hafiza aise
Wed 23 March 2011, 03:46 pm GMT +0200
13. (Tavaf Esnasında) Hacerü'l-Esved'i Öpmenin Caiz Olması
152. Abis b. Rebîa (rh)'ten rivayet edilmiştir:
"Ömer ibnü 1-Hattâb, Hacerü'l-Esved'in yanına gelip onu öpmüş ve:
Biliyorum ki, sen, bir taşsın. Fayda yada zarar veremezsin. Eğer Peygamber (s.a.v)'i, seni öperken görmeseydim, seni (asla) öpmezdim' demiştir. [506]
Bu hadisi, bir topluluk rivayet etmiştir.
Buhârî'de bu hadisi, Eşlem yoluyla Hz. Ömer'den rivayet etmiştir. [507]
Müslim ise bu hadisi; bir rivayette Salim yoluyla Abdullah (ibn Ömer) [508] o da Hz.. Ömer'den, bir rivayette ise Nâfi' yoluyla Abdullah ibn Ömer'den, [509] başka bir rivayette ise bu ikisinin dışında diğer bir yoldan nakistir. [510]
Müslim'in bir rivayetinin ilavesinde ve Nesâî'nin iki rivayetinden birinde, "Fakat ben, Resulullah (s a.v)'i, sana saygı gösterdiğini gördüm" ifadesi yer almaktadır. Fakat Resulullah (s.a.v)'i, seni, öperken gördüm" ifadesi yer almamaktadır.[511]
Yine Müslim'in konu ile ilgili Abdullah ibn Sircis (r.a)'tan naklettiği rivayet ise şu şekildedir:
Dazlağı, yani Ömer ibnü'1-Hattâb'ı, Hacerü'l-Esved'i öperken gördüm. O, (Hacerü'l-Esved'i öperken) şunları söylüyordu:
Vallahi, seni öpüyorum. Biliyorum ki, sen bir taşsın. Fayda yada zarar veremezsin. Eğer Resulullah (s.a.v)'in, seni öptüğünü görmüş olmasaydım, [512] seni (asla) öpmezdim.[513]
Bir rivayette ise, maktadır.[514]
Dazlakçağızı gördüm" ifadesi yer almaktadır.
[506] Buhârî, Hac 50, 57, 60; Müslim, Hac 248-251 (1270); Ebu Dâvud, Menâsik 46 (1873); Tirmizî, Hac 37 (860); Nesâî, Menâsik 147; İbn Mâce, Menâsik 27 (2943); Ahmed b. Hanbel, 1/16, 17, 21, 26, 34, 39, 46
[507] Buhârî, Hac 60
[508] Müslim, Hac 248 (1270}
[509] Müslim, Hac 249 (1270)
[510] Müslim, Hac 250 (1270}
[511] Müslim, Hac 252 (1271}; Nesâî, Menâsikl46
[512] Hz. Ömer'in, bu sözü söylemesine sebep; Müslümanlarla putperestlik devrinden yeni kurtulmuş olmalarıdır.
Hz. Ömer, eğer Hacerü'l-Esved'i öperse, cahillerin, bu işin eski hal üzere devam ettiği zannına kapılmalarından korkmuş ve istilam (=iki avuç İçini taşın üzerine koyup ağızla öpme)den maksadın, yalnızca Allah'ı tazim ve Peygamber (s.a.v)'in emrine itaat olduğunu, istilamın cahiliyet devrindeki putperestlik olmadığını anlatmak istemiştir. Çünkü cahi-Üyet devrinde Araplar, putların, insanı Allah'a yaklaştırdığına inanırlardı. Abdullah İbn Ömer, Resulullah (s.a.v)'in, Hacerü'l-Esved'i öpmesini şu şekilde anlatır:
Resuİullah (s.a.v), Hacerü'i-Esved'in yanına vardı. Sonra dudaklarını, üzerine koyup uzun süre ağladı. Sonra başını çevirince bir de baktı ki (karşısında) Hz. Ömer! Bunun üzerine Resulullah (s.a.v):
Ey Ömer! İşte burada gözyaşı dökülür!' buyurdu. B.k.z: İbn Mâce, Menâsik 27; Hakim, Müstedrek, 1/454 {ç)
[513] Müslim, Hac 250 (1270)
[514] Müslim, Hac 250 (1270)
152. Abis b. Rebîa (rh)'ten rivayet edilmiştir:
"Ömer ibnü 1-Hattâb, Hacerü'l-Esved'in yanına gelip onu öpmüş ve:
Biliyorum ki, sen, bir taşsın. Fayda yada zarar veremezsin. Eğer Peygamber (s.a.v)'i, seni öperken görmeseydim, seni (asla) öpmezdim' demiştir. [506]
Bu hadisi, bir topluluk rivayet etmiştir.
