hafiza aise
Thu 25 November 2010, 11:10 am GMT +0200
13. Namaz Kılana Selam Verildiğinde, işaretle Karşılık Vermesi:
Namaz kılmakta olan birine selam verildiğinde, namaz kılanın sesli olarak selam alması caiz olmaz. Ancak, eliyle işaret etmesi caizdir. İbni Ömer (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) Küba'ya gitmişti. Orada namaz ^kılarken Enâr geldi ve ona selam verdiler'. Ben Bilal'e; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) namazda iken kendisine selam verildiğinde nasıl karşılık verirdi?1 dedim. 'Şöyle yapardı' dedi, [avucunu açtı, elinin içini, aşağıya, dışını da yukarıya getirdi]'dedi.[573]
Hanefî mezhebine göre namaz kılana selam verilmez. Namaz kılanın selam alması ise mekruhtur. [574]
14. imam Secdeyi Uzun Yaptığında, Secdeden Başını Kaldırıp Durumu Araştırmak:
Cemaatle namaz kılan kişinin, imamın secdeyi uzun tutması, tekbiri işitmemesi vb. durumlarda başını secdeden kaldırıp durum tespiti yapması caizdir.
Abdullah bin Şeddâd babasından naklediyor; 'Ra-sûluliah (salhllâhu aleyhi ve sellem) bir yatsı namazında Hasan ve Hüseyin'i kucağında taşıyarak mescide geldi ve öne geçti. Çocuğu bırakıp tekbir alarak namaza durdu. Secdeyi çok uzattı. Babam diyor ki; 'Bunun üzerine başımı kaldırdım, Rasuhllah (sallallâhu aleyhi ve sellem) "m sırtında bir çocuk vardı ve kendisi de secde halindeydi. Tekrar secdeye döndüm. Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem} namazı bitirince, insanlar; 'Ey Allah'ın Rasûlü! Sen namazdaki secdelerden birini o kadar uzattın ki, bir şey oldu veya vahiy geliyor zannettik" dediler. Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem); 'Dediklerinizden hiç biri olmadı fakat torunum sırtıma çıkmıştı o inmeden secdeden kalkmak istemedim' buyurdu. [575]
15. Nafile Namazlarda İhtiyaç Durumunda Kurân'a Bakmak ve Kurân'dan Okumak:
İhtiyaç durumunda, Örneğin hafız olmayan kişi, kıyamda uzun okumak arzu ettiğinde, Kurân'dan okumasında bir sakınca yoktur.
El-Kâsım anlatıyor; 'Âişe (radiyallâhu anhâ) Ramazan ayında Kurân'dan okuyarak namaz kılıyordu.[576]
El-Kâsım anlatıyor; 'Bir köle [577] Âişe'ye imamlık yapıyor ve Kurandan okuyordu.[578]
Ancak, Kurân'dan okuyarak farz namaz kılmak caiz değildir. Aynı şekilde ihtiyaç olmadığı takdirde nafilelerde de caiz olmaz.
İmam Ebû Hanîfe'ye göre, namaz esnasında Kıraati, Kuranî Kerim'den okuyarak yapmak, namazın bozulmasına neden olur. İmam Muhammed ve İmam Yusuf'a göre namaz bozulmaz, ancak mekruhtur.[579]
[573] Ebû Dâvûd. 927; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[574] Bkz. el-Mûsilî, el-İhtiyâr, 62. (Çev.)
[575] Nesâî, 2/230. Hasen senetle rivayet edilmiştir.
[576] Abdurrezzâk, el-Musannef 2/240; İbni Ebû Dâvûd, el-Meöhif, 192.
[577] Bu, Aişe validemizin kölesi Ebû Amir Zekvân'dır. O zamanlar çocuktu. Ramazan ayında Âişe validemiz, onun imamlığında nafile namaz kılmıştır. (Çev.]
[578] Buhârİ. Ezan Bölümü, Kölenin İmameti Konusunda, 'muallak' olarak zikretmiştir. İbni Ebî Şeybe 'mevsul' olarak nakletmiştir. 2/338; îbni Ebû Dâvûd, el-Meöhif, 192.
