rray
reyyan
Mon 4 April 2011, 12:44 pm GMT +0200
Tasavvuf II Sınav Soruları
1) '' Osmanlı Devletinin ilk kuruluşunda medresenin yanında bir de tekkenin tesis edilmesi, diğer bir ifadeyle Dursun Fakih'in yanında bir de mutasavvıfın bulunması, devletin tasavvuf ve tarikatlara verdiği önemi göstermesi bakımından dikkat çekicidir.''
Bu dönemde Dursun Fakih'le birlikte ismi anılan mutasavvıf aşağıdakilerden hangisidir?
Şeyh Muhlis Baba
Elvan Çelebi
Şeyh Edebali
Baba İlyas Çelebi
Şeyh Aşık Paşa
2)
dedecim
Sun 10 April 2011, 09:48 pm GMT +0200
bu dersten sınava girenler lütfen soruları cevap. eklesin saygılarımla
nasbil
Mon 11 April 2011, 12:47 pm GMT +0200
HAYDİ ARKADAŞLAR BURAYA DA MI GİREN YOK.
birızbın
Tue 12 April 2011, 11:26 am GMT +0200
Haydi Bismillah
SADECE HATIRLADIĞIM SORULARI VE VERDİĞİM CEVAPLARI YAZIYORUM,İNŞAALLAH DOĞRUDUR...
1-12-13.yy.islam dünyasında en yaygın tarikatlar...Kairiyye,Yeseviyye,Rifaiyye
2-Şeyhul meşrik lakabı verilen tarikat şeyhi? C:A.Geylani
3-Ruh hastalıklarını telkin yoluyla tedavi eden ? C:Saadettin el- Cebavi
4-Kanuni ile süt kardeş olan şeyh? C:Beşiktaşlı Yahya Efendi
5-Menakibül Arifin kimin eseri? C:Ahmet Eflaki
6-Hangi yüzyılda tekke neşriyatı çoğalmıştır?19 veya 20 olacak..tereddüt ettim..
HAYDİ SAKARYA İLİTAMLI ARKADAŞLAR EL ELE ÜSTÜN ZAFERLERE...
LÜTFEN PAYLAŞALIM,HERKES BAŞALI OLSUN
BİZİ BİZDEN OLANLAR(S.İLİTAMLILAR)BİLİR BİZİ BU DAVADA KOŞANLAR BİLİR...
ÇİLESİNİ ÇEKMEDİĞİN ŞEY SENİN DEĞİLDİR,LÜTFEN HERKES PAYLAŞSIN Kİ İŞİMİZ KOLAYLAŞSIN
SON GÜNLERİ BEKLEYEN ARKADAŞLAR LÜTFEN SİZLER DE PAYLAŞIN...
fatih42
Tue 12 April 2011, 03:46 pm GMT +0200
İMDADINIZA YETİŞİYORUM ARKADAŞLAR İŞTE SORULAR
2 )
Tekkelerin Edebiyat Fakültesi olarak nitelendirilmesi ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Tekkeler Edebiyat alanında İsmâil Dede Efendi gibi bir dâhî yetişmiştir.
Tekke Edebiyatı, genellikle hece veznini kullanan mutasavvıflarca temsil edilmiştir ki, bunlara örnek olarak; Yunus Emre, Eşrefoğlu Rûmî, Hacı Bayram Velî, Üftâde, Aziz Mahmud Hüdâyî ve Erzurumlu İbrahim Hakkı’yı verebiliriz.
Tekkeler şiirde ve edebiyatta en mühim simaların yetiştiği mekânlar olmuşlardır.
Tekke edebiyatında konu olarak genellikle, Allahın birliği yani Tevhid, Hz. Peygamber sevgisi, seyr u sülûk esasları, ahlaki umdeler ve aşk gibi konular en çok ele alınan mevzular olmuştur.
Tekkelerden Divan edebiyatı mensubu şairler de yetişmiştir. Bunlara da örnek olarak; Şeyhî, Nev'î, Atâyî, Nef'î, Nizamî, Nailî, Nâbî, Fuzûlî, Bakî, Nahîfî, Neşâtî, Fasîh, Hayretî, Yenişehirli Avnî ve Şeyh Galip Dede gibi meşhur divan şairlerini örnek olarak verebiliriz.
3 )
Tarikatların sosyal faaliyetleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Tarikat mensuplarının bir çok iç savaş ve çekişmelerde halklar arasında arabulucu rolü oynamaları.
İslam diyarlarının işgale uğraması veya düşman saldırılarına maruz kalması sırasında tarikat erbabının direniş ve yurdu düşmana karşı savunması.
Seyyah dervişler vasıtasıyla İslam’ın diğer Müslüman ülkelere yayılması.
İslam mücahitlerinin ulaşamadığı uzak diyarlara İslam’ın yayılması.
İslam mücahitlerince fethedilen toprakların İslamlaştırılması ve bu topraklarda yaşayanların gönüllerinin İslam’a ısındırılması.
4 )
Tekkelerin sosyal fonksiyonları bağlamında bazı tekkeler “Tecrit Yeri” vazifesi yapmışlardır. Aşağıdakilerden hangisi bu tekkelerden biridir?
Üsküdar Karacaahmet Tekkesi
Üsküdar Nasuhî Efendi Tekkesi
Üsküdar Cüzzamlılar Tekkesi
Üsküdar Miskinler Tekkesi
Aksaray Olanlar Tekkesi
5 )
Aşağıdaki kavramlardan hangisi Tasavvuf tarihinde tekke için kullanılan isimlerden değildir?
Asitane
Zaviye
Savmaa
Ribat
Küveyr
1 )
Aşağıdakilerden hangisi tekelerin sosyal faaliyetlerinden biri değildir
İmaret
Mektep
Mescid ve Cami
Kervansaray
Hapisane
2 )
Tarikatların sosyal faaliyetleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
İslam mücahitlerince fethedilen toprakların İslamlaştırılması ve bu topraklarda yaşayanların gönüllerinin İslam’a ısındırılması.
İslam diyarlarının işgale uğraması veya düşman saldırılarına maruz kalması sırasında tarikat erbabının direniş ve yurdu düşmana karşı savunması.
İslam mücahitlerinin ulaşamadığı uzak diyarlara İslam’ın yayılması.
Seyyah dervişler vasıtasıyla İslam’ın diğer Müslüman ülkelere yayılması.
Tarikat mensuplarının bir çok iç savaş ve çekişmelerde halklar arasında arabulucu rolü oynamaları.
3 )
Aşağıdakilerden hangisi Bayramiliğin özelliklerinden biri değildir
Bayramî silsilesi, Hamîdüddîn Aksarayî’ye bağlı olarak, Halvetiyye ve Nakşibendiyye silsilelerine ulaşır.
Bayramiyye’de irşad usûlü, esmâ zikrine dayanır.
Bayramî tacı başlangıçta on iki dilimli iken, bizzat Hacı Bayram Velî tarafından altı dilimli beyaz çuhaya dönüştürülmüştür. Tacın boyu, başlangıçta namazda sütrelik edecek kadar uzun iken sonraları kısaltılmıştır. Tacın tepesinde birbirinin içinde bulunan ve “gül” denilen üç daire, tevhidin üç mertebesine işaret eder.
Hacı Bayram-ı Velî’nin vefatından sonra tarikat, Şemsiyye (Akşemseddin ve Melâmiyye Dede Ömer Sikkînî) adlarında iki kola ayrılmıştır.
Anadolu dışında Balkanlara da yayılan Bayramiyye, Halvetiyye ve Nakşibendiyye izleri taşır.
4 )
Aşağıdakilerden hangisi Nakşbendiliğin özelliklerinden biri değildir?
İlk sekiz düsturu Abdülhâlık Gucduvânî tarafından tanzim edilen on bir esas, Nakşibendiyye’de tasavvufî eğitimin temel unsurları olarak kabul edilir.
Nakşibendiyye’nin faaliyet gösterdiği bölgelerden birisi de Anadolu ve Balkanlar’dır. Ahrâriyye ve Müceddidiyye’nin yanı sıra “Kâsâniyye” de bu bölgelerde faaliyette bulunmuştur.
Nakşibend’in vefâtından sonra halifeleleri Hâce Muhammed Pârsâ (ö.1419), Hâce Alâeddin Attâr ve Mevlânâ Yâkub Çerhî (ö.1448) tarikatı yayan önemli mutasavvıflardır.
Muhammed Bahâeddin Nakşibend’in şeyhleri, sesli (cehri) zikri tercih ettikleri halde kendisi sessiz (hafi) zikri tercih etmiştir.
Nakşibendiyye’nin önemli bir esası “Devran”dır.
5 )
Bahâeddin Nakşibend ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır
Nakşibendiyye’nin kurucusu Muhammed Bahâeddin, Buhârâlı olduğu için “Buhârî” nisbesiyle ve küçüklüğünde babası ile birlikte nakışçılık yaptığı için “Nakşbend” lakabıyla anılır. Bu lakaba nispetle kurduğu tarikata da “Nakşibendiyye” denilmiştir.
Hâce Muhammed Bahâeddin, müritlerine dinî kaidelere uymayı, takvayı ve azimetle amel etmeyi ısrarla tavsiye eder; velîlik derecelerine bu şekilde ulaşılabileceğini söylerdi.
Bahâeddin Nakşibend’in kendisinden çok önce vefat etmiş olan Alâeddin Attâr tarafından da manen yetiştirildiği kabul edilir.
Muhammed Bahâeddin, 1318’de Buhara yakınlarındaki Kasr-ı Hinduvân’da (Kasr-ı Ârifân) dünyaya geldi.
Muhammed Bahâeddin Nakşibend, kendisine silsilesini soran bir kişiye “Silsile ile kimse bir yere ulaşamaz” demiş ve asıl olanın sadakat ve samimiyet olduğunu vurgulamıştır
1 )
Aşağıdakilerden hangisi Mevleviliğin özelliklerinden biri değildir?
Mevleviyye, şubesi olmayan bir tasavvuf yoludur. Sadece “veled” ve “şems” meşrepleri vardır.
Mevlevî yolunun en önemli iki özelliği “sema” ve “çile”dir.
