GizEmLi_yAzaR
Tue 11 December 2007, 02:20 am GMT +0200
Hac görevini yapan her Müslüman için Mina’da “Remy’i Cimar” adı veri-len şeytan taşlamak; haccın vaciplerindendir.
Mina’da “Cemre” adı verilen ve Müzdelife’de toplanan taşlar ile taşlanan üç ayrı yer vardır.
a) Akabe Cemresi: Şeytan taşlama-nın ilk gününde taşlanan ve halk arasın-da “Büyük Şeytan” diye anılan taşlama yeridir.
b) Birinci Cemre: Şeytan taşlama-nın ikinci, üçüncü ve dördüncü günün-deki taşlamalara oradan başlanan ve halk arasında “küçük şeytan” diye anılan taşlama yeridir.
c) İkinci Cemre: Şeytan taşlama-nın, ikinci, üçüncü ve dördüncü günlerin-deki taşlamalarda birinci cemreden sonra taşlanan ve halk arasında “orta şeytan” diye anılan taşlama yeridir.
ŞEYTAN TAŞLAMANIN RÜKNÜ
Şeytan taşlamanın rüknü Cemre’ye taş atmaktır.
Buna göre içine bırakmakla rükun yerine gelmez.
ŞEYTAN TAŞLAMANIN SAHİH OLMASININ ŞARTLARI
1-İmam-ı Âzam’a göre; atılan nes-nenin taş yada toprak cinsinden olması gerekir.
Ağaç, boncuk, altın, gümüş, inci, gübre gibi toprak cinsinden olmayan maddeler şeytan taşlamada kullanıla-maz.
Şafii, Hanbeli ve Maliki mezheblerine göre atılan nesnenin taş olması gerekir. Çamur, Toprak ve Mâden gibi şeyler ile şeytan taşlamak caiz değildir..
Sünnet olan, atılan taş’ın fiske taşı gibi (nohuttan biraz büyük) olmasıdır.
2-Bütün alimlere göre; her cemre’ye yedi taş atılır ve bu yedi taş, birer birer atılır. Yedi taş birden atılırsa bir atış sayılır.
3-Taş atılırken Cemre’nin içine kasdedilmesi (taş atarken hedef olarak cemre tespit edilmesi) lazımdır.
Bir kişi taş atarken, başka bir kimse taş atanın eline vursa ve o taş cemrenin içine girse atılmış sayılmaz, çünkü kendi atmayı kasdetmediği için kendisi atmış sayılmaz.
İmam-ı Azam’a göre; bir kimsenin attığı taş Cemreye yakın düşerse câizdir, uzak düşerse caiz değildir. Uzaklığın ölçüsü bir ‘zira’ (üç zira bir metredir) dir.
Yine İmam-ı Azam’a göre; atılan taş dairenin yakınına düşerse caizdir.
İmam-ı Şafii, Hanbeli ve Maliki Mezheblerine göre atılan taş, daireye girmesi gerekir. Atılan taş dairenin içine düşer ama sonra kayar ve daireden çıkarsa yine olur. Ama atılan taş, kayan taşların yanına düşerse caiz değildir.
ŞEYTAN TAŞLAMANIN SÜNNETLERİ
1-Atan kişi ile Cemre’nin arası en az beş ‘zira’ (üç zira bir metredir) olması.
2-Mevâlât (arka arkaya atmak)
3-Cemrelerin tertibi (ilk önce küçük şeytan, sonra orta şeytan, sonra büyük şeytan) Bu tertip; Hanefi Mezhebinde sünnettir.
Diğer üç imam’a göre bu tertip şarttır. Tertip bozulursa, tekrarlanması lazımdır.
4-Cemrelerin her birine yedi adet taş atmak.
5-Şeytan taşlamada iki cemre arasında Kur’an’dan bir cüz okuyacak kadar (yaklaşık yirmi dakika) beklemek, bu esnada elleri kıbleye veya yukarıya doğru açıp dua etmek.
6-Her taşta “Bismillâhi Allah-u Ekber” diyerek tekbir getirmek.
ŞEYTAN TAŞLAMANIN VAKTİ
1-Şeytan taşlamanın vakti dört gündür. Zilhicce’nin O’nuncu günü ve ondan sonraki üç gün olan teşrik günleridir.
a-)Akabe Cemresi’nin vakti: Hanefi mezhebine göre bayram günü fecirden sonra başlar, bir sonraki günün fecrine kadardır. En faziletli vakit güneş doğduktan sonraki vakittir.
Şafii ve Hanbeli Mezhebine göre vakti; bayram günü gece yarısından sonra başlar.
(Bütün âlimlere, göre ifrat ve kıran haccı yapanlar bu cemreye başlarken ilk taşla birlikte telbiyeyi keserler.)
b-)Teşrik günleri üç Cemre’nin atılması; Bayramın ikinci g¼nünde üç cemreye de taş atılır, Zamanı zeval vakti ile ertesi günün fecrine kadardır.
Bayramın üçüncü gününde de tıpkı ikinci günde olduğu gibi her üç cemre aynı sıraya göre ve aynı sayıda atılır.
Dört mezhebe görede öğleden önce taşlama yapılmaz. Fakat İmam-ı Azamdan gelen bir rivayette öğleden önce de atmak caizdir. Bunu da bayram gününe kıyas etmiştir.
2-Şeytan taşlama Bayramın üçüncü günü güneşin batması ile biter.
