sumeyye
Wed 21 September 2011, 11:57 am GMT +0200
III. Sahabenin Sünnete Verdiği Önem Ve Kendi Aralarında Sünneti Müzakere Etmesi
Ashab-ı Kiram adeti gereği Peygamber (S.A.V.)'in hadislerini tekrarlardı. Bu durum, bazen tek başına bazen de bir grup sahabenin yardımlaşmasıyla gerçekleşirdi.[146]
Sahabeden Örnekler
1. İbni Büreyde anlatıyor: Muaviye, Hıms'da hamamdan çıkıp, hizmetçisinden elbisesini istedi. Elbisesini giydikten sonra Hıms mescidine gidip, iki rekat namaz kıldı. Namazdan çıkınca mescidde oturan bir grup insan dikkatini çekti. Onlara "sizi burada oturtan nedir?" diye sordu. Onlar şöyle dedi: "Farz namazı kıldık. Vaiz konuşmasını bitirdikten sonra oturup, Allah Rasûlü'nün sünnetini müzakere etmeye başladık-" Bunun üzerine Muaviye şöyle dedi: "Bir gün Allah Rasûlü (S.A.V.) ile birlikte bulunuyorduk. Allah Rasûlü mescide girdi. Mescidde oturmakta olan bir toplulukla karşılaştı. Onlara neden oturduklarını sorunca onlar: 'Farz namazı kıldıktan sonra oturup /Mlah'm Kitabı'nı ve Peygamber'in Sünnetfni müzakere etmeye başladık' cevabını verdiler.[147]
2. Ebu Hureyre (r.a.) şöyle der: "Ben geceyi üç bölüme ayırırım: Üçte birinde uyur, üçte birinde kalkıp namaz kılarım. Geri kalan üçte birinde de Allah Rasûlü'nün hadislerini tekrarlarım. [148]
3. Bir defasında] Ebu Musa el-Eşarî ve Ömer b. Hattab sabaha kadar müzakere yaptılar. [149]
4. Tavus anlatıyor: "Zeyd b. Erkam gelmişti. İbni Abbas ondan, daha önce kendisine naklettiği şeyleri tekrarlamasını talep ediyordu: 'Peygamber (S.A.V.)'e hediye edilen haram bir etten bahsetmiştiniz bu nasıldı? [bir daha anlatır mısınız!]' Zeyd, şöyle dedi: 'Evet, Peygamber (S.A.V.)'e bir av hayvanının bir parçası hediye edilmişti. O da onu geri çevirmiş ve 'Bunu yiye-meyiz zira biz, ihramdayız.' buyurmuştu.[150]
5. Enes b. Malik şöyle der: "Allah Rasûlü'yle birlikte bulunuyorduk. Altmış kişi kadar vardık. Peygamber bize hadis îrâd ediyordu. Sonra bir ihtiyaçtan dolayı kalkıp gitti. Biz de o hadisleri kendi aramızda müzakere ettik. Kalktığımızda onları kalbimize ekilmiş gibi hissediyoduk. [151]
[146] Muhammed Salih Ekinci, Hüccet Değeri ve Tedvin Açısından Sünnet, Rağbet Yayınları: 78.
[147] Hakim, el-Müstedrek, 1/94, Hakim bu hadisin Buharî ve Müslimin aradığı şartlara göre sahih olduğunu belirtir.
[148] Darimî, 1/82; Ayrıca bkz. Hatîb, el-Fakih ue'l-Mutefakkih, 2/128; Hatib, e/-Câmi' H Ahiâki'r-Râuî, s. 181
[149] Hatib, el-Fakih ve'Mutefakkih, 1/132
[150] Ahmed, ei-Musned, 4/374
[151] el-İlma\ 142 Muhammed Salih Ekinci, Hüccet Değeri ve Tedvin Açısından Sünnet, Rağbet Yayınları: 78-79.