Mevleviyye’de çile (halvet), 100 gündür. Çileye giren bir Mevlevî dervişi, bu süre içinde tekkede bulunmak zorundadır, orayı izinsiz terk edemez.
Mevleviyye, XIII. yüzyılın sonlarında Konya’da, Mevlânâ Celâleddin Rumî adına oğlu Sultan Veled tarafından tesis edilmiş bir tasavvuf yoludur.
Mevleviyye, idari merkez Konya’da kalmak şartıyla, Fatih Sultan Mehmed döneminde İstanbul’a giren ilk tarikatlardan birisidir.
5 )
Bedeviyye ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bedevî hırkası ile tarikatın alem ve sancağı kırmızıdır.
Bedeviyye, Ahmed el-Bedevî (ö. 675/1276) tarafından kurulan ve daha çok Mısır’da yaygın olan bir tarikattır.
Bedeviyye’nin Mısır kültüründeki yeri, Bektaşîliğin Anadolu ve Rumeli’deki tesirine benzetilebilir.
Bedeviyye Mısır dışında da bir çok ülkede özellikle Hindistan’da yaygınlık kazanmıştır.
Tarikat silsilesi Hasan-ı Basrî vasıtasıyla Hz. Ali’ye ulaşır
1 )
Aşağıdakilerden hangisi XVI-XIX. Asırlarda belli başlı tasavvufî olaylardan biri değildir?
XVII. yüzyılda medreselerle birlikte tekkelerin de gerilemeye başladığı görülmekte, ehil olmayan bazı kişilerin şeyh oğlu olmak avantajı ile tekkelere postnişin olarak tayin edildiğine sıkça rastlanmaktadır.
XVIII. yüzyılda gerileyen tekke ve medrese eğitimine rağmen, Bursalı İsmail Hakkı ve Erzurumlu İbrahim Hakkı gibi iz bırakan iki büyük mutasavvıf yetişmiştir.
Kadızâdeler ile Sivâsîzâdeler arasındaki fikir ayrılıkları ve anlaşmazlıkları zaman zaman tartışmalara neden olmuştur.
Yeniçeri Ocağı’nın 1838 yılında kaldırılması üzerine, Bektaşî tekkeleri de kapatılmış ve şeyhliklerine Nakşî, Kâdirî ve Mevlevî halifeler tayin edilmiştir.
XVI. yüzyıl Osmanlı ülkesinde düşünce hürriyetinin bir meyvesi olarak İbnü’l-Arabî’nin Şeyhü’l-İslâm İbn Kemal fetvasıyla aklan¬masından sonra özellikle şiir ve edebiyatta “vahdet-i vücud” fikrinin yaygınlaştığı yıllardır.
dedecim
Tue 12 April 2011, 03:48 pm GMT +0200
cevaplarıda ekleyelim lütfen saygılarımla
turgay
Tue 12 April 2011, 04:26 pm GMT +0200
cevapları yok mu bu soruların
emine
Tue 12 April 2011, 07:19 pm GMT +0200
bu cevap isteyenlere çok kızıyorum zahmet edip araştırın arkadaşlar hem tekrar olur
marziye
Tue 12 April 2011, 07:57 pm GMT +0200
arkadaşlar mevliligin bayramiyyenin ve halvetiyenin özelliklerini sordu kopyalamaya fırsatım olmadı ama bakın
dedecim
Tue 12 April 2011, 08:46 pm GMT +0200
haklısınız emine hanım ama bizde soruları verdimi cevaplarıyla birlikte yayınlıyoruz onun için cevaplarınıda yazmaya çalışalım saygılarımla
bosna
Wed 13 April 2011, 01:34 pm GMT +0200
Tasavvuf II Sınav Soruları
1) '' Osmanlı Devletinin ilk kuruluşunda medresenin yanında bir de tekkenin tesis edilmesi, diğer bir ifadeyle Dursun Fakih'in yanında bir de mutasavvıfın bulunması, devletin tasavvuf ve tarikatlara verdiği önemi göstermesi bakımından dikkat çekicidir.''
Bu dönemde Dursun Fakih'le birlikte ismi anılan mutasavvıf aşağıdakilerden hangisidir?
Şeyh Muhlis Baba
Elvan Çelebi
Şeyh Edebali******
Baba İlyas Çelebi
Şeyh Aşık Paşa
2 )
Tekkelerin Edebiyat Fakültesi olarak nitelendirilmesi ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Tekkeler Edebiyat alanında İsmâil Dede Efendi gibi bir dâhî yetişmiştir. ****
Tekke Edebiyatı, genellikle hece veznini kullanan mutasavvıflarca temsil edilmiştir ki, bunlara örnek olarak; Yunus Emre, Eşrefoğlu Rûmî, Hacı Bayram Velî, Üftâde, Aziz Mahmud Hüdâyî ve Erzurumlu İbrahim Hakkı’yı verebiliriz.
Tekkeler şiirde ve edebiyatta en mühim simaların yetiştiği mekânlar olmuşlardır.
Tekke edebiyatında konu olarak genellikle, ALLAHın birliği yani Tevhid, Hz. Peygamber sevgisi, seyr u sülûk esasları, ahlaki umdeler ve aşk gibi konular en çok ele alınan mevzular olmuştur.
Tekkelerden Divan edebiyatı mensubu şairler de yetişmiştir. Bunlara da örnek olarak; Şeyhî, Nev'î, Atâyî, Nef'î, Nizamî, Nailî, Nâbî, Fuzûlî, Bakî, Nahîfî, Neşâtî, Fasîh, Hayretî, Yenişehirli Avnî ve Şeyh Galip Dede gibi meşhur divan şairlerini örnek olarak verebiliriz.
3 )
Tarikatların sosyal faaliyetleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Tarikat mensuplarının bir çok iç savaş ve çekişmelerde halklar arasında arabulucu rolü oynamaları.*
İslam diyarlarının işgale uğraması veya düşman saldırılarına maruz kalması sırasında tarikat erbabının direniş ve yurdu düşmana karşı savunması.*
Seyyah dervişler vasıtasıyla İslam’ın diğer Müslüman ülkelere yayılması. ******
İslam mücahitlerinin ulaşamadığı uzak diyarlara İslam’ın yayılması.*
İslam mücahitlerince fethedilen toprakların İslamlaştırılması ve bu topraklarda yaşayanların gönüllerinin İslam’a ısındırılması. *
4 )
Tekkelerin sosyal fonksiyonları bağlamında bazı tekkeler “Tecrit Yeri” vazifesi yapmışlardır. Aşağıdakilerden hangisi bu tekkelerden biridir?
Üsküdar Karacaahmet Tekkesi
Üsküdar Nasuhî Efendi Tekkesi
Üsküdar Cüzzamlılar Tekkesi
Üsküdar Miskinler Tekkesi ****
Aksaray Olanlar Tekkesi
5 )
Aşağıdaki kavramlardan hangisi Tasavvuf tarihinde tekke için kullanılan isimlerden değildir?
Asitane
Zaviye
Savmaa
Ribat
Küveyr****(bu düveyr değilsebu şık doğru)
1 )
Aşağıdakilerden hangisi tekelerin sosyal faaliyetlerinden biri değildir
İmaret
Mektep
Mescid ve Cami
Kervansaray
Hapisane*******
bosna
Wed 13 April 2011, 02:05 pm GMT +0200
Tarikatların sosyal faaliyetleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
İslam mücahitlerince fethedilen toprakların İslamlaştırılması ve bu topraklarda yaşayanların gönüllerinin İslam’a ısındırılması.
İslam diyarlarının işgale uğraması veya düşman saldırılarına maruz kalması sırasında tarikat erbabının direniş ve yurdu düşmana karşı savunması.
İslam mücahitlerinin ulaşamadığı uzak diyarlara İslam’ın yayılması.
Seyyah dervişler vasıtasıyla İslam’ın diğer Müslüman ülkelere yayılması.*******
Tarikat mensuplarının bir çok iç savaş ve çekişmelerde halklar arasında arabulucu rolü oynamaları.
3 )
Aşağıdakilerden hangisi Bayramiliğin özelliklerinden biri değildir
Bayramî silsilesi, Hamîdüddîn Aksarayî’ye bağlı olarak, Halvetiyye ve Nakşibendiyye silsilelerine ulaşır. *
Bayramiyye’de irşad usûlü, esmâ zikrine dayanır.*
Bayramî tacı başlangıçta on iki dilimli iken, bizzat Hacı Bayram Velî tarafından altı dilimli beyaz çuhaya dönüştürülmüştür. Tacın boyu, başlangıçta namazda sütrelik edecek kadar uzun iken sonraları kısaltılmıştır. Tacın tepesinde birbirinin içinde bulunan ve “gül” denilen üç daire, tevhidin üç mertebesine işaret eder. *
Hacı Bayram-ı Velî’nin vefatından sonra tarikat, Şemsiyye (Akşemseddin ve Melâmiyye Dede Ömer Sikkînî) adlarında iki kola ayrılmıştır. *
Anadolu dışında Balkanlara da yayılan Bayramiyye, Halvetiyye ve Nakşibendiyye izleri taşır.********
4 )
Aşağıdakilerden hangisi Nakşbendiliğin özelliklerinden biri değildir?
İlk sekiz düsturu Abdülhâlık Gucduvânî tarafından tanzim edilen on bir esas, Nakşibendiyye’de tasavvufî eğitimin temel unsurları olarak kabul edilir.
Nakşibendiyye’nin faaliyet gösterdiği bölgelerden birisi de Anadolu ve Balkanlar’dır.
Ahrâriyye ve Müceddidiyye’nin yanı sıra “Kâsâniyye” de bu bölgelerde faaliyette bulunmuştur.
Nakşibend’in vefâtından sonra halifeleleri Hâce Muhammed Pârsâ (ö.1419), Hâce Alâeddin Attâr ve Mevlânâ Yâkub Çerhî (ö.1448) tarikatı yayan önemli mutasavvıflardır.
Muhammed Bahâeddin Nakşibend’in şeyhleri, sesli (cehri) zikri tercih ettikleri halde kendisi sessiz (hafi) zikri tercih etmiştir.
