- Tasvir üslûbunun özellikleri

Adsense kodları


Tasvir üslûbunun özellikleri

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sidretül münteha
Sun 15 May 2011, 03:12 pm GMT +0200
A-Tasvır Üslûbunun Özellikleri:
   


Kur'ân üslûbunun en önemli unsurlarından biri olan tasvirin bir­çok özelliği arasında şunları sıralayabiliriz:

1. Kur'ân tasvirinin en önemli özelliklerinden biri ibarelerin ter­kibindeki insicamdır. Bu da uygun lafızların seçilmesi ve sonra bu lafızların özenle özel bir kalıba dökülmesi. Bu sayede Kur'ân, fesahetin ve belagatın en üst derecesindedir. Eski alimler bu konuyu za­man zaman tekellüfe varacak şekilde işlemişlerdir.[159]

2. Uygun lafızların seçilip bir kalıba dökülmesinden ortaya çıkan ses ahengi ve ses uyumu. Bu olağanüstü olay Kur'ân'da çok açık ol­masına rağmen eski alimlerin bununla ilgili verdikleri bilgiler onun dış vurgusunu geçmemektedir.

3. Birçok alimin dikkat çektiği belagat nükteleri[160] mesela âyetin son fezlekesi (âyeti bitiren ve bazen Allah'ın bir veya iki ismi ile so­na eren cümlesi ) nin âyetin genel havasına uyması. Örneğin bilgiyi konu eden âyetin son cümlesiyle ve düşmanlık ve aftan söz eden et-Teğabun sûresinin son cümlesinin mağfireti dile getiren şu isimlerle bitmesi gibi; el-Aziz'ül Hakim

4. Âyetin siyakındaki konular arasında uygun ve uyumlu geçiş­ler.[161] Tabiatıyla bu uyumlu geçişler, beraberinde muhatabda tedrici bir şekilde psikolojik bir uyum oluşturur. Eski alimler de buna ken­di üslûpları ile dikkat çekmişler. Mesela Ebu's-Suud (ö.951/1544)'ayetler arasında var olan geçişi ve geçişteki uyumu şu şekilde izah eder: "Evvelki âyetlerde yüce sıfatların Allah için zikredil­mesi, O'nun ibadete mahsus olmasını gerektirir"[162]




159] Bkz. el-Cürcani, Abdulkahir. Delailu'l-i'caz, Mısır, ters., s. 40, 75, 77; İbnu'l-Esir, Nasrullah b. Muham­med, el-Meselus-Sair-fi Edebi'l-Katibi ve'ş-Şair, Beyrut 1990, II. 107, 108; Itr, a.g.e., s. 187-192.

[160] Örnek için Bkz. el-Cürcani, Delailu'l’l'caz, s. 40, 163, Said-i Nursi, İşaratu'l-İ'caz fi Mezani'l-i'caz, İst.

[161] Bkz. ez-Zemahşerî, I, 59, 60, 121-122; Nursi, s. 106-112. Said-i Nursi'nin İşaratu'l-İ'caz'ında baştan sona kadar ayetlerin kendi içinde siyak ve sibakındaki ayetlerle münasebetli ve uyumlu olduğu an­latılır.

[162] Ebû's-Suud, Muhammed b. Muhammed el-İmadî, İrşadu'l-Aklı's-Selim ila Mezaye'l-Kur'âni'l-Kerim, Beyrut, trs, I. 16; bkz. el-Kadî, Abdullah b. Muhammed Nasiruddin el-Beydavi, Envaru't-Tenzil ve Es­raru't-Te'vil, İst, 1977, I. 80, 106. Doç. Dr. Halil Çiçek, 20. Asırda Kur’an İlimleri Çalışmaları, Timaş Yayınları: 77-78.