sumeyye
Sun 22 August 2010, 01:00 pm GMT +0200
Tesettür sadece çarşaf mıdır hakkında.
Kadının örtünmesini emir eden âyet-i kerime de zikr edilen cilbab bazı görüşler tarafından sadece çarşaf manasına alınnmaktadır ve adeta tek örtünme şekli gibi gösterilmektedirve çarşaf giymeyenlere karşı yakışıksız tavırlar takınılmakta veya hoş olmayan söylemler yapılmaktadır
tesettür sadece çarşaf mıdır hakkında.
peki meselenin özü nedircilbab ne demektir mesela çarşaf dışında manto giymek haram mıdır?
Câhiliyette insanların birçokları terbiye ve edebden
yoksundu Ahlâk, iffet ve namus meselesi lafta idi Bugün olduğu gibi
kadın açılıp saçılıyordu, vücudunu, na mahrem yerlerini göstermekle
böbürleniyordu İlahî rahmet olarak gelen İslâm dini, tefessüh etmiş
bu insanlığı ıslah etmek için birtakım emir ve prensipler getirdi Bun-
lardan birisi de kadının cilbab ile örtünmesini emreder
"Ey Peygamber, hanımlarına, kızlarına ve mü'minlerin ha-
nımlarına söyle! Baş ve boyunlarını örtmek için cilbablarını üzer-
lerine alsınlar"(1)
Cilbab'ın mâhiyeti hakkında birkaç görüş vardır:
l- Cilbab bütün vücudu örten uzun gömlek veya entaridir
2-Entari üzerine giyilen geniş elbisedir
3- Başı boynu ve çevresini örten atkıdır
4- Üst tarafı göbeğe kadar örten ve ridâ denilen örtüdür
Sibeveyhrnin üstadı olan Halil; "Bu mânâlardan hangisi kasdedi-
lirse caizdir" diyor(2) Müslüman kadın, el ve yüzü müstesna bütün
vücudunu örtmek mecburiyetindedir Bir kimse buna inanır fakat
uygulamazsa günahkâr olur Amma inkâr ederse dinden çıkar, mürted
olur İslâm'ın kabul etmediği tevillere baş vurup halkın inancını boz-
mak sapıklıktır
Tesettürün dinen makbul olabilmesi için birkaç şartı
vardır, onlara ri'âyet etmek gerekir:
1- Elbisenin vücudu gösterecek tarzda ince,
2- Nazar-ı dikkati çekecek kadar süslü ve renkli,
3- Vücudun hatlarını gösterecek şekilde dar olmaması gerekir
Bir memlekette manto giymek adet ise, dar olmamak şartıyla onu giy-
mekte beis yoktur Çünkü İslâm dini, ne erkek ne kadın için belli bir
kıyafet getirmemiştir Her memleketin kendisine has bir giysisi vardır
Hatta buranın çarşafı, Suriye, Irak ve Hicaz'da giyilen çarşafa
benzemiyor İlla şu veya bu kıyafet lazımdır demek doğru değildir
baktıgımız zaman çarşafta karar kılanlar bile çarşafın degişik şekllleri üzerine ihtilaf içindedirler maksat örtünme ise amaçları gerçekleştiren her türlü giysi dinen kabul görür çarşafta da gaye erkegin ilgisini kesmek, tanınmamak iken çok süslü renkler seçerek yürüyüşte çeşitli edalar takınarak ve parfüm gibi kokular kullanarak tesettür ihlal edilmiş olurçarşaflı olanların da genel uyması gereken kaideler aynıdır
1' Ahzab: 59
2 el-Sîracel-Münir c 3 s 271
Halil Gönenç, GÜNÜMÜZ MESELELERİNE FETVALAR, 148