Nakşibendiyye’nin önemli bir esası “Devran”dır.********
5 )
Bahâeddin Nakşibend ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır
Nakşibendiyye’nin kurucusu Muhammed Bahâeddin, Buhârâlı olduğu için “Buhârî” nisbesiyle ve küçüklüğünde babası ile birlikte nakışçılık yaptığı için “Nakşbend” lakabıyla anılır. Bu lakaba nispetle kurduğu tarikata da “Nakşibendiyye” denilmiştir.
Hâce Muhammed Bahâeddin, müritlerine dinî kaidelere uymayı, takvayı ve azimetle amel etmeyi ısrarla tavsiye eder; velîlik derecelerine bu şekilde ulaşılabileceğini söylerdi.
Bahâeddin Nakşibend’in kendisinden çok önce vefat etmiş olan Alâeddin Attâr tarafından da manen yetiştirildiği kabul edilir.***********
Muhammed Bahâeddin, 1318’de Buhara yakınlarındaki Kasr-ı Hinduvân’da (Kasr-ı Ârifân) dünyaya geldi.
Muhammed Bahâeddin Nakşibend, kendisine silsilesini soran bir kişiye “Silsile ile kimse bir yere ulaşamaz” demiş ve asıl olanın sadakat ve samimiyet olduğunu vurgulamıştır
1 )
Aşağıdakilerden hangisi Mevleviliğin özelliklerinden biri değildir?
Mevleviyye, şubesi olmayan bir tasavvuf yoludur. Sadece “veled” ve “şems” meşrepleri vardır.*
Mevlevî yolunun en önemli iki özelliği “sema” ve “çile”dir.*
Mevleviyye’de çile (halvet), 100 gündür. Çileye giren bir Mevlevî dervişi, bu süre içinde tekkede bulunmak zorundadır, orayı izinsiz terk edemez. *********
Mevleviyye, XIII. yüzyılın sonlarında Konya’da, Mevlânâ Celâleddin Rumî adına oğlu Sultan Veled tarafından tesis edilmiş bir tasavvuf yoludur.
Mevleviyye, idari merkez Konya’da kalmak şartıyla, Fatih Sultan Mehmed döneminde İstanbul’a giren ilk tarikatlardan birisidir.
zeyneb
Wed 13 April 2011, 02:22 pm GMT +0200
Aşağıdakilerden hangisi Nakşbendiyye kollarından biri değildir?
Ahrâriyye: Ubeydullah Ahrâr
Melâmiyye: Muhammed Nûru’l-Arabî
Müceddidiyye: Ahmed Fûrûk-i Sirhindî
Şemsiyye: Ahmed Şemseddin Sivâsî (c: halvetiyye nin bir koludur)
Hâlidiyye: Mevlana Hâlid-i Bağdadî
Aşağıdaki eserlerden hangisi Abdülkadir Geylânî’ye ait değildir?
el-Füyûzâtu’r-rabbâniye fî evrâdi’l-Kādiriyye
el-Fethu’r-rabbânî ve’l-feyzü’r-rahmânî
Fütühatü’l-Mekkiyye ccccc
Fütûhu’l-gayb
el-Gunye li-tâlibî tarîki’l-hak
bosna
Wed 13 April 2011, 02:26 pm GMT +0200
5 )
Bedeviyye ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bedevî hırkası ile tarikatın alem ve sancağı kırmızıdır.*
Bedeviyye, Ahmed el-Bedevî (ö. 675/1276) tarafından kurulan ve daha çok Mısır’da yaygın olan bir tarikattır.
Bedeviyye’nin Mısır kültüründeki yeri, Bektaşîliğin Anadolu ve Rumeli’deki tesirine benzetilebilir.
Bedeviyye Mısır dışında da bir çok ülkede özellikle Hindistan’da yaygınlık kazanmıştır.*******
Tarikat silsilesi Hasan-ı Basrî vasıtasıyla Hz. Ali’ye ulaşır
1 ) bu sorudan emin değilim ama siz tekrar bakabilirsiniz
Aşağıdakilerden hangisi XVI-XIX. Asırlarda belli başlı tasavvufî olaylardan biri değildir?
XVII. yüzyılda medreselerle birlikte tekkelerin de gerilemeye başladığı görülmekte, ehil olmayan bazı kişilerin şeyh oğlu olmak avantajı ile tekkelere postnişin olarak tayin edildiğine sıkça rastlanmaktadır.******
XVIII. yüzyılda gerileyen tekke ve medrese eğitimine rağmen, Bursalı İsmail Hakkı ve Erzurumlu İbrahim Hakkı gibi iz bırakan iki büyük mutasavvıf yetişmiştir.
Kadızâdeler ile Sivâsîzâdeler arasındaki fikir ayrılıkları ve anlaşmazlıkları zaman zaman tartışmalara neden olmuştur.
Yeniçeri Ocağı’nın 1838 yılında kaldırılması üzerine, Bektaşî tekkeleri de kapatılmış ve şeyhliklerine Nakşî, Kâdirî ve Mevlevî halifeler tayin edilmiştir.
XVI. yüzyıl Osmanlı ülkesinde düşünce hürriyetinin bir meyvesi olarak İbnü’l-Arabî’nin Şeyhü’l-İslâm İbn Kemal fetvasıyla aklan¬masından sonra özellikle şiir ve edebiyatta “vahdet-i vücud” fikrinin yaygınlaştığı yıllardır.
zeyneb
Wed 13 April 2011, 02:42 pm GMT +0200
Aşağıdakilerden hangisi XVI-XIX. Asırlarda belli başlı tasavvufî olaylardan biri değildir?
XVII. yüzyılda medreselerle birlikte tekkelerin de gerilemeye başladığı görülmekte, ehil olmayan bazı kişilerin şeyh oğlu olmak avantajı ile tekkelere postnişin olarak tayin edildiğine sıkça rastlanmaktadır.
XVIII. yüzyılda gerileyen tekke ve medrese eğitimine rağmen, Bursalı İsmail Hakkı ve Erzurumlu İbrahim Hakkı gibi iz bırakan iki büyük mutasavvıf yetişmiştir.
Kadızâdeler ile Sivâsîzâdeler arasındaki fikir ayrılıkları ve anlaşmazlıkları zaman zaman tartışmalara neden olmuştur.
Yeniçeri Ocağı’nın 1838 yılında kaldırılması üzerine, Bektaşî tekkeleri de kapatılmış ve şeyhliklerine Nakşî, Kâdirî ve Mevlevî halifeler tayin edilmiştir. (yeniçeri ocağı 1826 da kaldırılmıştır. bu cevaplarda tek yanlış olarak bulduğum bu))
XVI. yüzyıl Osmanlı ülkesinde düşünce hürriyetinin bir meyvesi olarak İbnü’l-Arabî’nin Şeyhü’l-İslâm İbn Kemal fetvasıyla aklan¬masından sonra özellikle şiir ve edebiyatta “vahdet-i vücud” fikrinin yaygınlaştığı yıllardır.
bosna
Wed 13 April 2011, 02:43 pm GMT +0200
2 )
Aşağıdakilerden hangisi Halvetiyye’nin kollarından biri değildir?
Şemsiyye-Şemseddin Ahmed Sivâsî (ö.1597)
Kâsâniyye: Ahmed Kâsânî (ö.1542) ************
Ahmediyye-Ahmed Şemseddin Marmaravî (ö.1504)
Cemâliyye-Cemâl Halvetî (ö.1493)
Rûşeniyye-Dede Ömer Rûşenî (ö.1486)
bosna
Wed 13 April 2011, 03:02 pm GMT +0200
Şazaliyye tarikatı hakkında yanlış tır?
Mensup olduğu ailenin nesebi Hz. Hasan’a ulaşır.
Nisbesini irşad faaliyetine başladığı İfrîkıye’deki Şâzile (Şâzele) beldesinden alır.
Şâzelî, İstanbul halk folkloründe fırıncıların pîri olarak kabul edilmiştir. Eski İstanbul’da birçok fırında, “Her sabah besmeleyle açılır dükkânımız; Hazret-i Şâzelî’dir pîrimiz üstâdımız” levhası asılı bulunurdu. **************
Ebü’l-Hasen eş-Şâzelî, 593 (1197) yılında Kuzey Afrika’nın en batısında yer alan Sebte (Ceuta) şehri yakınlarındaki Gamâre’de doğdu.
Şâzelî eser telif etmemekle birlikte Hakîm et-Tirmizî’nin Hatmü’l-evliyâ’, Ebû Tâlib el-Mekkî’nin Kûtü’l-kulûb, İmam Gazzâlî’nin İhyâ’u ‘ulûmi’d-dîn, Kuşeyrî’nin er-Risâle…gibi kitaplara özel ilgi gösterdi ve bunları derslerinde şerhetti.
Bedeviye tarikatı hakkında aşağıdakilerden hangisi yanlış?
Bedeviyye, Ahmed el-Bedevî (ö. 675/1276) tarafından kurulan ve daha çok Mısır’da yaygın olan bir tarikattır.
Tarikat silsilesi Hasan-ı Basrî vasıtasıyla Hz. Ali’ye ulaşır.
Bedevî hırkası ile tarikatın alem ve sancağı kırmızıdır.
Bedeviyye’nin Mısır kültüründeki yeri, Bektaşîliğin Anadolu ve Rumeli’deki tesirine benzetilebilir.
Bedeviyye Mısır dışında da bir çok ülkede özellikle Hindistan’da yaygınlık kazanmıştır. *********
Mevlevilik hakkında hangisi yanlış?
Mevlânâ, babasının vefatından sonra eğitimine dokuz yıl kadar Seyyid Burhaneddin Muhakkık Tirmizî’nin gözetiminde devam etti.
Mevlânâ, Muhakkık Tirmizî’den sonra Şems-i Tebrizî ile tanıştı.
Mevleviyye’nin kurucusu Mevlânâ Celaleddin-i Rûmî, Belh şehrinde dünyaya geldi.
Mevlânâ, Zerkûbî’nin ölümünden sonra Sultan Veled ile aynı sohbeti devam ettirmeye çalıştı.*******
Mevlânâ, Şems’den sonra sevgi ve muhabbetini Selahaddin Zerkûbî’ye hasretti ve onunla teselli buldu.
Bu soruyu hatırlayamadım ama cevabı işaretlediğim şık olacak?
