- Tadil i erkan

Adsense kodları


Tadil i erkan

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
sumeyye
Tue 3 August 2010, 02:36 pm GMT +0200
TA'DİL-İ ERKAN



Namazda rükû, rükûdan sonra ayakta durma, secde ve iki secde arasındaki oturmanın hakkını vererek, tam bir sukûnet içinde ve yerli yerinde mutmain olarak yapmak

Ta'dîl, düzeltmek, kuvvetlendirmek demektir (İbn Manzûr, Lisânü'lArab, XI, 432) Erkân ise "rükn"ün çoğuludur Kelime anlamlarıyla ta'dîl-i erkân, rükünlerin yerli yerinde yapılmasını ifade etmektedir

Allah Teâlâ Kur'an'da, Hz Peygamber (sas) de hadislerinde namazların gerektiği gibi kılınmasını özellikle belirtmiştir Kur'an, namaz kılmayı ifade için "namaz kılmak" anl----- gelen "sallâ" fiili yerine "ekame" fiilini tercih etmiştir ki, bu kelime "hakkını vererek yapmak" anl----- gelmektedir Hz Paygamber de pek çok hadisinde bu konuyu işlemiştir

Ebû Hureyre (ra)'ın rivâyetine göre bir gün Hz Peygamber (sas) mescide girdi O arada bir adam daha mescide girdi ve namaz kıldı Sonra Hz Peygambere gelerek selâm verdi Bunun üzerine Hz Peygamber: "Dön ve namazını kıl; çünkü sen namaz kılmadın" buyurdu (Buhârî, Eymn, 15; Tirmizî, Salat, 110, İsti'zân, 4; Nesâî, İstiftâh, 7, Tatbîk, 15, Sehv, 67; İbn Mâce, İkâme, 72) Bir başka hadisinde Hz Peygamber: Rükû ve secdeleri tamamlayın” buyurmuştur (Buharî, Eymân, 3; Müslim, Salât, III; Nesâî, Tatbîk, 16, 60) Diğer bir rivâyette de "Rükû ve secdelerinizi güzel yapın" (Ahmed b Hanbel Müsned, II, 234, 319, 505) buyurulmuştur

Teberanî'nin el-Kebr'indeki bir hadise göre Hz Peygamber (sas) namaz kılarken rükûyu tam yapmayan, secdeye de yatıp kalkan bir adamı görünce: "Şu adam bu hali üzere ölse Muhammed milleti dışında ölmüş olurdu" buyurdu Huzeyfe (ra) rükû ve secdelerini tam yapmayan bir adamı gördü ve adam namazı bitirince, namazının olmadığını, eğer ölmüş olsa, sünnet üzere ölmeyeceğini; bir başka rivâyette de, Hz Muhammed (sas)'in yaratıldığı fıtratın dışında bir fıtrat üzere ölmüş olacağını hatırlattı (Buhârî, Ezan 119; Nesâî, Sehv, 66; Ahmed b Hanbel, Müsned, V, 384) Ayrıca Hz Peygamber ahirette kişinin ilk sorguya çekileceği ibadetin namaz olduğunu haber vermektedir Eğer namazı düzgün ise felah bulmuş, kurtulmuştur Eğer namaz konusunda başarısız olmuş ise, hüsrana uğramıştır (Tirmizî, Salât, 188; Ebû Dâvud, Salât, 145; Nesâî, Salât, 9, Tahrîm, 2; İbn Mâce, İkâme, 202; Darimı, Salât, 91,)

Delâleti zannî olsa da, bu hadîslerin bütünü ele alındığında, neredeyse delâleti kat'î gibi görünmektedir Bu nasslardan yola çıkan İmam Mâlik, İmam Şâfiî, Ahmed b Hanbel, İmam Ebû Yûsuf gibi fukahanın çoğunluğu ta'dîl-i erkanın farz olduğu görüşündedirler İmam Ebû Hanîfe ve İmam Muhammed'e göre ise, ta'dl-i erkân vâciptir Muhakkîk fukaha da bu görüşü tercih etmiştir Bir gruba göre de ta'dîl-i erkan vacibe yakın sünnet-i müekkededir (Ali el-Kâr, Risâle fi'l-hâs alâ ta'dîli'l-erkân fi's-sâlât, Süleymaniye ktp, Es'ad Efendi, nr 1690, vr 127b; Tahtâvî, Hâşiye alâ Merâkı'l-felâh, İstanbul 1985, s 202)

Ancak İbnü'l-Hümâm'ın naklettiğine göre, İmam Muhammed ve Ebû Hanîfe'nin bu konudaki görüşlerinin Ebû Yusuf'un görüşüne benzediğini bildiren bir rivâyeti vardır Nitekim İmam Muhammed'e rükû ve sücûdda i'tidâlin terki sorulduğunda "namazın câiz olmadığından korkarım" diye cevap vermiştir (Ali el-Kârî, age, vr 128a) Tercih edilen ve muteber olan görüş, İmam Azam ile İmam Muhammed'e göre ta'dîl-i erkânın vacip olduğu olduğudur (Tahtâvî, Haşiye alâ Merâkı'l-felâh, İstanbul 1985, s 201)

