hafiza aise
Sat 27 November 2010, 06:21 pm GMT +0200
Namaz Kılmanın Yasaklandığı Mekânlar:
Bütün yeryüzü mescittir ve yeryüzünün her tarafında namaz kılmak caizdir. Bu aslî bir ilkedir. Çünkü Peygamber (sallallâhu aleyhi ve selîem) 'Altı şeyle diğer Peygamberlerden faziletli kılındım... Benim için yeryüzü temizleyici ve mescit kılındı.[363] buyurmuştur.
Bu genel ilkeden şunlar istisna edilmiştir;
1. Deve Ahırları:
Develerin durdukian, çöktükleri ve geceleri kaldıkları yerlerdir. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve selîem); 'deve yataklarında namaz kılmayınız. Çünkü onlar şeytanlardandır.[364] Şeytanların onlarla birlikte bulunması, develerin kaldıkları yerler, şeytanların da konak yerleri olması uzak bir ihtimal değildir. Bundan dolayı oralarda namaz kılmak yasaklanmıştır.
2. Mezarlıklar:
Bu konuda Ebû Saîd el-Hudrî (radiyallâ-hu anh)'ın rivayet ettiği hadiste, Peygamber (sallallâhu aleyhi ve selîem) şöyle buyurmuştur; 'Yeryüzünün tamamı mescittir ancak mezarlıklar ve hamamlar hariçtir.[365] Allah, Yahudilere ve Hıris-tiyanlara lanet etsin; onlar Peygamberlerinin kabirlerini mescitler edinmişlerdir.[366] Bu hükümden 'cenaze namazlarının mezarlıklarda kılınması' istisna edilmiştir. Bu konuyla ilgili açıklamalar ileride gelecektir.
3. Hamamlar:
Hamamlar yıkanma yerlerdir. Yukarıda zikredilen Ebû Sâİd el-Hudrî (radiyallâhu anh)'ın rivayet ettiği hadiste 'hamamları mescit edinmek' yasaklanmıştır. Aynı şekilde tuvalet ihtiyacının giderildiği yerler de bu yasak kapsamındadır. Çünkü buralar şeytanların sığınak yerleridir. Zeyd bin Erkam (radiyallâhu anh) anlatıyor; Peygamber (sallallâhu aleyhi ve selîem) 'Kuşkusuz bu tuvaletler şeytanların bulundukları yerlerdir. Her-hangi biriniz tuvalete gireceği zaman 'dişi ve erkek şeytanlardan Allah'a sığınırım' desin [367] buyurdu.
Hatırlatma:
Çalınan elbiseyle veya gasp edilen toprakta kılınan namaz 'sahihtir', ancak bu kişi -hırsızlık ve gasp nedeniyle- günahkârdır. Alimlerin çoğunluğunun görüş budur.
[363] Müslim, 523; Buhâri'de bu rivayetin şahidi vardır, bkz. 335.
[364] Ebû Dâvûd, 493; İbni Mâce, 769; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[365] Ebû Dâvûd, 492; Tirmîzî, 236; İbni Mâce, 745. /ruâ'da da (1/320) belirtildiği gibi 'sahih hadistir'.
[366] Buhârî, 435; Müslim, 529.
[367] Ebû Dâvûd, 6: İbnİ Mâce, 296; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
Bütün yeryüzü mescittir ve yeryüzünün her tarafında namaz kılmak caizdir. Bu aslî bir ilkedir. Çünkü Peygamber (sallallâhu aleyhi ve selîem) 'Altı şeyle diğer Peygamberlerden faziletli kılındım... Benim için yeryüzü temizleyici ve mescit kılındı.[363] buyurmuştur.
Bu genel ilkeden şunlar istisna edilmiştir;
1. Deve Ahırları:
Develerin durdukian, çöktükleri ve geceleri kaldıkları yerlerdir. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve selîem); 'deve yataklarında namaz kılmayınız. Çünkü onlar şeytanlardandır.[364] Şeytanların onlarla birlikte bulunması, develerin kaldıkları yerler, şeytanların da konak yerleri olması uzak bir ihtimal değildir. Bundan dolayı oralarda namaz kılmak yasaklanmıştır.
2. Mezarlıklar:
Bu konuda Ebû Saîd el-Hudrî (radiyallâ-hu anh)'ın rivayet ettiği hadiste, Peygamber (sallallâhu aleyhi ve selîem) şöyle buyurmuştur; 'Yeryüzünün tamamı mescittir ancak mezarlıklar ve hamamlar hariçtir.[365] Allah, Yahudilere ve Hıris-tiyanlara lanet etsin; onlar Peygamberlerinin kabirlerini mescitler edinmişlerdir.[366] Bu hükümden 'cenaze namazlarının mezarlıklarda kılınması' istisna edilmiştir. Bu konuyla ilgili açıklamalar ileride gelecektir.
3. Hamamlar:
Hamamlar yıkanma yerlerdir. Yukarıda zikredilen Ebû Sâİd el-Hudrî (radiyallâhu anh)'ın rivayet ettiği hadiste 'hamamları mescit edinmek' yasaklanmıştır. Aynı şekilde tuvalet ihtiyacının giderildiği yerler de bu yasak kapsamındadır. Çünkü buralar şeytanların sığınak yerleridir. Zeyd bin Erkam (radiyallâhu anh) anlatıyor; Peygamber (sallallâhu aleyhi ve selîem) 'Kuşkusuz bu tuvaletler şeytanların bulundukları yerlerdir. Her-hangi biriniz tuvalete gireceği zaman 'dişi ve erkek şeytanlardan Allah'a sığınırım' desin [367] buyurdu.
Hatırlatma:
Çalınan elbiseyle veya gasp edilen toprakta kılınan namaz 'sahihtir', ancak bu kişi -hırsızlık ve gasp nedeniyle- günahkârdır. Alimlerin çoğunluğunun görüş budur.
[363] Müslim, 523; Buhâri'de bu rivayetin şahidi vardır, bkz. 335.
[364] Ebû Dâvûd, 493; İbni Mâce, 769; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[365] Ebû Dâvûd, 492; Tirmîzî, 236; İbni Mâce, 745. /ruâ'da da (1/320) belirtildiği gibi 'sahih hadistir'.
[366] Buhârî, 435; Müslim, 529.
[367] Ebû Dâvûd, 6: İbnİ Mâce, 296; Sahih senetle rivayet edilmiştir.