zahdem
Sun 7 February 2010, 08:33 pm GMT +0200
-Aşağıdakilerden hangisi tefsirin işlevlerinden değildir.
A] helâlı haramı,va’di ve vaîdi, emri ve nehyi, ibret ve emsâli gösterir
B] Âyetlerin inislerini, durumlarını ve kıssalarını nüzûl sebeplerini, açıklar.
C] ayetlerin Mekkî ve Medenî, muhkem ve mütesâbih, nâsih ve mensûh oluşunu inceler.
D] ayetlerin hass ve âmm, mutlak ve mukayyed, mücmel ve müfesser oluslarını inceler
E] ayetlerin maki ve medeni oluşları hakkın da bilgiler verir.
2-aşağıdakilerden hangisi tevilin tanımlarından birisidir.
A] âyetin, tasıdığı anlamlardan birine ircâ edilmemesidir.
B] zahire uygun düşsede düşmese de bir sözün tefsir ve beyanıdır.
C] ayetlerin kapalılığının giderilmesidir.
D] ayetlerin mücmel ve müfesser oluşlarını açıklamaktır
E] ayetlerdeki ibret ve emsali göstermek tir.
3] AŞAĞIDAKİ İSLAM ALİMLERİNDEN HANGİSİ TE`VİLİ TEFSİR ANLAMINDA KULLANMIŞTIR.
A] EŞ-ŞATİBİ
B] SADRETTİN GÜMÜŞ s
C] ABDULHAY EL FERAMAVİ
D] ZERKEŞİ
E ] İBN-İ CERİR
4] Hz. Peygamber’in tefsiri, bazı kısımlara taalluk eder.aşağıdakilerden hangisi bu kısımlardan değildir.
A] Kur’ân’ın mücmel olan âyetlerini tafsîl etme
B] umumî hükümlerini tahsîs, müskilini tavzih etme
C] müphem olanı açıklama, garip kelimeleri beyanetme,
D] kuran-ı tavsif ve tasvir ederek müsahhas hale getirme,
E]ayetlerin açıklanmasında re’y ve içtihâda basvurma
5] aşağıdakilerden hangisi kuran da zikredilmeyip, tefsiri peygamber efendimize bırakılan hükümlerden değildir.
A] Ahkâma ait hususlar
B] âhiret ahvâline ait hususlar
C] kısasa ait bazı hususlar
D] ahbâra ait bazı hususlar
E] zekata ait hususlar
6] sünnetin kuranı beyan etmesi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır.
A] kitapta bulunan bir hükmü açıklar
B] namaz vakitlriyle ilgili mücmeli beyanda bulunur.
C] zekatın miktarıyla ilgili mücmeli beyan da bulunur.
D] kuran da bulunmayan bir hükmü farz veya sünnet kılamaz.
E] kitap ta bulunmayan bir hüküm koyar
7 aşağıdak,lerden hangisi Sahâbenin, Kur’ân âyetlerini tefsir ederken dikkate aldığı hususlardan değildir.
A] Kur’ân’ın kendi beyanına başvuruyorlar dı
B] Hz. Peygamberden (sas) isittikleri ve gördükleri bir sey olup olmadığına bakıyorlardı
C] tefsirine ihtiyaç duydukları ayetlerin açıklanmasında re’y ve içtihâda basvuruyorlardı
D] yaptıkları tefsirde dil ve din yönü ne fazla itibar etmemişlerdir.
E] âyetlerin sebeb-i nüzûllerini anlatmak sûretiyle tefsir yapmıslardır.
8] tabiin dönemiyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır.
A]. SahâbeTefsiri, kendilerine mânâsı kapalı gelen ayetlerle sınırlı kalmısken, tâbiîler döneminde Kur’ân’ın bütünü tefsir edilmeye baslanmıstır
B] sahabe ayetlerin icmali manasıyla yetinirken, tabiin dönemin de ayetlerin icmâlî mânâlarıyla yetinilmeyip gerektiğinde kelimeler de tefsir edilmistir
C] ihtilaflar neticesinde mezhebî ihtilafların tohumları atılmıştır.
D] Lügat müfredatının yanında târihî bilgiler, fıkhî serhler ve gayb âlemini tasvîr mahiyetinde açıklamalar yapılmıştır.
E] kuran dışın da diğer ilahî kitaplara ve Ehl-i Kitab’a da müracaat etmislerdir.
9- Avrupa’nın ilhâdî ve dehrî felsefe ve fikir cereyanları,aşağıdakilerin hangisinin çıkmasına sebeb olmuştur.
A] Pusulanın kesfi, matbaanın yaygınlasmasına
B] Hindistan ve İran’da bâtınî hareketlerin yeniden zuhûruna
C] İslam da olumlu uyanıs hareketlerine
D] islâm âleminin gözünün açılmasına
E] Üçüncü Selim ve İkinci Mahmut devirlerindeki ıslahat hareketlerinin ortaya çıkmasına
10] Resûlullah (sas)’in sünneti, sahâbe ve tâbiûn sözlerine dayanan tefsire ne ad verilir.
A] rivâyet tefsiri
B] dirâyet tefsiri
C] Mevdûî/Konulu Tefsir
D] icmâlî Tefsir.
E] içtimaî Tefsir.
11] Aşağıdakilerden hangisi tefsirin boyutlarının genislemesinin sebeplerinden birisidir
A] insan tefekkürünün genislemesi,
B] Genisleyen islam toplumunu
C] Kur’ân’ın yapısı, muhtevası ve üslûbu
D] Kuranın insanı bir bütün olarak ele alması
E] Kur’ân Müslümanlığı veya “Yeniden Kur’ân’a dönelim” seklindeki seslerin yükselmesi
hazırlayan arkadaşa teşekkürler
A] helâlı haramı,va’di ve vaîdi, emri ve nehyi, ibret ve emsâli gösterir
B] Âyetlerin inislerini, durumlarını ve kıssalarını nüzûl sebeplerini, açıklar.
