Hadice
Fri 8 October 2010, 10:00 am GMT +0200
Nikah Akdine Kadının Yalnız Başına Karar Veremeyeceğine Dair Deliller:
1- Nikah akdinde kadının yalnız başına karar veremeyeceğine gelince, Ebû Davud, Tirmizî, Ibnu Mâce, Dârimî, Hâkim, Ebû Avâne, Ibnu Huzeyme ve Ibnu Hibbân, Hz. Aişe'den Peygamber'in (s.a.v.) şöyle buyurduğunu rivayet ederler: "Velisinin izni olmaksızın nikahlanan kadının nikahı bâtıldır, nikahı bâtıldır, nikahı bâtıldır. Aralarında anlaşmazlık çıkarsa, sultan (yetkili devlet adamı) velisi olmayanın velisidir. Şayet kadınla yatarsa, onun fercini kendisine helâl kılmış olmasından dolayı kadın için mehir tahakkuk eder.[231]
Bu hadisi ayrıca Dârekutnî, Sünen, III. 221'de; Said b. Mansûr, I-III. 133'te ve îbnu Ebî Şeybe, Musannaf, IHIL 160'da nakletmektedir.
2- Abdurrezzak Musannafta Hz. Aişe'nin, kardeşlerinin oğullarından birini evlendirdiğini; nikâh için toplandıklarında araya bir perde gerdirdikten sonra konuşmaya başladığını ve iş nikâh akdini yapmaya gelince, bir erkeğe nikâh akdi için emrederek: "Kadınlar nikâh akdini yapmaz" dediğini rivayet eder. [232]
3- Tirmizî, Ibnu Abbas'tan, Peygamber'in (s.a.v.) şöyle buyurduğunu rivayet eder: "Kendilerini delilsiz olarak evlendiren kadınlar bağiyedirler.[233]
4- Dârekutnî, değişik senetlerle Ebû Hüreyre'den Peygamber'in (s.a.v.) şöyle buyurduğunu rivayet eder: "Kadın, kadını evlendirmez ve kadın, kendi kendini de evlendirmez. [234]
5- Said b. Mansûr, Ibnu Abbas'ın şöyle dediğini nakleder: "Bâğiye: Veli olmaksızın kendi kendini evlendiren kadındır. [235]
Velinin nikah akdini üstlenmesi gerektiğine dair deliller:
1- Nikah akdini üstlenecek kişinin kadının velisi olması gerektiğine dair Said b. Mansûr, Tirmizî, Ebu Davud, Ibnu Mâce, Hâkim, Dârimî ve Dârekutnî, Ebû Musa el-Eş'ari'den Rasûlullah'ın (s.a.v.) şöyle buyurduğunu naklederler: "Velisiz nikâh olmaz. [236]
Heysemî, Mecmau'z-Zevaid, IV. 286'da Ibnu Abbas'tan Peygamber'in (s.a.v.) şöyle buyurduğunu nakleder. "Yol gösteren veli ya da sultanın izni olmadan nikâh yoktur."
Heysemî, bu hadisi Taberânî'nin el-Evsat isimli eserinde rivayet ettiğini ve ravîlerinin, Buhârf nin ravileri olduğunu söyler.
2- Kur'an-ı Kerim'de nikah ve onunla ilgili şeylerden bahsedilince hitap hep erkekleredir, kadınlara değil. Bu da nikâh akdinin, erkeklerin elinde olduğunu, kadınların elinde olmadığını gösterir.