Buhârî'de bu hadisi, Eşlem yoluyla Hz. Ömer'den rivayet etmiştir. [507]
Müslim ise bu hadisi; bir rivayette Salim yoluyla Abdullah (ibn Ömer) [508] o da Hz.. Ömer'den, bir rivayette ise Nâfi' yoluyla Abdullah ibn Ömer'den, [509] başka bir rivayette ise bu ikisinin dışında diğer bir yoldan nakistir. [510]
Müslim'in bir rivayetinin ilavesinde ve Nesâî'nin iki rivayetinden birinde, "Fakat ben, Resulullah (s a.v)'i, sana saygı gösterdiğini gördüm" ifadesi yer almaktadır. Fakat Resulullah (s.a.v)'i, seni, öperken gördüm" ifadesi yer almamaktadır.[511]
Yine Müslim'in konu ile ilgili Abdullah ibn Sircis (r.a)'tan naklettiği rivayet ise şu şekildedir:
Dazlağı, yani Ömer ibnü'1-Hattâb'ı, Hacerü'l-Esved'i öperken gördüm. O, (Hacerü'l-Esved'i öperken) şunları söylüyordu:
Vallahi, seni öpüyorum. Biliyorum ki, sen bir taşsın. Fayda yada zarar veremezsin. Eğer Resulullah (s.a.v)'in, seni öptüğünü görmüş olmasaydım, [512] seni (asla) öpmezdim.[513]
Bir rivayette ise, maktadır.[514]
Dazlakçağızı gördüm" ifadesi yer almaktadır.
[506] Buhârî, Hac 50, 57, 60; Müslim, Hac 248-251 (1270); Ebu Dâvud, Menâsik 46 (1873); Tirmizî, Hac 37 (860); Nesâî, Menâsik 147; İbn Mâce, Menâsik 27 (2943); Ahmed b. Hanbel, 1/16, 17, 21, 26, 34, 39, 46
[507] Buhârî, Hac 60
[508] Müslim, Hac 248 (1270}
[509] Müslim, Hac 249 (1270)
[510] Müslim, Hac 250 (1270}
[511] Müslim, Hac 252 (1271}; Nesâî, Menâsikl46
[512] Hz. Ömer'in, bu sözü söylemesine sebep; Müslümanlarla putperestlik devrinden yeni kurtulmuş olmalarıdır.
Hz. Ömer, eğer Hacerü'l-Esved'i öperse, cahillerin, bu işin eski hal üzere devam ettiği zannına kapılmalarından korkmuş ve istilam (=iki avuç İçini taşın üzerine koyup ağızla öpme)den maksadın, yalnızca Allah'ı tazim ve Peygamber (s.a.v)'in emrine itaat olduğunu, istilamın cahiliyet devrindeki putperestlik olmadığını anlatmak istemiştir. Çünkü cahi-Üyet devrinde Araplar, putların, insanı Allah'a yaklaştırdığına inanırlardı. Abdullah İbn Ömer, Resulullah (s.a.v)'in, Hacerü'l-Esved'i öpmesini şu şekilde anlatır:
Resuİullah (s.a.v), Hacerü'i-Esved'in yanına vardı. Sonra dudaklarını, üzerine koyup uzun süre ağladı. Sonra başını çevirince bir de baktı ki (karşısında) Hz. Ömer! Bunun üzerine Resulullah (s.a.v):
Ey Ömer! İşte burada gözyaşı dökülür!' buyurdu. B.k.z: İbn Mâce, Menâsik 27; Hakim, Müstedrek, 1/454 {ç)
[513] Müslim, Hac 250 (1270)
[514] Müslim, Hac 250 (1270)