admin
Thu 8 November 2018, 11:01 pm GMT +0200
SİSTEMATİK KELAM III. ÜNİTE SORULARI
1) Bir şeyi onaylamak veya reddetmek iki şey arasında böyledir yada böyle değildir şeklinde müspet ve menfi bir bilgiye dayanarak aşağıdaki tanımlardan hangisine ulaşılabilir?
A) Tastik B ) İnkar C ) Hüküm D ) Ahlak E) Nas
2) Aşağıdakilerden hangisinin hükümlerin bölümlerinden olduğu söylenebilir?
I. Dini hükümler/şer’i
II. Akli hükümler/akliye
III. Kaderi hükümler/kader
A) I-III B)II-III C) I- II- III D) I- II E) Yalnız III
3) Dini hükümler arasında aşağıdakilerden hangisi gösterilemez?
I.İnançla ilgili II. Amellerle ilgili III. Kalp ve vicdanla ilgili IV. Akılla ilgili
A) I-IV B) II-IV C) Yalnız IV D) I-II-III E) I-III-IV
1-C,2-D,3-C
4) Aşağıdaki bilgilerden hangilerinin doğru olduğu söylenebilir?
I.Akılla ispatlanabilen hükümler metalibi akliyedir.
II. Sadece nastan hareketle delillendirilebilen itikadi hükümler metalibi semiyyedir.
III. İtikadi hükümler subuti ve delaleti kat’idir
IV. Ameli hükümler kalbi ve vicdani hükümlerdir.
A) I-II -III B) II- IV C)III-IV D)I-III E) I- II- III
5) Aşağıdakilerden hangilerinin itikadi hükümlerden olduğu söylenebilir?
I.Yeterlilik/ Açıklık II. Değişmezlik III. Bölünmezlik IV. Kat’ıyyet /Kesinlik
A) I- II B) I- III C) I-IV D) I- II- III- E) II- III- IV
6) Aşağıdakilerden hangisi itikadi hükümlerle ilgili olduğu söylenebilir?
A) Sübutu ve delaleti katli olmalıdır.
B) Bir haberin kaynağı kesin ise bunu sübuti katli aidiyeti kesin değilse sübutu zanni denir.
C) Kuran ayetleri sübutu katli haberlerdir.
D) Kuran ayetleri ile mütevatir hadisler sübutu ve delaleti katli olduğundan itikadi konulara delil olabilir.
E) Muhkem ayetler delalet’i zannidir.
7) I.Muhkem ayetler delaleti kat-i dir.
II. Müteşabih ayetler delaleti zannidir.
III. Hadislerden bir kısmı kat’i, bir kısmı zannidir.
IV .Hem sübutu hem de delalet-i zanni olan nakli deliller katli delildir.
Bu bilgilere dayanarak yukarıdakilerden hangilerinin doğru olduğu söylenebilir?
A) I -IV B ) II-IV C) III-IV D ) I-II-III E ) Yalnız IV
4-A,5-E,6-E,7-D
8) I. İtikadi hükümlerin şartlarından olan değişmezlik (la tağayyar) daima sabit ve geçerlidir.
II. Bütün peygamberlerin ayrı inanç esaslarını tebliğ etmişlerdir.
III. Ameli hükümlerde peygamberlerin şeriatlarında fark görülebilir.
IV. Bölünmezlik ilkesinde itikadi hükümeler bir bütündür bölünemez.
Bu bilgilerden hangilerinin doğru olduğu söylenebilir?
A)I-II B)II-III C) II-IV D) I –III-IV E) Yalnız II
9) Aşağıdakilerden hangilerinin ameli hükümlerden olduğu söylenebilir?
I.İbadetler II. Muamelatlar III . Kat-i hükümler IVTaabbüdi hükümler
A)I-III B) I-III C)III-IV D) I-II-III E) I-II-IV
10)Aşağıdakilerden hangilerinin Akli hükümlerden olduğu söylenemez?
I.Vücub II. İmkan III.İmtina IV.Metalib-i sem’ıyye
A) I- IV B)II- IV C)III-IV D)I- II-IV E)Yalnız IV
11) Teklifi mala yutak ne anlama gelmektedir?
