- Nâsih ve mensûh ilmi

Adsense kodları


Nâsih ve mensûh ilmi

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sidretül münteha
Sun 12 June 2011, 05:18 pm GMT +0200
6. Nâsih ve Mensûh ilmi
 


Bir kısmı nâsİh, diğer bir kısmı da mensûh olduğu için aralarım telîf etmek imkânı bulunmayan birbirine zıt hadîslerden bahs eden bir ilimdir. Önce vârid olan hadîse mensûh, daha sonra söylendiği anlaşılan hadîse de nâsih denir.[396]

Hadîsin nâsih olduğu bâzan Rasûlullah (s.a.v.)' in sözlerinden| anlaşılır; nitekim Hz.  Peygamber  (s.a.v.)  bir hadîste şöyle buyurmuştur: 

Ben sizi kabir ziyaretinden menetmiştim;   fakat şimdi kabirleri ziyaret ediniz.   Kurban   etlerinin   üç   günden   fazlî yanınızda kalmasını   yasak   etmiştim;   ama   şimdi münâsil gördüğünüz şekilde yiyiniz". Bunu Müslim Bureyde'nin hadîsin­den rivayet etmiştir. [397]

Nâsih hadîs bâzan da târih ve siyer ilimlerinin yardımıyle bilinir Mekke Fethi'nden önce Ca'fer b.  Ebî Tâlİb hakkında vârid olan Hacamat yapanın da, yapdıranın da orucu bozulur", hadîsinin mensûh  olduğu   Mekke Fethi esnasında babası ile beraber müslüman olan îbnu  Abbâs'm   rivâye ettiği: RasûluIIah  (s.a.v.) oruçlu ve ihramlı iken hacamat yaptırdı" hadîsi ile anlaşılır.

"Nâsih ve mensûh hadîs" sahasında Ahmed b. îshâk ed-Dî-narî (v. 318) Muhammed b. Bahr'el-îsbahânı (v. 322), Hibet-tullah b. Selâme (v. 410), Muhammed b. Mûsâ el-Hâzimî (v. 584) [398]ve Îbnu'l-Cevzî (v. 579) kitap yazmışlardır.[399]


[396] el-Menhelu'l-hadîs, s.  11; krf. er-Risâîetu'1-mustalrafe, s, 6o.

[397] Şerhu'n-nuhbe, 5. 16,

[398] Hâzimî'nin "el-î'tibâr fî  beyâni'n-nâsihi  ve-mensûhi   mine'l-ast adh eseri Haydarâbâd, Mısır ve Haleb'de basılmıştır.

[399] Dr. Subhi es-Sâlih, Hadis İlimleri ve Hadîs Istılahları, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları: 91-92.