- Şakalaşmak Hakkında

Adsense kodları


Şakalaşmak Hakkında

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
Hadice
Sat 18 June 2011, 01:37 pm GMT +0200
65. Şakalaşmak Hakkında


2704. “Bize Ebu Asım, Ubeydullah b. Abdillah'tan, (O da) İbn Abbas'tan (naklen) rivayet etti ki,” O şöyle dedi: (Bir yolculukta) bir köle Hz. Peygamber'in (Sallallaku Aleyhi ve Sellem) hanımlarının (bin­miş oldukları develeri, güzel sesiyle şarkılar söyleyerek) sürüyordu. Bunun üzerine (Hz. Peygamber ona) şöyle buyurmuştu: “Ya Enceşe! Cam (gibi kolayca kırılabilir ince kapli kadınların develerini) yavaş sür!"[115]

 

Açıklama

 

Hz. Peygamber'in (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kadınları "cam"a ben­zetmesi, ya onların bünyece zayıflıklarına işaret içindi ve bu sebeple, türküsünün etkisiyle develeri hızla sürmekte olan Enceşe'ye onları yavaşlatmasını emir buyurmuştu yahut onların duygusallıklarına, kolayca etkilenebileceklerine, yufka yürekli oluşlarına işaret içindi. Bundan dolayı da, Enceşe'nin güzel sesinden etkilenebilecekleri en­dişesiyle O'na, develeri yavaş sürmesini, yani develeri hızlandıran sesini alçaltmasmı emir buyurmuştu.

Hz. Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), kadınların bu güzel özel­liğine diğer hadislerinde de işaret etmiştir. Bu hadislerinden biri şöy­ledir:

"(Kadınlardan) birine ömür boyu iyilik yapsan, sonra senden (hoşuna gitmeyen) birşey görse; "ben senden asla hiçbir iyilik gör­medim" der."[116] Bu hadisin zıt anlamı, ömür boyu kötülük gören bir kadının, bir iyilik gördüğünde hemen bundan etkilenip; "ben senden hiçbir kötülük görmedim" şeklinde olmalıdır. Bu da kadınların söz-konusu özelliğine işarettir.  Kaydetmek gerekir ki, kadınların bu özellliği, toplum içinde üstlenecekleri görevlerde -ki bunların en üs­tünü anneliktir-, onlar için gereklidir ve onlara noksanlık değil, üs­tünlük sağlar.

Hz. Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), genel olarak kadınların bu özelliğine, Enceşe'yle şakalaşarak işaret buyurmuştur. On yıl Hz. Peygamber'in (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) hizmetinde bulunmuş olan Enes'in (Hadıyallahu Anh) bildirdiğine göre, "insanların, [ha-nımlarıyla[117] veya çocuklarla[118] en şakacısı olan Hz. Pey­gamber'in"[119] bütün şakaları böyle idi. O, şakalarıyla gerçek dışı bir-şey söylemez,[120] şakalarında hem Ashabının gönlünü hoş eder, hem de bazı hakikatleri dile getirirdi. O'nun şakaları da bir öğretim ve eğitim vasıtasıydı.

Hz. Peygamber'in (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), kadın ve erkek Sahabileriyle, onların çocuklarıyla yaptığı bu özellikteki şakalarının bir kısmı muhtelif kitaplara geçmiştir. Taşköprizade Ahmed Efendi bun­lardan kırk taneyi "Hadis-i Erbain" isimli kitabında bir araya top­lamıştır.[121] Taşköprizade bu eserinin sonunda, Hz. Peygamber'in (Sal­lallahu Aleyhi ve Sellem) şakalarının az olduğunu, çok araştırmasına rağmen ancak kırk tane bulabildiğini söylemektedir. Ancak, Enes'in (Radıyallahu Anh),

"insanların en şakacısının Hz. Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) olduğu" açıklamasını göz önüne alırsak, Rasulullah'ın (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şakacılığını gösteren hadislerin çok daha fazla olacaklarını kabul etmemiz gerekir. Her halükârda bu hadisler, şakalaşmanın caiz olduğunu göstermektedir. Bununla beraber, bu hususta ifrata varma, doğruluktan ve hakikatten ayrılma, haksızlık etme gibi durumlar sözkonusu olursa, şakalaşma caiz olmaz. Ni­tekim bundan sonraki hadiste sırf insanları güldürmek için yalan söyleyenlerin kınandığı görülmektedir.