A)Allah’ın insanları gücünün yetmeyeceği bir emir veya yasakla sorumlu tutup tutmayacağı
B)Allah’ın arazları sürekli yenileyerek yaratması
C)Ameli hükümlerin değişebilen hükümlere dayanması
D)Muamelata daire esasların Kuran’da var olması
E) Muamelatla ile ilgili konularda ictihadın geçerli olması
8-D,9-E,10-E,11-A
12) Aşağıdakilerden hangisi hadis için söylenemez?
A) Mütevatir hadisler zanni bilgi ifade ederler.
B)Tüm raviler aynı şekilde rivayet ediyorsa lafzı mütevatirdir.
C)Farklı lafızlarla aynı mana veriliyorsa manen mütevatirdir.
D) Mütevatir şartı taşımayan ahad hadisler zanni bilgi ifade eder.
E) Bir ravi rivayet ettiyse Garip,iki ravi rivayet ettiyse Aziz,üç ve daha fazlası rivayet ettiyse Meşhur hadis denir.
13) Aşağıdaki bilgilerden hangisinin doğru olduğu söylenemez?
A)Mevzu hadisler uydurma hadislerdir.
B)İcma herhangi bir asırda yaşayan müctehidlerin dini bir konuda aynı kanaati paylaşmasıdır.
C) Kıyas eldeki asıl bilgi ve yeni fer’i bilgi kıyaslanarak yeni bilgiden hüküm çıkarmaktır.
D)İtikadi hükümler mütevatir hadisi zanni kabul ederler.
E) Kıyası,delil olarak kabul etmeyenler Ahmed b. Hanbel ve
Mutezileden Şiiler , zahiriler , nazzam denilen gruplardır
14) Aşağıdakilerden hangilerinin kati delillerin dayandığı bilgi olarak gösterilemez?
A) Bedihiyyat/Fıtriyyat
B)Mücahedat/Mücerrebat
C)Meşhurat
D) Hadsiyyat
E) Mütevatirat
15)Aşağıdakilerden hangisinin Zanni akli (hatabi iknai) delillerin yakiniyat olmayan bilgilerinden olduğu söylenebilir?
I.Fıtrıyyat II. Makbulat III.Müsellemat IV.Meşhurat
A) I-II B) I-II C) I-III D) I- IV E) II-III-IV
12-A,13-D,14-C
16) Aşağıdakilerden hangisi delil çeşitleriyle ilgili doğru bir bilgi olduğu söylenemez?
A)Deliller akli delil ve nakli delil olmak üzere 2’ye ayrılır.
B)Akli deliller aklı hükümlerine dayanır
C) Zanni delillere Bürhan denir.
D)Nakli deliller Kuran ve sünnete dayanan delillerdir.
E) Bilgisini kesin kanıtlayan nakli delile kat’i nakli denir. Böyle olmayana zanni nakli delil denir.
17) Medlülü yani ispatlamaya çalıştığı hüküm hakkında diğer tüm farklı ihtimal ve şüpheleri ortadan kaldıran delaleti doğru olan delil aşağıdakilerden hangisidir?
A) Zanni delil
B)Kat’i delil
C)Akli delil
D) Nakli delil
E)Kavli delil
18) I- İki sayısına bölünebilen sayı çift sayıdır.
II-Sekiz sayısıda ikiye kalansız bölünebilmektedir.
III-Ohalde sekiz de çift sayıdır.
Bu bilgiler aşağıdaki hangi delil türüne örnek olarak gösterilebilir? Ennas Whatsap Grubu / ilimdunyasi.com
A)Zanni delil
B)Kat’i delil
C)Akli delil
D)İknai delil
E)Nakli delil
16-C,17B,18-B
19) Yaratıcının yarattığı yabani hayvanların eti yenmez. İlletinden hareketle müessirden esere geçilerek sahra çölünde de bulunan yabani hayvanların eti yenmez sonucuna varılmaktadır.
Bu bilgilere dayanarak aşağıdaki hangi istidlal yönteminin kullanıldığı söylenebilir?
A)Tümevarım (İstikra/Endüksiyon)
B)Tümdengelim(Ta’lil/Düdeksiyon)
C)Anoloji (Temsil)
D)Sebr ve Taksim
E)Kıyas’ul gaib al’eş- şahit
20) I-Otoyollar ince uzun inşa edilmiştir.
