- Muhteliful Hadis İlmi Nedir

Adsense kodları


Muhteliful Hadis İlmi Nedir

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
meryem
Thu 28 October 2010, 04:09 pm GMT +0200
 
Muhteliful Hadis İlmi Nedir

Rasûlullah'tan sahih isnadla birbirine zıd iki hadis rivayet edildiğini bümiyorum. Kim böyle iki hadis bitiyorsa, getirsin aralartnı te'lifedeyim.

İmam İbnu Huzeyme [10]

Makbul haberler, amel olunan ve olunmayan haberler olmak üzere kısımlara aynlırlar. Eğer bir ha­ber muârazadan salim bulunursa, yani ona zıd bir haber gelmezse bu habere muhkem denir. Bunların misali çoktur.

Fakat bir haberin muarızı veya zıddı bulunur­sa, bu muânzı da ya kendisi gibi makbul olur yâhutta merdûd olur. İkincisinin hiçbir tesiri yoktur. Zira za­yıf hadisin muhalefeti, kuvvetli haber üzerine tesir et­mez. Eğer muâraza sıhhat yönünden kendisi gibi bir hadisle olursa, ya iki hadisin mânâları arasında uzak bir tevile gitmeksizin cem1 ve te'lif mümkün olur; ya­hut ta bu mümkün olmaz. Eğer cem' mümkün olursa bu, muhtelifu'l-hadis denilen kısmı teşkil eder [11]

Muhtelifu'l-hadîs, ".Zahiren birbirine zıd hü­kümleri ihtiva eden, fakat hakikatte tezad halinde bu­lunmayan, diğer tabirle; aralan telfik ve cem' edilebi­len (conciliation, harmonisation) iki hadis'e "Muh-telifu'l-hadis" denir." diye de tarif edilmiştir. [12]

Fakat bu çetin işe ancak, fikıh ve hadis ilimleri ne vâkıf, ince mânâları bilebilen âlimler girişebilirler.[13]

Bu telfik arneliyyesinde birkaç rnetod takibedil-miştir. Meselâ bunlardan biri, umûmî olan bir keyfi­yeti tahsis, mutlak'ı ise takyid etmek veya bir hadisi müteaddid hâdiselere hamletmek yollarına başvur­ma metodudur. [14]

İki hadis arasını cem' etmek mümkün olduğu takdirde, her iki hadisle de amel edilir. Fakat bu iki hadisin arasını cem1 etmek mümkün olmazsa, bu takdirde iki şık vardır:

1) Hadislerden birinin nâsih, diğerinin mensûh olması. Bu bilindiği takdirde nâsih ile amel edilir, mensûh terkedilir.

2) Hangisinin nâsih, hangisinin mensûh oldu­ğuna dâir herhangi bir delil bulunmazsa o takdirde iki hadisten birini tercih etme cihetine gidilir ve ercah olanla (tercih edilenle) amel edilir. [15]

Bu mühim mevzua ilk defa ehemmiyet veren ve bu hususta söz söyleyen İmâm eş-Şâfîî ( 204) ol­muştur. Kendisi el-Umm ve er-Risâle adlı eserlerinde muhteliru'l-hadîs'e müteaddid defalar temas ettiği gi­bi, bu meseleye dâir bir

defalar temas ettiği gi­bi, bu meseleye dâir bir eser de yazmıştır. [16] Ancak eş-Şafiî bütün muhtelif hadisleri bu kitapta toplama­yı gaye edinmemiştir.[17]

İkinci olarak İmam eş-Şâfîî'nin vefatından on sene sonra dünyaya gelen İBNU KlTTEYBE'nin hadis­teki tezadlan ileri süren muhtelif fırka ve mezheb (bil­hassa Mu'tezile ve ehlu'r-re'y) mümessillerinin iddia­larını çürütmek maksadıyla kaleme aldığı mühim eserini zikredebiliriz. Kitabın ismi 'Te'vîlu muhtelifli-hadîs'tir. (Elinizdeki eser). Müellif, itiraza uğrayan ve mutezâd olarak ileri sürülen hadisleri telif edip arala­rında ihtilâfın mevcud olmadığını isbata büyük gay­ret sarfetmiştir. Eserin büyük meziyyetlerini belirten İbnu's-Salâh bilhassa? daha kuvvetli, daha mühim misalleri terketmekle müellifin hata ettiğini ileri sür­müştür. [18]

Bu iki mühim eserden başka, aynı mevzua te­mas eden diğer esefler şunlardır:

