sidretül münteha
Thu 2 June 2011, 05:06 pm GMT +0200
Sünnete Aykırı Olarak Meydana Gelen Olağan Üstü Olaylar Fitnedir
Eğer dersen ki bunların istediği gibi bir etki niçin meydana geliyor? Bunun cevâbı şudur:
Böyle bir şey, aslında Allâhın yaratışı gereği bir fitne kabilindendir. Nitekim Cenâbu Hak: ".... işte bu, aziz ve alîm olan Allah'ın takdiridir." (Yasin, 38) buyurmuştur.
Sebeplere ve onları ortaya koyanlara baktığımızda onlara dair Allah tarafından nefislere konmuş birtakım hükümler olduğunu görürüz. Sebeplerle ilgili bu hükümler nefislerde Allah'ın dilediği biçimlerde etkiler ortaya çıkarmaktadırlar, Nazar değen kişide göz değmesi sırasında, büyü yapılan kişide, büyü yapıldığında ortaya çıkan etkiler gibi. Verdiğimiz bu örneğin her ikisi de aynı kaynaktan beslendiğine göre büyüye daha çok benzemektedir. Bunun şahidi Müslim'in Sahih'inde yer verdiği şu kudsi hadistir. Ebû Hüreyre'den rivayet olunduğuna göre Hz.Peygamber şöyle buyurmuştur:
"Muhakkak ki Hz. Allah şöyle buyuruyor:
"Ben, kulumun "beni zannettiği gibiyim. O bana dua ettiğinde ben onunla olurum".
Bazı rivayetlerde hadis şöyledir:
"Ben kulumun beni zannettiği gibiyim. Kulum beni istediği gibi zannetsin"[154]
Hadisin ifade ettiği manaları açıklamak bizim üzerinde söz etmekte olduğumuz konuyla ilgili değildir. Elhâsıl zikirleri ve duaları yukarda geçen büyü ve tılsım gibi meselelerde kullanmak sonradan çıkarılmış bid'atlerdendir. Fakat aslı meşru olduğu için bazen bu bid'atler izâfı (göreceli) olur.[155]
[154] Hadisi Müslim Sahihinde Zikir ve Dua bölümünde 2675 genel numarada zikretmiştir. 4/2067 Ayrıca Tirmizi, Zühd bölümünde rivayet etmiş ve "Hadis hasen ve sahihtir" demiştir. Hadis No: 2497 Hadis şu kaynaklarda da yer almıştır: Müsned, Ahmed b. Hanbel. 3/210; Buhârî. Edsb'ul Müfred, shf.216 ve 616; Kenz'ul Ummâl, Cild 3 hadis no:5845; Heysemî, Mecme'uz-Zevaid. 10/148; Heysemi- "Hadisi Ebu Ya'lâ rivayet etmiştir. Râvileri sahihtir." demiştir. (Bunlara ilave olarak hadis konusunda şunları) derim ki: Hadiste ki "Bazı rivayetlerde..." ifadesinden sonrası aynı lafızla Ahmed b. Hanbel’in müsnedinde 3/106 ve 491 de, Dârımi'nin müsnedinde 2/395 hadis no: 2731 de ve Heysemi, Mecme'uzzevaid 2/318'de yer almaktadır. Ayrıca Buhârînin Sahih'inde Tevhid bölümünde Ali İmran 28-30 ve Maide 116. ayetlerini açıklama babında yer almaktadır. Fethul Bari deki hadis numarası 7405'tir. Yine Tevhid bölümünde, Kaf 29. ayetini açıklama sadedinde Buhârîde yer almıştır. Feth'ul Bari müellifi Hafız İbn Hacer şöyle diyor: "Ben kulumun hem zannettiği gibiyim," ifadesinin anlamı "kulum benim kendisine ne yapacağımı zan ediyorsa benim onu yapmaya gücüm yeter," demektir. îbn Hacer Kurtubî'den şu nakli yapıyor: Bu ifadenin anlamı, "Kulum bana dua ederken duasını kabul edeceğimi zannederse kabul ederim. Tevbe ederken tövbesinin kabul edileceğini zannederse tevbesini makbul sayarım, istiğfar ederken bağışlayacağımı zannederse bağışlarım. İbadet ederken şartlarını yerine getirmekle ve Allah'ın va'dine sarılarak mükafat yereceğini zannederse ona mükâfatını veririm." demektir. Bunun içindir ki kişiye yaraşan yaptıklarını Allah'ın kabul edip kendisinin hatalarını bağışlayacağından emin olarak yapmaktır. Çünkü Allah bunu va'd etmiştir. O, va'dinden dönmez. Fet'hul Bari, İbn Hacer, 13/397
[155] İmam Şatıbi, el-İ’tisam Kitap Dünyası Yayınları: 2/28.