II-İnsan damarları ince uzun yartılmıştır.
III-Ohalde otoyollar insan damarları gibi inşa edilmiştir.
Bu bilgilere dayanarak aşağıdaki hangi istidlal yönteminin kullanıldığı söylenebilir?
A)Tümevarım
B)Anoloji
C)Tümdengelim
D)Sebr ve Taksim
E)Kıyas’ul gaib ale’ş-şahit
21-Bilinmeyen bir şeyin bilinen bir şeyle kıyas edilmesi yöntemi aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
A) Sebr ve Taksim
B) Tek bir bilinenden sonuca varmak
C)Kıyasu’l gaib ale’ş- şahit
D)Anoloji
E)Tümden gelim
19-B,20-B,21-C
22-Kelamcıların sıkça kullandığı iki veya daha fazla hükmün verilmesi muhtemel olan bir düşünceye ilişkin, ortaya konulan tüm ihtimallerin ele alınıp, yanlışlığının gösterilmesi ve en sonunda doğru olan ihtimalin geçerliliğinin ortaya konulması yönteminin aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
A) Kıyasu’l gaib ale’ş- şahit
B) Sebr ve Taksim
C) Tek bir mukaddimeden sonuca varmak
D) İttifak edilenle ihlaf edilen üzerine istidlalde bulunmak
E) Nakille istidlal
23-Yeniden dirilmenin mümkün olduğunu savunan yöntemin aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
A) Dil Mantığıyla İstidlal
B) Sona Başlangıç ile İstidlal
C) Mucize ile İstidlal
D) Nakille İstidlal
E) Sebr ve Taksim
24-Bir hükmün delillerinin yanlış olduğunun anlaşılmasıyla, kanıtlanmaya çalışılan hükmünde yanlışlığını kabul eden Eş’ari kelamında, Bakıllaniye nisbet edilen ve Gazalinin de delilin Butlanının /geçersizliğinin, malulün geçersizliğini gerektirmediğini,delilin kurgulanmasında problem olabileceğini savunan istidlal yönteminin aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
A)İn’ıkas-i edile
B)Sona başlangıçla istidlal
C)Kıyas’ul gaib al’eş-şahit
D)Sebr ve Taksim
E)Nakil ve İstidlal
22-B,23-B,24-A
25)Kur’andaki akıl yürütme tarzını esas alan istidlal yönteminin aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
A)İn’ıkas-ı edille
B)Nakil ve istidlal
C)Sebr ve Taksim
D)Sona başlangıçla istidlal
E)Mucuzi ile istidlal
26)’’.Bilakeyf’ keyfiyetini bilmeksizin varlığını kabul etmek’’ anlayışını aşağıdakilerden hangisinin kullandığı söylenebilir?
A)Mutezile Metodu
B)Sufi Metodu
C)Halef Metodu
D)Selef Metodu
E)Şia Metodu
27)İmam Gazalinin açıkladığı selef metoduna aşağıdakilerden hangisi örnek olarak gösterilemez?
A)Sukut ‘a göre müteşabih ayetlere yorum yapmamak.
B)Takdis’e göre Allah’ın isim ve sıfatlarını kur’an-ı kerimde geçtiği şekli ile kabul etmek.
C)Takdis ‘e göre Allah şanına uygundüşmeyen şeylerden münezzehtir.
D)Aczini itiraf etmek, müteşebih ayetlerde te’vil yapmayıp aczini itiraf etmek
E)Sebr ve Taksim’e göre tüm ihtimallerin değerlendirilip yanlışların ortaya konması gerektir.
28) Selefiliği sistematik hale getirip kur’ani akla önem veren İslam Aliminin aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
A)İmam Gazali
B)İbn Teymiyye
C)Farabi
D)İbn Rüşt
E)Bakıllani
25-A,26-D,27-E,28-B
29)Aşağıdakilerden hangisinin mutezile metoduyla ilgili olduğu söylenemez?
A) İslamın akılcı mezhebi olarak nitelendirilir.
B)Hüküm çıkarmada keff ve ilhamıda kullanmışlardır.