Hafî-Kuûdî
Hafî ve Cehrî
Cehrî-Kıyâmî
Hafî-Kıyâmî ********
Cehrî-Kuûdî
5 )
Aşağıdakilerden hangisi Yeseviyye’nin özelliklerinden biri değildir?
Yeseviyye’de halvet uygulaması önem arz eder ve kendine has bir usûlü vardır.
Mürid hiçbir zaman kimseyi şeyhinden üstün bilmemeli ve ona mutlak teslim olmalıdır.
Şeyhlerin, özellikle şeyhinin sırlarını ve kerametlerini muhafaza etmek ve onları ifşa etmemek.
Yeseviyye’de bir sâlikin kemâl sahibi olmayı arzulaması, Cenâb-ı Hakk’a ulaşmayı istemesi (vuslat), korku ve ümit arasında bir halde olması ve zikre devam etmesi gerekir.
Yeseviyye’de zikir hafî olup “hatme” adıyla anılır. *********
dedecim
Wed 13 April 2011, 03:47 pm GMT +0200
mükemmelsiniz teşekkürler hep beraber değerli dostlar saygılarımla
ahsengül
Wed 13 April 2011, 07:19 pm GMT +0200
FARKLI BİR SORU DAHA
Halvetiyye ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Halvetiyye’de seyru sülûk yedi isimle (lâ ilâhe illallah, Allah, hû, hak, hay, kayyûm, kahhâr) yapılır.
Haftanın belli günlerinde Halveti tekkelerinde sesli olarak topluca icra edilen zikre “sema” ve “hatm-i hâce” gibi isimler verilir*********************************
Tarikatın tüm esaslarını tam olarak tespit eden ve tarikatı daha geniş bir coğrafyaya yayan mutasavvıf ise, “ikinci kurucu şeyh” (pîr-i sânî) ve “Halvetiyye Tâifesinin Seyyidi” olarak anılan Seyyid Yahya Şirvânî (ö.1457 veya 1463-64) olmuştur.
Halvetiyye’nin temeli, XIV. yüzyılın ikinci yarısında Harezm bölgesinde, silsilesi Sühreverdiyye’ye bağlanan Kerîmüddin Ahî Muhammed Halvetî (ö.1350) tarafından atıldı.
Kurucusu Kerîmüddin Ahî Muhammed Halvetî’nin yeğeni ve halifesi Ömer Halvetî’dir.
Aşağıdakilerden hangisi Mevleviliğin özelliklerinden biri değildir?
Mevlevî yolunun en önemli iki özelliği “sema” ve “çile”dir.
Mevleviyye, idari merkez Konya’da kalmak şartıyla, Fatih Sultan Mehmed döneminde İstanbul’a giren ilk tarikatlardan birisidir.
Mevleviyye’de çile (halvet), 100 gündür. Çileye giren bir Mevlevî dervişi, bu süre içinde tekkede bulunmak zorundadır, orayı izinsedemez******************************
Mevleviyye, şubesi olmayan bir tasavvuf yoludur. Sadece “veled” ve “şems” meşrepleri vardır.
Mevleviyye, XIII. yüzyılın sonlarında Konya’da, Mevlânâ Celâleddin Rumî adına oğlu Sultan Veled tarafından tesis edilmiş bir tasavvuf yoludur.
Hangisi tarikatlerin onksiyonlarından değildir?
Tarikat mensuplarının bir çok iç savaş ve çekişmelerde halklar arasında arabulucu rolü oynamaları.
İslam mücahitlerinin ulaşamadığı uzak diyarlara İslam’ın yayılması.
Seyyah dervişler vasıtasıyla İslam’ın diğer Müslüman ülkelere yayılması.*************
İslam mücahitlerince fethedilen toprakların İslamlaştırılması ve bu topraklarda yaşayanların gönüllerinin İslam’a ısındırılması.
İslam diyarlarının işgale uğraması veya düşman saldırılarına maruz kalması sırasında tarikat erbabının direniş ve yurdu düşmana karşı savunması.
Hangisi halvetiyye nin bir kolu değildir?
Şemsiyye-Şemseddin Ahmed Sivâsî (ö.1597)
Ahmediyye-Ahmed Şemseddin Marmaravî (ö.1504)
Kâsâniyye: Ahmed Kâsânî (ö.1542)*******************************
Rûşeniyye-Dede Ömer Rûşenî (ö.1486)
Cemâliyye-Cemâl Halvetî (ö.1493)
ahsengül
Wed 13 April 2011, 07:28 pm GMT +0200
c sınıfından yeni bir soru daha
Kadiriyye ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kâdiriyye’yi Anadolu’ya ilk defa Abdülkadir Geylânî’nin torunlarından Hüseyin Hamevî getirmiştir.*************************************
Kâdiriyye, Abdülkâdir Geylânî tarafından Bağdat’ta kurulmuş bir tasavvuf yoludur.
Kâdiriyye, Endonezya’dan Kuzey Afrika’ya, Sibirya’dan Afrika içlerine kadar yayılmıştır.
İslâm dünyasının en eski ve en yaygın tarikatlarından birisi olarak kabul edilen Kâdiriyye, XIII-XV. asırlar arasında Osmanlı Devleti dışındaki Müslüman ülkelerde gelişimini farklı kolları sayesinde gerçekleştirmiştir.
Kâdiriyye’yi İstanbul’a getiren İsmail Rûmî (ö.1631)’dir. İsmail Rûmî’nin İstanbul’da yaptırdığı Tophane tekkesi, bu yolun Anadolu’daki merkezi konumundadır.
miraymir
Wed 13 April 2011, 11:51 pm GMT +0200
2 ) “XII-XIII. asırlara genel olarak bakıldığında tarikatların tekevvün dönemi olarak dikkati çeker.”
Aşağıdaki tarikatlardan hangisi bu dönemde kurulmamıştır?
Çiştiyye
Kâdiriyye
Yeseviyye
Rifâiyye
Halvetiyye
ömerseve
Thu 14 April 2011, 01:13 pm GMT +0200
Aziz Mahmud Hüdayi ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Tekkesi, İstanbul’un en önemli tasavvuf ve kültür merkezlerinden biri olarak hizmet görmüş; buradan pek çok ilim ve fikir adamı, şeyh ve musikişinas yetişmiştir.
Celvetiyye’nin kurucusu Aziz Mahmud Hüdâyî, 1541’de İstanbul’da doğdu. cccc
Vefat ettiğinde altmışa yakın halifesi bulunduğu rivayet edilen Aziz Mahmûd Hüdâyî, halifeleri ve yazdığı otuz kadar eseriyle Anadolu ve Balkanlar’daki dinî-tasavvufî hayat üzerinde derin tesirler bırakmış ve bu şekilde şöhreti günümüze kadar ulaşmıştır.
Hüdâyî, üç yıl gibi kısa bir sürede seyru sülûkünü tamamladıktan sonra şeyhi tarafından çocukluk yıllarını geçirdiği Sivrihisar’a halife olarak tayin edildi.
Trakya ve Balkanlar’da bir süre
Rifâiyye, Kâdiriyye gibi Horasan kökenli bir tarikattır.cccc
Bu yolun mensupları zikir ve âyin usûlü olarak “sesli” (cehrî) ve “ayakta” (kıyâmî) zikir usûlünü benimsemişlerdir.
Tarikatta riyazet ve mücâhedeye çok önem verilir.
Rifâî kıyam zikri coşkun ve hareketlidir ve zikir içinde Rifâiyye’ye mahsus olan “burhan” gösterisi vardır.
Kıyam zikrine uygun musiki icra edilir. Kalbî “ism-i Hay” ve “ism-i Celâl” zikirlerinde ney de üflenir.
O, İbn-i Arabi tarafından sistemleştirilen tasavvuf anlayışını geliştirmiş, dinin zahirî hükümlerine bağlılık konusunda son derece titiz davranmıştır.
Zühd, bedenin değil ruhun özelliğidir. İtibar manaya olduğu için mâsivâdan yüz çevirme bedenle değil, gönülle olur.
Semâ‘ı meşru görmekle birlikte bir sûfînin müşâhede ettiği derunî hallerin dini ölçülerin dışına taşmamasını şart koşmuştur.
Abdülkâdir Geylânî’ye göre kalbin arınması, bilginin hayata geçirilmesine ve ibadetlerin samimi ve gösterişten uzak (ihlâslı) bir şekilde yerine getirilmesine bağlıdır.
Abdülkâdir Geylânî’nin tasavvufî görüş ve düşünceleri, dinin zahirî hükümlerine titizlikle bağlı kalma esasına dayanır.
Arslan Baba
Hacı Bektaş Veli
Abdülhâlik-ı Gucdüvânî
Yûsuf Hemedânî
Ahmed Yesevî cccc
3 )
m-h-d-73
Thu 14 April 2011, 02:26 pm GMT +0200
5 )
Bedeviyye ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bedevî hırkası ile tarikatın alem ve sancağı kırmızıdır.*
Bedeviyye, Ahmed el-Bedevî (ö. 675/1276) tarafından kurulan ve daha çok Mısır’da yaygın olan bir tarikattır.
Bedeviyye’nin Mısır kültüründeki yeri, Bektaşîliğin Anadolu ve Rumeli’deki tesirine benzetilebilir.
Bedeviyye Mısır dışında da bir çok ülkede özellikle Hindistan’da yaygınlık kazanmıştır.*******
Tarikat silsilesi Hasan-ı Basrî vasıtasıyla Hz. Ali’ye ulaşır
1 ) bu sorudan emin değilim ama siz tekrar bakabilirsiniz
Aşağıdakilerden hangisi XVI-XIX. Asırlarda belli başlı tasavvufî olaylardan biri değildir?
XVII. yüzyılda medreselerle birlikte tekkelerin de gerilemeye başladığı görülmekte, ehil olmayan bazı kişilerin şeyh oğlu olmak avantajı ile tekkelere postnişin olarak tayin edildiğine sıkça rastlanmaktadır.******
XVIII. yüzyılda gerileyen tekke ve medrese eğitimine rağmen, Bursalı İsmail Hakkı ve Erzurumlu İbrahim Hakkı gibi iz bırakan iki büyük mutasavvıf yetişmiştir.
