pm GMT +0200
Aleykum selam, çevrımiçi sürenizde artış illaki olur sitede durduğunuz müddetçe, sitede sizleri daimi görmek isteriz inşaallah.Selam ve dua ile...
sa, melesef bende olmuyor. yani artış olması için site içinde sürekli hareketli olmam gerekiyor. siteyi sekmeye alıp ben başka bişeyle ilgilendiğimde artış olmuyor..bide bunun (çevrim içi kalmanın ) bizim açımızdan bir faydası varmı..mesela sitede derece alabiliyormuyuz..başarılar....sa
Aleykum selam, sitede gezmeniz gerek konuları okuyup yorum yapmanız gerek.Bu sitede hizmet etme gayeniz varsa sizleri tecrübeli üye yaparız inşaallah.Bunun için sitede daha aktif olmaya çalışın inş.
mavera76
Sat 19 November 2011, 06:31 pm GMT +0200
sınava giren arkadaşlar soruların geçen senekilerle aynı olduğunu söylüyorlar. bu bütün dersler için geçerli mi?