neslinur
Fri 11 June 2010, 01:06 pm GMT +0200
C- NEMIME (KOĞUCULUK)
1- BÖLÜM
Nemimenin Tanımı
Ara bozmak maksadıyla insanların sözlerini birbirine taşımaktır. Koğuculuk demek, açıklanması hoş görülmeyen şeyi açıklamaktır. Koğuculuğun genel anlamı, bir sırrı açıklamak ve örtülü kalması istenen şeyin yüzünden perdeyi kaldırmaktır. Eğer koğuculuk yaptığı şey, o kişide bir eksiklik ve kusur ise, o zaman koğuculuk yanında bir de gıybet etmiş olur. Koğuculuk (nemime) yapana "nemmam" adı verilir.
Bazen nemmam yerine kattat kullanılır. Kattat ile nemmam ikisi de bir anlamda, söz gezdiren demektir. Fakat anlam itibariyle aralarındaki fark şudur: Nemmam, beraber bulunduğu bir topluluğu dinler, sonra gider konuşulanı haber verir. Kattat ise, onların haberi olmadan gizlice dinler, her şeyi öğrenir ve sonra da gider başkalarına haber verir.
Resul-i Ekrem(s.a.v) şöyle buyurdu:
"Kişi konuşma yaparken dönüp etrafına bakarsa, onun bu konuşması, dinleyenin yanında emanet olduğuna delalet eder. (ifşa etmesi haramdır.)"[89]
O halde bir kişinin söylenmesini istemediği veya müslü-manların gizlenmesini emrettiği şeyler bir sır olup kimseye açıklanmamalıdır. Nitekim Sabit'in rivayetine göre;
Enes (r.a) diyor ki:
"Resul-i Ekrem(s.a.v), Ben çocuklarla oynarken yanıma geldi ve bize selam verdi. Beni bir iş için yolladı. Bu yüzden annemin yanma geç geldim." Annem:
"Neden geç kaldın?" diye sordu. Ben:
"Resul-i Ekrem (s.a.v) beni bir işe yollamıştı." dedim. Annem:
"O işi neydi?" diye sorunca ben de:
"O bir sırdır" dedim. Bunun üzerine annem:
"Resul-i fikreni (s.a.v)'in sırrını hiç kimseye söyleme." dedi.
Enes (r.a ) dedi ki:
"Ey Sabit! Eğer bu sırrı bir kimseye söyleyecek olsaydım muhakkak sana söylerdim."[90]
Bir kişinin sözlerini veya İslam'ın maslahatı ve müslü-manların güvenliği ile ilgili sırları deşifre etmek haram olup koğuculuktur. Ayrıca müslümanlarla ilgili bilgileri birilerine ulaştırmak da bir tür koğuculuktur.
Nitekim Hasan Basri şöyle buyurdu:
"Arkadaşının sırrını konuşmak hainliktir."
1- BÖLÜM
Nemimenin Tanımı
Ara bozmak maksadıyla insanların sözlerini birbirine taşımaktır. Koğuculuk demek, açıklanması hoş görülmeyen şeyi açıklamaktır. Koğuculuğun genel anlamı, bir sırrı açıklamak ve örtülü kalması istenen şeyin yüzünden perdeyi kaldırmaktır. Eğer koğuculuk yaptığı şey, o kişide bir eksiklik ve kusur ise, o zaman koğuculuk yanında bir de gıybet etmiş olur. Koğuculuk (nemime) yapana "nemmam" adı verilir.
Bazen nemmam yerine kattat kullanılır. Kattat ile nemmam ikisi de bir anlamda, söz gezdiren demektir. Fakat anlam itibariyle aralarındaki fark şudur: Nemmam, beraber bulunduğu bir topluluğu dinler, sonra gider konuşulanı haber verir. Kattat ise, onların haberi olmadan gizlice dinler, her şeyi öğrenir ve sonra da gider başkalarına haber verir.
Resul-i Ekrem(s.a.v) şöyle buyurdu:
"Kişi konuşma yaparken dönüp etrafına bakarsa, onun bu konuşması, dinleyenin yanında emanet olduğuna delalet eder. (ifşa etmesi haramdır.)"[89]
O halde bir kişinin söylenmesini istemediği veya müslü-manların gizlenmesini emrettiği şeyler bir sır olup kimseye açıklanmamalıdır. Nitekim Sabit'in rivayetine göre;
Enes (r.a) diyor ki:
"Resul-i Ekrem(s.a.v), Ben çocuklarla oynarken yanıma geldi ve bize selam verdi. Beni bir iş için yolladı. Bu yüzden annemin yanma geç geldim." Annem:
"Neden geç kaldın?" diye sordu. Ben:
"Resul-i Ekrem (s.a.v) beni bir işe yollamıştı." dedim. Annem:
"O işi neydi?" diye sorunca ben de:
"O bir sırdır" dedim. Bunun üzerine annem:
"Resul-i fikreni (s.a.v)'in sırrını hiç kimseye söyleme." dedi.
Enes (r.a ) dedi ki:
"Ey Sabit! Eğer bu sırrı bir kimseye söyleyecek olsaydım muhakkak sana söylerdim."[90]
Bir kişinin sözlerini veya İslam'ın maslahatı ve müslü-manların güvenliği ile ilgili sırları deşifre etmek haram olup koğuculuktur. Ayrıca müslümanlarla ilgili bilgileri birilerine ulaştırmak da bir tür koğuculuktur.
Nitekim Hasan Basri şöyle buyurdu:
"Arkadaşının sırrını konuşmak hainliktir."