İbnu Cerir et-Taberi'nin ( -301) bu mevzudaki bir eseri[19]

Zekeriyyâ b.Yahya es Sâci'nin ( -307) eseri, [20]

Ebû Ca'fer Ahmed b. Muhammed et-Tahavî'nln (320) Muşkilu'l-Âsâr"i[21]

İbn Hıbbân'm ( - 354) "Kitâbul-Cem'i beyne'l-Ahbâri'I-Mutezâdde "si. [22]

Ebu'l-Ferac Îbnu'l-Cevzi'nin ( -597) "et-Tahkik fi ehâdîsi'l-hılâfı. [23]

Mahmûd b. Tâhir'in "el-Muğis min muhtelifi'l-Hadîs"i. [24]

Ali b. Abdillah b. Ca'fer el-Medînî'nin "İhtiiâfu'l-Hadîs"i[25]ve, Osman b. Saîd ed-Dârimî'nin bu mevzudaki bir eseri şöhret kazanmıştır. [26]

Şiîler de bu mesele ile eskiden alâkadar olmuş­lardır. Bunu Muhammed b. ebî Umeyr el-Bağdâdî'nîn ( -217) "İhtilâfu'l-Hadîs" adlı eseri teyid etmektedir. [27]


[10] el-Kifâye fî hmi'r-Rivâye: 606.

[11] Nuhbetu'I-Fiker şerhi, İbnu Hacer el-Askalânî, s: 47.

[12] Bazı hadis meseleleri üzerine tetkikler, M. Tayyib Okiç.s: 116.

[13] Ulûmu'l-hadîs, İbnu's-Salâh, s: 257.

[14] Bazı hadis meseleleri üzerine tedkikler; M .Tayyip Okiç. s: 116.

[15] Ulûmu'l-hadîs. İbnu's-Salâh. s: 257, 258.

Tercih sebepleri usûl-i hadîs kitaplarında zikı Edilmiş-tir. el-Hâzımî .el-İ'tibâr'ında bunların ellisini zikretmiş; Irâkî İbnu's-Salâh'ın Ulûmu'l-Hadîsine yaptığı şerhte bunları nak­letmiş ve bu sayıyı yüze yükseltmiştir. Suyûtî bunları Tedr-îb'inde (2/198-202. Mısır 1385/1966 tab'ı) hulâsa etmiştir. (el-Bâisu'I-hasîs, s; 176).

[16] Bazı hadis meseleleri üzerine tedkikler s: 116.

[17] Nuhbctu'l-Fiker şerhi, Ibnu Hacer el-Askalânî s: 49 (Hattâ imâm eş-Şâfiî bu eserini müstakil bir eser olarak dü­şünmemiş ve sâdece "el-Umm" adlı eserinde bu mevzua dair bir fasıl ayırmıştır. Bkz: el-Umm c. 7 (Kenarında) (Kitâ-bu'ş~Şa1> neşri) ve c. 8 s: 473-568, Mısır 1393/1973 (ofset) baskısı.)

[18] Ulûmu'l-hadîs, İbnu's-Salâh ,s: 257.

[19] Nuhbetul-Fiker şerhi, s: 49 (Dipnot)

[20] Bazı hadis meseleleri üzerine tedkikler ,s: 116.

[21] A.c. s: 117.

[22] İbn Hıbbân, Kitâbul-Mecrûhîn (Halep, 1396), (Mu­kaddime, s. (Z).

[23] A.c. s: 117.                                         

[24] Zeyl-İ Keşfu'z-Zunûn: 11/520.

[25] Ma'rifetu Ulûmi'I-Hadis, en-Neysâbûrî, s: 71.

[26] Nuhbetu'l-Fiker şerhi ,s: 49 (Dipnot).

[27] Bazı hadis meseleleri üzerine tedkîkler ,s: 117. İbn Kuteybe, Te’vilu Muhtelifi’l Hadisi Müdâfaası, Kayıhan Yayınları: 25-28.

Rüveyha
Mon 16 May 2016, 09:03 pm GMT +0200
Esselamu aleykum ve rahmetullah..Bu ilimleri hakkıyla bilmek gerekiyor.Hangi hadisin sahih olup olmadığının ilmini gösterir.İnşaAllah hakkıyla amel edenlerden oluruz.

Sevgi.
Tue 11 October 2016, 03:48 pm GMT +0200
Aleyna Ve Aleykümüsselăm. Mevlam bu gibi ilimleri hakkıyla öğrenebilmeyi nasip etsin inşaAllah. Amin