İmam-ı Şâfii ve İmam-ı Malik’e göre ise teşrik günlerinin sonuna kadardır.
3-Her cemre’ye yedi taş atmak vaciptir.
Mina’da “Cemre” adı verilen ve Müzdelife’de toplanan taşlar ile taşlanan üç ayrı yer vardır.
a) Akabe Cemresi: Şeytan taşlama-nın ilk gününde taşlanan ve halk arasın-da “Büyük Şeytan” diye anılan taşlama yeridir.
b) Birinci Cemre: Şeytan taşlama-nın ikinci, üçüncü ve dördüncü günün-deki taşlamalara oradan başlanan ve halk arasında “küçük şeytan” diye anılan taşlama yeridir.
c) İkinci Cemre: Şeytan taşlama-nın, ikinci, üçüncü ve dördüncü günlerin-deki taşlamalarda birinci cemreden sonra taşlanan ve halk arasında “orta şeytan” diye anılan taşlama yeridir.
ŞEYTAN TAŞLAMANIN RÜKNÜ
Şeytan taşlamanın rüknü Cemre’ye taş atmaktır.
Buna göre içine bırakmakla rükun yerine gelmez.
ŞEYTAN TAŞLAMANIN SAHİH OLMASININ ŞARTLARI
1-İmam-ı Âzam’a göre; atılan nes-nenin taş yada toprak cinsinden olması gerekir.
Ağaç, boncuk, altın, gümüş, inci, gübre gibi toprak cinsinden olmayan maddeler şeytan taşlamada kullanıla-maz.
Şafii, Hanbeli ve Maliki mezheblerine göre atılan nesnenin taş olması gerekir. Çamur, Toprak ve Mâden gibi şeyler ile şeytan taşlamak caiz değildir..
Sünnet olan, atılan taş’ın fiske taşı gibi (nohuttan biraz büyük) olmasıdır.
2-Bütün alimlere göre; her cemre’ye yedi taş atılır ve bu yedi taş, birer birer atılır. Yedi taş birden atılırsa bir atış sayılır.
3-Taş atılırken Cemre’nin içine kasdedilmesi (taş atarken hedef olarak cemre tespit edilmesi) lazımdır.
Bir kişi taş atarken, başka bir kimse taş atanın eline vursa ve o taş cemrenin içine girse atılmış sayılmaz, çünkü kendi atmayı kasdetmediği için kendisi atmış sayılmaz.
İmam-ı Azam’a göre; bir kimsenin attığı taş Cemreye yakın düşerse câizdir, uzak düşerse caiz değildir. Uzaklığın ölçüsü bir ‘zira’ (üç zira bir metredir) dir.
Yine İmam-ı Azam’a göre; atılan taş dairenin yakınına düşerse caizdir.
İmam-ı Şafii, Hanbeli ve Maliki Mezheblerine göre atılan taş, daireye girmesi gerekir. Atılan taş dairenin içine düşer ama sonra kayar ve daireden çıkarsa yine olur. Ama atılan taş, kayan taşların yanına düşerse caiz değildir.
ŞEYTAN TAŞLAMANIN SÜNNETLERİ
1-Atan kişi ile Cemre’nin arası en az beş ‘zira’ (üç zira bir metredir) olması.
2-Mevâlât (arka arkaya atmak)
3-Cemrelerin tertibi (ilk önce küçük şeytan, sonra orta şeytan, sonra büyük şeytan) Bu tertip; Hanefi Mezhebinde sünnettir.
Diğer üç imam’a göre bu tertip şarttır. Tertip bozulursa, tekrarlanması lazımdır.
4-Cemrelerin her birine yedi adet taş atmak.
5-Şeytan taşlamada iki cemre arasında Kur’an’dan bir cüz okuyacak kadar (yaklaşık yirmi dakika) beklemek, bu esnada elleri kıbleye veya yukarıya doğru açıp dua etmek.
6-Her taşta “Bismillâhi Allah-u Ekber” diyerek tekbir getirmek.
ŞEYTAN TAŞLAMANIN VAKTİ
1-Şeytan taşlamanın vakti dört gündür. Zilhicce’nin O’nuncu günü ve ondan sonraki üç gün olan teşrik günleridir.
a-)Akabe Cemresi’nin vakti: Hanefi mezhebine göre bayram günü fecirden sonra başlar, bir sonraki günün fecrine kadardır. En faziletli vakit güneş doğduktan sonraki vakittir.
Şafii ve Hanbeli Mezhebine göre vakti; bayram günü gece yarısından sonra başlar.
(Bütün âlimlere, göre ifrat ve kıran haccı yapanlar bu cemreye başlarken ilk taşla birlikte telbiyeyi keserler.)
b-)Teşrik günleri üç Cemre’nin atılması; Bayramın ikinci g¼nünde üç cemreye de taş atılır, Zamanı zeval vakti ile ertesi günün fecrine kadardır.
Bayramın üçüncü gününde de tıpkı ikinci günde olduğu gibi her üç cemre aynı sıraya göre ve aynı sayıda atılır.
Dört mezhebe görede öğleden önce taşlama yapılmaz. Fakat İmam-ı Azamdan gelen bir rivayette öğleden önce de atmak caizdir. Bunu da bayram gününe kıyas etmiştir.
2-Şeytan taşlama Bayramın üçüncü günü güneşin batması ile biter.
İmam-ı Şâfii ve İmam-ı Malik’e göre ise teşrik günlerinin sonuna kadardır.
3-Her cemre’ye yedi taş atmak vaciptir.