sidretül münteha
Fri 27 May 2011, 03:17 pm GMT +0200
Ma'rufu Emretmek, Dolayısıyla Münkeri Nehyetmek Demektir.
Yukarıda arzetteğimiz âyet, kısaca ma'rufu emretmekle yetindi. Nitekim bazı hadis-i şerifler de ma'rufu zikretmeksizin sadece münkeri nahyetmekden bahseder. Bu tür bir lâfız, bir inceliği ifâde etmek içindir. Biri zikredilince, diğer hüküm kapsam dışında kalmaz. Çünkü bir ma'rufu emretmek, onun karşılığında bir münkeri kaldırmayı gerektirir.
El-Alkamî şöyle der:
“Bir şeyi emretmek, onun zıddını nehyetmektir.”159 Nebî (s.a.v.) bazı hadis-i şeriflerinde görüldüğü gibi, bir münkeri ortadan kaldırmayı emrederken, bir ma'rufu yerleştirmeye de işaret buyurmuşlardır. Molla Aliyyü'l-Kârî bunun illetini şöyle açıklar: "Bir münkeri nehyetmek yerine bir ma'rufu koymak demektir. Çünkü bu bir mantık kaidesidir:" Bir şeyi yasaklamak, arzu edileni emretmek ve onun yapılmasını arzulamak anlamına gelir. 160
159 alâ Medârik-it Tenzil: 4/189
160 el-Mübin-ul Muin li Fehmi Erbâîn.