GizEmLi_yAzaR
Mon 10 December 2007, 05:04 am GMT +0200
Hanefi mezhebine göre, namazın farzları, altısı içinden, altısı dışından olmak üzere on ikidir. İçinden olanlara rükun, dışından olanlara şart denir.
Namazın Dışındaki Şartlar:
1- Hadesten taharet:
Gusletmesi gereken kişinin (cünüp, ayhali ve lohusanın) gusletmesi, ve abdesti olmayan kimsenin de namaz için abdest almasıdır.
2- Necasetten taharet: Namaz kılacak kimsenin vücudunda, elbisesinde veya namaz kılacağı yerde bulunan necaseti temizlemektir.
3- Setr-i Avret:Vücudun, dinde “Avret” adı verilen yerlerini kapalı tutmaktır. Avret yeri sayılan vücut hatlarını ve vücudun rengini belli edecek ölçüde ince elbise ile namaz kılmak caiz değildir. Namaz içinde avret yeri, vücudun diz kapağı ile göbek arasıdır.
Kadınlarda ise vücudun eller yüzler ve ayaklar dışında kalan bütün kısmıdır. Şafii mezhebine göre kadının ayakları da avrettir.
4- İstikbali kıble (kıbleye yönelmek):
Her hangi bir namazı kılacak bi
r kimseni
n kıbleye yani Kâbeye doğru yönelerek namazını kılması şarttır.
5- Vakit: Farz namazlar ve bu namazlara bağlı sünnet namazlar vitir, teravih ve bayram namazları için, belirlenen vakitlerde kılınması şarttır. vakti girmeden kılınan namazlar caiz değildir. Vakti çıktıktan sonra kılınan namazlar da eda değil kaza olur.
6- Niyet:Namaza başlarken hangi namazın kılınacağına niyet etmektir. Niyetin kalben getirilmesi farz, dil ile söylenmesi sünnettir. Niyet ile tekbir arasında namaza aykırı her hangi bir durum olmayacak şekilde, niyetin namaza bitişik olması şarttır.
Namaz kılan kişi imama uyarak namaz kılıyorsa, imama uyduğunu belirtmesi de şarttır. bir kimse, imama uymaya niyet edip namaza başladığı halde, imam henüz namaza başlamamış olursa, bu uyma sahih olmaz.
Hatta imam “Allah” veya “Ekber” kelimesini bitirmeden uyan kişi bitirirse yine imama uymuş olmaz. Cemaatin imama uyma niyeti, imam “Allah-u Ekber” diyerek namaza başlamasından sonra olmalıdır ki, imamdan önce tekbir alma ihtimali bulunmasın ve imama uyulmuş olsun.
Namazın İçindeki Rükunlar
1-) İftitah tekbiri:
Namaza “Allah-u Ekber” diyerek başlamaktır. Bu iftitah (başlangıç) tekbiridir. Bu iftitah tekbiri, İmam-ı Azam ve Ebu Yusuf'a göre şarttır. İmam Muhammede göre, rükundur.
2-) Kıyam (Ayakta durmak); Farz, vacip ve adak namazlarında kıyamda durulması farzdır.
3-) Kıraat (Kur’an okumak): Hanefi mezhebine göre, yalnız başına namaz kılan kimsenin kıyam esnasında en az bir ayet okuması farzdır. İmama uyan kimsenin kıraatına gerek yoktur. Çünkü imamın kıraatı kendi kıraatı yerine geçer.
Şafii mezhebine göre, ister yalnız başına isterse imama uyularak kılınan her rekat namazda fatiha okumak farz’dır. Fatihasız kılınan namaz caiz değildir.
4-) Rükû:kıraatten sonra elleri dizlere koyup eğilmektir. Namazda kıraat tamamlandıktan sonra beklemeden rüku’ya varmak gerekir. Rüku yapılırken sırtın düz olmasına özen gösterilmelidir.
5-) Sucûd (Secde etmek): Rükudan sonra, ayak parmakları, dizler, elleri alın ve burun yere değecek şekilde secde etmektir. Namazın her rekatında arka arkaya iki defa secde etmek farzdır.
6-) Kade-i Âhire (son oturuş): Hanefi mezhebine göre, namazın sonunda ikinci secdeden kalkıldıktan sonra teşehhüd miktarı oturmak farzdır. Teşehhüd miktarı; son oturuşta okunan “Ettehiyyatü” duasının şahadet kelimesine kadar ki, bölümün okunması miktarıdır.
Bu iki rekatli namazlarda ikinci rekatten sonraki oturuştur. Dört rekatli namazlarda dördüncü rekatten sonraki oturuş, üç rekatli namazlarda da üçüncü rekatteki sonraki oturuştur.
Şafii mezhebine göre, son teşehhüdü okumak ve Hz. Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e salevat getirmek şarttır. Şafii mezhebine göre, kısaca namazın içindeki farzlar şunlardır;
1-) Niyet, 2-) İftitah tekbiri, 3-) Kıyam, 4-) Fatiha suresini okumak, 5-) Rükû’a varmak 6-) İ’tidal yapmak, 7-) İki kere secde etmek, 8-) İki secde arası oturmak, 9-) Son Teşehhüdde oturmak, 10-) Son teşehhüdde tahiyyat okumak, 11-) Son teşehhüdden sonra Hz. Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e salavat getirmek, 12-) Birinci selamı vermek, 13-) Tertibe riayet etmek
Namazın Dışındaki Şartlar:
1- Hadesten taharet:
Gusletmesi gereken kişinin (cünüp, ayhali ve lohusanın) gusletmesi, ve abdesti olmayan kimsenin de namaz için abdest almasıdır.