Kadızâdeler ile Sivâsîzâdeler arasındaki fikir ayrılıkları ve anlaşmazlıkları zaman zaman tartışmalara neden olmuştur.
Yeniçeri Ocağı’nın 1838 yılında kaldırılması üzerine, Bektaşî tekkeleri de kapatılmış ve şeyhliklerine Nakşî, Kâdirî ve Mevlevî halifeler tayin edilmiştir.
XVI. yüzyıl Osmanlı ülkesinde düşünce hürriyetinin bir meyvesi olarak İbnü’l-Arabî’nin Şeyhü’l-İslâm İbn Kemal fetvasıyla aklan¬masından sonra özellikle şiir ve edebiyatta “vahdet-i vücud” fikrinin yaygınlaştığı yıllardır.
slm arkadaşlar bu sorudaki bütün şıklar doğru gözüküyor
yüsra72
Thu 14 April 2011, 03:05 pm GMT +0200
Aşağıdakilerden hangisi XVI-XIX. Asırlarda belli başlı tasavvufî olaylardan biri değildir?
XVII. yüzyılda medreselerle birlikte tekkelerin de gerilemeye başladığı görülmekte, ehil olmayan bazı kişilerin şeyh oğlu olmak avantajı ile tekkelere postnişin olarak tayin edildiğine sıkça rastlanmaktadır.
XVIII. yüzyılda gerileyen tekke ve medrese eğitimine rağmen, Bursalı İsmail Hakkı ve Erzurumlu İbrahim Hakkı gibi iz bırakan iki büyük mutasavvıf yetişmiştir.
Kadızâdeler ile Sivâsîzâdeler arasındaki fikir ayrılıkları ve anlaşmazlıkları zaman zaman tartışmalara neden olmuştur.
Yeniçeri Ocağı’nın 1838 yılında kaldırılması üzerine, Bektaşî tekkeleri de kapatılmış ve şeyhliklerine Nakşî, Kâdirî ve Mevlevî halifeler tayin edilmiştir.******
XVI. yüzyıl Osmanlı ülkesinde düşünce hürriyetinin bir meyvesi olarak İbnü’l-Arabî’nin Şeyhü’l-İslâm İbn Kemal fetvasıyla aklan¬masından sonra özellikle şiir ve edebiyatta “vahdet-i vücud” fikrinin yaygınlaştığı yıllardır.
) “XII-XIII. asırlara genel olarak bakıldığında tarikatların tekevvün dönemi olarak dikkati çeker.”
Aşağıdaki tarikatlardan hangisi bu dönemde kurulmamıştır?
Çiştiyye
Kâdiriyye
Yeseviyye
Rifâiyye
Halvetiyye****
Salihalp
Thu 14 April 2011, 09:43 pm GMT +0200
HayAllah razı olsun...
Çiçekler
Fri 15 April 2011, 09:51 am GMT +0200
selamün aleyküm soruları kaydetmeyi bilmiyorum bana hacı bayram velinin özelliği değildir gibi uzun bir soru çıktı birde yeseviyye ve özellikleri konusunda geçen marifetullah,sehavet,sıdk fenafillah tevekkülve tefekkür hangisi değildir diye sıdk cevabını verdim hepinizin cuması mübarek olsun.
BİLGE
Fri 15 April 2011, 12:48 pm GMT +0200
Hacı Bektaşi Veli'nin eserlerinden değildir?
-makalat
-tefsir-i fatiha
-şerh-i besmele
-nesayih-i hacı bektaşi veli
-menakibül arif ccc
bana farklı olarak bu soru çıktı. Emeği geçen herkesten Allah razı olsun
ahmett
Fri 15 April 2011, 03:57 pm GMT +0200
Mevleviyye, şubesi olmayan bir tasavvuf yoludur. Sadece “veled” ve “şems” meşrepleri vardır.
Mevleviyye’de çile (halvet), 100 gündür. Çileye giren bir Mevlevî dervişi, bu süre içinde tekkede bulunmak zorundadır, orayı izinsiz terk edemez.
Mevleviyye, XIII. yüzyılın sonlarında Konya’da, Mevlânâ Celâleddin Rumî adına oğlu Sultan Veled tarafından tesis edilmiş bir tasavvuf yoludur.
Mevlevî yolunun en önemli iki özelliği “sema” ve “çile”dir.
Mevleviyye, idari merkez Konya’da kalmak şartıyla, Fatih Sultan Mehmed döneminde İstanbul’a giren ilk tarikatlardan birisidir.
Tarikat mensuplarının bir çok iç savaş ve çekişmelerde halklar arasında arabulucu rolü oynamaları.
İslam diyarlarının işgale uğraması veya düşman saldırılarına maruz kalması sırasında tarikat erbabının direniş ve yurdu düşmana karşı savunması.
Seyyah dervişler vasıtasıyla İslam’ın diğer Müslüman ülkelere yayılması.
İslam mücahitlerince fethedilen toprakların İslamlaştırılması ve bu topraklarda yaşayanların gönüllerinin İslam’a ısındırılması.
İslam mücahitlerinin ulaşamadığı uzak diyarlara İslam’ın yayılması.
Ahmediyye-Ahmed Şemseddin Marmaravî (ö.1504)
Kâsâniyye: Ahmed Kâsânî (ö.1542)
Cemâliyye-Cemâl Halvetî (ö.1493)
Şemsiyye-Şemseddin Ahmed Sivâsî (ö.1597)
Rûşeniyye-Dede Ömer Rûşenî (ö.1486)
Muhammed Bahâeddin, 1318’de Buhara yakınlarındaki Kasr-ı Hinduvân’da (Kasr-ı Ârifân) dünyaya geldi.
Hâce Muhammed Bahâeddin, müritlerine dinî kaidelere uymayı, takvayı ve azimetle amel etmeyi ısrarla tavsiye eder; velîlik derecelerine bu şekilde ulaşılabileceğini söylerdi.
Muhammed Bahâeddin Nakşibend, kendisine silsilesini soran bir kişiye “Silsile ile kimse bir yere ulaşamaz” demiş ve asıl olanın sadakat ve samimiyet olduğunu vurgulamıştır.
Nakşibendiyye’nin kurucusu Muhammed Bahâeddin, Buhârâlı olduğu için “Buhârî” nisbesiyle ve küçüklüğünde babası ile birlikte nakışçılık yaptığı için “Nakşbend” lakabıyla anılır. Bu lakaba nispetle kurduğu tarikata da “Nakşibendiyye” denilmiştir.
Bahâeddin Nakşibend’in kendisinden çok önce vefat etmiş olan Alâeddin Attâr tarafından da manen yetiştirildiği kabul edilir.
5 )
Aşağıdakilerden hangisi Nakşbendiyye kollarından biri değildir?
Ahrâriyye: Ubeydullah Ahrâr
Şemsiyye: Ahmed Şemseddin Sivâsî
Müceddidiyye: Ahmed Fûrûk-i Sirhindî
Hâlidiyye: Mevlana Hâlid-i Bağdadî
Melâmiyye: Muhammed Nûru’l-Arabî
5/5
Cevap Listesi
1 2 3 4 5
TASAVVUF II VİZE SINAVI
Sınav Bitiş Zamanı : 15.04.2011 - 16:40:37
Kalan Sınav Süresi: 0 saat 0 dk. 23 saniye
1 )
Aziz Mahmud Hüdayi ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Vefat ettiğinde altmışa yakın halifesi bulunduğu rivayet edilen Aziz Mahmûd Hüdâyî, halifeleri ve yazdığı otuz kadar eseriyle Anadolu ve Balkanlar’daki dinî-tasavvufî hayat üzerinde derin tesirler bırakmış ve bu şekilde şöhreti günümüze kadar ulaşmıştır.
Tekkesi, İstanbul’un en önemli tasavvuf ve kültür merkezlerinden biri olarak hizmet görmüş; buradan pek çok ilim ve fikir adamı, şeyh ve musikişinas yetişmiştir.
Trakya ve Balkanlar’da bir süre kaldıktan sonra İstanbul’a geldi. Hüdâyî, halktan sultanlara kadar uzanan geniş bir tesir halkası meydana getirdi.
Hüdâyî, üç yıl gibi kısa bir sürede seyru sülûkünü tamamladıktan sonra şeyhi tarafından çocukluk yıllarını geçirdiği Sivrihisar’a halife olarak tayin edildi.
Celvetiyye’nin kurucusu Aziz Mahmud Hüdâyî, 1541’de İstanbul’da doğdu.
Şeyh Edebâli
Şeyh Âşık Paşa
Elvan Çelebi
Şeyh Muhlis Baba
Baba İlyas Çelebi
Şerh-i Besmele
Tefsîr-i Fâtiha
Makâlât
Nesâyih-i Hacı Bektâş-ı Velî
marziye
Fri 15 April 2011, 07:52 pm GMT +0200
Rifaiyye’nin özellikleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Kıyam zikrine uygun musiki icra edilir. Kalbî “ism-i Hay” ve “ism-i Celâl” zikirlerinde ney de üflenir.
Tarikatta riyazet ve mücâhedeye çok önem verilir.
Bu yolun mensupları zikir ve âyin usûlü olarak “sesli” (cehrî) ve “ayakta” (kıyâmî) zikir usûlünü benimsemişlerdir.
***Rifâiyye, Kâdiriyye gibi Horasan kökenli bir tarikattır.
Rifâî kıyam zikri coşkun ve hareketlidir ve zikir içinde Rifâiyye’ye mahsus olan “burhan” gösterisi vardır.
2 )Sufiler tasavvufun gayesi hakkında aşağıdakilerden hangisini söylememişlerdir?
Allah korkusunun kalbe yerleşmesi
Güzel ahlak
***Adil olmak
Allah sevgisi
Marifetullah
Kadiriyye’de toplu zikir hangi şekilde icra edilir?
Hafî ve Cehrî
Hafî-Kıyâmî
Hafî-Kuûdî
Cehrî-Kuûdî
****Cehrî-Kıyâmî
5 )
Hacı Bektaşi Veli ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Hacı Bektâş Veli o zamanki adıyla Sulucakarahöyük, bugünkü adıyla Nevşehir’e yerleşmiştir. Burada 1171 yılında vefat etmiş ve türbesi buradadır.