[579] Bkz. el-Mûsilî, el-İhtiyâr, 62. (Çev.)
Namaz kılmakta olan birine selam verildiğinde, namaz kılanın sesli olarak selam alması caiz olmaz. Ancak, eliyle işaret etmesi caizdir. İbni Ömer (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) Küba'ya gitmişti. Orada namaz ^kılarken Enâr geldi ve ona selam verdiler'. Ben Bilal'e; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) namazda iken kendisine selam verildiğinde nasıl karşılık verirdi?1 dedim. 'Şöyle yapardı' dedi, [avucunu açtı, elinin içini, aşağıya, dışını da yukarıya getirdi]'dedi.[573]
Hanefî mezhebine göre namaz kılana selam verilmez. Namaz kılanın selam alması ise mekruhtur. [574]
14. imam Secdeyi Uzun Yaptığında, Secdeden Başını Kaldırıp Durumu Araştırmak:
Cemaatle namaz kılan kişinin, imamın secdeyi uzun tutması, tekbiri işitmemesi vb. durumlarda başını secdeden kaldırıp durum tespiti yapması caizdir.
Abdullah bin Şeddâd babasından naklediyor; 'Ra-sûluliah (salhllâhu aleyhi ve sellem) bir yatsı namazında Hasan ve Hüseyin'i kucağında taşıyarak mescide geldi ve öne geçti. Çocuğu bırakıp tekbir alarak namaza durdu. Secdeyi çok uzattı. Babam diyor ki; 'Bunun üzerine başımı kaldırdım, Rasuhllah (sallallâhu aleyhi ve sellem) "m sırtında bir çocuk vardı ve kendisi de secde halindeydi. Tekrar secdeye döndüm. Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem} namazı bitirince, insanlar; 'Ey Allah'ın Rasûlü! Sen namazdaki secdelerden birini o kadar uzattın ki, bir şey oldu veya vahiy geliyor zannettik" dediler. Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem); 'Dediklerinizden hiç biri olmadı fakat torunum sırtıma çıkmıştı o inmeden secdeden kalkmak istemedim' buyurdu. [575]
15. Nafile Namazlarda İhtiyaç Durumunda Kurân'a Bakmak ve Kurân'dan Okumak:
İhtiyaç durumunda, Örneğin hafız olmayan kişi, kıyamda uzun okumak arzu ettiğinde, Kurân'dan okumasında bir sakınca yoktur.
El-Kâsım anlatıyor; 'Âişe (radiyallâhu anhâ) Ramazan ayında Kurân'dan okuyarak namaz kılıyordu.[576]
El-Kâsım anlatıyor; 'Bir köle [577] Âişe'ye imamlık yapıyor ve Kurandan okuyordu.[578]
Ancak, Kurân'dan okuyarak farz namaz kılmak caiz değildir. Aynı şekilde ihtiyaç olmadığı takdirde nafilelerde de caiz olmaz.
İmam Ebû Hanîfe'ye göre, namaz esnasında Kıraati, Kuranî Kerim'den okuyarak yapmak, namazın bozulmasına neden olur. İmam Muhammed ve İmam Yusuf'a göre namaz bozulmaz, ancak mekruhtur.[579]
[573] Ebû Dâvûd. 927; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[574] Bkz. el-Mûsilî, el-İhtiyâr, 62. (Çev.)
[575] Nesâî, 2/230. Hasen senetle rivayet edilmiştir.
[576] Abdurrezzâk, el-Musannef 2/240; İbni Ebû Dâvûd, el-Meöhif, 192.
[577] Bu, Aişe validemizin kölesi Ebû Amir Zekvân'dır. O zamanlar çocuktu. Ramazan ayında Âişe validemiz, onun imamlığında nafile namaz kılmıştır. (Çev.]
[578] Buhârİ. Ezan Bölümü, Kölenin İmameti Konusunda, 'muallak' olarak zikretmiştir. İbni Ebî Şeybe 'mevsul' olarak nakletmiştir. 2/338; îbni Ebû Dâvûd, el-Meöhif, 192.
[579] Bkz. el-Mûsilî, el-İhtiyâr, 62. (Çev.)