C] ayetlerin Mekkî ve Medenî, muhkem ve mütesâbih, nâsih ve mensûh oluşunu inceler.
D] ayetlerin hass ve âmm, mutlak ve mukayyed, mücmel ve müfesser oluslarını inceler
E] ayetlerin maki ve medeni oluşları hakkın da bilgiler verir.
2-aşağıdakilerden hangisi tevilin tanımlarından birisidir.
A] âyetin, tasıdığı anlamlardan birine ircâ edilmemesidir.
B] zahire uygun düşsede düşmese de bir sözün tefsir ve beyanıdır.
C] ayetlerin kapalılığının giderilmesidir.
D] ayetlerin mücmel ve müfesser oluşlarını açıklamaktır
E] ayetlerdeki ibret ve emsali göstermek tir.
3] AŞAĞIDAKİ İSLAM ALİMLERİNDEN HANGİSİ TE`VİLİ TEFSİR ANLAMINDA KULLANMIŞTIR.
A] EŞ-ŞATİBİ
B] SADRETTİN GÜMÜŞ s
C] ABDULHAY EL FERAMAVİ
D] ZERKEŞİ
E ] İBN-İ CERİR
4] Hz. Peygamber’in tefsiri, bazı kısımlara taalluk eder.aşağıdakilerden hangisi bu kısımlardan değildir.
A] Kur’ân’ın mücmel olan âyetlerini tafsîl etme
B] umumî hükümlerini tahsîs, müskilini tavzih etme
C] müphem olanı açıklama, garip kelimeleri beyanetme,
D] kuran-ı tavsif ve tasvir ederek müsahhas hale getirme,
E]ayetlerin açıklanmasında re’y ve içtihâda basvurma
5] aşağıdakilerden hangisi kuran da zikredilmeyip, tefsiri peygamber efendimize bırakılan hükümlerden değildir.
A] Ahkâma ait hususlar
B] âhiret ahvâline ait hususlar
C] kısasa ait bazı hususlar
D] ahbâra ait bazı hususlar
E] zekata ait hususlar
6] sünnetin kuranı beyan etmesi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır.
A] kitapta bulunan bir hükmü açıklar
B] namaz vakitlriyle ilgili mücmeli beyanda bulunur.
C] zekatın miktarıyla ilgili mücmeli beyan da bulunur.
D] kuran da bulunmayan bir hükmü farz veya sünnet kılamaz.
E] kitap ta bulunmayan bir hüküm koyar
7 aşağıdak,lerden hangisi Sahâbenin, Kur’ân âyetlerini tefsir ederken dikkate aldığı hususlardan değildir.
A] Kur’ân’ın kendi beyanına başvuruyorlar dı
B] Hz. Peygamberden (sas) isittikleri ve gördükleri bir sey olup olmadığına bakıyorlardı
C] tefsirine ihtiyaç duydukları ayetlerin açıklanmasında re’y ve içtihâda basvuruyorlardı
D] yaptıkları tefsirde dil ve din yönü ne fazla itibar etmemişlerdir.
E] âyetlerin sebeb-i nüzûllerini anlatmak sûretiyle tefsir yapmıslardır.
8] tabiin dönemiyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır.
A]. SahâbeTefsiri, kendilerine mânâsı kapalı gelen ayetlerle sınırlı kalmısken, tâbiîler döneminde Kur’ân’ın bütünü tefsir edilmeye baslanmıstır
B] sahabe ayetlerin icmali manasıyla yetinirken, tabiin dönemin de ayetlerin icmâlî mânâlarıyla yetinilmeyip gerektiğinde kelimeler de tefsir edilmistir
C] ihtilaflar neticesinde mezhebî ihtilafların tohumları atılmıştır.
D] Lügat müfredatının yanında târihî bilgiler, fıkhî serhler ve gayb âlemini tasvîr mahiyetinde açıklamalar yapılmıştır.
E] kuran dışın da diğer ilahî kitaplara ve Ehl-i Kitab’a da müracaat etmislerdir.
9- Avrupa’nın ilhâdî ve dehrî felsefe ve fikir cereyanları,aşağıdakilerin hangisinin çıkmasına sebeb olmuştur.
A] Pusulanın kesfi, matbaanın yaygınlasmasına
B] Hindistan ve İran’da bâtınî hareketlerin yeniden zuhûruna
C] İslam da olumlu uyanıs hareketlerine
D] islâm âleminin gözünün açılmasına
E] Üçüncü Selim ve İkinci Mahmut devirlerindeki ıslahat hareketlerinin ortaya çıkmasına
10] Resûlullah (sas)’in sünneti, sahâbe ve tâbiûn sözlerine dayanan tefsire ne ad verilir.
A] rivâyet tefsiri
B] dirâyet tefsiri
C] Mevdûî/Konulu Tefsir
D] icmâlî Tefsir.
E] içtimaî Tefsir.
11] Aşağıdakilerden hangisi tefsirin boyutlarının genislemesinin sebeplerinden birisidir
A] insan tefekkürünün genislemesi,
B] Genisleyen islam toplumunu
C] Kur’ân’ın yapısı, muhtevası ve üslûbu
D] Kuranın insanı bir bütün olarak ele alması
E] Kur’ân Müslümanlığı veya “Yeniden Kur’ân’a dönelim” seklindeki seslerin yükselmesi
hazırlayan arkadaşa teşekkürler