hafiza aise
Fri 26 November 2010, 01:11 pm GMT +0200
Namazda Mubah Olan Durumlar
a) Namazda Mubah Olan Davranışlar:
1. Namazda Çocuğu Kucakta Tutmak:
Ebû Katâde [553] {radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasululiah (saihUâhu aleyhi ve sel-letn) namaz kılarken Ömârne bintu Zeyneb'i [554] kucağında tutuyordu. Secde ettiği zaman bırakıyor, kıyama kalktığı zaman kucağına alıyordu.[555]
Hanefî mezhebinde zaruret oluşmadığı sürece, çocuğu kucakta tutarak namaz kılmak mekruhtur.
2. İhtiyaç Durumunda Kısa Yürüyüş:
Aişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Rasulullah (saihllâhu aleyhi vesellem) evde namaz kılıyordu. Kapı kapalıydı. Ben geldim ue kapıyı açmasını istedim. Yürüyüp bana kapıyı açtı. Sonra namaz kıldığı yere döndü. Kapı kıble tarafındaydı.[556]
Hanefî mezhebinde bu yürüyüç üç adımla sınırlandırılmıştır.
3. Çocuğu veya Herhangi Birini Düşmekten veya Zarar Görmekten Kurtarmak İçin Hareket Etmek:
Erzak bin Kays anlatıyor; 'Ehvâz'da, Harûriyye fırkasıyla savaşıyorduk. Bu sırada ben nehir kenarında bulunuyordum. O esnada, bir adam elinde bineğinin yularını tutarak namaz kılıyordu. [Bu kişi Ebû Berze el-Eslemî idi] Derken, bineği bu kimseyi çekip asılmaya başladı. Adam bineğini peşinden takip etmeye başladı. ... (namazını bitirdikten sonra bize); 'ben Rasulullah (sallallâhu aleyhi vesellem) ile birlikte altı, yedi veya sekiz savaşta bulundum. Kendisinin daima (bu gibi durumlarda) kolaylık gösterdiğine şahit oldum. Benim hayvanımla yürümem, onu bırakmamdan ve onun yemliğine dönüp bana sıkıntı vermesinden daha iyidir' dedi.[557]
El-Hâfız, el-FetWde (3/82) der ki; 'Olayın anlatımına bakıldığında, Ebû Berze'nin namazım bozmadığı anlaşılmakta. Bu ifadeyi, Amr bin Merzûk'un rivayeti de '... onu tuttu ve geri geri döndü' lafzıyla teyit etmekte. Şayet namazını bozsaydı, gerisin geri dönmesinin bir anlamı olmazdı, 'geri geri döndü' ifadesi, bu yürüyüşünün çok uzun mesafe olmadığını hissettirmekte.
4. Namaz Esnasında Önünden Geçmek İsteyenleri Engellemek:
Namaz kılanın önünden geçenlerle savaşmakla' ilgili Ebû Saîd (radiyallâhu anh)'in rivayet ettiği hadis daha önce zikredildi.
5. Namazda Yılan Akreb Gibi Zararlı Hayvanları Öldürmek:
Ebû Hureyre (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) namazda iki siyahın: akrep ve yılanın, öldürülmesini emretti.[558]
Hanefî mezhebine göre, namaz esnasında yılan ve akrebin öldürülmesinde bir sakınca yoktur. Ancak yemek, içmek, konuşmak gibi durumlarda namaz bozulur. [559]
6. Namazda İken, İhtiyaç Durumunda Uyuyanın Ayağını Dürtmek:
Aişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem) namaz kılarken ben onun kıblesine gelecek şekilde ayaklarımı uzatırdım. Secde edeceği zaman, bana işaret ederdi. Kıyama kalktığı zaman tekrar uzatırdım.[560]
[553] Haris bin Reb'iy el-Ensârî radiyallâhu anh. Ebû Katâde künyesiyle meşhur olmuştur, (Çev.)
[554] Rasulullah sallallâhu aleyhi ve sellem'in torunu. (Çev.)
[555] Buhârî, 516; Müslim, 543; vdğ.
[556] Tirmîzî, 598; Ebû Dâvûd, 922; Nesâî, 3/11; Albâni, 'hasen1 olarak dere-celendirmiştir.
[557] Buhârî, 1211.
[558] Ebû Dâvûd, 921; Nesâî, 1202; Tirmîzî, 390; İbni Mâce, 1245. Lafız İbni Mâce'ye aittir. Sahih hadistir.
[559] Bkz. el-Mûsilî, et-İhtiyar, 62. (Çev.)
[560] Buhârî. 1209; Müslim, 512; vdğ.