Yüce Allah şöyle buyurur: "İçinizden bekârları ve köle ve cariyelerinizden iyileri evlendirin. [237]"Allah'a ortak koşan kadınlarla, onlar inamncaya kadar evlenmeyin. [238]
Bu iki ayetten delil çıkarma vechi, Ibnu Hacer'in de belirttiği gibi nikah konusunda Yüce Allah'ın erkeklere hitap etmesidir. Allah sanki şöyle buyuruyor: "Ey (erkek) veliler, velisi bulunduğunuz kadını müşriklerle evlendirmeyin." [239]
1- Nikah akdinde kadının yalnız başına karar veremeyeceğine gelince, Ebû Davud, Tirmizî, Ibnu Mâce, Dârimî, Hâkim, Ebû Avâne, Ibnu Huzeyme ve Ibnu Hibbân, Hz. Aişe'den Peygamber'in (s.a.v.) şöyle buyurduğunu rivayet ederler: "Velisinin izni olmaksızın nikahlanan kadının nikahı bâtıldır, nikahı bâtıldır, nikahı bâtıldır. Aralarında anlaşmazlık çıkarsa, sultan (yetkili devlet adamı) velisi olmayanın velisidir. Şayet kadınla yatarsa, onun fercini kendisine helâl kılmış olmasından dolayı kadın için mehir tahakkuk eder.[231]
Bu hadisi ayrıca Dârekutnî, Sünen, III. 221'de; Said b. Mansûr, I-III. 133'te ve îbnu Ebî Şeybe, Musannaf, IHIL 160'da nakletmektedir.
2- Abdurrezzak Musannafta Hz. Aişe'nin, kardeşlerinin oğullarından birini evlendirdiğini; nikâh için toplandıklarında araya bir perde gerdirdikten sonra konuşmaya başladığını ve iş nikâh akdini yapmaya gelince, bir erkeğe nikâh akdi için emrederek: "Kadınlar nikâh akdini yapmaz" dediğini rivayet eder. [232]
3- Tirmizî, Ibnu Abbas'tan, Peygamber'in (s.a.v.) şöyle buyurduğunu rivayet eder: "Kendilerini delilsiz olarak evlendiren kadınlar bağiyedirler.[233]
4- Dârekutnî, değişik senetlerle Ebû Hüreyre'den Peygamber'in (s.a.v.) şöyle buyurduğunu rivayet eder: "Kadın, kadını evlendirmez ve kadın, kendi kendini de evlendirmez. [234]
5- Said b. Mansûr, Ibnu Abbas'ın şöyle dediğini nakleder: "Bâğiye: Veli olmaksızın kendi kendini evlendiren kadındır. [235]
Velinin nikah akdini üstlenmesi gerektiğine dair deliller:
1- Nikah akdini üstlenecek kişinin kadının velisi olması gerektiğine dair Said b. Mansûr, Tirmizî, Ebu Davud, Ibnu Mâce, Hâkim, Dârimî ve Dârekutnî, Ebû Musa el-Eş'ari'den Rasûlullah'ın (s.a.v.) şöyle buyurduğunu naklederler: "Velisiz nikâh olmaz. [236]
Heysemî, Mecmau'z-Zevaid, IV. 286'da Ibnu Abbas'tan Peygamber'in (s.a.v.) şöyle buyurduğunu nakleder. "Yol gösteren veli ya da sultanın izni olmadan nikâh yoktur."
Heysemî, bu hadisi Taberânî'nin el-Evsat isimli eserinde rivayet ettiğini ve ravîlerinin, Buhârf nin ravileri olduğunu söyler.
2- Kur'an-ı Kerim'de nikah ve onunla ilgili şeylerden bahsedilince hitap hep erkekleredir, kadınlara değil. Bu da nikâh akdinin, erkeklerin elinde olduğunu, kadınların elinde olmadığını gösterir.
Yüce Allah şöyle buyurur: "İçinizden bekârları ve köle ve cariyelerinizden iyileri evlendirin. [237]"Allah'a ortak koşan kadınlarla, onlar inamncaya kadar evlenmeyin. [238]
Bu iki ayetten delil çıkarma vechi, Ibnu Hacer'in de belirttiği gibi nikah konusunda Yüce Allah'ın erkeklere hitap etmesidir. Allah sanki şöyle buyuruyor: "Ey (erkek) veliler, velisi bulunduğunuz kadını müşriklerle evlendirmeyin." [239]