- Tahammül

Adsense kodları


Tahammül

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
seymanur K
Wed 6 July 2011, 04:43 pm GMT +0200
Tahammül


Tahammül ile Haris hemen hemen Melamiler düzeyinde çetin ve sıkıntılı bir hayatı kasdetmektedir. Bu durum onun hayatındaki; babası ile anlaşmazlığa düşüp mirasından her hangi bir şey kabul etmediği malum dönemde ortaya çıkmıştır. Onun bu kendini kont­rol ve kılı kırk yarma eğilimi daha sonra da devam etmiş; eserlerini muhalifleri gözünde vesvese ve kuruntu dolu eserler haline dönüş­türecek hale gelmiştir. Bu suçlamalarda gerçek payı var elbet.. Onun bu acımasız katı tutumu eserlerinde yer yer Melamileri andırmaktadır. Hâris'in eserlerinde tahammül konusu nefis muhasebesi ile iç-içedir. Melami tasavvufu iki temel ilkeye sıkı sıkıya bağlıdır: Kınama ve mertlik... Bu iki prensibin her ikisi de Muhasibi tasav­vufunda vardır. Muhâsibî'nin mertlik (fütüvvet) tanımlarından biri şöyledir: "Fütüvvet, adaletle muamele ettiğin halde adaletli bir mu­amele ile karşılaşmamandır". [271] Aynı şekilde tasavvuf ehlinin yün elbise ve kaba giysileri tercih etmelerini o kınamamış aksine des­teklemiş, ama şöhret babında bu davranışları şöhret olarak nitele­miştir. [272] Onun yaşadığı dönemde insanlar tarafından yitirilmiş olan mertliği şöyle tanımlamıştır: "Yüz güzelliği yanında masuni­yet, ifade güzelliği yanında güven, ve iyi kardeşlik ile vefadır".[273]

Hâris'in yukarıdaki tanımı, mertliği: "Adaleti yerine getirme ve kendisi için adalet talebinden vazgeçme.." olarak tanımlayan el-Kassarî, Melamilerin ilk üstadını, yani Ebu Hafs el-Haddad'ı andırmaktadır.[274]

Birinci temel unsur olan kınama tanımına, kendini itham sade­dinde eserlerinde bir kaç noktada değinmiştir. Bunlardan bir kaçını aşağıda veriyoruz:

Dikkat edin! Yaptıklarınızı küçük görmek sureti ile kendinizi be­ğenme hastalığından kurtulun ve bu hususta birbirinizle yardımlaşın. 

Şİmdi sen kendi nefsini yüceltmekten ve temize çıkarmaktan men edilmiş durumdasın, kendi kendini beğenmen sana haramdır. [275]

O, nefsi küçümsemek dediği izdirâ'yı da şu şekillerde tanımla­maktadır:

Nefsin değerini, kötü arzularını ve yaptığı kötülükleri bilmektir.[276]

Nefis, bu şekilde süslenip, insanlar arasında iyilik yapar görünerek içindeki şehveti gizlemiştir.[277]

Her ne kadar sahibi, Allah'a olan sevgisi ve nefse karşı düşmanlığı ile tanınıyor ise de son derece tehlikeli bir düşman olduğu için nefsi sürekli suçlamaya devam etmek gerekir.[278]

Nefsinin aşağılanması endişesi ile insan kötü amellerinin başkaları tarafından bilinmesini istemez.[279]

İhtiyatlı hareket, her zaman hata etme endişesi ve beklentisi ile ha­rekettir.[280]


[271] er-Rîsale, c. 2/473.

[272] el.Mesail, s. 102.

[273] er-Risale, s. 195.

[274] el-Hılye, c. 1/230.

[275] el-Vasaya, s. 70-71.

[276] el-Mesail, s. 248.

[277] er-Riaye, s. 128.

[278] er-Riaye, s. 278-282.

[279] er-Risale, c. 2/452.

[280] el-Hılye, 1/188. Haris El- Muhasibi, El- Akl Ve Fehmü’l Kur’an, İşaret Yayınları, İstanbul, 2003: 111-113.