hafiza aise
Sat 27 November 2010, 06:26 pm GMT +0200
Nafile Namazların Yasaklandığı Vakitler:
1. Sabah namazından sonra güneş doğana kadar.
2. Güneşin doğuşundan itibaren bir mızrak boyu kadar yükselinceye kadar.
3. Güneş tam tepede iken, batıya doğru meyledinceye kadar.
4. ikindi namazından sonra, güneş batana kadar.
Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem), Amr bin Abese'ye; '...sabah namazını kıl Sonra güneş doğup yükselinceye kadar namaz kılmayı bırak. Çünkü güneş şeytanın iki boynuzu arasında doğar ue o zaman kâfirler ona secde ederler. Sonra mızrağın gölgesi hiçbir tarafa meyletmeyinceye kadar namaz kıl.[350] Kuşkusuz namaza (melekler) şahit olur ve hazır bulunurlar. Sonra namaz kılmayı bırak. Çünkü o vakit cehennem iyice alevlenir. Gölge meylettiğinde namaz kıl. Kuşkusuz namaza (melekler) şahit olur ve hazır bulunurlar. Sonra ikindi namazını kıl. Sonra güneş batana kadar namaz kılmayı bırak. Çünkü güneş şeytanın iki boynuzu arasında batar ue o zaman kâfirler ona secde ederler'. [351]
Uyarılar:
Nafile namazların mekruh olduğu vakitlerden istisnalar:
1. Güneş tam tepede -istiva vakti- olsa dahi, Cuma namazından önce nafile namaz kılmak caizdir. Bu konu 'Cuma Namazı' bahsinde izah edilecektir.
2. Mekke'de nafile namaz hiçbir vakitte mekruh olmaz. -Allah oranın şerefini ziyadeleştirsin-. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem); 'Ey Abdumenâf oğulları! Bu Kabe'yi tavaf eden ve namaz kılan kimseyi gece veya gündüz hiçbir zaman engellemeyin'. [352]
3. Bu zamanlarda da diğer zamanlarda, farz namazların ve sünnetlerin kaza edilmesi caizdir. Çünkü Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in ifadesi geneîdir. '...namaz kılmayı unutan kimse, hatırladığı zaman kılsın. Bunun dışında onun bir kefareti yoktur.[353]
Hanefî mezhebine göre, kaza namazlar üç kerahet vaktinin dışında, günün bütün vakitlerinde kıhnabilir. [354]
4. Bir nedene dayanan nafile namazlar da bütün vakitlerde caizdir. Tahiyyetü'l-mescit, abdest namazı vb. gibi.
Sonuç itibariyle, kerahet vakitlerinde kılınması mekruh olan nafile namazlar, herhangi bir sebebi olmayan namazlardır.
[350] Güne§ tam tepeye ulaşana kadar. (Çev.)
[351] Müslim, 570; 832.
[352] Tirmîzî, 869; Nesâî, 5/223; İbni Mâce, 1254; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[353] Buhârî, 597; Müslim, 684.
[354] El-Mûsilî, eUhtiyâr, 63-65. (Çev.)
1. Sabah namazından sonra güneş doğana kadar.
2. Güneşin doğuşundan itibaren bir mızrak boyu kadar yükselinceye kadar.
3. Güneş tam tepede iken, batıya doğru meyledinceye kadar.
4. ikindi namazından sonra, güneş batana kadar.
Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem), Amr bin Abese'ye; '...sabah namazını kıl Sonra güneş doğup yükselinceye kadar namaz kılmayı bırak. Çünkü güneş şeytanın iki boynuzu arasında doğar ue o zaman kâfirler ona secde ederler. Sonra mızrağın gölgesi hiçbir tarafa meyletmeyinceye kadar namaz kıl.[350] Kuşkusuz namaza (melekler) şahit olur ve hazır bulunurlar. Sonra namaz kılmayı bırak. Çünkü o vakit cehennem iyice alevlenir. Gölge meylettiğinde namaz kıl. Kuşkusuz namaza (melekler) şahit olur ve hazır bulunurlar. Sonra ikindi namazını kıl. Sonra güneş batana kadar namaz kılmayı bırak. Çünkü güneş şeytanın iki boynuzu arasında batar ue o zaman kâfirler ona secde ederler'. [351]
Uyarılar:
Nafile namazların mekruh olduğu vakitlerden istisnalar:
1. Güneş tam tepede -istiva vakti- olsa dahi, Cuma namazından önce nafile namaz kılmak caizdir. Bu konu 'Cuma Namazı' bahsinde izah edilecektir.
2. Mekke'de nafile namaz hiçbir vakitte mekruh olmaz. -Allah oranın şerefini ziyadeleştirsin-. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem); 'Ey Abdumenâf oğulları! Bu Kabe'yi tavaf eden ve namaz kılan kimseyi gece veya gündüz hiçbir zaman engellemeyin'. [352]
3. Bu zamanlarda da diğer zamanlarda, farz namazların ve sünnetlerin kaza edilmesi caizdir. Çünkü Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in ifadesi geneîdir. '...namaz kılmayı unutan kimse, hatırladığı zaman kılsın. Bunun dışında onun bir kefareti yoktur.[353]
Hanefî mezhebine göre, kaza namazlar üç kerahet vaktinin dışında, günün bütün vakitlerinde kıhnabilir. [354]
4. Bir nedene dayanan nafile namazlar da bütün vakitlerde caizdir. Tahiyyetü'l-mescit, abdest namazı vb. gibi.
Sonuç itibariyle, kerahet vakitlerinde kılınması mekruh olan nafile namazlar, herhangi bir sebebi olmayan namazlardır.
[350] Güne§ tam tepeye ulaşana kadar. (Çev.)
[351] Müslim, 570; 832.
[352] Tirmîzî, 869; Nesâî, 5/223; İbni Mâce, 1254; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[353] Buhârî, 597; Müslim, 684.
[354] El-Mûsilî, eUhtiyâr, 63-65. (Çev.)