- Şartlara dair abdesti aralıksız alma

Adsense kodları


Şartlara dair abdesti aralıksız alma

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
sidretül münteha
Fri 25 February 2011, 04:43 pm GMT +0200
L-12. Şartlara DairAbdesti Aralıksız Alma:


Abdestte müvalât (abdest azalarını ara vermeden yıkamak) vacib midir, sünnet midir? diye ihtilâf edilmiştir. İmam Mâlik'e göre unutma ve güç yetmeme halleri dışında vacibtir. Bu iki halde ise -verilen ara çok olmamak şartı ile- vacib oluşu ortadan kalkar. îmam Şafii ile îmam Ebû Hanife ise, vacib ol­madığı görüşündedirler.

Bu ihtilâf, yine değişik mânâlara gelmesinden doğmuştur. Çünkü bu harf ile bazan birbiri ardınca gelen şeyler, bazan da aralıklı olarak gelen şeyler birbirleri üzerine atfedilirler. Kimisi de müvalâtın vacib olma­dığına, «Peygamber (s.a.s) gusiit ederken önce abdesî alır ve ayaklarını guslün sonuna bırakırdı» [36] sahih hadisini delil.olarak göstermişlerdir.

Bu mevzudaki ihtilâf da, yine Peygamber Efendimizin abdest fiil­lerini vücub yeya mendubluğa hamletmek hususunda yaptıkları ihtilâfın şümulüne girmektedir.

Kasıt ile unutma halleri arasında ayınm yapan îmam Mâlik, Peygamber Efendimiz'in

«Benim ümmetimden yanılma -unut­ma- sorumluluğu kalkmıştır» [37] hadisine dayanarak «unutanı sorumlu tut­mamak şeriatın bir kaidesidir ve mazeretinde, hükümleri yumuşatması şeri-atte her zaman görülen bir şeydir» demektedir.

Kimisi besmele çekmenin de abdestin farzlarından olduğu görüşünde bulunmuş ve buna, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'e isnad edilen «ALLAH adı ile başlamayanın abdesti yoktur» [38] hadisini delil göstermiştir. Halbuki bu hadis, muhaddislerce sıh­hatli sayılmamaktadır. Bununla beraber kimisi, «ALLAH adından maksad niyettir» demiş, kimisi de hadisi -zannedersem- mendubluğa hamletmiştir.

işte bunlar, bu bab'ın ana mes'eleleri arasında meşhur olan mes'elelerdir. -Yukanda da söylediğimiz gibi- abdestin keyfiyeti, abdest âzalarının sı­nırları, abdestin şart ve rükünleri ve benzeri şeylerle ilgili mes'elelerdir. [39]



[36] Buhârî, Gusül, 5/1, No: 249 (îbn Hacer, 1/361); Müslim, Hayd, 3/9, No: 37/317; Tir-mizî, Taharet, 1/176, no: 103; Ebû Dâvûd, Taharet, 1/98, no: 245; Nesâî, 1/137; îbn Mâce, Taharet, 1/94, no: 573.

[37] Îbn Mâce, Talâk, 10/16, no: 2045; Tahâvî, Şerhu Meâni'l-Âsâr, 3/95; Taberânî, el-Mu'cemü'l-Kebîr, 11/133-134, no: 11274; Dârakutnî, 4/170-171; Hâkim, 2/198; Beyhâkî, 7/356.

[38] Beyhâkî, 1/43; İbn Hacer, Telhtsul-Habîr, 1/75 no: 70.

[39] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/90-91.


ceren
Mon 25 November 2019, 02:40 pm GMT +0200
Esselamu aleyküm.rabbim hakkıyla abdestini alan kullardan eylesin inşallah...

gulsahkilicaslan
Tue 26 November 2019, 01:13 am GMT +0200
Allah razı olsun paylaşandan selam ve dua ile...

Sevgi.
Tue 26 November 2019, 06:09 am GMT +0200
Aleyküm selâm. Rabbim bizleri herzaman rızasına uygun şekilde abdestini alanlardan eylesin inşaAllah
Bilgiler için Allah razı olsun kardeşim

Bilal2009
Thu 28 November 2019, 03:28 pm GMT +0200
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun

es-Sabur
Fri 29 November 2019, 05:27 am GMT +0200
Abdest azaları ara  vermeden yıkanmalıdır