Âşıkpaşazâde’nin kaydettiğine göre Hacı Bektâş-ı Velî ve kardeşi Menteş’in, Baba İlyas Horasanî’ye intisap ettikleri; Elvan Çelebi ve Eflâkî’nin beyanlarına göre de Hacı Bektâş’ın halifelik makamına kadar yükseldiği anlaşılmaktadır.
Vefâî şeyhi Baba İlyas’ın halifesi olup Horasan erenlerindendir.
Hacı Bektâş-ı Velî, Bektâşiyye’nin kurucusu kabul edilen bir Türkmen şeyhidir.
XIII. yüzyılda Cengiz istilâsı sebebiyle Anadolu’ya vuku bulan derviş göçleri arasında, aynı mektebe mensup Yesevî veya Haydarî dervişlerinden biri olarak Anadolu’ya gelmiştir.
5 )
Aşağıdaki isimlerden hangisi XIV. ve XV. Asır mutasavvıflarından biri değildir?
Nakşibend Muhammed Bahâeddin Buhârî
Hacı Bayram-ı Velî
Yunus Emre
-****Hacı Bektaş-ı Velî
Dâvûd-i Kayserî
2 )
Sa’diyye’nin kurucusu Sa‘deddin el-Cebâvî (ö.575/1180) ile ilgili aşağıda belirtilenlerden hangisi yanlıştır?
Sa‘deddin el-Cebâvî’nin yol kesen haydutları terbiye ve irşad maksadıyla aralarına katıldığı söylenir.
Sa‘deddin el-Cebâvî’nin tarikat silsilesi biri vehbî, diğeri kesbî olmak üzere iki koldan Hz. Peygamber’e (s.a.) ulaşır.
Nesebi baba tarafından Hz. Ömer’e, anne tarafından Hz. Ebu Bekir’e ulaşır.
Sa‘deddin el-Cebâvî’nin başta akıl hastaları olmak üzere birçok hastayı tedavi ettiği, öte yandan vahşi ve zehirli hayvanlar üzerinde tasarrufta bulunmak gibi kerametleri olduğu rivayet edilir.
Dedelerinden biri olan Şeybân’a nisbetle “Şeybânî”, tekkesini kurup faaliyet gösterdiği Şam’ın Cebâ köyüne izâfetle “Cebâvî” nisbeleriyle bilinir. Türkçe’de ve bazı Batı dillerinde Cebâvî nisbesi daha çok “Cibâvî” şeklinde kullanılmaktadır.
)
Abdülkadir Geylânî’nin tasavvufi görüşleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Zühd, bedenin değil ruhun özelliğidir. İtibar manaya olduğu için mâsivâdan yüz çevirme bedenle değil, gönülle olur.
Abdülkâdir Geylânî’nin tasavvufî görüş ve düşünceleri, dinin zahirî hükümlerine titizlikle bağlı kalma esasına dayanır.
Semâ‘ı meşru görmekle birlikte bir sûfînin müşâhede ettiği derunî hallerin dini ölçülerin dışına taşmamasını şart koşmuştur.
O, İbn-i Arabi tarafından sistemleştirilen tasavvuf anlayışını geliştirmiş, dinin zahirî hükümlerine bağlılık konusunda son derece titiz davranmıştır.
Abdülkâdir Geylânî’ye göre kalbin arınması, bilginin hayata geçirilmesine ve ibadetlerin samimi ve gösterişten uzak (ihlâslı) bir şekilde yerine getirilmesine bağlıdır.
)
Çiştiyye ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Çiştiyye’de tasavvufî düşüncenin temelini “vahdet-i vücûd” kavramı oluşturur.
Çiştiyye tarikatı mensupları ilk dönemlerinde, Şeyh Şehâbeddin es-Sühreverdî’nin Avârifü’l-maârif’ini tarikatlarının temel kitabı olarak benimsemişlerdi. Hücvîrî’nin Keşfü’l-mahcûb’u da çok rağbet gösterdikleri bir eserdir.
Çiştiyye, Muînüddin Hasan el-Çiştî’ye nisbet edilen İran’ın ilk ve en büyük tarikatıdır.
Çiştiyye tarikatının tarihi “büyük şeyhler” dönemi (1200-1356), taşra hankahları dönemi (XIV-XV. yüzyıllar), Sâbiriyye kolunun doğuşu ve gelişmesi dönemi (XV. yüzyıldan itibaren) ve Nizâmiyye kolunun ortaya çıkışı (XVIII. yüzyıl) olmak üzere dört bölümde değerlendirilir.
Adını, asıl kurucusu Hâce Ebû İshak eş-Şâmî’nin şeyhi Mimşâd ed-Dîneverî’nin emriyle yerleştiği Herat yakınlarındaki Çişt köyünden alır.
4 )
Hacı Bektâş-ı Velî’ye birtakım eserler izafe edilmiştir. Aşağıdakilerden hangisi onun eserlerinden biri değildir?
Makâlât
Şerh-i Besmele
Tefsîr-i Fâtiha
Menâkıbü’l-ârifîn
Nesâyih-i Hacı Bektâş-ı Velî
imran
Fri 15 April 2011, 10:46 pm GMT +0200
Tarikatlar dönemi ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Bu dönem XII. asırdan başlayarak tasavvufî tefekkürün en büyük temsilcilerinin yetiştiği, tasavvufî şiir ve edebiyatta en değerli mahsullerin verildiği bir süreçtir.
Tasavvuf tarihi dönemlerinin ikincisi olan tarikat dönemi, tasavvuf müesseselerinin (tarikat, tekke, fütüvvet teşkilatı vb.) ortaya çıkarak sosyal hayatın bir parçası haline geldiği dönemdir.
Siyasî otoritenin zaafa uğradığı XII-XIII. Asırda halkın manevî otoritelere sığınarak sıkıntılarından uzaklaşmaya çalıştığı; halkın ve yöneticilerin XI. asırdan itibaren sûfîlere gösterdikleri hürmet, saygı ve yardımın giderek arttığı görülür.
Bu dönemde kaleme alınan İbnü’l-Fâriz’in Dîvân’ı, İbnü’l-Arabî’nin Füsûs’u, Konevî’nin Fükûk’u ve Fahreddin Irâkî’nin Lemeât’ı tefekkür tarafı ağır basan, tasavvuf düşüncesini zengin kavramlarla açıklayan eserler olarak ilgi çekmiştir.
XII-XIII. Asırlar bir yandan ehl-i sünnet tasavvufu gelişip kurumsallaşırken, diğer yandan da Kalenderî ve Hayderî gibi Şîa fırkalarının tasavvufî kisve altında faaliyet gösterdikleri görülür.
imran
Fri 15 April 2011, 10:50 pm GMT +0200
Hacı Bayram Veli ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bayramiyye’nin kurucusu Hacı Bayram-ı Velî, Ankara’nın Solfasol (Zü’l-Fadl) köyünde doğdu. Asıl adı Numan’dır.
Hacı Bayram-ı Velî’nin vefatının ardından önde gelen iki müridi Akşemseddin (ö.1459) ile Dede Ömer Sikkînî (ö.1475) arasında meşrep farklılığından dolayı bir soğukluk olmuştur.
Hacı Bayram’ın sade bir dille ve hece vezniyle yazılmış, vahdet neşvesini terennüm eden dört şiirinden başka günümüze intikal eden başka bir eseri bilinmemektedir.
Beş Osmanlı padişahının saltanatını idrak eden ve kurduğu tarikatla Anadolu’nun manevî yapısının şekillenmesinde büyük katkıları olan Hacı Bayram, 1429’da Ankara’da vefat etti. Vefatından birkaç yıl önce yaptırılan ve kendi adıyla anılan Cami’nin yanına defnedildi.
“Somuncu Baba” diye tanınan Safiyyüddin Erdebîlî’ye intisap etti. Mürşidi ile birlikte hacca gitti ve dönüşte Aksaray’a yerleşti.
iso
Sat 16 April 2011, 12:03 am GMT +0200
hacı bayram veli ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Bayramiyye’nin kurucusu Hacı Bayram-ı Velî, Ankara’nın Solfasol (Zü’l-Fadl) köyünde doğdu
Bir müddet sonra müderrisliği terk edip, silsilesi Safiyyüddin Erdebîlî’ye ulaşan ve “Somuncu Baba” diye tanınan Hamîdüddin Aksarâyî’ye (ö.1412) intisap etti.
Mürşidi Somuncu Baba’nın yanından ayrılırken, “Sultanım, ne amel üzerine olalım, sanat bilmem ne işleyeyim?” deyince “Ekin ek, burçak ek” cevabını aldığı ve bu nedenle tekke ve zaviye inşa etmeyip çiftçilikle meşgul olduğu rivayet edilir.
arkadaşlar diğer iki şıkkı hatırlayamadım. yanlış olan şık o hatırlayamadığım iki şıktan biri.
haticeahsen
Sat 16 April 2011, 09:20 am GMT +0200
HACI BAYRAM VELİ İLE İLGİLİ AŞĞ.HANG.YANLIŞTIR
A)hacı bayram velinin vefatının ardından önde gelen iki müridi akşemseddin (Ö:1475)ile dede ömer sikkini(1475)arasında
meşrep farkllığından dolayı bir soğukluk olmuştur.
B)Bayramiyyenin kurucusu hacı bayram veli Ankaranın solfasol(zül fadl)köyünde doğdu asıl adı Numandır.
C)Somuncu baba diye tanınan Safiyüddin Erdebiliye intisap etti.Mürşidi ile birlikte hacca gitti ve dönüşte Ankaraya yerleşti.**********
D)Beş osmanlı padişahının saltanatını idrak eden ve kurduğu tarikatla Anadolunun manevi yapısının şekillenmesinde büyük katkıları olan hacı bayram 1429 da Ankara'da vefat etti.Vefatından bir kaç yıl önce yaptırılan ve kendi adıyla anılan Cami'nin yanına defnedildi.
E)Hacı Bayramın sade bir dille ve hece vezniyle yazılmışşşvahdet neşvesini terennüm eden dört şiirinden başka günümüze intikal eden bir esri bulunmamaktadır.
queen
Sat 16 April 2011, 12:35 pm GMT +0200
4 )
Aşağıdakilerden hangisi Yeseviyye’de tasavvufi anlayışın temelini oluşturan kavramlardan değildir?