C)Kelam ilmini sistematik olarak ortaya koyan mezheptir.
D)Nas ile aklın çeliştiği noktada nassı akla göre tevil ettiler.
E)Temel tez ve fikirlerini naslardan almışlardır.
30)Aşağıdakilerden hangisinin şia metoduyla ilgili olduğu söylenemez?
A)İmamet inancını benimsemişlerdir
B)İmamet nübüvvetin devamıdır.
C)İmam günah işlemez. Sözleri nas gibi kabul edilir.
D)İslamın akılcı mezhebidir.
E)Mutezile etkisi görülür.
31)Aşağıdakilerden hangisinin mutasavvıfları öne çıkaran yöntemlerden biri olduğu söylenemez?
A)Müşahade merkezli, tarikat, evradü ezkar gibi müesseseleri geliştirmişlerdir.
B)İbni sinanın etkisinde kalmışlardır.
C)Kur’an ve sünnete önem veren müteşerri ekolleri vardır.
D)’’Keşf ve ilham göreni bağlar’’ anlayışını benimsemişlerdir.
E)Keşf ve ilhamın sufilerin kalbine doğabileceğini kabul eder.
32)Aşağıdakilerden hangisinin filozof yöntemiyle ilgili olduğu söylenemez?
A)Aristonun etkisinde kalmışlardır.
B)Abbasiler döneminde yunan felsefesini tercüme etmişlerdir.
C)İslamın mantıkçı gurubu olarak bilinirler.
D)Muallim-i sani olarak bilinen Farabiyi ve ibni Sinayı felsefe alanında yetiştirmişlerdir.
E)Nasları Aristonun anlayışına uygun yorumlamışlardır.
29-B,30-D,31-B,32-C
Kaynak: Ennas Whatsap Grupları Yönetim Ekibi ( İzinsiz almak bu emeğin rızasını ihlal etmektir. Bu site üzerinden Kullanabilir faydalanmak isteyenleri sitemize ve whatsap gruplarımıza yönlendirebilirsiniz.
Paylaşımlarımızın sitemiz dışında yayınlanmasını bulmuyor. Hak ihlali yapmamanızı tavsiye ederiz...
1) Bir şeyi onaylamak veya reddetmek iki şey arasında böyledir yada böyle değildir şeklinde müspet ve menfi bir bilgiye dayanarak aşağıdaki tanımlardan hangisine ulaşılabilir?
A) Tastik B ) İnkar C ) Hüküm D ) Ahlak E) Nas
2) Aşağıdakilerden hangisinin hükümlerin bölümlerinden olduğu söylenebilir?
I. Dini hükümler/şer’i
II. Akli hükümler/akliye
III. Kaderi hükümler/kader
A) I-III B)II-III C) I- II- III D) I- II E) Yalnız III
3) Dini hükümler arasında aşağıdakilerden hangisi gösterilemez?
I.İnançla ilgili II. Amellerle ilgili III. Kalp ve vicdanla ilgili IV. Akılla ilgili
A) I-IV B) II-IV C) Yalnız IV D) I-II-III E) I-III-IV
1-C,2-D,3-C
4) Aşağıdaki bilgilerden hangilerinin doğru olduğu söylenebilir?
I.Akılla ispatlanabilen hükümler metalibi akliyedir.
II. Sadece nastan hareketle delillendirilebilen itikadi hükümler metalibi semiyyedir.
III. İtikadi hükümler subuti ve delaleti kat’idir
IV. Ameli hükümler kalbi ve vicdani hükümlerdir.
A) I-II -III B) II- IV C)III-IV D)I-III E) I- II- III
5) Aşağıdakilerden hangilerinin itikadi hükümlerden olduğu söylenebilir?
I.Yeterlilik/ Açıklık II. Değişmezlik III. Bölünmezlik IV. Kat’ıyyet /Kesinlik
A) I- II B) I- III C) I-IV D) I- II- III- E) II- III- IV
6) Aşağıdakilerden hangisi itikadi hükümlerle ilgili olduğu söylenebilir?
A) Sübutu ve delaleti katli olmalıdır.
B) Bir haberin kaynağı kesin ise bunu sübuti katli aidiyeti kesin değilse sübutu zanni denir.