2- Necasetten taharet: Namaz kılacak kimsenin vücudunda, elbisesinde veya namaz kılacağı yerde bulunan necaseti temizlemektir.
3- Setr-i Avret:Vücudun, dinde “Avret” adı verilen yerlerini kapalı tutmaktır. Avret yeri sayılan vücut hatlarını ve vücudun rengini belli edecek ölçüde ince elbise ile namaz kılmak caiz değildir. Namaz içinde avret yeri, vücudun diz kapağı ile göbek arasıdır.
Kadınlarda ise vücudun eller yüzler ve ayaklar dışında kalan bütün kısmıdır. Şafii mezhebine göre kadının ayakları da avrettir.
4- İstikbali kıble (kıbleye yönelmek):
Her hangi bir namazı kılacak bi
r kimseni
n kıbleye yani Kâbeye doğru yönelerek namazını kılması şarttır.
5- Vakit: Farz namazlar ve bu namazlara bağlı sünnet namazlar vitir, teravih ve bayram namazları için, belirlenen vakitlerde kılınması şarttır. vakti girmeden kılınan namazlar caiz değildir. Vakti çıktıktan sonra kılınan namazlar da eda değil kaza olur.
6- Niyet:Namaza başlarken hangi namazın kılınacağına niyet etmektir. Niyetin kalben getirilmesi farz, dil ile söylenmesi sünnettir. Niyet ile tekbir arasında namaza aykırı her hangi bir durum olmayacak şekilde, niyetin namaza bitişik olması şarttır.
Namaz kılan kişi imama uyarak namaz kılıyorsa, imama uyduğunu belirtmesi de şarttır. bir kimse, imama uymaya niyet edip namaza başladığı halde, imam henüz namaza başlamamış olursa, bu uyma sahih olmaz.
Hatta imam “Allah” veya “Ekber” kelimesini bitirmeden uyan kişi bitirirse yine imama uymuş olmaz. Cemaatin imama uyma niyeti, imam “Allah-u Ekber” diyerek namaza başlamasından sonra olmalıdır ki, imamdan önce tekbir alma ihtimali bulunmasın ve imama uyulmuş olsun.
Namazın İçindeki Rükunlar
1-) İftitah tekbiri:
Namaza “Allah-u Ekber” diyerek başlamaktır. Bu iftitah (başlangıç) tekbiridir. Bu iftitah tekbiri, İmam-ı Azam ve Ebu Yusuf'a göre şarttır. İmam Muhammede göre, rükundur.
2-) Kıyam (Ayakta durmak); Farz, vacip ve adak namazlarında kıyamda durulması farzdır.
3-) Kıraat (Kur’an okumak): Hanefi mezhebine göre, yalnız başına namaz kılan kimsenin kıyam esnasında en az bir ayet okuması farzdır. İmama uyan kimsenin kıraatına gerek yoktur. Çünkü imamın kıraatı kendi kıraatı yerine geçer.
Şafii mezhebine göre, ister yalnız başına isterse imama uyularak kılınan her rekat namazda fatiha okumak farz’dır. Fatihasız kılınan namaz caiz değildir.
4-) Rükû:kıraatten sonra elleri dizlere koyup eğilmektir. Namazda kıraat tamamlandıktan sonra beklemeden rüku’ya varmak gerekir. Rüku yapılırken sırtın düz olmasına özen gösterilmelidir.
5-) Sucûd (Secde etmek): Rükudan sonra, ayak parmakları, dizler, elleri alın ve burun yere değecek şekilde secde etmektir. Namazın her rekatında arka arkaya iki defa secde etmek farzdır.
6-) Kade-i Âhire (son oturuş): Hanefi mezhebine göre, namazın sonunda ikinci secdeden kalkıldıktan sonra teşehhüd miktarı oturmak farzdır. Teşehhüd miktarı; son oturuşta okunan “Ettehiyyatü” duasının şahadet kelimesine kadar ki, bölümün okunması miktarıdır.
Bu iki rekatli namazlarda ikinci rekatten sonraki oturuştur. Dört rekatli namazlarda dördüncü rekatten sonraki oturuş, üç rekatli namazlarda da üçüncü rekatteki sonraki oturuştur.
Şafii mezhebine göre, son teşehhüdü okumak ve Hz. Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e salevat getirmek şarttır. Şafii mezhebine göre, kısaca namazın içindeki farzlar şunlardır;
1-) Niyet, 2-) İftitah tekbiri, 3-) Kıyam, 4-) Fatiha suresini okumak, 5-) Rükû’a varmak 6-) İ’tidal yapmak, 7-) İki kere secde etmek, 8-) İki secde arası oturmak, 9-) Son Teşehhüdde oturmak, 10-) Son teşehhüdde tahiyyat okumak, 11-) Son teşehhüdden sonra Hz. Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e salavat getirmek, 12-) Birinci selamı vermek, 13-) Tertibe riayet etmek