Sehâvet
Tevekkül ve Tefekkür
Sema **********
Mârifetullah
Fenâ fillah
ilitamak
Sat 16 April 2011, 03:22 pm GMT +0200
arkadaşlar farklı bir soru belki vardır ama ben göremedim
Aşağıdakilerin hangisi Şazeliyye tarikatının özelliklerinden biri değildir?
Ebü’l-Hasan eş-Şâzelî, kendi zamanında bilhassa mevlid-i nebî gibi önemli günlerde büyük toplantılar düzenlemiş, bayraklar ve kösler eşliğinde alaylar kurmuş, büyük halk kitleleri bu toplantılarda hazır bulunmuştur.
“Marifet”, Şâzeliyye’de sıkça vurgulanan önemli bir kavramdır. Tarikatın kurucusu Şâzelî’nin hizb, duâ ve vecizeleri başta olmak üzere tarikat mensubu şeyhlerin eserlerinde önemli bir yer tutar.
Şâzeliyye, Anadolu’ya XVI. yüzyılın başlarında Meymûniyye kolunun kurucusu Ali b. Meymûn tarafından getirilmiştir.
Şâzeliyye öncelikle İstanbul, Kahire ve Bağdad gibi şehirlerde teşekkül etmiş ve sonraki dönemlerde Mısır’ın yanı sıra Mağrib bölgesine de yayılmıştır.++++++(doğru cevap)
Şâzeliyye tarikatında cehrî zikir esastır. Oturarak (kuûdî) veya ayakta (kıyâmî) yapılır.
emeği geçen arkadaşlara teşekürler
Salihasu
Sat 16 April 2011, 07:53 pm GMT +0200
Kadiriyye ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kâdiriyye, Endonezya’dan Kuzey Afrika’ya, Sibirya’dan Afrika içlerine kadar yayılmıştır.
Kâdiriyye, Abdülkâdir Geylânî tarafından Bağdat’ta kurulmuş bir tasavvuf yoludur.
Kâdiriyye’yi Anadolu’ya ilk defa Abdülkadir Geylânî’nin torunlarından Hüseyin Hamevî getirmiştir. xxxxxxxxxxxxx
Kâdiriyye’yi İstanbul’a getiren İsmail Rûmî (ö.1631)’dir. İsmail Rûmî’nin İstanbul’da yaptırdığı Tophane tekkesi, bu yolun Anadolu’daki merkezi konumundadır.
İslâm dünyasının en eski ve en yaygın tarikatlarından birisi olarak kabul edilen Kâdiriyye, XIII-XV. asırlar arasında Osmanlı Devleti dışındaki Müslüman ülkelerde gelişimini farklı kolları
bafra55
Sat 16 April 2011, 09:53 pm GMT +0200
butun soruların toplamını hazırladım sadece cevapları yazdım kolaylık olması acısından
Tasavvuf II Sınav Soruları
1) '' Osmanlı Devletinin ilk kuruluşunda medresenin yanında bir de tekkenin tesis edilmesi, diğer bir ifadeyle Dursun Fakih'in yanında bir de mutasavvıfın bulunması, devletin tasavvuf ve tarikatlara verdiği önemi göstermesi bakımından dikkat çekicidir.''
Bu dönemde Dursun Fakih'le birlikte ismi anılan mutasavvıf aşağıdakilerden hangisidir?
Şeyh Edebali
2 ) Tekkelerin Edebiyat Fakültesi olarak nitelendirilmesi ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Tekkeler Edebiyat alanında İsmâil Dede Efendi gibi bir dâhî yetişmiştir.
3 ) Tarikatların sosyal faaliyetleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Seyyah dervişler vasıtasıyla İslam’ın diğer Müslüman ülkelere yayılması. ******
4 ) Tekkelerin sosyal fonksiyonları bağlamında bazı tekkeler “Tecrit Yeri” vazifesi yapmışlardır. Aşağıdakilerden hangisi bu tekkelerden biridir?
Üsküdar Miskinler Tekkesi
5 ) Aşağıdaki kavramlardan hangisi Tasavvuf tarihinde tekke için kullanılan isimlerden değildir?
Küveyr
6 ) Aşağıdakilerden hangisi tekelerin sosyal faaliyetlerinden biri değildir
Hapishane
7 ) Aşağıdakilerden hangisi Bayramiliğin özelliklerinden biri değildir
Anadolu dışında Balkanlara da yayılan Bayramiyye, Halvetiyye ve Nakşibendiyye izleri taşır.
8 ) Aşağıdakilerden hangisi Nakşbendiliğin özelliklerinden biri değildir?
.
Nakşibendiyye’nin önemli bir esası “Devran”dır.
9 ) Bahâeddin Nakşibend ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır
Bahâeddin Nakşibend’in kendisinden çok önce vefat etmiş olan Alâeddin Attâr tarafından da manen yetiştirildiği kabul edilir.
10 ) Aşağıdakilerden hangisi Mevleviliğin özelliklerinden biri değildir?
Mevleviyye’de çile (halvet), 100 gündür. Çileye giren bir Mevlevî dervişi, bu süre içinde tekkede bulunmak zorundadır, orayı izinsiz terk edemez.
11 ) Bedeviyye ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bedeviyye Mısır dışında da bir çok ülkede özellikle Hindistan’da yaygınlık kazanmıştır.
12 ) Aşağıdakilerden hangisi XVI-XIX. Asırlarda belli başlı tasavvufî olaylardan biri değildir?
Yeniçeri Ocağı’nın 1838 yılında kaldırılması üzerine, Bektaşî tekkeleri de kapatılmış ve şeyhliklerine Nakşî, Kâdirî ve Mevlevî halifeler tayin edilmiştir.
13 )Aşağıdakilerden hangisi Halvetiyye’nin kollarından biri değildir?
Kâsâniyye: Ahmed Kâsânî (ö.1542)
14 )Şazaliyye tarikatı hakkında yanlış tır?
Şâzelî, İstanbul halk folkloründe fırıncıların pîri olarak kabul edilmiştir. Eski İstanbul’da birçok fırında, “Her sabah besmeleyle açılır dükkânımız; Hazret-i Şâzelî’dir pîrimiz üstâdımız” levhası asılı bulunurdu
15 ) Mevlevilik hakkında hangisi yanlış?
Mevlânâ, Zerkûbî’nin ölümünden sonra Sultan Veled ile aynı sohbeti devam ettirmeye çalıştı.
.
16 )Aşağıdakilerden hangisi Yeseviyye’nin özelliklerinden biri değildir?
Yeseviyye’de zikir hafî olup “hatme” adıyla anılır.
17 )Halvetiyye ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Haftanın belli günlerinde Halveti tekkelerinde sesli olarak topluca icra edilen zikre “sema” ve “hatm-i hâce” gibi isimler verilir
18 )Kadiriyye ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kâdiriyye’yi Anadolu’ya ilk defa Abdülkadir Geylânî’nin torunlarından Hüseyin Hamevî getirmiştir..
19) “XII-XIII. asırlara genel olarak bakıldığında tarikatların tekevvün dönemi olarak dikkati çeker.”
Aşağıdaki tarikatlardan hangisi bu dönemde kurulmamıştır?
Halvetiyye
20 )Aziz Mahmud Hüdayi ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Celvetiyye’nin kurucusu Aziz Mahmud Hüdâyî, 1541’de İstanbul’da doğdu.
21 )Rifaiye ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır.
Rifâiyye, Kâdiriyye gibi Horasan kökenli bir tarikattır.
22 ) Aşağıdakilerden hangisi Nakşbendiyye kollarından biri değildir?
Şemsiyye: Ahmed Şemseddin Sivâsî
23 )Aşağıdaki eserlerden hangisi Abdülkadir Geylânî’ye ait değildir?
Fütühatü’l-Mekkiyye
24 )Hacı Bektaşi Veli'nin eserlerinden değildir?
-menakibül arif
25 )Sufiler tasavvufun gayesi hakkında aşağıdakilerden hangisini söylememişlerdir?
Adil olmak
26 ) Kadiriyye’de toplu zikir hangi şekilde icra edilir?
Cehrî-Kıyâmî
27 ) Hacı Bektaşi Veli ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Hacı Bektâş Veli o zamanki adıyla Sulucakarahöyük, bugünkü adıyla Nevşehir’e yerleşmiştir. Burada 1171 yılında vefat etmiş ve türbesi buradadır.
28 ) Aşağıdaki isimlerden hangisi XIV. ve XV. Asır mutasavvıflarından biri değildir?
-Hacı Bektaş-ı Velî
29) Sa’diyye’nin kurucusu Sa‘deddin el-Cebâvî (ö.575/1180) ile ilgili aşağıda belirtilenlerden hangisi yanlıştır?
Nesebi baba tarafından Hz. Ömer’e, anne tarafından Hz. Ebu Bekir’e ulaşır.
30) Abdülkadir Geylânî’nin tasavvufi görüşleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
O, İbn-i Arabi tarafından sistemleştirilen tasavvuf anlayışını geliştirmiş, dinin zahirî hükümlerine bağlılık konusunda son derece titiz davranmıştır.
31) Çiştiyye ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Adını, asıl kurucusu Hâce Ebû İshak eş-Şâmî’nin şeyhi Mimşâd ed-Dîneverî’nin emriyle yerleştiği Herat yakınlarındaki Çişt köyünden alır.
32) 12-13.yy.islam dünyasında en yaygın tarikatlar..
.Kairiyye,Yeseviyye,Rifaiyye
33) Şeyhul meşrik lakabı verilen tarikat şeyhi? C:A.Geylani
34) -Ruh hastalıklarını telkin yoluyla tedavi eden ? C:Saadettin el- Cebavi
35-Kanuni ile süt kardeş olan şeyh? C:Beşiktaşlı Yahya Efendi
36-Menakibül Arifin kimin eseri? C:Ahmet Eflaki
37-Hangi yüzyılda tekke neşriyatı çoğalmıştır?19 yy
39) Aşağıdakilerden hangisi Mevleviliğin özelliklerinden biri değildir?