C) Kuran ayetleri sübutu katli haberlerdir.
D) Kuran ayetleri ile mütevatir hadisler sübutu ve delaleti katli olduğundan itikadi konulara delil olabilir.
E) Muhkem ayetler delalet’i zannidir.
7) I.Muhkem ayetler delaleti kat-i dir.
II. Müteşabih ayetler delaleti zannidir.
III. Hadislerden bir kısmı kat’i, bir kısmı zannidir.
IV .Hem sübutu hem de delalet-i zanni olan nakli deliller katli delildir.
Bu bilgilere dayanarak yukarıdakilerden hangilerinin doğru olduğu söylenebilir?
A) I -IV B ) II-IV C) III-IV D ) I-II-III E ) Yalnız IV
4-A,5-E,6-E,7-D
8) I. İtikadi hükümlerin şartlarından olan değişmezlik (la tağayyar) daima sabit ve geçerlidir.
II. Bütün peygamberlerin ayrı inanç esaslarını tebliğ etmişlerdir.
III. Ameli hükümlerde peygamberlerin şeriatlarında fark görülebilir.
IV. Bölünmezlik ilkesinde itikadi hükümeler bir bütündür bölünemez.
Bu bilgilerden hangilerinin doğru olduğu söylenebilir?
A)I-II B)II-III C) II-IV D) I –III-IV E) Yalnız II
9) Aşağıdakilerden hangilerinin ameli hükümlerden olduğu söylenebilir?
I.İbadetler II. Muamelatlar III . Kat-i hükümler IVTaabbüdi hükümler
A)I-III B) I-III C)III-IV D) I-II-III E) I-II-IV
10)Aşağıdakilerden hangilerinin Akli hükümlerden olduğu söylenemez?
I.Vücub II. İmkan III.İmtina IV.Metalib-i sem’ıyye
A) I- IV B)II- IV C)III-IV D)I- II-IV E)Yalnız IV
11) Teklifi mala yutak ne anlama gelmektedir?
A)Allah’ın insanları gücünün yetmeyeceği bir emir veya yasakla sorumlu tutup tutmayacağı
B)Allah’ın arazları sürekli yenileyerek yaratması
C)Ameli hükümlerin değişebilen hükümlere dayanması
D)Muamelata daire esasların Kuran’da var olması
E) Muamelatla ile ilgili konularda ictihadın geçerli olması
8-D,9-E,10-E,11-A
12) Aşağıdakilerden hangisi hadis için söylenemez?
A) Mütevatir hadisler zanni bilgi ifade ederler.
B)Tüm raviler aynı şekilde rivayet ediyorsa lafzı mütevatirdir.
C)Farklı lafızlarla aynı mana veriliyorsa manen mütevatirdir.
D) Mütevatir şartı taşımayan ahad hadisler zanni bilgi ifade eder.
E) Bir ravi rivayet ettiyse Garip,iki ravi rivayet ettiyse Aziz,üç ve daha fazlası rivayet ettiyse Meşhur hadis denir.
13) Aşağıdaki bilgilerden hangisinin doğru olduğu söylenemez?
A)Mevzu hadisler uydurma hadislerdir.
B)İcma herhangi bir asırda yaşayan müctehidlerin dini bir konuda aynı kanaati paylaşmasıdır.
C) Kıyas eldeki asıl bilgi ve yeni fer’i bilgi kıyaslanarak yeni bilgiden hüküm çıkarmaktır.
D)İtikadi hükümler mütevatir hadisi zanni kabul ederler.
E) Kıyası,delil olarak kabul etmeyenler Ahmed b. Hanbel ve
Mutezileden Şiiler , zahiriler , nazzam denilen gruplardır
14) Aşağıdakilerden hangilerinin kati delillerin dayandığı bilgi olarak gösterilemez?
A) Bedihiyyat/Fıtriyyat
B)Mücahedat/Mücerrebat
C)Meşhurat
D) Hadsiyyat
E) Mütevatirat
15)Aşağıdakilerden hangisinin Zanni akli (hatabi iknai) delillerin yakiniyat olmayan bilgilerinden olduğu söylenebilir?