Ta'dl-i erkân'ın farz olduğunu söyleyen fukahaya göre, bunun terki halinde namaz bâtıl olur ve ta'dîl-i erkâna riayet ederek yeniden kılmak gerekir (Ali el-Kârî, age, vr 127b,128a) Vacip olduğunu söyleyenlere göre ise sehv secdesi gerekmektedir

Ta'dl-i erkân'a riayet'in ölçüsü rüknler arasında Sübhânallah diyecek kadar durmaktan ibarettir (Ali el-Kârî, age, vr 128a; Tahtâvî, Hâşiye alâ Merâkı'l felâh, İstanbul, 1985, s 201) Buna göre, meselâ rükûdan doğrulduktan sonra dimdik ayakta durup, en az sübhânallah diyecek kadar beklemek ve daha sonra secdeye gitmek, secdeler arasında da en az sübhânallah diyecek kadar oturmak gerekmektedir

Hanefilerden bazıları rükû ve secdelerde i'tidâle riayet etmeyenin namazını iade etmesi gerektiği görüşündedir Diğer bazısı da ta'dîl-i erkânın sehven terki halinde sehiv secdesi, kasden terki halinde ise namazın iadesi gerektiği görüşündedir (Ali el-Kârî, age, vr 128a, 130a-b)

Ta'dîl-i erkâna riayet etmeksizin kılınan namaz, sıfatındaki noksanlık sebebiyle kâsır (eksik) edâdır Kasır eda ile ödenmiş yükümlülükteki eksiklik, misli varsa misliyle telâfi edilir Eğer yoksa noksan olanın hükmü sâkıt olur ve noksanlıktan dolayı günah terettüp eder Ta'dil-i erkânın misli olmadığından misli ile telâfisi mümkün değildir (Şâşı, el-Usûl, Beyrut 1402/1982, s 150)



Namazda, özellikle rükûdan sonra ayakta durma ve secdeden sonra oturma konusunda dikkatli olmak gerekmektedir Çünkü bunlar hafif olarak hemen geçiştiriverilen yerlerdir Buralarda hiçbir şey okunmasa dahi, bir tesbîha miktarı susarak durulmalıdır Bu kadar durulmaz ise, namazı bozulmamakla beraber kişi günahkâr olur (Tahtâvî, age, s 201)


Saffet KÖSE

 

Gulinur
Sat 5 February 2011, 03:17 pm GMT +0200

   
Namazda, özellikle rükûdan sonra ayakta durma ve secdeden sonra oturma konusunda dikkatli olmak gerekmektedir Çünkü bunlar hafif olarak hemen geçiştiriverilen yerlerdir Buralarda hiçbir şey okunmasa dahi, bir tesbîha miktarı susarak durulmalıdır Bu kadar durulmaz ise, namazı bozulmamakla beraber kişi günahkâr olur (Tahtâvî, age, s 201)



    Sevabını umduğumuz bir ibadatten günah kazanmış olarak çıkmak..Sizce de çok büyük kayıp deşil mi?

mevlüdekalınsaz
Thu 19 June 2014, 11:18 pm GMT +0200
Esselamü aleykum ve rahmetulalh; evet öyle... namazlarımıza gereken önemi göstermeyip geçiştirivermemizden dolayı ne yazık ki bir çok kez huşuyu yakalayamıyoruz,adeta kılmış olmak için kılıyoruz,bu arada da tadili erkan gidiyor...
birçok insan da bunu bilinçsiz yapıyor aslında...tadili erkanın hükmünü,ne olduğunu bilmediğinden uygulayamıyor..Allah muhafaza namazları tehlikeye düşüyor...
Ömer radıyallahu anhın da dediği gibi insanı Rabbisine karşı cahilliği aldatıyor,yanıltıyor...
Mevlam faydalı ilim,ilimle birlikte de amel nasip eylesin inşallah...

Bilal2009
Sat 18 July 2015, 06:45 pm GMT +0200
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah , Her şeyin bir yapılma şekli ve düzeni vardır. Çünkü düzen bir işin yapılmasında başarıya vesiledir. Hayatımız bir plana bir düzene göre devam ederse ve bu da Allah (celle celalühü) yolunda olursa güvenle cennete gireriz.

ceren
Sat 18 July 2015, 06:52 pm GMT +0200
Aleykümselam.Namazımızı hakkıyla kılan,feyzine eren ve kurtuluşu bulanlardan olalım inşallah.Rabbim razı olsun paylaşımdan Sümeyye abla....

mevlüde06
Mon 28 March 2016, 07:24 pm GMT +0200
Konuyu da tekrardan okuyup hatirlamis olduk.Allah razi olsun.

Yehma
Sat 13 October 2018, 07:59 am GMT +0200
Namazımızı tadili erkan üzere kılan kullardan olalım inşallah. Yaptığımız ibadetler hep eksik ve kusurluyken hassasiyetimizi koruyan kullardan olalım inşallah

Sevgi.
Thu 31 January 2019, 11:49 pm GMT +0200
Aleyküm Selam.  Rabbim bizlere ibdetlerini hakkıyla yerine getiren güzel kullarından olabilmeyi nasip etsin inşaAllah