Mevleviyye’de çile (halvet), 100 gündür. Çileye giren bir Mevlevî dervişi, bu süre içinde tekkede bulunmak zorundadır, orayı izinsedemez******************************
40) Hangisi tarikatlerin onksiyonlarından değildir?
Seyyah dervişler vasıtasıyla İslam’ın diğer Müslüman ülkelere yayılması.*************
41) Tarikatlar dönemi ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Bu dönem XII. asırdan başlayarak tasavvufî tefekkürün en büyük temsilcilerinin yetiştiği, tasavvufî şiir ve edebiyatta en değerli mahsullerin verildiği bir süreçtir.
Tasavvuf tarihi dönemlerinin ikincisi olan tarikat dönemi, tasavvuf müesseselerinin (tarikat, tekke, fütüvvet teşkilatı vb.) ortaya çıkarak sosyal hayatın bir parçası haline geldiği dönemdir.
Siyasî otoritenin zaafa uğradığı XII-XIII. Asırda halkın manevî otoritelere sığınarak sıkıntılarından uzaklaşmaya çalıştığı; halkın ve yöneticilerin XI. asırdan itibaren sûfîlere gösterdikleri hürmet, saygı ve yardımın giderek arttığı görülür.
Bu dönemde kaleme alınan İbnü’l-Fâriz’in Dîvân’ı, İbnü’l-Arabî’nin Füsûs’u, Konevî’nin Fükûk’u ve Fahreddin Irâkî’nin Lemeât’ı tefekkür tarafı ağır basan, tasavvuf düşüncesini zengin kavramlarla açıklayan eserler olarak ilgi çekmiştir.
XII-XIII. Asırlar bir yandan ehl-i sünnet tasavvufu gelişip kurumsallaşırken, diğer yandan da Kalenderî ve Hayderî gibi Şîa fırkalarının tasavvufî kisve altında faaliyet gösterdikleri görülür.
42) Hacı Bayram Veli ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
“Somuncu Baba” diye tanınan Safiyyüddin Erdebîlî’ye intisap etti. Mürşidi ile birlikte hacca gitti ve dönüşte Aksaray’a yerleşti*****.
43) Aşağıdakilerden hangisi Yeseviyye’de tasavvufi anlayışın temelini oluşturan kavramlardan değildir?
Sema **********
44) Aşağıdakilerin hangisi Şazeliyye tarikatının özelliklerinden biri değildir?.
Şâzeliyye öncelikle İstanbul, Kahire ve Bağdad gibi şehirlerde teşekkül etmiş ve sonraki dönemlerde Mısır’ın yanı sıra Mağrib bölgesine de yayılmıştır.++++++(doğru cevap)
45) Kadiriyye ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Kâdiriyye’yi Anadolu’ya ilk defa Abdülkadir Geylânî’nin torunlarından Hüseyin Hamevî getirmiştir. xxxxxxxxxxxxx
ahmet26
Sat 16 April 2011, 10:27 pm GMT +0200
yeni soru: Tarikatler dönemi ile ilgili aşağıdakilerin hangisi yanlıştır?
cevap : Tasavvuf tarihi dönemlerinin ikincisi olan tarikat dönemi, tasavvuf müesseselerinin (tarikat, tekke, fütüvvet teşkilatı vb.) ortaya çıkarak sosyal hayatın bir parçası haline geldiği dönemdir.
eliff
Sun 17 April 2011, 12:32 pm GMT +0200
farklı bir soru
“Pir-i Türkistan” diye bilinir. Orta Asya’da geniş tesirler icra etmiş bir mutasavvıf-şâirdir. Tarihi şahsiyeti hakkında bilgi azdır ve mevcut bilgiler de daha çok menkıbelere dayanır. Batı Türkistan’daki Çimkent şehrinin doğusunda yer alan Sayram kasabasında doğdu. Bazı kaynaklarda onun Yesi’de, bugünkü adıyla Türkistan’da doğduğu kaydedilmektedir. Doğum tarihi tam olarak bilinmemektedir.”
Yukarıda bahsedilen mutasavvıf aşağıdakilerden hangisidir?
Hacı Bektaş Veli
Ahmed Yesevî
Arslan Baba
Abdülhâlik-ı Gucdüvânî
Yûsuf Hemedânî
zehrahsn
Sun 17 April 2011, 05:18 pm GMT +0200
TASAVVUF II QUİZ 1 SINAVISınav Bitiş Zamanı : 17.04.2011 - 18:20:35
Kalan Sınav Süresi: 0 saat 4 dk. 12 saniye Sınav Şartlarını Kabul Ediyorum
1 ) Aşağıdakilerden hangisi Mevleviliğin özelliklerinden biri değildir?
Mevleviyye’de çile (halvet), 100 gündür. Çileye giren bir Mevlevî dervişi, bu süre içinde tekkede bulunmak zorundadır, orayı izinsiz terk edemez.
Mevleviyye, XIII. yüzyılın sonlarında Konya’da, Mevlânâ Celâleddin Rumî adına oğlu Sultan Veled tarafından tesis edilmiş bir tasavvuf yoludur.
Mevleviyye, idari merkez Konya’da kalmak şartıyla, Fatih Sultan Mehmed döneminde İstanbul’a giren ilk tarikatlardan birisidir.
Mevleviyye, şubesi olmayan bir tasavvuf yoludur. Sadece “veled” ve “şems” meşrepleri vardır.
Mevlevî yolunun en önemli iki özelliği “sema” ve “çile”dir.
2 ) Aşağıdakilerden hangisi Bayramiliğin özelliklerinden biri değildir?
Bayramî silsilesi, Hamîdüddîn Aksarayî’ye bağlı olarak, Halvetiyye ve Nakşibendiyye silsilelerine ulaşır.
Bayramiyye’de irşad usûlü, esmâ zikrine dayanır.
Bayramî tacı başlangıçta on iki dilimli iken, bizzat Hacı Bayram Velî tarafından altı dilimli beyaz çuhaya dönüştürülmüştür. Tacın boyu, başlangıçta namazda sütrelik edecek kadar uzun iken sonraları kısaltılmıştır. Tacın tepesinde birbirinin içinde bulunan ve “gül” denilen üç daire, tevhidin üç mertebesine işaret eder.
Hacı Bayram-ı Velî’nin vefatından sonra tarikat, Şemsiyye (Akşemseddin ve Melâmiyye Dede Ömer Sikkînî) adlarında iki kola ayrılmıştır.
Anadolu dışında Balkanlara da yayılan Bayramiyye, Halvetiyye ve Nakşibendiyye izleri taşır.
3 ) Tarikatların sosyal faaliyetleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
İslam mücahitlerinin ulaşamadığı uzak diyarlara İslam’ın yayılması.
İslam mücahitlerince fethedilen toprakların İslamlaştırılması ve bu topraklarda yaşayanların gönüllerinin İslam’a ısındırılması.
Seyyah dervişler vasıtasıyla İslam’ın diğer Müslüman ülkelere yayılması.
İslam diyarlarının işgale uğraması veya düşman saldırılarına maruz kalması sırasında tarikat erbabının direniş ve yurdu düşmana karşı savunması.
Tarikat mensuplarının bir çok iç savaş ve çekişmelerde halklar arasında arabulucu rolü oynamaları.
4 ) Bahâeddin Nakşibend ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Muhammed Bahâeddin Nakşibend, kendisine silsilesini soran bir kişiye “Silsile ile kimse bir yere ulaşamaz” demiş ve asıl olanın sadakat ve samimiyet olduğunu vurgulamıştır.
Muhammed Bahâeddin, 1318’de Buhara yakınlarındaki Kasr-ı Hinduvân’da (Kasr-ı Ârifân) dünyaya geldi.
Bahâeddin Nakşibend’in kendisinden çok önce vefat etmiş olan Alâeddin Attâr tarafından da manen yetiştirildiği kabul edilir.
Hâce Muhammed Bahâeddin, müritlerine dinî kaidelere uymayı, takvayı ve azimetle amel etmeyi ısrarla tavsiye eder; velîlik derecelerine bu şekilde ulaşılabileceğini söylerdi.
Nakşibendiyye’nin kurucusu Muhammed Bahâeddin, Buhârâlı olduğu için “Buhârî” nisbesiyle ve küçüklüğünde babası ile birlikte nakışçılık yaptığı için “Nakşbend” lakabıyla anılır. Bu lakaba nispetle kurduğu tarikata da “Nakşibendiyye” denilmiştir.
5 ) Halvetiyye ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Kurucusu Kerîmüddin Ahî Muhammed Halvetî’nin yeğeni ve halifesi Ömer Halvetî’dir.
Haftanın belli günlerinde Halveti tekkelerinde sesli olarak topluca icra edilen zikre “sema” ve “hatm-i hâce” gibi isimler verilir.
Halvetiyye’nin temeli, XIV. yüzyılın ikinci yarısında Harezm bölgesinde, silsilesi Sühreverdiyye’ye bağlanan Kerîmüddin Ahî Muhammed Halvetî (ö.1350) tarafından atıldı.
Halvetiyye’de seyru sülûk yedi isimle (lâ ilâhe illallah, Allah, hû, hak, hay, kayyûm, kahhâr) yapılır.
Tarikatın tüm esaslarını tam olarak tespit eden ve tarikatı daha geniş bir coğrafyaya yayan mutasavvıf ise, “ikinci kurucu şeyh” (pîr-i sânî) ve “Halvetiyye Tâifesinin Seyyidi” olarak anılan Seyyid Yahya Şirvânî (ö.1457 veya 1463-64) olmuştur.
5/5 Cevap Listesi 1 2 3 4 5
Mehmed
Wed 20 July 2011, 05:55 pm GMT +0200
arkadaşlarr tasavvuf 2 soruları olarak yine aynı sorular çıktı. zaten geçtiğimiz vize ve huiz soruların hepsi bu sitede var.buradan bakabilirsiniz.
neyzen
Wed 20 July 2011, 06:08 pm GMT +0200
teşekkürler hocam,diğer dersler hakkında bilgin varsa onuda paylaş lütfen
Mehmed
Wed 20 July 2011, 07:29 pm GMT +0200
farketmiyor. diğer derslerden de aynı sorular çıkıyor.