I.Fıtrıyyat II. Makbulat III.Müsellemat IV.Meşhurat
A) I-II B) I-II C) I-III D) I- IV E) II-III-IV
12-A,13-D,14-C
16) Aşağıdakilerden hangisi delil çeşitleriyle ilgili doğru bir bilgi olduğu söylenemez?
A)Deliller akli delil ve nakli delil olmak üzere 2’ye ayrılır.
B)Akli deliller aklı hükümlerine dayanır
C) Zanni delillere Bürhan denir.
D)Nakli deliller Kuran ve sünnete dayanan delillerdir.
E) Bilgisini kesin kanıtlayan nakli delile kat’i nakli denir. Böyle olmayana zanni nakli delil denir.
17) Medlülü yani ispatlamaya çalıştığı hüküm hakkında diğer tüm farklı ihtimal ve şüpheleri ortadan kaldıran delaleti doğru olan delil aşağıdakilerden hangisidir?
A) Zanni delil
B)Kat’i delil
C)Akli delil
D) Nakli delil
E)Kavli delil
18) I- İki sayısına bölünebilen sayı çift sayıdır.
II-Sekiz sayısıda ikiye kalansız bölünebilmektedir.
III-Ohalde sekiz de çift sayıdır.
Bu bilgiler aşağıdaki hangi delil türüne örnek olarak gösterilebilir? Ennas Whatsap Grubu / ilimdunyasi.com
A)Zanni delil
B)Kat’i delil
C)Akli delil
D)İknai delil
E)Nakli delil
16-C,17B,18-B
19) Yaratıcının yarattığı yabani hayvanların eti yenmez. İlletinden hareketle müessirden esere geçilerek sahra çölünde de bulunan yabani hayvanların eti yenmez sonucuna varılmaktadır.
Bu bilgilere dayanarak aşağıdaki hangi istidlal yönteminin kullanıldığı söylenebilir?
A)Tümevarım (İstikra/Endüksiyon)
B)Tümdengelim(Ta’lil/Düdeksiyon)
C)Anoloji (Temsil)
D)Sebr ve Taksim
E)Kıyas’ul gaib al’eş- şahit
20) I-Otoyollar ince uzun inşa edilmiştir.
II-İnsan damarları ince uzun yartılmıştır.
III-Ohalde otoyollar insan damarları gibi inşa edilmiştir.
Bu bilgilere dayanarak aşağıdaki hangi istidlal yönteminin kullanıldığı söylenebilir?
A)Tümevarım
B)Anoloji
C)Tümdengelim
D)Sebr ve Taksim
E)Kıyas’ul gaib ale’ş-şahit
21-Bilinmeyen bir şeyin bilinen bir şeyle kıyas edilmesi yöntemi aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
A) Sebr ve Taksim
B) Tek bir bilinenden sonuca varmak
C)Kıyasu’l gaib ale’ş- şahit
D)Anoloji
E)Tümden gelim
19-B,20-B,21-C
22-Kelamcıların sıkça kullandığı iki veya daha fazla hükmün verilmesi muhtemel olan bir düşünceye ilişkin, ortaya konulan tüm ihtimallerin ele alınıp, yanlışlığının gösterilmesi ve en sonunda doğru olan ihtimalin geçerliliğinin ortaya konulması yönteminin aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
A) Kıyasu’l gaib ale’ş- şahit
B) Sebr ve Taksim
C) Tek bir mukaddimeden sonuca varmak
D) İttifak edilenle ihlaf edilen üzerine istidlalde bulunmak
E) Nakille istidlal
23-Yeniden dirilmenin mümkün olduğunu savunan yöntemin aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
A) Dil Mantığıyla İstidlal
B) Sona Başlangıç ile İstidlal
C) Mucize ile İstidlal
D) Nakille İstidlal
E) Sebr ve Taksim
24-Bir hükmün delillerinin yanlış olduğunun anlaşılmasıyla, kanıtlanmaya çalışılan hükmünde yanlışlığını kabul eden Eş’ari kelamında, Bakıllaniye nisbet edilen ve Gazalinin de delilin Butlanının /geçersizliğinin, malulün geçersizliğini gerektirmediğini,delilin kurgulanmasında problem olabileceğini savunan istidlal yönteminin aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
A)İn’ıkas-i edile
B)Sona başlangıçla istidlal
C)Kıyas’ul gaib al’eş-şahit
D)Sebr ve Taksim
E)Nakil ve İstidlal
22-B,23-B,24-A
25)Kur’andaki akıl yürütme tarzını esas alan istidlal yönteminin aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
A)İn’ıkas-ı edille
B)Nakil ve istidlal
C)Sebr ve Taksim
D)Sona başlangıçla istidlal
E)Mucuzi ile istidlal
26)’’.Bilakeyf’ keyfiyetini bilmeksizin varlığını kabul etmek’’ anlayışını aşağıdakilerden hangisinin kullandığı söylenebilir?