Bütün iş ve sözlerinde Hz. Peygamber'i (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) örnek edinmiş olan Ashab-ı Kiram da, Hz. Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) gibi birbirleriyle şakalaşırlardı. Hatta şakacılıklarıyla meş­hur olan Sahabiler vardı. Bedir savaşına katılan Sahabeden olan Nuayman (Radıyallahu Anh) ile Suveybit (Radıyallahu Anh), Ashab arasında şakacılıklarıyla meşhur olmuşlardı.[122]



[115] Bu Hadis Sünen'in bazı yazmalarıyla Sülâsiyyâtu'd-Darimİ (Köprülü, 1584,1246)'de Enes'ten nakledilmektedir, Hadisin Enes'ten rivayetleri için bkz. Buhari, Edeb, 90(7/108); Müs­lim, Fedail, 70(4/1811); Müsned, 3/111, 172, 176., Ebu Muhammed Abdullah b. Abdirrahman ed-Darimi es-Semerkandi (Abdullah Aydınlı), Sünen-i Darimi Tercüme Ve Şerhi, Madve Yayınları, Madve Ofset, İstanbul, 1996: 5/529

[116] Buhari, İman, 21(1/13).

[117] Feyzu'l-Kadir, 5/180 (Bezzar'dan).

[118] Taberani, 2/112.

[119] Feyzu'l-Kadir, 5/180 (ibn Asâkir ve Hasan b. Sufyan'dan). Bu Hadis, zayıftır.

[120] Bkz. Tirmizi, Birr, 57(4/357); Müsned, 2/340, 360.

[121] Beyazıd Kütüphanesi, Veliyyuddin, 556(îstanbul); İslami İlimler Fakültesi Dergisi, 4. sayı.Ank. 1980, s. 49-75.

[122] Bu konuda bkz. Şerhu's-Sünne, 13/179-184; İhya, 3/124-128; Uyûnu'l-Ahbâr, 1/315, Mecmâ', 8/89., Ebu Muhammed Abdullah b. Abdirrahman ed-Darimi es-Semerkandi (Abdullah Aydınlı), Sünen-i Darimi Tercüme Ve Şerhi, Madve Yayınları, Madve Ofset, İstanbul, 1996: 5/528/529-531


ceren
Wed 14 September 2016, 09:24 pm GMT +0200
Esselamu aleykum.Yalan soylemeden ve kimsenin kalbini kirmadan sakalasip tebbessum etmek dinen caizdir.Rabbim bizleri saka yolu ile bile yalan soylemekden ve kalp kirmakdan kacinan kullardan olalim inşallah...

Bilal2009
Thu 15 September 2016, 03:18 pm GMT +0200
Esselamü aleyküm ve rahmetüllah . Yalan söylemedikçe edebli bir şekilde şakalaşabiliriz. Rabbim bizleri Peygamberimiz in yolundan gidenlerden eylesin. Rabbim paylaşım için razı olsun.

HALACAHAN
Thu 15 September 2016, 03:27 pm GMT +0200
Sakalasmak sunnet olup insanları incitmeden ve kandirmadan sakalasabiliriz ..

HALACAHAN
Tue 20 September 2016, 02:55 pm GMT +0200
Aleykum selam ..Sakalasmak aradaki sevgiyi muhabbeti arttırır.. ancak insanları kırmadan ve yalan karıştırmadan sakalasmamiz gerekir ..Allah razi olsun ..

halim
Fri 14 October 2016, 07:19 pm GMT +0200
Esselamu aleykum ; Efendimizin hassasiyeti duruşu ve kadınlara bakış açısı her yönüyle mükemmel şakalarınıda hak tealadan aldığı ölçülere göre yapıp insanların yüzlerini öteki tarafta güldürmeyi daha çok istemiş olup bu dünyada ümmeti için hp dua dua yalvarmış gözyaşı dökmüştür ...

İnşaallah ona layık ümmet olabilmek duasıyla...

Allah razı olsun