A)Mutezile Metodu
B)Sufi Metodu
C)Halef Metodu
D)Selef Metodu
E)Şia Metodu
27)İmam Gazalinin açıkladığı selef metoduna aşağıdakilerden hangisi örnek olarak gösterilemez?
A)Sukut ‘a göre müteşabih ayetlere yorum yapmamak.
B)Takdis’e göre Allah’ın isim ve sıfatlarını kur’an-ı kerimde geçtiği şekli ile kabul etmek.
C)Takdis ‘e göre Allah şanına uygundüşmeyen şeylerden münezzehtir.
D)Aczini itiraf etmek, müteşebih ayetlerde te’vil yapmayıp aczini itiraf etmek
E)Sebr ve Taksim’e göre tüm ihtimallerin değerlendirilip yanlışların ortaya konması gerektir.
28) Selefiliği sistematik hale getirip kur’ani akla önem veren İslam Aliminin aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
A)İmam Gazali
B)İbn Teymiyye
C)Farabi
D)İbn Rüşt
E)Bakıllani
25-A,26-D,27-E,28-B
29)Aşağıdakilerden hangisinin mutezile metoduyla ilgili olduğu söylenemez?
A) İslamın akılcı mezhebi olarak nitelendirilir.
B)Hüküm çıkarmada keff ve ilhamıda kullanmışlardır.
C)Kelam ilmini sistematik olarak ortaya koyan mezheptir.
D)Nas ile aklın çeliştiği noktada nassı akla göre tevil ettiler.
E)Temel tez ve fikirlerini naslardan almışlardır.
30)Aşağıdakilerden hangisinin şia metoduyla ilgili olduğu söylenemez?
A)İmamet inancını benimsemişlerdir
B)İmamet nübüvvetin devamıdır.
C)İmam günah işlemez. Sözleri nas gibi kabul edilir.
D)İslamın akılcı mezhebidir.
E)Mutezile etkisi görülür.
31)Aşağıdakilerden hangisinin mutasavvıfları öne çıkaran yöntemlerden biri olduğu söylenemez?
A)Müşahade merkezli, tarikat, evradü ezkar gibi müesseseleri geliştirmişlerdir.
B)İbni sinanın etkisinde kalmışlardır.
C)Kur’an ve sünnete önem veren müteşerri ekolleri vardır.
D)’’Keşf ve ilham göreni bağlar’’ anlayışını benimsemişlerdir.
E)Keşf ve ilhamın sufilerin kalbine doğabileceğini kabul eder.
32)Aşağıdakilerden hangisinin filozof yöntemiyle ilgili olduğu söylenemez?
A)Aristonun etkisinde kalmışlardır.
B)Abbasiler döneminde yunan felsefesini tercüme etmişlerdir.
C)İslamın mantıkçı gurubu olarak bilinirler.
D)Muallim-i sani olarak bilinen Farabiyi ve ibni Sinayı felsefe alanında yetiştirmişlerdir.
E)Nasları Aristonun anlayışına uygun yorumlamışlardır.
29-B,30-D,31-B,32-C
Kaynak: Ennas Whatsap Grupları Yönetim Ekibi ( İzinsiz almak bu emeğin rızasını ihlal etmektir. Bu site üzerinden Kullanabilir faydalanmak isteyenleri sitemize ve whatsap gruplarımıza yönlendirebilirsiniz.
Paylaşımlarımızın sitemiz dışında yayınlanmasını bulmuyor. Hak ihlali yapmamanızı tavsiye ederiz...